Inspecteur ILT

Zo zal het alternatief voor de huidige BCT van de ILT werken

Bron: nieuwsbericht ILT

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt aan een alternatief voor de Boordcomputer Taxi (BCT) en de bijbehorende BCT-kaarten. Hiermee wil de instantie het toezicht op de naleving van arbeids- en rusttijden verbeteren en efficiënter maken. Projectleider Henri van der Heijden legt uit hoe het alternatief eruit zal zien.

De ILT richt zich voor veilig taxivervoer en een eerlijke concurrentie op de taximarkt voor een belangrijk deel op arbeids- en rusttijden. Momenteel gebeurt dit nog op basis van de gegevens die worden geregistreerd door de BCT, die in elk voertuig moet worden geplaatst. Het verkrijgen en verwerken van die gegevens kan en moet volgens de ILT echter beter.

Om deze reden is ILT een project is gestart voor een alternatief voor de BCT. Van der Heijden legt uit dat het nu veel handwerk kost om gegevens van de arbeids- en rusttijden uit de BCT’s te halen en te verwerken. Volgens hem gaat het om uiteenlopende redenen ook nogal eens mis met het uitlezen, uploaden en verwerken van de BCT-bestanden. “Dat kost niet alleen de inspecteur veel tijd, maar ook de taxichauffeur- en ondernemer.”

Een andere reden om met een alternatief te komen is omdat voormalig staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven al in 2019 duidelijk maakte dat het ministerie afwil van de BCT-kaarten als middel om de betrouwbaarheid van de gegevens te waarborgen. Deze kaarten zijn voorzien van beveiligingscertificaten die beperkt geldig zijn. “Het periodiek grootschalig omwisselen van die kaarten is erg kostbaar”, aldus Van der Heijden.

Kaartloze alternatieve voor de BCT

De opdracht voor de ILT is zoeken naar kaartloze alternatieven om arbeids- en rusttijden vast te leggen voor toezicht. In de afgelopen jaren is er onderzoek gedaan naar verschillende scenario’s. Hieruit is voorkeursvariant ‘Gegevens Centraal’ voortgekomen. Hierbij is er geen specifieke app of apparaat, zoals de BCT, meer verplicht om arbeids- en rusttijden door te geven. Wel geldt er een specifieke wijze en frequentie waarop taxiondernemingen dit doen.

Taxiondernemingen kunnen dus zelf kiezen met welk apparaat of app die voor op de markt komt zij hun rij- en rusttijden registreren. “Dat is positief voor de taxiondernemer, want alternatieven voor de BCT, zoals een app die draait op een smartphone, zijn waarschijnlijk goedkoper”, stelt Van der Heijden.

Met dezelfde capaciteit meer bereiken

Het nieuwe toezichtsysteem moet meer actuele en betrouwbare informatie opleveren over de naleving van de rij-en rusttijden. Informatie over de frequentie van de aanlevering van de data en de eventuele hiaten hierbij zijn  nuttig voor de ILT. Bovendien kunnen er in de toekomst gegevens uit andere bronnen toegevoegd worden aan deze gegevens, zoals uit meetsystemen in voertuigen en langs de snelwegen.

“Het is de bedoeling dat met het nieuwe systeem de inspecteurs minder tijd kwijt zijn met het verkrijgen van gegevens. Zo kunnen ze zich richten op het controleren van gegevens en risicogestuurd optreden”, legt Van der Heijden uit. “Ik denk ook dat de inspecteurs in het veld daardoor meer tijd en aandacht kunnen besteden aan de ritten die taxichauffeurs niet hebben aangemeld.” Dit alles maakt volgens hem dat de ILT met dezelfde capaciteit meer kan bereiken op het gebied van veilig taxivervoer en een eerlijke concurrentie in de taximarkt.

