Sterke stijging brandstofprijzen zal leiden tot fors hogere NEA-index
Panteia heeft op verzoek van Sociaal Fonds Mobiliteit berekend wat de gevolgen zijn van de sterk stijgende brandstofprijzen op de kostenontwikkelingen in het zorg- en taxivervoer. Op basis van de eerste berekeningen lijkt een hogere NEA-index dit jaar onvermijdelijk als de brandstofprijzen niet substantieel gaan dalen. KNV roept opdrachtgevers en vervoerders op om actie te ondernemen voordat de nieuwe indexering gaat gelden.
Panteia heeft drie scenario’s op jaarbasis doorgerekend met verschillende brandstofprijzen. Overige kostenontwikkelingen van bijvoorbeeld loon, afschrijvingen en verzekeringen zijn nog niet meegenomen in deze berekeningen. In het eerste scenario wordt uitgegaan van brandstofprijzen die het hele jaar min of meer op het huidige niveau blijven (plus 45 procent), in het tweede scenario stijgen de brandstofprijzen met 25 procent en in het derde scenario stijgen de brandstofprijzen met 65 procent.
Hieruit blijkt dat de kostenontwikkelingen van brandstof respectievelijk een stijging van de NEA-index van 3,9 procent, 2,2 procent of 5,6 procent veroorzaken. Op basis van het gemiddelde over de laatste zes jaar, zijn de brandstofprijzen normaal gesproken goed voor een stijging van 0,2 procent van de NEA-index.
Tekst loopt door onder de tabel.
Henk van Gelderen, directeur van Sociaal Fonds Mobiliteit, stelt dat opdrachtgevers dit jaar dus rekening moeten houden met een hoge NEA-index. “Niet alleen vanwege de explosief gestegen brandstofprijzen, maar ook vanwege de inflatie en de druk op de lonen door het toenemende personeelstekort. De NEA-index wordt in oktober bekend gemaakt. De reden voor deze tussentijdse mededeling is dat opdrachtgevers tijdig rekening kunnen houden met de consequenties van de kostenstijging voor hun budgetten.”
Mogelijkheden voor een tegemoetkoming
KNV-voorzitter Bertho Eckhardt stelt dat de brancheorganisatie ziet taxiondernemingen in het hier en nu al geconfronteerd worden met de hoge brandstofkosten. Dit terwijl ze dit volgens hem vaak niet kunnen doorrekenen of pas op het moment dat de NEA-index doorgevoerd wordt. “Tot die tijd moeten zij zelf deze hogere kosten financieren, en dat leidt tot problemen”, aldus de voorzitter. “Wij roepen opdrachtgevers en vervoerders daarom op om met elkaar in gesprek te gaan om te zien wat er, voordat de NEA-indexering gaat gelden, kan worden gedaan.” Als er op de een of andere manier mogelijkheden zijn voor een tegemoetkoming, moet hier volgens hem gebruik van worden gemaakt. “Want zoals het onderzoek van Panteia laat zien, hebben de stijgende brandstofprijzen een grote impact op de sector.”
Lees ook: