Schiphol taxi

Illegale praktijken op afzetstrook Schiphol bemoeilijken taxiwerk

Foto: ProMedia

Mensen die iemand willen ophalen of wegbrengen bij Schiphol worden in verband met corona verzocht om zoveel mogelijk buiten te blijven. Er blijkt echter creatief om te worden gegaan met dit verzoek. Zo wordt de afzetstrook ook gebruikt om reizigers op te halen en wordt daar nu uitgebreid afscheid genomen, tot ergernis van taxichauffeurs die hun werk hierdoor niet naar behoren kunnen uitvoeren. 

Een zelfstandig taxichauffeur uit Middelburg die regelmatig op de luchthaven komt, omschrijft de situatie op de afzetstrook als ‘het wilde westen’. Toezichthouders zijn ingezet om particulieren en taxichauffeurs die hier te lang verblijven of reizigers komen ophalen weg te sturen. Dit is volgens hem echter een onbegonnen taak. “Na een waarschuwing stoppen mensen een stukje verderop toch opnieuw.”

Ook andere chauffeurs kampen met dit probleem. Een taxiondernemer uit Haarlemmermeer stelt dat de situatie beter was toen er voor taxi’s bij de vertrekhal van Schiphol een aparte strook gereserveerd was. “Wij mochten toen door de slagboom en klanten rustig en direct voor de deur afzetten.” Deze strook wordt nu gebruikt voor dienstvervoer van de luchthaven, zoals voor ambulances. “Het feit dat wij nu samen met particulieren op de kiss & ride mensen moeten afzetten, maakt dat wij ons werk minder goed kunnen doen.”

Zo stelt de Middelburgse chauffeur dat het lang kan duren om een plek te vinden en moeten klanten soms ver lopen naar de juiste vertrekhal. “Door de grote drukte redden we het vaak niet om klanten uit te leggen waar ze moeten zijn.” Hij geeft aan dat hij graag zijn klanten op een normale manier af wil zetten, bij de vertrekhal waar ze moeten zijn. Een oplossing voor dit probleem zou volgens hem een systeem zijn met een slagboom en een beperkte tijd op de afzetstrook.

Nooit langer dan een minuut of vijf wachten

Dennis Muller van Schiphol legt uit dat er maar beperkte ruimte is op de luchthaven. Het aantal mensen dat Schiphol kwijt kan is door corona daarbij alleen maar minder geworden, in verband met de anderhalvemeterregel. De boodschap om daarom niet meer de terminal in te komen is volgens hem bij de meeste mensen wel goed aangekomen. “Het is inderdaad alleen wel zo dat reizigers daardoor nu ook opgehaald worden op de afzetstrook. Dat is niet wenselijk.”

Volgens hem zijn er tot op heden echter nog geen grote opstoppingen ontstaan. “Naast verkeersregelaars zijn er ook handhavers van de gemeente en mensen van de marechaussee die controleren of reizigers alleen afgezet worden. Er is desondanks wel eens filevorming, maar nooit langer dan een minuut of vijf. Helaas hebben we niet een oneindige hoeveelheid verkeersregelaars om elke iedereen die de fout ingaat weg te sturen. ”

Schiphol moet open terrein blijven

Muller stelt dat het plaatsen van een slagboom voor de afzetstrook geen oplossing is voor dit probleem, omdat Schiphol open terrein moet blijven. Zijn verwachting is dat als alle maatregelen opgeheven worden, en het probleem van de beperkte ruimte in de terminal verdwijnt, de drukte op de kiss & ride ook afneemt. Schiphol ziet niet voldoende reden om nu al verdere maatregelen te nemen.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

18 reacties op “Illegale praktijken op afzetstrook Schiphol bemoeilijken taxiwerk”

Bob Nijhof|03.09.21|12:03

Schiphol is een aanfluiting van de grootste orde tegenwoordig. Al een paar jaar kom ik daar met tegenzin. Eerst het verdwijnen van de ophaalstrook.
Weggehaald voor dikbetalende klanten. Ga maar lekker naar P1. Na het wegvallen van een redelijke ophaalmogelijkheid nu dit hoofdstuk in deze Kiss&Ride fail.
Schan-da-lig. De taxibaan die nu dicht is word geheel niet gebruikt. Gewoon door een brakke onderbouwing afgesloten.