Systeem dat goed werkt voor taxiondernemers

Bij de ontwikkeling van het alternatief voor de BCT werkt de ILT samen met taxiondernemingen en brancheverenigingen. Het doel hiervan is dat het systeem straks ook goed werkt voor de ondernemers: veilig, gebruiksvriendelijk en met beperkte administratieve lasten en kosten. Daarnaast werkt de instantie ook samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dataleveranciers en andere toezichthouders voor de ontwikkeling van het nieuwe systeem.

De komende jaren zal er gewerkt worden aan alle technische onderdelen die nodig zijn om de gegevens van taxiondernemingen straks online te ontvangen en centraal te kunnen verwerken en bewaren. Hierover wordt informatie gedeeld met ICT-dienstverleners. Zo kunnen zij producten en diensten ontwikkelen, zoals apps, die taxiondernemingen kunnen gebruiken voor het registreren en automatisch aanleveren van arbeids- en rusttijden.

Overgangsperiode

Naast het ontwikkelen van technische benodigdheden, is voor de nieuwe werkwijze ook een wetswijziging nodig. Het is de bedoeling dat het nieuwe systeem in 2024 helemaal gereed is. Er geldt daarna nog een overgangsperiode waarin taxiondernemingen de tijd krijgen om over te stappen naar een geschikt alternatief. De sector krijgt van de staatssecretaris hiervoor tot 2028 de tijd. “Onze inspanningen zijn erop gericht om taxiondernemers te bewegen om vroegtijdig over te stappen”, benadrukt Van der Heijden. “Hoe sneller we het toezicht kunnen verbeteren, hoe sneller dat bijdraagt aan veilig taxivervoer en een eerlijke concurrentie in de taximarkt.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

20 reacties op “Zo zal het alternatief voor de huidige BCT van de ILT werken”

Duco Douwstra|01.02.22|10:54

Met verbazing lees ik dit artikel over de “ALTERNATIEVE BCT” eindelijk erkend de ILT (de stelling van Douwstra en Urban) dat de vanaf 2005 geplande en ontwikkelde BCT aan geen enkel doel of eis voldoet of ooit heeft voldaan. Pas is 2016 werd de BCT echt verplicht gesteld. Het belangrijkste doel controle op de rij- en rusttijden heeft nauwelijks plaatsgevonden, in een enkel geval werd een pechvogel betrapt die kreeg dan een gigantische boete, terwijl er honderd anderen dezelfde overtreding ….

Duco Douwstra|01.02.22|10:54

maakten. Ik blijf mij verbazen over het kunst en vliegwerk waarmee de ILT op voor mij dubieuze wijze het online monitoren en registreren van alle Taxi’s via een landelijke server blijven omzeilen en daar ook eens geen enkele verklaring voor hebben. Alle Taxicentrales en grote bedrijven monitoren al 20 jaar hun voertuigen online per seconde. Verzekeraars bieden hun klanten dit ook aan, alle moderne auto’s zijn van deze systemen voorzien.

Duco Douwstra|01.02.22|10:59

Deskundigen worden bij het overleg over de alternatieve BCT vooralsnog niet uitgenodigd, in 2005 liepen zij weg uit het overleg, omdat zij geen enkel vertrouwen hadden in de halsstarrige houding van de ondeskundige ILT. Mijn advies aan de ILT is, breng eens een bezoek aan de regiecentrale van Willemsen en de Koning en kijk hoe het wel efficiënt moet en kan. Aanmelden via gezichtsherkenning smartphone een online server kan in 2023 operationeel zijn, vraag maar aan Wintax, Capman, Quipman enz.

Taxi Volendam|01.02.22|11:40

De nadruk ligt weer op veilig, net als bij de huidige BCT destijds.
Eerlijke concurrentie, vrijwilligers diensten???
Zijn er cijfers bekend of Taxi’s onveiliger zijn dan het overige verkeer en eventuele oorzaak hiervan?
Het kosten/baten plaatje, heeft dat ooit aandacht gehad dan wel gewerkt?
Dat de BCT’s belofte’s niet waar heeft gemaakt, is geen nieuws.
Is het geen tijd voor een Wobverzoek om te voorkomen dat er wederom €200 miljoen en meer over de (taxi) balk gegooid gaat worden?

