Pouw Vervoer F1 auto

Pouw in de startblokken voor Formule 1: ‘Niks mag misgaan’

Foto: Pouw

De Formule 1 Grand Prix van Zandvoort vindt dit weekend plaats. 210.000 bezoekers vinden hiervoor hun weg naar de badplaats. Pouw Vervoer organiseert het pendelvervoer en de zakelijke vervoersdiensten voor het evenement en geeft ons een inkijkje in deze bijzondere opdracht. 

Nadat de Grand Prix vorig jaar werd afgelast in verband met corona, zullen de coureurs dit weekend wel het circuit in Zandvoort betreden. De afgelasting van het evenement in 2020 was ook voor Pouw als verkozen vervoerder een grote teleurstelling. “Toen de eerste coronamaatregelen op 16 maart werden ingevoerd dachten we nog dat op 1 april alles weer normaal zou zijn en het evenement door kon gaan”, vertelt Johan Pouw.

De ene na de andere Formule 1-race werd echter al gauw daarna afgelast. “Eerst was het idee om het op 24 augustus 2020 te laten plaatsvinden, maar de situatie bleef moeilijk. Uiteindelijk is er voor de veiligheid gekozen om het naar september 2021 te verschuiven.”

Het touringcarbedrijf had voor deze zomer ook rekening gehouden met andere grote evenementen. Deze werden in tegenstelling tot de Grand Prix dit jaar weer afgelast. “Wij hadden veel mensen aangenomen om vanaf 1 augustus te beginnen, omdat wij dachten dat festivals als Lowlands en Mysteryland – waar wij voor rijden – dan weer zouden plaatsvinden.” Ook voor deze maand stonden er meer evenementen op het programma van de vervoerder, zoals het uitgestelde PaasPop en de Dam tot Damloop.

Pouw stelt het vervallen van deze klussen als triest te ervaren, maar is daarom des te blijer dat de Grand Prix wel door mag gaan. “Het gros van de touringcarchauffeurs mist namelijk het vak, hetgeen waar ze passie voor hebben. De schoolreisjes, de Oostenrijk-reisjes en de evenementen. Zij zitten nu op een lijndienstbus of bij de GGD en zijn blij dat ze werk hebben, maar verlangen naar de opdrachten waarvoor zij als touringcarchauffeur zijn begonnen.”

Fiets, trein of pendelbus

Vervoer is komend weekend maar beperkt toegestaan in het gebied rondom het circuit. “Auto’s en taxi’s zijn niet welkom en alleen bussen met groepen van minstens twintig personen kunnen een doorlaatbewijs aanvragen.” Kleinere gezelschappen moeten met de fiets, de trein of de pendelbus.

Een speciale parkeerplaats waar bezoekers hun auto kunnen parkeren is buiten dit gebied ingericht. Vanaf daar rijdt Pouw Vervoer mensen heen en weer, van ‘s morgens vijf uur tot rond middernacht. Dit doet het bedrijf met haar grote vloot aan eigen OV-bussen, omdat het in- en uitstappen met de touringcar te lang duurt en hiermee te weinig mensen vervoerd mogen worden.

Momenteel vervoeren de touringcarchauffeurs van Pouw al internationale pers en vanaf donderdag zullen ze ook campinggasten vanaf het station naar hun camping vervoeren. Daarnaast rijden er al bussen voor VIP’s die een rondleiding krijgen op het circuit. In het weekend wordt er gestart met de pendels en wordt er ook gereden voor grote sponsoren als Heineken.

Meer dan alleen pendelen

Pouw legt uit dat de opdracht echter meer omvat dan alleen pendelen. “Er moeten hotels geregeld worden, catering voor chauffeurs, de routes moeten worden uitgestippeld, de signing moet worden gedaan, er moeten afspraken worden gemaakt met verkeersregelaars en ga zo maar door.”

Omdat er bij een groot evenement als deze volgens de touringcarondernemer niks mis mag gaan, is ook bekeken welke problemen zich op de route kunnen voordoen en zal het hele weekend een monteur en een sleepwagen aanwezig zijn voor als er een bus uitvalt.

Extra mensen hard nodig

De hoop van Pouw is dat er na dit evenement weer geleidelijk aan meer evenementen en reizen zullen plaatsvinden. Daarom wordt er ook nog steeds gezocht naar chauffeurs. “Volgend jaar zal bijna elke Amerikaanse of Engelse artiest gaan toeren, dus dan zal het een druk concertseizoen worden. Hiervoor zijn leuke en enthousiaste chauffeurs nodig.”

Als de situatie onverhoopt weer verslechtert, stelt de touringcarondernemer er niet voor te vrezen dat deze mensen zonder werk komen te zitten. “Dan lossen we het weer op met andere werkzaamheden, net als in het afgelopen jaar.” Toen corona opkwam in Nederland is er binnen het bedrijf meteen een team opgezet om te kijken hoe chauffeurs zoveel mogelijk aan het werk konden worden gehouden, legt hij uit. “Je moet er toch niet aan denken dat je hele chauffeursgroep wegvalt. Daarbij is het mooi om te zien dat er ook vandaag gewoon 140 chauffeurs de weg op zijn, terwijl de Formule 1 nog moet beginnen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Pouw in de startblokken voor Formule 1: ‘Niks mag misgaan’ | TaxiPro
Pouw Vervoer F1 auto

Pouw in de startblokken voor Formule 1: ‘Niks mag misgaan’

Foto: Pouw

De Formule 1 Grand Prix van Zandvoort vindt dit weekend plaats. 210.000 bezoekers vinden hiervoor hun weg naar de badplaats. Pouw Vervoer organiseert het pendelvervoer en de zakelijke vervoersdiensten voor het evenement en geeft ons een inkijkje in deze bijzondere opdracht. 