Bob Nijhof|03.09.21|13:56

Corona? Laat me niet lachen. Geld. Daar draaid het om.
Men ziet nog meer “verkeersregelaars” dan voertuigen op die afgesloten baan.. Slechts een handvol “ontheffinghouders” gebruiken nu die baan. “Ontheffinghouders” dat is Schipholiaans voor betalende gebruikers.
Alle taxi’s die daar enigzins veilig klanten konden afzetten staan nu hutjemutje tussen alle andere verkeer.

Bob Nijhof|03.09.21|13:57

Kom eens achter je bureau vandaan Muller en kijk daar eens op vrijdag of zondag man. Wat een bende hebben jullie daar gecreëerd.
Is dat het resultaat van al jullie inspanningen en ervaring?
Dat verkeer komt daar slechts incidenteel en zijn dus niet bekend met de situatie met alle gevaar op zich.
Van de week al bijna een deur uit m’n taxi gereden door zo’n automobilist. En die zogenaamde verkeersregelaars staan met hun handen in de zakken maar een beetje hun tijd te voldoen.

Bob Nijhof|03.09.21|14:32

Die regelen helemaal niks, nakkes, nada. Staan gewoon midden op de rijbaan naar vliegtuigen te kijken. Maar wel blaffen als je daar netjes je BCT even invuld. Wegwezen!
Oh u komt klanten brengen waar ik uiteindelijk van wordt betaald? Niets mee te maken. Oprotten.
Wat is dat voor een amateuristisch en slecht presterende janboel Muller?
In Kaboel is het nog netter geregeld. Maar binnenkort kun je er weer op hoor. Als je weer een Privium abbonement hebt.

Bob Nijhof|03.09.21|14:55

Let maar op.
Want dat hele Schiphol Kiss&Ride is gewoon 1 grote geldklopperij geworden. Elke mogelijkheid word uitgeknepen om maximaal rendement te draaien. Elk kanaal word herzien. En in ruil voor nĂłg een inkomstenbron mag de nu dan de taxichauffeur zijn laatste kleine
voordeeltje inleveren en in een rijtje zijn werk doen. En steek je kop er niet bovenuit..
Wij leveren Schiphol die zo gewenste klanten af hé, díe zorgen uiteindelijk voor jullie inkomsten.

Bob Nijhof|03.09.21|15:13

DĂ­e klant moet centraal staan. DĂ­e klant moet zich welkom voelen. Zeker bij de eerste of laatste kennismaking.
Maar goed, zoals jullie zien maakt het Schiphol niet eens uit of er 50% minder rezigers binnenkomen want links of rechtsom blijft Schithole toch wel bestaan. (Schiphol was de grootste steuntrekker qua Coronahulp, 1.5mrd).
Dit soort kwalijke gevolgen scheeld jullie geen ene ruk. Lekker afschuiven en met de vinger naar een ander wijzen, dĂĄt is jullie recept.

Bob Nijhof|03.09.21|15:19

Dit kleine parkeerprobleempje is nog maar peanuts in jullie mobiliteitsaanpak.
Want jullie verkopen dit ongelooflijke mismanagement door te bepalen dat men gewoon niet meer met een auto naar de luchthaven moet komen. Minder emissie noemen jullie dat. Green-pro dit, zero tech dit. Bio nogwat hier, sustain2030 daar. Hou toch op.
Die hele luchtvaart drijft op het verbranden van gesubsidieeerde, accijnloze kerosine die per VASTE aansluiting aankomt.

Bob Nijhof|03.09.21|15:28

Maar wel zelf lekker dicht bij je kantoor parkeren, het liefst op de Centuurbaan bij de Marchaussee. Want besluiten maken waar een ander niets aan heeft zijn jullie blijkbaar goed, maar als het jullie zelf raakt dan verzin je opeens wél een pasklare oplossing.
Zero emision aan m’n hoela. Met je zonnepanelen. Jullie laten ons lachen.

Bob Nijhof|03.09.21|15:35

Effin..Klanten ophalen? Zet je auto maar in P1 en loop maar even 600m met koffers en klanten door een tochtige parkeergarage.
In een lift of via een goor trappenhuis. Rolstoel nodig? Ach joh, nergens goed voor.
Als je niet anders zou weten denk je als klant dat je met zo’n vage taxironselaar meegaat.
Halverwege zie je die klanten denken.. waar gaat dit heen? Waar word ik naar toe geleid? Is dĂ­t een taxistandplaats? Een parkeergarage? Echt Schiphol, kansloos.