Taxi Amsterdam|01.02.22|13:36

Het is echt verschrikkelijk dat wanbeleid iedere keer! Wat is dit toch voor een systeem waar we in leven? Iedere keer maar geld verspillen aan onzin en vooral niet luisteren naar vakmensen of mensen die met betere oplossingen komen. Al bijna 2 jaar lang omtrent corona zien we dat nu ook. Bijna alles wordt overgenomen van het advies van het omt en andere medici of vakmensen met een andere geluid die zijn wappies of die deugen niet. Terugkijkend hadden zij wel vaker gelijk dan Rutte en de jonge!

Taxi Amsterdam|01.02.22|13:42

Zie bijv het artsen collectief. Al sinds het begin van de pandemie hebben zij een ander geluid op basis van wetenschappelijke bewijs / studies maar dat pastte niet in hun tunnelvisie angst / wanbeleid dus werden zij steeds maar weer geframed of als wappies neergezet. Ondertussen bleef Hugo de jonge maar doorgaan met zijn leugens en dat accepteerden wij allemaal. Je ziet het bijna met alles het is echt ongelooflijk hoe ons belastinggeld letterlijk verspilt wordt aan totale onzin.

Taxi Amsterdam|01.02.22|13:55

En dan hebben ze het nu steeds over het klimaat en over het milieu. Haha en niemand die zich afvraagt wat al dat testen en mondkapjes enz wat dat met het klimaat doet? Het wanbeleid is echt werkelijk overal waar te nemen in alle lagen van onze samenleving. Fvd is niet mijn partij maar denk dat Thierry toch gelijk heeft. Rutte en zijn companen dienen de bevolking niet meer en ze houden ons met alles voor de gek. Misschien dus toch maar op fvd stemmen en hopen dat er positieve verandering komt.

Don Vandijk|03.02.22|00:03

De rippers hebben weer geld nodig, de ”nieuwe” Bct gaat uiteraard niet gratis verstrekt worden, ook al is en was de huidige Bct hun fout. Ik heb wel een idee voor een controle systeem, een soort boekje waar je je rij en rusttijden in bij kan houden. Eventueel zou je hier een soort notitieblok (rittenstaat?) bij kunnen voegen met klanten die je hebt gehaald en gebracht met adressen erbij ofzo. We weten allemaal dat het niet gaat om veilig taxivervoer maar om controle waar je zoal uithangt.

Cor Taxisnor Vandijk|03.02.22|14:30

goeden middag en meld een zwart rijder al 6jaar lang in de rijp in ursem en in alkmaar maar nee
daar doen ze niks aan in wat voor land leven wij vrij ondernemen ha ha ha waar hier in dit land
je moet alleen betalen en je mond houden en wil je werken eerst betalen gemeente kiwa rijschool
en ga zo maar door .neem alleen maar schiphol om je klanten op te hallen of weg te brengen
ja ja niemand die daar iets aan doet ja het leven zuur maken

Peter Vriens|06.02.22|12:10

Door “overbevissing” van de taximarkt, oorzaak komt voort uit de Taxiwet 2000, zijn er diverse problemen bij ontstaan, met name in de steden.
Verplichtte BCT heeft dit ondanks alle aanpassingen de laatste 15 jaar niet verbetert,
in tegendeel.
Uber/aanbestedingen b.v, zijn uiteindelijk funest voor Taxiklant en bedrijf.
Onoplosbaar met alweer een nieuw alternatief, waarin ILT feiten en cijfers verdraaid.
Big Brother is watching you, wat ILT kennelijk voorstaat werkt en gaat niet werken .