Nadat de Grand Prix vorig jaar werd afgelast in verband met corona, zullen de coureurs dit weekend wel het circuit in Zandvoort betreden. De afgelasting van het evenement in 2020 was ook voor Pouw als verkozen vervoerder een grote teleurstelling. “Toen de eerste coronamaatregelen op 16 maart werden ingevoerd dachten we nog dat op 1 april alles weer normaal zou zijn en het evenement door kon gaan”, vertelt Johan Pouw.

De ene na de andere Formule 1-race werd echter al gauw daarna afgelast. “Eerst was het idee om het op 24 augustus 2020 te laten plaatsvinden, maar de situatie bleef moeilijk. Uiteindelijk is er voor de veiligheid gekozen om het naar september 2021 te verschuiven.”

Het touringcarbedrijf had voor deze zomer ook rekening gehouden met andere grote evenementen. Deze werden in tegenstelling tot de Grand Prix dit jaar weer afgelast. “Wij hadden veel mensen aangenomen om vanaf 1 augustus te beginnen, omdat wij dachten dat festivals als Lowlands en Mysteryland – waar wij voor rijden – dan weer zouden plaatsvinden.” Ook voor deze maand stonden er meer evenementen op het programma van de vervoerder, zoals het uitgestelde PaasPop en de Dam tot Damloop.

Pouw stelt het vervallen van deze klussen als triest te ervaren, maar is daarom des te blijer dat de Grand Prix wel door mag gaan. “Het gros van de touringcarchauffeurs mist namelijk het vak, hetgeen waar ze passie voor hebben. De schoolreisjes, de Oostenrijk-reisjes en de evenementen. Zij zitten nu op een lijndienstbus of bij de GGD en zijn blij dat ze werk hebben, maar verlangen naar de opdrachten waarvoor zij als touringcarchauffeur zijn begonnen.”

Fiets, trein of pendelbus

Vervoer is komend weekend maar beperkt toegestaan in het gebied rondom het circuit. “Auto’s en taxi’s zijn niet welkom en alleen bussen met groepen van minstens twintig personen kunnen een doorlaatbewijs aanvragen.” Kleinere gezelschappen moeten met de fiets, de trein of de pendelbus.

Een speciale parkeerplaats waar bezoekers hun auto kunnen parkeren is buiten dit gebied ingericht. Vanaf daar rijdt Pouw Vervoer mensen heen en weer, van ‘s morgens vijf uur tot rond middernacht. Dit doet het bedrijf met haar grote vloot aan eigen OV-bussen, omdat het in- en uitstappen met de touringcar te lang duurt en hiermee te weinig mensen vervoerd mogen worden.

Momenteel vervoeren de touringcarchauffeurs van Pouw al internationale pers en vanaf donderdag zullen ze ook campinggasten vanaf het station naar hun camping vervoeren. Daarnaast rijden er al bussen voor VIP’s die een rondleiding krijgen op het circuit. In het weekend wordt er gestart met de pendels en wordt er ook gereden voor grote sponsoren als Heineken.

Meer dan alleen pendelen

Pouw legt uit dat de opdracht echter meer omvat dan alleen pendelen. “Er moeten hotels geregeld worden, catering voor chauffeurs, de routes moeten worden uitgestippeld, de signing moet worden gedaan, er moeten afspraken worden gemaakt met verkeersregelaars en ga zo maar door.”

Omdat er bij een groot evenement als deze volgens de touringcarondernemer niks mis mag gaan, is ook bekeken welke problemen zich op de route kunnen voordoen en zal het hele weekend een monteur en een sleepwagen aanwezig zijn voor als er een bus uitvalt.

Extra mensen hard nodig

De hoop van Pouw is dat er na dit evenement weer geleidelijk aan meer evenementen en reizen zullen plaatsvinden. Daarom wordt er ook nog steeds gezocht naar chauffeurs. “Volgend jaar zal bijna elke Amerikaanse of Engelse artiest gaan toeren, dus dan zal het een druk concertseizoen worden. Hiervoor zijn leuke en enthousiaste chauffeurs nodig.”

Als de situatie onverhoopt weer verslechtert, stelt de touringcarondernemer er niet voor te vrezen dat deze mensen zonder werk komen te zitten. “Dan lossen we het weer op met andere werkzaamheden, net als in het afgelopen jaar.” Toen corona opkwam in Nederland is er binnen het bedrijf meteen een team opgezet om te kijken hoe chauffeurs zoveel mogelijk aan het werk konden worden gehouden, legt hij uit. “Je moet er toch niet aan denken dat je hele chauffeursgroep wegvalt. Daarbij is het mooi om te zien dat er ook vandaag gewoon 140 chauffeurs de weg op zijn, terwijl de Formule 1 nog moet beginnen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.