Bob Nijhof|03.09.21|15:57

De meer ervaren chauffeur gaat daarom naar Departures. Maar verrek. “Dienstvervoer” heeft de taxibaan overgenomen zoals ambulances. Hoeveel ambulances heeft Schiphol dat men die HELE strook nodig heeft? Dit ging als 20 jaar goed maar nu hebben “Schiphol-diestvervoerders” deze baan toegewezen gekregen.
Zijn er opeens 90 ambulances , 40 Machausseevoertuigen, 30 takelwagens en 50 bussen per dag bijgekomen die daar opééns moeten staan?

Bob Nijhof|03.09.21|16:43

Mij dunkt dat als je al beperkte ruimte hebt deze zo productief mogelijk gebruikt.
Nee, Schiphol heeft een theorie dat ‘mensen niet meer naar de terminal moeten komen” en daarom niet wenselijk is dat mensen worden opgehaald op de Departurestrook. Kan iemand deze man een (dis-)functioneringsgsprek geven aub?
Volgens deze professional zijn er totop heden geen opstoppingen geweest. Echt..Kom eens vanachter je bureau vandaan.

Bob Nijhof|03.09.21|16:55

“Helaas hebben we niet een oneindige hoeveelheid verkeersregelaars om elke iedereen die de fout ingaat weg te sturen.” Letterlijk een gevaarlijke wegsituatie creĂ«ren dan dan de schoudertjes ophalen en wijzen naar de gevolgen van je beslissing.
Goh, wat we hebben besloten is een totale faal. Mmmm even denken, laten we de gevolgen aanpakken.
Het probleem is niet dat er mensen nu meer als normaal daar mensen oppikken.

Holland Taxi Peter Walgreen|03.09.21|17:00

Een heel verhaal Bob, maar je hebt er wel over nagedacht en ik kan het op nagenoeg al je punten wel met je eens zijn.

Bob Nijhof|03.09.21|17:12

Het probleem is dat jullie eigenhandig ALLE taxi’s hebben verbannen naar die afzetstrook.
Het bedroefende niveau van deze uitleg is mooi te lezen in “geen plaats voor een paal want SH moet “open terein” blijven. En “zijn verwachting” is dat de drukte op K&R vanzelf afneemt als de drukte in de terminal afneemt.
Heeft iemand nog het bonnetje van deze specialist want deze is stuk. Is dit interview maandagmorgen om 08.05 afgenomen in een psychiatrische kliniek?

Jorg|03.09.21|17:17

Ja Bob op Zaventem werken slagboompjes toch wel goed, iedereen is is binnen 10 minuten weer weg, maar ja dat brengt natuurlijk geen geld in het laatje parkeergarages wel.

Bob Nijhof|03.09.21|20:34

Klanten afzetten? Links en rechts is er verkeer naast je taxi. Komt er weer zo’n idioot langs. En een geel hesje moet dat gaan voorkomen?
In welk heelal leven die mensen die dit hebben besloten?
Hebben die Corona? Is er nou helemaal niemand die zich hier de ogen uit zijn kop voor schaamd? Is er niemand die denkt; verrek, wat wij hier doen creëert vroeg of laat een enorm ongeluk?
Blijkbaar niet: “Schiphol ziet niet voldoende reden om nu al verdere maatregelen te nemen.” Draag mij maar weg..

Bob Nijhof|03.09.21|20:57

Jullie hebben ruimte zat. Die hele K&R boven had mooi kunnen dienen als pure K&R voor aankomst- Ă©n vertrek-REIZIGERS. Dan had je nog ruimte over voor een reuzenrad.
Maar door alle paaljes, blokkades, slagbomen, bloembakken, parkkeerruimte voor VIPS, achterlijke hekken, slecht management, beroerde toekomstvisie en wat al niet meer is het verworden tot een ratjetoe van kleinzieligheid, onoverzichtelijkheid en ruimte voor de happy few. Chapeau!

Tjerk Vinckx|05.09.21|22:27

@ Bob Nijhof, uitstekend verwoord ….je kan er op wachten dat waar neer het zakelijk verkeer en het toerisme als van voor de Covid 19 periode opgang komt dat hier aanrijdingen met uitstappende passagiers onvermijdelijk zijn. Dennis Muller kunnen we dan hier voor verantwoordelijk stellen !!
Het enigste wat telt voor de Schiphol Exploitatie maffia zijn vierkante meters winkel oppervlaktes en betaalde parkeer plaatsen.