Peter Vriens|06.02.22|15:58

Iedereen die geïnteresseerd is in Taxi automatisering zou eens moeten goochelen op TimCard Taxi.
Zie wat er te koop is bij onze buren.
Waarom het daar wel werkt, b.v. met de fiscaal box.
Een beveiligde Tim Card Taxi €50.
De Taxi systemen die je kant en klaar kan kopen zijn monopolist ILT/Kiwa aan het uitvinden, maar worden wel 10 x duurder.
U krijgt de rekening wanneer dit doorgaat.
Door absurde regelgeving zijn we afhankelijk van slechts 1 fabrikant.
Waarom hier geen marktwerking?

Jorg|09.02.22|10:42

@ peter € 50 is alleen voor de kaart he, en maar 2 jaar geldig dus bijna net zo schandalig duur als in NL.
Tim-box zelf is €500 + een eigen meter, geen app!.
waar dan ook ze proberen toch wel zoveel mogelijk aan je te verdienen.

Ton van Dalfsen|09.02.22|14:13

Het alternatief is er al jaren.
Ze willen toch naleving van arbeids- en rusttijden ?
Net als bij transportsector ook bij taxi de tachograaf? en daarbij je eigen keuze voor taximeter. Er zijn meer dan genoeg aanbieders daarin.
Wat je rekent voor een rit gaat hun niets aan. De overheid controleert toch ook niet of de groenteboer de krop sla voor 50ct of €3,00 verkoopt?

Ton van Dalfsen|09.02.22|14:40

EN bij de tachograaf kan je zelfs rijstijlanalyse bij hebben. goed voor de verzekeraars en bespaart kosten voor de grote ondernemers.
Dus Traksi en rijbeterbox is gewoon overbodig. op afstand uit te lezen. daardoor geld verspilling!

Jorg|09.02.22|17:43

Met alle respect Ton, het is nu alsof je de BCT beschrijft.

Ton van Dalfsen|11.02.22|11:41

Beste Jorg, De Tachograaf is nog altijd het beste systeem voor de rij en rusttijden. Het heeft zich altijd bewezen in de transportsector. Of je nu goederen vervoert of personen vervoert. de rij en rusttijden blijft nog steeds aan elkaar verwant. Heel heel vroeger hadden wij het groene rij en rusttijden boekje voor zowel de transport als ook voor de taxi. Nu is de tachograaf zo ver door ontwikkeld dat het zelfs online uitgelezen kan worden. Dus waarom weer iets nieuws terwijl het systeem er al is

Jorg|11.02.22|13:46

Prima Ton, voor mij voldeed het groene boekje, voldoet de BCT en zal die tachograaf ook wel werken.
De KIWA is wel de grote zakkenvuller en arrogant bovendien, alleen daarom liever geen systeem door hun ontwikkeld.

Ton van Dalfsen|11.02.22|14:19

En daarom Jorg, KIWA zou toch met een eigen ontwikkelde app komen? ILT probeert nu voor KIWA de weg vrij te maken. Allemaal handjeklap in de boevenwereld van ILT en KIWA.
Dus beter de tachograaf en kan je in het buitenland je kaart aanschaffen. Want de Tachograaf is europees geregeld. Tacho kaart voor weinig elders te kopen.

Ton van Dalfsen|11.02.22|16:18

taxipro.nl/ondernemen/2021/02/18/kiwa-gaat-door-met-ontwikkeling-eigen-bct/

Peter Vriens|13.02.22|21:25

@Jorg,
2 jaar geldig klopt.
Bij de buren is geen gecertificeerde Bct van @2000 verplicht maar volstaat b.v. een digitax spiegelmeter met box.
Alles opgeteld echt veel goedkoper.
Daar is vrijheid van keuze.
De bct is voor bedrijven met personeel een ramp, bezorgd veel extra admin. Ingevoerde gegevens zijn onbetrouwbaar.
De bct was juist ingevoerd om alle bovenstaande problemen op te lossen.
Lees ook kommentaar v.Veldhoven.
We moeten niet voor de 2e keer ons laten gebruiken als proefkonijn.

