Den Bosch, keurmerk, taxi, taxichauffeur, BTx

‘Taxi’s zonder lokaal keurmerk riskeren boete in Den Bosch’

Taxi’s die de opstapmarkt bedienen in Den Bosch, moeten beschikken over het lokale BTx-certificaat. Anders riskeren zij vanaf deze week een boete van het Openbaar Ministerie en een gemeentelijke Last onder Dwangsom van 375 euro per keer met een maximum van 1500 euro. Hiermee wil de gemeente garanderen dat ook tijdens evenementen als Carnaval de kwaliteit van taxi’s in de stad gewaarborgd is. In totaal zijn er nu zo’n 130 chauffeurs gecertificeerd voor de Brabantse hoofdstad.

“De gemeente is vorige week gestart met de handhaving van het BTx-keurmerk. Dat wil niet zeggen dat de gemeente direct bekeurend optreedt. Waarschuwen en aanspreken is ook handhaving”, zegt de gemeente-woordvoerder.

Carnaval

Maar tijdens Carnaval hebben de chauffeurs zonder keurmerk wel degelijk kans op een boete, meldt de gemeente. “Vanaf deze week, in de aanloop naar carnaval, gaat de gemeente strikt handhaven. Naast het reguliere toezicht staan inmiddels in aanloop naar de Carnaval diverse handhavingsacties gepland. Ook tijdens carnaval wordt door Stadstoezicht, de politie en ILT gehandhaafd”, kondigt de gemeente aan.

De Bossche taxi’s probeerden zich tijdens voorgaande jaren met Carnaval te onderscheiden van de ‘buitenstaanders’ via de Oeteltaxi. Maar dat eigen keurmerk is van de baan sinds de nieuwe taxiverordening is ingevoerd. “Oeteltaxi was geen officieel systeem. Het Bossche keurmerk BTx is dat wel”, vertelt Jan Zaaijer, voorzitter van de Stichting Bossche Kwaliteitstaxi (SBK).

Kwaliteitsbeleid

De stichting moet de gemeente helpen om het kwaliteitsbeleid uit te voeren. SBK ontwikkelt en organiseert cursussen, opleidingen en neemt toetsen af. SBK geeft het Bossche taxikeurmerkcertificaat af aan chauffeurs die voldoen aan de door SBK gestelde eisen. De kosten voor chauffeurs bedragen 330 euro voor de examens en workshops om het keurmerk te verkrijgen. Daarna zijn de kosten 12,50 euro per chauffeur per maand, volgend jaar is dat 20 euro per chauffeur per maand. Hiervan wordt de SBK gefinancierd.

Als een taxichauffeur het taxikeurmerk heeft behaald kan hij een BTx-vergunning aanvragen bij de gemeente ’s-Hertogenbosch. “Taxi’s zonder het BTx-certificaat zijn niet welkom op de opstapmarkt in Den Bosch”, zegt Zaaijer. “De Bossche taxi’s hebben examens afgelegd en cursussen gevolgd op het gebied van stratenkennis, gastvrijheid en integriteit. Bovendien hebben zij een normen- en waardenprotocol getekend. Daarmee willen wij de kwaliteit van het vervoer voor de reiziger verbeteren.”

Taxichauffeurs

In totaal hebben 131 taxichauffeurs uit Den Bosch en omgeving het lokale keurmerk aangevraagd. Vrijwel iedereen is inmiddels gecertificeerd, weet Zaaijer. “Als je je behoorlijk voorbereidt en een positieve instelling hebt, dan haal je het. Maar je moet het wel doen, anders mag je niet de opstapmarkt bedienen in Den Bosch. Er wordt handhavend opgetreden door de gemeente, ILT en politie. De taxi’s met het Bossche keurmerk zijn te herkennen aan het embleem ter grootte van een A5-kaart.”

