Mark, cliënt van de Hartekamp Groep
Interview

‘Hanteer tarief zorgkantoren om kwaliteit zorgvervoer te waarborgen’

De kosten van het doelgroepenvervoer lopen op. Toch wordt er door overheden steeds minder geld voor vrijgemaakt, wat de kwaliteit niet ten goede komt. Koos Ramakers, projectleider vervoer bij de Hartekamp Groep, maakt van dichtbij mee hoe belangrijk het vervoer is voor de cliënten. Hij pleit ervoor dat er één tariefstructuur wordt gehanteerd om de kwaliteit te waarborgen: namelijk die van de zorgkantoren.

Zorginstelling de Hartekamp Groep biedt met veertig verschillende locaties diverse vormen van wonen, werken, leren en ondersteuning aan cliënten met een verstandelijke beperking. Zo’n 450 mensen die aangesloten zijn bij de Hartekamp Groep maken ook gebruik van het doelgroepenvervoer van Noot, waar Ramakers verantwoordelijk voor is. Een van deze mensen is Mark.

Aan TaxiPro legt hij uit dat het vervoer voor hem zo belangrijk is omdat hij hierdoor zelfstandig naar zijn werk kan. “Als de taxi er niet zou zijn, zou ik niet tevreden zijn”, vertelt hij. “Want dan zit ik thuis, en daar is niks aan. Het stelt mij in staat om te werken.” Wat voor hem hierbij belangrijk is, is dat de chauffeur een bekend gezicht heeft, dat er netjes wordt gereden en dat steeds dezelfde route wordt aangehouden.

Taxi op tijd op locatie

Een ander punt dat hij benoemt als belangrijk, is dat de taxi op tijd komt: iets wat steeds lastiger is nu het chauffeurstekort zo’n groot probleem is geworden. Via het vervoersportaal kunnen cliënten kijken hoe laat de taxi aankomt. De cliënten met autisme zijn erg gesteld op afspraken wat betreft tijd: acht uur is acht uur. “Noot is nu bezig met een nieuwe app waarmee ze nog beter willen inspelen op de behoefte van de cliënten”, vertelt Ramakers. “Er zal gewerkt worden met een zandloper. Op het moment dat deze leeg is, is de bus er. Dit is toch leuker om naar te kijken dan een klok. Met de zandloper is de chauffeur altijd op tijd. Want als de zandloper leeg is, is de chauffeur er.”

Zelfstandigheid stimuleren

Omdat er steeds minder geld beschikbaar is voor het doelgroepenvervoer, onderneemt de Hartekamp Groep verschillende dingen om de kosten beheersbaar te maken. “Taxivervoer is heel belangrijk en wij hebben een groep die ook echt niet zonder kan. Het zal dus ook nooit verdwijnen. Voor de mensen die mogelijk wel gebruik zouden kunnen maken van andere vervoersmiddelen, hebben wij de Reiskaart ontwikkeld. Mark kan bijvoorbeeld met de fiets, maar heeft begeleiding nodig. Met de Reiskaart bekijken wij hoe wij dit mogelijk kunnen maken voor hem.”

Tekst loopt door onder foto. 

Mark, cliënt van de Hartekamp Groep
Mark aan het werk.

Dit helpt bij het drukken van de kosten en het zelfstandiger maken van de cliënten, maar is ook goed voor het klimaat. Toch is het volgens Ramakers wel belangrijk dat er wat gaat veranderen op het gebied van de financiering van het doelgroepenvervoer. “Er is een duidelijk verschil tussen gemeenten en de zorgkantoren als je kijkt naar de financiering. De gemeenten maken eigen tarieven en die verschillen dus van elkaar, terwijl de zorgkantoren een landelijk tarief hanteren waar een kostenonderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) aan ten grondslag ligt. Hier hebben 110 zorgaanbieders aan meegewerkt.”

Een enkele tariefstructuur

Naar zijn idee is het belangrijk dat er in plaats daarvan één tariefstructuur voor zowel de gemeenten als de zorgkantoren wordt gehanteerd. “Wat je nu namelijk ziet is dat een gemeente bij het inkooptraject van een nieuwe concessie probeert de prijs-kwaliteitverhouding zo optimaal mogelijk te maken. De nadruk komt hierbij vaak te liggen op prijs, omdat de vergoedingen voor taxivervoer te laag zijn. “Hier kan een einde aan komen door één vergoedingsstructuur aan te houden.” Hij zegt hier wel onmiddellijk bij dat er ook goed beleid moet zijn. “Gericht op wie er taxivervoer nodig heeft en wie niet en hoe je mensen kan motiveren, stimuleren en faciliteren om van alternatief vervoer gebruik te maken.”