Zo zal het alternatief voor de huidige BCT van de ILT werken | TaxiPro
Inspecteur ILT

Zo zal het alternatief voor de huidige BCT van de ILT werken

Bron: nieuwsbericht ILT

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt aan een alternatief voor de Boordcomputer Taxi (BCT) en de bijbehorende BCT-kaarten. Hiermee wil de instantie het toezicht op de naleving van arbeids- en rusttijden verbeteren en efficiënter maken. Projectleider Henri van der Heijden legt uit hoe het alternatief eruit zal zien.

De ILT richt zich voor veilig taxivervoer en een eerlijke concurrentie op de taximarkt voor een belangrijk deel op arbeids- en rusttijden. Momenteel gebeurt dit nog op basis van de gegevens die worden geregistreerd door de BCT, die in elk voertuig moet worden geplaatst. Het verkrijgen en verwerken van die gegevens kan en moet volgens de ILT echter beter.

Om deze reden is ILT een project is gestart voor een alternatief voor de BCT. Van der Heijden legt uit dat het nu veel handwerk kost om gegevens van de arbeids- en rusttijden uit de BCT’s te halen en te verwerken. Volgens hem gaat het om uiteenlopende redenen ook nogal eens mis met het uitlezen, uploaden en verwerken van de BCT-bestanden. “Dat kost niet alleen de inspecteur veel tijd, maar ook de taxichauffeur- en ondernemer.”

Een andere reden om met een alternatief te komen is omdat voormalig staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven al in 2019 duidelijk maakte dat het ministerie afwil van de BCT-kaarten als middel om de betrouwbaarheid van de gegevens te waarborgen. Deze kaarten zijn voorzien van beveiligingscertificaten die beperkt geldig zijn. “Het periodiek grootschalig omwisselen van die kaarten is erg kostbaar”, aldus Van der Heijden.

Kaartloze alternatieve voor de BCT

De opdracht voor de ILT is zoeken naar kaartloze alternatieven om arbeids- en rusttijden vast te leggen voor toezicht. In de afgelopen jaren is er onderzoek gedaan naar verschillende scenario’s. Hieruit is voorkeursvariant ‘Gegevens Centraal’ voortgekomen. Hierbij is er geen specifieke app of apparaat, zoals de BCT, meer verplicht om arbeids- en rusttijden door te geven. Wel geldt er een specifieke wijze en frequentie waarop taxiondernemingen dit doen.

Taxiondernemingen kunnen dus zelf kiezen met welk apparaat of app die voor op de markt komt zij hun rij- en rusttijden registreren. “Dat is positief voor de taxiondernemer, want alternatieven voor de BCT, zoals een app die draait op een smartphone, zijn waarschijnlijk goedkoper”, stelt Van der Heijden.

Met dezelfde capaciteit meer bereiken

Het nieuwe toezichtsysteem moet meer actuele en betrouwbare informatie opleveren over de naleving van de rij-en rusttijden. Informatie over de frequentie van de aanlevering van de data en de eventuele hiaten hierbij zijn  nuttig voor de ILT. Bovendien kunnen er in de toekomst gegevens uit andere bronnen toegevoegd worden aan deze gegevens, zoals uit meetsystemen in voertuigen en langs de snelwegen.

“Het is de bedoeling dat met het nieuwe systeem de inspecteurs minder tijd kwijt zijn met het verkrijgen van gegevens. Zo kunnen ze zich richten op het controleren van gegevens en risicogestuurd optreden”, legt Van der Heijden uit. “Ik denk ook dat de inspecteurs in het veld daardoor meer tijd en aandacht kunnen besteden aan de ritten die taxichauffeurs niet hebben aangemeld.” Dit alles maakt volgens hem dat de ILT met dezelfde capaciteit meer kan bereiken op het gebied van veilig taxivervoer en een eerlijke concurrentie in de taximarkt.

