campagne AIM Zorgeloos met Zorgvervoer
Interview

AIM vraagt met campagne aandacht voor zorgvervoer bij gemeenteraden

De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) vraagt dit jaar met een campagne aandacht voor het belang van zorgvervoer. Omdat de budgetten veelal onder druk staan, en de uitgaven aan zorgvervoer alleen maar toenemen als het beleid niet wordt gewijzigd, kan de kwaliteit van de dienst verminderen. Om dit te voorkomen roept AIM gemeenten op om met hen in gesprek te gaan over een passend toekomstig mobiliteitsbeleid. 

“Zorgvervoer is van essentieel belang voor kwetsbare doelgroepen”, stelt Henk van Gelderen van AIM. “Als het beleid van gemeenten hetzelfde blijft, zullen de kosten hiervan echter dusdanig toenemen door vergrijzing, de tendens om langer zelfstandig te blijven wonen en het streven naar een inclusieve samenleving.” Dit kan volgens Van Gelderen leiden tot een verdere afname van de kwaliteit en omvang van het zorgvervoer.

Dit zou voorkomen kunnen worden als het belang van dit vervoer scherper wordt bij de overheden, vindt AIM. Om deze reden is deze campagne opgezet, onder de noemer ‘Zorgeloos met Zorgvervoer’. “Het is voor zover wij weten de eerste keer dat er vanuit de branche een campagne over dit thema wordt gevoerd richting de lokale politiek, die opdrachtgevers zijn van het zorgvervoer”, stelt Van Gelderen. Volgens hem gaat het echt om een bewustwordingscampagne. “De gemeenteraadsleden moeten weten hoe belangrijk het vervoer is voor specifieke doelgroepen.”

Geen verkeerde bezuinigingen

Het is volgens Van Gelderen dan ook cruciaal dat er geen verkeerde bezuinigingen worden gedaan. “Hier pleiten wij voor.” Tegelijkertijd biedt AIM gemeenten aan om mee te denken over het zo toekomstbestendig mogelijk inrichten van het zorgvervoer. “Het vervoer is zo belangrijk, maar er wordt steeds minder geld voor vrijgemaakt. Dit heeft negatieve gevolgen. Als de dienstverlening in gedrang komt, kunnen mensen namelijk vereenzamen omdat ze niet meer mee kunnen doen aan de maatschappij. Dit staat haaks op de wens om de samenleving inclusiever te maken”, vertelt Van Gelderen. “Onze praktijkkennis moet hen helpen bij het vormgeven van hun mobiliteitsbeleid en de wijze waarop dit vertaald kan worden naar aanbestedingen.”

Bekijk de campagnevideo van AIM hier.

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.