Shutterstock - Taxi's in Amsterdam
Uitstootvrij taxivervoer

Officieel: Amsterdam implementeert overgangsregeling uitstootvrije taxi’s

Taxi's rijden langs de Bijenkorf in het centrum van Amsterdam. Foto: Shutterstock/T.W. van Urk

Het is officieel: taxichauffeurs die in het bezit zijn van een voertuig dat tenminste over emissieklasse 6 beschikt, krijgen tot 2028 de tijd om over te stappen op een emissieloos voertuig. Dat bevestigt de gemeente Amsterdam op de eigen website. Chauffeurs die over emissieklasse 5-voertuigen beschikken, krijgen tot 2027 de tijd om over te stappen.

In het Convenant Uitstootvrij Taxivervoer 2022, was eerder nog afgesproken dat al het taxivervoer uiterlijk in 2025 volledig uitstootvrij moet zijn. Nu de gemeente Amsterdam heeft besloten de landelijke overgangsregeling over te nemen, krijgen chauffeurs die over de betreffende voertuigen beschikken, twee tot drie jaar meer de tijd over te stappen op een uitstootvrij voertuig. Zij mogen dankzij deze overgangsregeling blijven rijden in de uitstootvrije zone binnen de Ring A10. Taxivoertuigen die vanaf 2025 nieuw op kenteken worden gezet, moeten wél uitstootvrij zijn als ze de uitstootvrije zone willen betreden.

Extra tijd

De gemeente Amsterdam heeft besloten de landelijke overgangsregeling over te nemen, na diverse gesprekken te hebben gevoerd met de hoofdstedelijke taxisector. “De overstap blijkt voor verschillende taxichauffeurs en organisaties toch te snel te zijn”, zegt de gemeente daarover. “Na overleg met de convenantspartijen, is besloten het convenant op dit punt aan te passen. Dit betekent dat de landelijk afgesproken overgangsregeling onderdeel wordt van het convenant emissieloos taxivervoer.”

Dit houdt in dat taxivoertuigen met tenminste emissieklasse 5, die vóór 1 januari 2025 bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) zijn geregistreerd als taxi, in de uitstootvrije zone mogen rijden tot 1 januari 2027. Taxivoertuigen die tenminste beschikken over emissieklasse 6 mogen, onder dezelfde gestelde voorwaarden, zelfs tot 1 januari 2028 in de uitstootvrije zone rijden. “Hetzelfde geldt voor taxibusjes die over emissieklasse 6 beschikken. Rolstoelbusjes met tenminste emissieklasse 6 mogen zelfs tot 2030 in nul-emissiezones rijden”, aldus de gemeente.

Blijdschap

Verschillende taxichauffeurs zijn maar wat blij met het besluit van de gemeente Amsterdam. Taxiondernemer Stef Keij is daar een van. “Gelukt”, jubelt hij op Twitter. “Al zij het met enorme tegenzin van de gemeente; taxi’s kunnen gebruik maken van de landelijke overgangsregeling met betrekking tot emissieloos taxivervoer. Taxi’s met een Euro 6 verbrandingsmotor mogen tot uiterlijk 1 januari 2028 door blijven rijden in Amsterdam.”

Ook Ruud Lagerwaard, voorzitter van Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) Take a Taxi, is in z’n nopjes. “Verstandig besluit van de gemeente om de invoering van een emissievrije taximarkt met een paar jaar op te schorten. De branche krijgt nu meer tijd na de killing coronaperiode. Als voorzitter van Take a Taxi hoop ik dat de gemeente nu ook werk maakt van andere urgente wensen vanuit de branche, waaronder meer ruimte op de trambanen en meer in- en uitstap plekken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Officieel: Amsterdam implementeert overgangsregeling uitstootvrije taxi’s | TaxiPro
Shutterstock - Taxi's in Amsterdam
Uitstootvrij taxivervoer

Officieel: Amsterdam implementeert overgangsregeling uitstootvrije taxi’s

Taxi's rijden langs de Bijenkorf in het centrum van Amsterdam. Foto: Shutterstock/T.W. van Urk

Het is officieel: taxichauffeurs die in het bezit zijn van een voertuig dat tenminste over emissieklasse 6 beschikt, krijgen tot 2028 de tijd om over te stappen op een emissieloos voertuig. Dat bevestigt de gemeente Amsterdam op de eigen website. Chauffeurs die over emissieklasse 5-voertuigen beschikken, krijgen tot 2027 de tijd om over te stappen.

In het Convenant Uitstootvrij Taxivervoer 2022, was eerder nog afgesproken dat al het taxivervoer uiterlijk in 2025 volledig uitstootvrij moet zijn. Nu de gemeente Amsterdam heeft besloten de landelijke overgangsregeling over te nemen, krijgen chauffeurs die over de betreffende voertuigen beschikken, twee tot drie jaar meer de tijd over te stappen op een uitstootvrij voertuig. Zij mogen dankzij deze overgangsregeling blijven rijden in de uitstootvrije zone binnen de Ring A10. Taxivoertuigen die vanaf 2025 nieuw op kenteken worden gezet, moeten wél uitstootvrij zijn als ze de uitstootvrije zone willen betreden.

Extra tijd

De gemeente Amsterdam heeft besloten de landelijke overgangsregeling over te nemen, na diverse gesprekken te hebben gevoerd met de hoofdstedelijke taxisector. “De overstap blijkt voor verschillende taxichauffeurs en organisaties toch te snel te zijn”, zegt de gemeente daarover. “Na overleg met de convenantspartijen, is besloten het convenant op dit punt aan te passen. Dit betekent dat de landelijk afgesproken overgangsregeling onderdeel wordt van het convenant emissieloos taxivervoer.”

Dit houdt in dat taxivoertuigen met tenminste emissieklasse 5, die vóór 1 januari 2025 bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) zijn geregistreerd als taxi, in de uitstootvrije zone mogen rijden tot 1 januari 2027. Taxivoertuigen die tenminste beschikken over emissieklasse 6 mogen, onder dezelfde gestelde voorwaarden, zelfs tot 1 januari 2028 in de uitstootvrije zone rijden. “Hetzelfde geldt voor taxibusjes die over emissieklasse 6 beschikken. Rolstoelbusjes met tenminste emissieklasse 6 mogen zelfs tot 2030 in nul-emissiezones rijden”, aldus de gemeente.

Blijdschap

Verschillende taxichauffeurs zijn maar wat blij met het besluit van de gemeente Amsterdam. Taxiondernemer Stef Keij is daar een van. “Gelukt”, jubelt hij op Twitter. “Al zij het met enorme tegenzin van de gemeente; taxi’s kunnen gebruik maken van de landelijke overgangsregeling met betrekking tot emissieloos taxivervoer. Taxi’s met een Euro 6 verbrandingsmotor mogen tot uiterlijk 1 januari 2028 door blijven rijden in Amsterdam.”

Ook Ruud Lagerwaard, voorzitter van Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) Take a Taxi, is in z’n nopjes. “Verstandig besluit van de gemeente om de invoering van een emissievrije taximarkt met een paar jaar op te schorten. De branche krijgt nu meer tijd na de killing coronaperiode. Als voorzitter van Take a Taxi hoop ik dat de gemeente nu ook werk maakt van andere urgente wensen vanuit de branche, waaronder meer ruimte op de trambanen en meer in- en uitstap plekken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.