Systeem dat goed werkt voor taxiondernemers

Bij de ontwikkeling van het alternatief voor de BCT werkt de ILT samen met taxiondernemingen en brancheverenigingen. Het doel hiervan is dat het systeem straks ook goed werkt voor de ondernemers: veilig, gebruiksvriendelijk en met beperkte administratieve lasten en kosten. Daarnaast werkt de instantie ook samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dataleveranciers en andere toezichthouders voor de ontwikkeling van het nieuwe systeem.

De komende jaren zal er gewerkt worden aan alle technische onderdelen die nodig zijn om de gegevens van taxiondernemingen straks online te ontvangen en centraal te kunnen verwerken en bewaren. Hierover wordt informatie gedeeld met ICT-dienstverleners. Zo kunnen zij producten en diensten ontwikkelen, zoals apps, die taxiondernemingen kunnen gebruiken voor het registreren en automatisch aanleveren van arbeids- en rusttijden.

Overgangsperiode

Naast het ontwikkelen van technische benodigdheden, is voor de nieuwe werkwijze ook een wetswijziging nodig. Het is de bedoeling dat het nieuwe systeem in 2024 helemaal gereed is. Er geldt daarna nog een overgangsperiode waarin taxiondernemingen de tijd krijgen om over te stappen naar een geschikt alternatief. De sector krijgt van de staatssecretaris hiervoor tot 2028 de tijd. “Onze inspanningen zijn erop gericht om taxiondernemers te bewegen om vroegtijdig over te stappen”, benadrukt Van der Heijden. “Hoe sneller we het toezicht kunnen verbeteren, hoe sneller dat bijdraagt aan veilig taxivervoer en een eerlijke concurrentie in de taximarkt.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

20 reacties op “Zo zal het alternatief voor de huidige BCT van de ILT werken”

Duco Douwstra|01.02.22|10:54

Met verbazing lees ik dit artikel over de “ALTERNATIEVE BCT” eindelijk erkend de ILT (de stelling van Douwstra en Urban) dat de vanaf 2005 geplande en ontwikkelde BCT aan geen enkel doel of eis voldoet of ooit heeft voldaan. Pas is 2016 werd de BCT echt verplicht gesteld. Het belangrijkste doel controle op de rij- en rusttijden heeft nauwelijks plaatsgevonden, in een enkel geval werd een pechvogel betrapt die kreeg dan een gigantische boete, terwijl er honderd anderen dezelfde overtreding ….

Duco Douwstra|01.02.22|10:54

maakten. Ik blijf mij verbazen over het kunst en vliegwerk waarmee de ILT op voor mij dubieuze wijze het online monitoren en registreren van alle Taxi’s via een landelijke server blijven omzeilen en daar ook eens geen enkele verklaring voor hebben. Alle Taxicentrales en grote bedrijven monitoren al 20 jaar hun voertuigen online per seconde. Verzekeraars bieden hun klanten dit ook aan, alle moderne auto’s zijn van deze systemen voorzien.

Duco Douwstra|01.02.22|10:59

Deskundigen worden bij het overleg over de alternatieve BCT vooralsnog niet uitgenodigd, in 2005 liepen zij weg uit het overleg, omdat zij geen enkel vertrouwen hadden in de halsstarrige houding van de ondeskundige ILT. Mijn advies aan de ILT is, breng eens een bezoek aan de regiecentrale van Willemsen en de Koning en kijk hoe het wel efficiënt moet en kan. Aanmelden via gezichtsherkenning smartphone een online server kan in 2023 operationeel zijn, vraag maar aan Wintax, Capman, Quipman enz.

Taxi Volendam|01.02.22|11:40

De nadruk ligt weer op veilig, net als bij de huidige BCT destijds.
Eerlijke concurrentie, vrijwilligers diensten???
Zijn er cijfers bekend of Taxi’s onveiliger zijn dan het overige verkeer en eventuele oorzaak hiervan?
Het kosten/baten plaatje, heeft dat ooit aandacht gehad dan wel gewerkt?
Dat de BCT’s belofte’s niet waar heeft gemaakt, is geen nieuws.
Is het geen tijd voor een Wobverzoek om te voorkomen dat er wederom €200 miljoen en meer over de (taxi) balk gegooid gaat worden?