De lokale straattaximarkt in Den Bosch pleit al jaren voor de invoering van lokale kwaliteitsregels. Vooral tijdens Carnaval willen de chauffeurs de komst van ‘buitenstaanders’ tegenhouden, van wie zij vinden dat er slechte kwaliteit wordt geleverd’. Maar ook tijdens normale dagen waren er problemen, zegt Zaaijer.

Problemen

“Dan moet je denken aan onvriendelijk gedrag, intimidatie van klanten als ze niet de voorste auto pakten, weigeren van korte ritten, noem maar op. Eigenlijk de problemen die wel vaker spelen in grote steden. De gemeente Den Bosch wilde die problemen opgelost hebben, zeker nu het Jeroen Bosch-jaar voor de deur staat. Eerst was dat geprobeerd via onderling overleg, maar het bleek moeilijk om iedereen op één lijn te krijgen.”

Als taxichauffeurs het meerdere malen te bont maken, dan kan de gemeente hun lokale vergunning intrekken; het BTx-certificaat. De handhaving van de taxiverordening is een taak van de gemeente, bijvoorbeeld via BOA’s of de politie. SBK richt zich op de kwaliteitszorg. De eerste controles op straat zijn inmiddels geweest, waarbij diverse chauffeurs een waarschuwing hebben gehad. Zaaijer: “Verder zullen we als stichting mystery guests inzetten om te kijken wat er gebeurt op straat. Als daaruit bepaalde zaken naar voren komen, zal er gerichte actie ondernomen worden.”

Concurrentie

Het instellen van lokale keurmerken worden soms door taxichauffeurs bepleit om de concurrentie van ‘zwervende taxi’s’ uit andere steden te belemmeren. Of een totaal van 130 chauffeurs voldoende is om de opstapmarkt in Den Bosch te bedienen tijdens Carnaval, dat durft Zaaijer niet te beloven.

“Dat zal blijken. Overigens kunnen taxi’s nog altijd de belmarkt bedienen, dat staat iedereen met een geldige taxivergunning vrij. Daarom is het moeilijk te berekenen hoeveel taxi’s er precies nodig zijn tijdens een evenement als Carnaval. Dat is ook van het weer afhankelijk. We zullen daarom de ervaringen van dit jaar goed monitoren.”

Bart Pals

Den Bosch, keurmerk, taxistandplaats, Centraal Station, taxi

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “‘Taxi’s zonder lokaal keurmerk riskeren boete in Den Bosch’”

Huib van der Kleij|02.02.16|13:43

Al 130 van de totaal in den bosch en omgeving rijdende taxi’s. Ik zou zeggen als 80 % het keurmerk heeft en aangesloten bij tto dan pas bekeuren. Trouwens wat is er toch misgegaan bij het landelijke keurmerk TX ,wegens ziekte heb ik hem vorig jaar niet verlengd, maar het blijft een raar feit dat je niets meer hebt aan dit keurmerk( alleen zorgverz,. vragen er nog om.)en dat een plaatselijk bestuur eigen beslissingen kan nemen die boven landelijk gaan.

Rik de Swart|02.02.16|16:57

die problemen kwamen voornamelijk van de heren chauffeurs zonder eigen vergunning. die vof-zzpers die op een vergunning van andere werkten. had dat maar aangepakt, was veel makkelijker geweest. door het afschaffen van vakbekwaamheid moeten er weer dit soort lapmiddelen worden ingezet. Een verbod voor de standplaatsen zonder keurmerk is nog wel te snappen, maar uberhaupt geen klanten laten instappen gaat veel te ver. Dubbele wetgeving is dit..terwijl het kabinet de regels zou versoepelen?

Johan Zevenbergen|03.02.16|00:03

Begrijp ik goed dat ik bij elke gemeente waar ik bij toeval kom met mijn taxi, met peperdure landelijke vergunning bct, pas enz
eerst moet gaan informeren op het gemeentehuis wat de plaatselijke verordeningen zijn, alvorens ik daar een toevallige gast/ klant mag laten instappen?
volgens mij botsen hier toch echt een paar wetjes.