Volgens hem zijn er al een aantal gemeenten die het tarief van de NZA hanteren. Zijn vermoeden is dat geld andere gemeenten ervan weerhoudt om hetzelfde te doen. Toch hoopt hij dat uiteindelijk iedereen over de brug komt. “Wat je ziet is dat gemeenten met zorgaanbieders zoals de Hartekamp Groep afspraken maken om zorg te leveren tegen een bepaalde prijs. Vervoer wordt hierbij als laatste puntje op de agenda afgetikt voor een lage prijs. Dat hier als laatst aandacht aan wordt besteedt mag, maar dan wel volgens de prijzen van de NZA.”

Meerdere oplossingen

Ramakers gelooft dus in meerdere oplossingen om de kosten beheersbaar te houden. Naast zelfredzaamheid stimuleren kaart hij ook het koppelen van vervoersbewegingen in de regio aan. “Er ligt in ieder geval een verantwoordelijkheid bij de vervoerders en de zorgaanbieders. Ik denk namelijk niet dat er snel meer geld bijkomt. Er moet meer meegedacht worden met de overheden en gelobby’d worden voor meer aandacht voor dit vervoer. De wereld is aan het veranderen en de overheden veranderen zeer traag mee.”

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “‘Hanteer tarief zorgkantoren om kwaliteit zorgvervoer te waarborgen’”

Peter Vriens|12.05.22|12:08

je gelooft je ogen niet wanneer je dit leest.
Je klanten op een zandloper laten turen om de tijd te doden.
Er zijn al veel smoesjes langs gekomen de laatste 20 jaar maar dit slaat voor mij alles.
Wanneer je b.v. bij het A.V.L en ook elders kijkt naar wachtende patienten die op een taxi wachtten, dan moeten de verantwoordelijken zich diep schamen.
Je mag wel een zandloper gebruiken zo groot als een emmer.

Stef Bouwhuis|12.05.22|12:31

Lees het positieve in het bericht. Er wordt benadrukt om naar één tarief te gaan, zodat slimpie’s bij veel Gemeenten niet naar een nog lager tarief kunnen ‘uitknijpen’. Dat lijkt me een uitstekend idee!

Die zandloper is zeker niet dom. Een autist zit dan niet verkrampt naar de afgesproken tijd te kijken, maar ziet de zandloper geleidelijk leeglopen. Een hele rustgevende aanloop naar de eigenlijke rit.

Willem Dubbelman|13.05.22|11:17

Ik zie nu als taxi chauffeur in Rotterdam dat veel chauffeur niet meer willen rijden voor de tarieven die betaald worden en iets anders gaan doen

Taxi Volendam|13.05.22|12:08

1 tarief zal moeilijk worden, omdat het als kartel werking gezien kan worden.
Vrije keuze voor alle soorten Taxi vervoer zou weer een kans moeten krijgen.
Aanbesteden heeft meer nadelen dan voordelen, dat zien we en waarborgt kwaliteit al helemaal niet.
Op papier misschien maar de praktijk is een andere.
Als voorbeeld: Boodschappen doe je toch ook in de winkel die jij wil, waarom taxivervoer niet?
Aanbestedingen zijn vaak voor meer als 5 jaar.
Intussen is de lokale vervoerder (keuze) weg.

Peter Vriens|16.05.22|10:05

@ Stef,
Pointer gezien op Tv?
Bedrijven laten zich “uitknijpen” en kunnen niet anders, daar ook zij ten onder gaan.
Het is een overlevings spelletje over de ruggen van het (doelgroepen) vervoer/chauffeurs en nog meer.
Dit is al jaren gaande en zal op korte termijn niet verbeteren wanneer men dit systeem van aanbesteden blijft toepassen.
Nu hoor je Gemeente’s zeggen, bedrijven kunnen geen (onderbetaalde) chauffeurs vinden.
Eigen schuld !
Dat is al 20 jaar gaande, wat een hypocriet verhaal!

Quell Commer|17.05.22|11:22

Ge gelooft toch echt niet wat je hier aan een onzin leest.

Allereerst gaan we de tijdigheid loslaten en werken met een systeem waarbij we de client niet serieus nemen. Niet elke client met autisme is ook verstandelijk beperkt. Of gaat de Hartekamp de horloges afpakken? Streven zou toch altijd moeten zijn omop tijd te rijden, hoe lastig dat soms ook is. Met dit soort truc’s laat je alles los. En hoe reageert thuissituatie hierop, wachten die ook met een zandloper tot ze de aardappelen opzetten?

Quell Commer|17.05.22|11:24

Dan het financiële deel. Leuk hoor de NZA, maar is lang niet altijd dekkend. Ook Hartekamp komt tekort aan de vergoeding. De geïnterviewde schetst een beeld dat niet klopt. Kosten en dekking zijn per organisatie, per gebied en per client anders. Dit moet je dan ook (heet normaal financieel beheer) berekenen en daarop acteren. Ga vragen om geld, betaal je vervoerder een normaal tarief en de chauffeur een fair loon. Dan kunnen de zandlopers allemaal de deur uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.