Taxi Amsterdam|01.02.22|13:36

Het is echt verschrikkelijk dat wanbeleid iedere keer! Wat is dit toch voor een systeem waar we in leven? Iedere keer maar geld verspillen aan onzin en vooral niet luisteren naar vakmensen of mensen die met betere oplossingen komen. Al bijna 2 jaar lang omtrent corona zien we dat nu ook. Bijna alles wordt overgenomen van het advies van het omt en andere medici of vakmensen met een andere geluid die zijn wappies of die deugen niet. Terugkijkend hadden zij wel vaker gelijk dan Rutte en de jonge!

Taxi Amsterdam|01.02.22|13:42

Zie bijv het artsen collectief. Al sinds het begin van de pandemie hebben zij een ander geluid op basis van wetenschappelijke bewijs / studies maar dat pastte niet in hun tunnelvisie angst / wanbeleid dus werden zij steeds maar weer geframed of als wappies neergezet. Ondertussen bleef Hugo de jonge maar doorgaan met zijn leugens en dat accepteerden wij allemaal. Je ziet het bijna met alles het is echt ongelooflijk hoe ons belastinggeld letterlijk verspilt wordt aan totale onzin.

Taxi Amsterdam|01.02.22|13:55

En dan hebben ze het nu steeds over het klimaat en over het milieu. Haha en niemand die zich afvraagt wat al dat testen en mondkapjes enz wat dat met het klimaat doet? Het wanbeleid is echt werkelijk overal waar te nemen in alle lagen van onze samenleving. Fvd is niet mijn partij maar denk dat Thierry toch gelijk heeft. Rutte en zijn companen dienen de bevolking niet meer en ze houden ons met alles voor de gek. Misschien dus toch maar op fvd stemmen en hopen dat er positieve verandering komt.

Don Vandijk|03.02.22|00:03

De rippers hebben weer geld nodig, de ”nieuwe” Bct gaat uiteraard niet gratis verstrekt worden, ook al is en was de huidige Bct hun fout. Ik heb wel een idee voor een controle systeem, een soort boekje waar je je rij en rusttijden in bij kan houden. Eventueel zou je hier een soort notitieblok (rittenstaat?) bij kunnen voegen met klanten die je hebt gehaald en gebracht met adressen erbij ofzo. We weten allemaal dat het niet gaat om veilig taxivervoer maar om controle waar je zoal uithangt.

Cor Taxisnor Vandijk|03.02.22|14:30

goeden middag en meld een zwart rijder al 6jaar lang in de rijp in ursem en in alkmaar maar nee
daar doen ze niks aan in wat voor land leven wij vrij ondernemen ha ha ha waar hier in dit land
je moet alleen betalen en je mond houden en wil je werken eerst betalen gemeente kiwa rijschool
en ga zo maar door .neem alleen maar schiphol om je klanten op te hallen of weg te brengen
ja ja niemand die daar iets aan doet ja het leven zuur maken

Peter Vriens|06.02.22|12:10

Door “overbevissing” van de taximarkt, oorzaak komt voort uit de Taxiwet 2000, zijn er diverse problemen bij ontstaan, met name in de steden.
Verplichtte BCT heeft dit ondanks alle aanpassingen de laatste 15 jaar niet verbetert,
in tegendeel.
Uber/aanbestedingen b.v, zijn uiteindelijk funest voor Taxiklant en bedrijf.
Onoplosbaar met alweer een nieuw alternatief, waarin ILT feiten en cijfers verdraaid.
Big Brother is watching you, wat ILT kennelijk voorstaat werkt en gaat niet werken .