Ton van Dalfsen|03.02.16|09:26

Wat Johan zegt klopt helemaal. Voor bijv, Den Bosch, Je voert een TTO in of niet. Dit is een goedkope oplossing om niet een hele TTO dure in te voeren. En precies, Als je toevallig een rit naar Den Bosch hebt en niet weet dat ze daar een verkapte TTO hebben en daar bij toeval een opstapper waar dan ook in Den Bosch gaat rijden ben je ineens het haasje. Dit is echt iets voor de branche verenigingen om aan te pakken. ipv te emmeren over de BCT en kiwa tarieven.

Jeroen van Amstel|04.02.16|10:57

Ik haal regelmatig klanten op in Den Bosch, mensen die ik eerder die avond heb afgezet en dat zou dan nu niet meer mogen?
Vaak zijn dit vrouwen die niet graag bij bepaalde taxi’s instappen, als ik de foto bekijk zie ik veel chauffeurs terug die al sinds jaar en dag op het station staan en daar de boel lopen te verzieken, geloof niet dat dit keurmerk daar iets aan gaat veranderen, zit bij die lui in de genen en dat krijg je er echt niet uit met een of ander keurmerk!

Huib van der Kleij|04.02.16|12:37

volgens de wet heb ik begrepen mag je op de openbare weg gewoon klanten oppakken, vandaar de problemen op Schiphol. Jeroen klanten afzetten en later ophalen valt onder bel werk. Mogelijk dat taxipro weet , waarom de taxiwet hier spaak loopt.

Bart Pals|04.02.16|12:52

@Huib: klanten die gebeld hebben ophalen mag overal. In tegenstelling tot Schiphol heeft Den Bosch een APV waarin staat dat je alleen de opstapmarkt mag bedienen met een lokaal keurmerk. Het staat iedereen vrij dat keurmerk te halen.

Paul Dijkhuizen|04.02.16|21:53

@Bart: Is deze APV niet in strijd met de landelijke regelgeving aangaande de taxivergunning? ‘Wanneer is een bepaling uit een gemeentelijke verordening ook rechtens geldig? Hiervoor zijn twee voorwaarden. Voor deze vraag zijn twee vragen van belang. Ten eerste: worden de boven- en ondergrens van de gemeentelijke verordening erkend? Ten tweede: hoe verhoudt de gemeentelijke regeling zich toch hogere regelingen. Daarbij is van belang of het een anterieure of posterieure verordening betreft.’

Paul Dijkhuizen|04.02.16|21:58

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentelijke_verordening … Het Blijft toch vreemd, eerst vakbekwaamheid behalen, dan een vergunning aanvragen, nu verdwijnt die vakbekwaamheid, maar vergunning moet nog wel aangevraagd worden (besparing taxibranche volgens staatssecretaris wel 10 miljoen!) vervolgens per gemeente een soort van ‘vakbekwaamheid’ halen en weer apart een soort van vergunning aanvragen, en daarvoor betalen? Wat is de landelijke vergunning dan nog waard?

Bart Pals|05.02.16|09:07

@Paul: In de Wp2000 is die mogelijkheid enkele jaren geleden gecreëerd voor gemeenten. Maar het staat natuurlijk iedereen die een boete krijgt vrij om dat voor te leggen aan de rechter.

Tom Hofkens|05.02.16|10:16

Helaas is het zo dat nu de lokale bedrijven die de rest van het jaar de opstapmarkt minder bedienen de dupe zijn. Ik werk bij Taxibedrijf van Alebeek. Als onze chauffeurs willen beschikken over het betreffende certificaat dan kost dat 25000 euro! Opvolgende jaren 15000! En dat terwijl je al jaren TX-keur en een hoop goede klantvriendelijke chauffeurs met extreem veel ervaring in de stad hebt. Er zal vast iemand gebaat zijn bij deze manier van werken…….maar zeker is dat het de klant niet is!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.