Amsterdam, Leidseplein, taxistandplaats

‘Amsterdam begaat kapitale fout bij herinrichting Leidseplein’

Het Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi’s (APK Taxi) heeft grote bezwaren tegen het Uitvoeringsbesluit Herinrichting Leidseplein. De gemeenteraad vergadert er deze woensdag over. Vanaf de taxistandplaats kan straks alleen de voorste taxi wegrijden. Dat gaat ten koste van de keuzevrijheid van de reiziger, iets dat juist in de nieuwe TTO-taxiverordening verankerd is. Bovendien kunnen taxi’s alleen via een U-bocht van de standplaats afrijden, terug naar de Stadhouderskade. Op drukke tijden geeft dat een verkeersinfarct en is het wachten op ongelukken. En dat terwijl de tram en de bussen (via de Marnixstraat) het Leidseplein wel kunnen verlaten.

Voorzitter van APK Taxi, Bas Vos: “Taxi’s moeten meer ruimte krijgen op en rond het Leidseplein. We pleiten vanuit APK Taxi al veel langer voor een fijnmazig net van standplaatsen rondom belangrijke uitgaansgebieden, eigenlijk zoals het vroeger ook was. Zo kan voldaan worden aan de grote vraag naar taxi’s door burgers en bezoekers van Amsterdam en blijft Amsterdam ook voor toeristen een vriendelijke en gastvrije stad”.

Taxi

Vos: “De nieuwe locatie voor de standplaats is straks op de Leidsebrug. Gasten van het DeLaMar theater moeten dan een stuk lopen om van of naar hun taxi te komen. U kunt zich vast voorstellen hoe dat eruit ziet op een gure avond met bezoekers in avondtenue”.

Momenteel is het mogelijk om vanaf de Weteringschans, via het Kleine Gartmanplantsoen en de Marnixstraat te rijden (en vice versa). Een door taxichauffeurs veelgebruikte route. Straks kan dat niet meer. Dat betekent bijvoorbeeld omrijden via de Stadhouderskade. Een drukke route, waardoor de klant door het oponthoud meer voor een rit moet gaan betalen.

Taxistandplaats

Maar de belangrijkste kritiek richt zich op de inrichting van de nieuwe standplaats en de wijze van afrijden. Zowel de standplaats als de opstelstrook wordt van slagbomen voorzien. Dat betekent dat een taxi die eenmaal er op is gereden, niet uit de rij weg kan. Die situatie staat haaks op de bedoeling van de Amsterdamse Taxiverordening die sinds 1 juni 2013 van kracht is. De keuzevrijheid van de reiziger om zelf te bepalen in welke taxi hij stapt, is een wezenlijk onderdeel van de gedachtegang achter de verordening. De herinrichtingsplannen zetten een streep door dit uitgangspunt.

Verder moet een taxi met klant vanaf de standplaats een bocht terug maken naar de Stadhouderskade, om daar zijn weg te vervolgen. APK Taxi pleit voor het behoud van de doorgaande route via de Marnixstraat. Volgens metingen van de gemeente vertrekken er tijdens uitgaansavonden ’s nachts in een half uur tijd maar liefst tot 145 taxi’s met reizigers vanaf het Leidseplein. Het maken van een bocht van 180 graden, met vlak daarna een stoplicht, gaat tot grote opstoppingen leiden. Bovendien doorkruist een taxi straks de tram/busbaan en ander verkeer. Dan zit een ongeluk in een klein hoekje.

APK Taxi

APK Taxi heeft al eerder met de gemeente gesproken over de herinrichting, en is ook met alternatieve voorstellen gekomen, echter zonder resultaat. Tijdens de raadscommissievergadering van afgelopen week merkte de wethouder op dat het probleem inderdaad lastig is, maar dat het allemaal wel los zal lopen: het duurt immers nog vijf a zes jaar voordat alles klaar is. Een alternatief plan vindt hij niet nodig. Gezien de te verwachten problemen een onbegrijpelijke conclusie, vindt Bas Vos,. “En een kapitale fout.”

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “‘Amsterdam begaat kapitale fout bij herinrichting Leidseplein’”

Marcel Lamp de Graaf|13.02.14|13:44

en zo reageert de gemeente weer eens niet op de mensen met kennis en bedenken vanachter hun bureau weer een rampenplan voor de taxiwereld

De gemeente Amsterdam heeft praktijkmensen nodig in de herstructuring van de stad ten aanzien van de taxi sector. TTO’s van de stad verenig u en maak een duidelijk standpunt kenbaar richting het College van Burgemeester en Wetbouders.