Peter Vriens|06.02.22|15:58

Iedereen die geïnteresseerd is in Taxi automatisering zou eens moeten goochelen op TimCard Taxi.
Zie wat er te koop is bij onze buren.
Waarom het daar wel werkt, b.v. met de fiscaal box.
Een beveiligde Tim Card Taxi €50.
De Taxi systemen die je kant en klaar kan kopen zijn monopolist ILT/Kiwa aan het uitvinden, maar worden wel 10 x duurder.
U krijgt de rekening wanneer dit doorgaat.
Door absurde regelgeving zijn we afhankelijk van slechts 1 fabrikant.
Waarom hier geen marktwerking?

Jorg|09.02.22|10:42

@ peter € 50 is alleen voor de kaart he, en maar 2 jaar geldig dus bijna net zo schandalig duur als in NL.
Tim-box zelf is €500 + een eigen meter, geen app!.
waar dan ook ze proberen toch wel zoveel mogelijk aan je te verdienen.

Ton van Dalfsen|09.02.22|14:13

Het alternatief is er al jaren.
Ze willen toch naleving van arbeids- en rusttijden ?
Net als bij transportsector ook bij taxi de tachograaf? en daarbij je eigen keuze voor taximeter. Er zijn meer dan genoeg aanbieders daarin.
Wat je rekent voor een rit gaat hun niets aan. De overheid controleert toch ook niet of de groenteboer de krop sla voor 50ct of €3,00 verkoopt?

Ton van Dalfsen|09.02.22|14:40

EN bij de tachograaf kan je zelfs rijstijlanalyse bij hebben. goed voor de verzekeraars en bespaart kosten voor de grote ondernemers.
Dus Traksi en rijbeterbox is gewoon overbodig. op afstand uit te lezen. daardoor geld verspilling!

Jorg|09.02.22|17:43

Met alle respect Ton, het is nu alsof je de BCT beschrijft.

Ton van Dalfsen|11.02.22|11:41

Beste Jorg, De Tachograaf is nog altijd het beste systeem voor de rij en rusttijden. Het heeft zich altijd bewezen in de transportsector. Of je nu goederen vervoert of personen vervoert. de rij en rusttijden blijft nog steeds aan elkaar verwant. Heel heel vroeger hadden wij het groene rij en rusttijden boekje voor zowel de transport als ook voor de taxi. Nu is de tachograaf zo ver door ontwikkeld dat het zelfs online uitgelezen kan worden. Dus waarom weer iets nieuws terwijl het systeem er al is

Jorg|11.02.22|13:46

Prima Ton, voor mij voldeed het groene boekje, voldoet de BCT en zal die tachograaf ook wel werken.
De KIWA is wel de grote zakkenvuller en arrogant bovendien, alleen daarom liever geen systeem door hun ontwikkeld.

Ton van Dalfsen|11.02.22|14:19

En daarom Jorg, KIWA zou toch met een eigen ontwikkelde app komen? ILT probeert nu voor KIWA de weg vrij te maken. Allemaal handjeklap in de boevenwereld van ILT en KIWA.
Dus beter de tachograaf en kan je in het buitenland je kaart aanschaffen. Want de Tachograaf is europees geregeld. Tacho kaart voor weinig elders te kopen.

Ton van Dalfsen|11.02.22|16:18

taxipro.nl/ondernemen/2021/02/18/kiwa-gaat-door-met-ontwikkeling-eigen-bct/

Peter Vriens|13.02.22|21:25

@Jorg,
2 jaar geldig klopt.
Bij de buren is geen gecertificeerde Bct van @2000 verplicht maar volstaat b.v. een digitax spiegelmeter met box.
Alles opgeteld echt veel goedkoper.
Daar is vrijheid van keuze.
De bct is voor bedrijven met personeel een ramp, bezorgd veel extra admin. Ingevoerde gegevens zijn onbetrouwbaar.
De bct was juist ingevoerd om alle bovenstaande problemen op te lossen.
Lees ook kommentaar v.Veldhoven.
We moeten niet voor de 2e keer ons laten gebruiken als proefkonijn.