contractvervoer, FNV Taxi

FNV Taxi: personeel dupe van bezuinigingen contractvervoer

De marges in het contractvervoer staan al enkele jaren onder druk. “De rek is eruit”, vertelt FNV Taxi-consulent Rufus Kohn. “De overheid bezuinigt waardoor bedrijven gedwongen zijn steeds lager in te schrijven bij taxi-aanbestedingen.” Om te inventariseren of het taxi-personeel hiervan wellicht de dupe wordt, houdt de vakbond regelmatig info-avonden.

“Vooral bij parttime chauffeurs staan de voorwaarden soms onder druk”, vertelt Kohn. “Hierbij wordt de cao niet goed nageleefd. En onvrede onder het personeel schaadt niet alleen de werknemers of het bedrijf, maar de hele taxisector.”

FNV Taxi

FNV Taxi houdt daarom deze periode info-avonden in de provincie Brabant. Er wordt geïnventariseerd bij welke taxibedrijven de arbeidsvoorwaarden onder druk staan en op welke manier, zodat de vakbond in gesprek kan gaan met de directies. Op de bijeenkomst in Breda hadden zich afgelopen donderdag zo’n twintig chauffeurs gemeld, afkomstig van twee verschillende bedrijven in Noord-Brabant.

“Vroeger kregen we altijd één uur arbeidstijd voor het wassen van de taxibus. Dat is onlangs zonder opgaaf van redenen teruggebracht naar drie kwartier. Terwijl je er toch echt een uur mee bezig bent”, vertelt een chauffeur.

Normering

Ook wordt er volgens de aanwezige chauffeurs in sommige gevallen niet eerlijk gerekend met de normering voor bijvoorbeeld schoolvervoer. “Je moet echt gas op de plank geven om het te halen. Die routeplanner op de centrale houdt namelijk geen rekening met files of stoplichten”, verelt een andere taxichauffeur. “En als ik mijn langere rijtijd op de afwijkingenstaat zet, wordt het niet goedgekeurd.”

Een te krappe normering geeft in veel gevallen stress voor de chauffeur, vindt Kohn. “Er wordt iets onmogelijks gevraagd. De werkgever moet zijn taxichauffeurs genoeg ruimte geven hun werk te doen.”

Modernisering

In een aantal gevallen is het ontbreken van investeringen in modernisering van het wagenpark oorzaak van slechte arbeidsvoorwaarden. Zo geven aanwezige taxichauffeurs aan ’s avonds zelf via hun eigen computer de ritten van de volgende dag te moeten uitprinten, waar ze geen vergoeding voor krijgen. En zijn er wijzigingen, moeten ze dat via hun eigen gsm-telefoon doorbellen aan de centrale. Die belkosten worden niet altijd vergoed.

Met het installeren van bijvoorbeeld een dataterminal met communicatie kan bovenstaand probleem opgelost worden. Ook als het gaat om urenregisatratie kunnen discussies veel makkelijker voorkomen worden. “Als ondernemers weigeren te investeren in hun wagenpark, kan dat aan te lage marges liggen. Maar het is ook wel eens een keuze van de ondernemer”, vertelt Kohn.

Urenregistratie

Vooral de urenregistratie van parttime-chauffeurs is soms niet op orde, heeft hij gemerkt. En daarbij zijn hun loonstroken ook nog eens onduidelijk. Het is lastig te bepalen voor een chauffeur hoe de uren zijn opgebouwd.

Kohn: “Probeer dan maar eens te zien welke uren ontbreken. Er komt dan vaak achteraf wel een oplossing voor, maar het is altijd pas achteraf. Dus nadat de chauffeur zelf heeft geconstateerd dat hij te weinig uren uitbetaald krijgt. En dat is niet de bedoeling. Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee van de werkgever kijken. Maar vaak ontstaan deze problemen omdat een werkgever te laag heeft ingeschreven bij een aanbesteding.”

CAO Taxivervoer

Ook de vakbond beseft dat de werknemers er gebaat bij zijn als de werkgever voldoende verdient aan de taxiritten. “We moeten straks weer een nieuwe cao gaan afsluiten. Daarvoor moet natuurlijk ook de werkgever sterk genoeg zijn.”

Om dat te bereiken kijken de vakbonden niet alleen naar de werkgevers, ook de opdrachtgevers van het contractvervoer worden aangesproken op de manier van aanbesteden. “Al zijn er ontzettend veel taxibedrijven die heel goed werk leveren. Bezuinigingen op het contractvervoer worden vaak afgeschoven op de werkvloer”, vindt Kohn. “En daar ligt zeker een verantwoordelijkheid van de overheid als opdrachtgever.”

Bart Pals

Lees het blog van Rufus Kohn over zijn dagelijks werk als taxiconsulent op www.rufuskohn.nl

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “FNV Taxi: personeel dupe van bezuinigingen contractvervoer”

Robert|18.11.11|17:16

Dus is het een goede zaak dat het ondernemersdiploma alsnog gaat verdwijnen
Dan kunnen wijj gewoon eigen rijder gaan worden , en worden wij niet langer uitgebuit
door de werkgevers in de taxibranch….!

paul|13.12.11|12:26

Natuurlijk zijn alle werkgevers oplichters en uitbuiters… En heeft het allemaal niks te maken met allerlei andere kostenverhogingen zoals werknemersverzekeringen, brandstoffen, keuringen, boetes, administratie, belastingen, BCT, salarissen e.d. terwijl de ritprijs voor de klant niet omhoog mag! Maar ach, ik ben alleen maar een werkgever die ondanks alles probeert te zorgen dat zijn personeel een redelijk inkomen kan verdienen en zodoende totaal niet belangrijk…

tonvd|22.12.11|15:45

Geen aanbestedingen meer maar de lokale vervoerder het vervoer laten verzorgen tegen de sinds kort wettelijke taxitarieven laten rijden. De grote monopolisten verzieken de markt en kwaliteit

arnold|25.01.12|18:27

Gewoon stoppen met dat taxiwerk; het beste dat je kunt doen

ria|26.02.12|02:14

Ik wil jullie van de fnv even hartelijk bedanken voor het doorvoeren van de loonsverhoging , ik ben waarschijnlijk hier door mijn baan kwijt omdat ons bedrijf failliet gaat mede door de loonkosten , ik dacht dat jullie er voor de leden waren niets is minder waar dus . Ik werk al 14 jaar in de taxi branche en er word al 14 jaar over het loon gebakkeleid , en nu in de tijd van crisis gooien jullie het loon omhoog , dikke schande dat is geen hulp meer maar mensen in de problemen brengen

Karel|12.03.12|13:33

Ria, kennelijk heb jij een rijke man die voor jouw de kost verdient. Een taxichauffeur heeft na aftrek kosten, en dan zwijg ik nog over eventuele verkeersboete’s, het nog slechter dan iemand in de bijstand!! Taxi bazen zijn vaak jongens van de straat die niet goed weten waar ze mee bezig zijn. Ze nemen het werk aan en daarna zien ze wel. De chauffeurs zijn uiteindelijk het kind van de rekening.