Quattrotax gebruikte subsidie Regiotaxi voor reguliere ritten

Quattrotaxi, Tilburg, taxi, wmo-vervoer, regiotaxi

Quattrotax, het bedrijf dat de Regiotaxi in Tilburg uitvoert, moet 70.000 euro terugbetalen volgens het Servicepunt Regiotaxi Midden-Brabant. Er zaten ‘onregelmatigheden’ in de declaratie van uitgevoerde ritten. Volgens het steunpunt is sprake van oneigenlijk gebruik van de subsidie die door de provincie verleend wordt. De plaatselijke collega-taxibedrijven Korthout en TCMB spreken van ‘oneerlijke concurrentie’.

Het steunpunt voert het contractbeheer Regiotaxi uit voor de acht deelnemende Midden-Brabantse gemeenten en de provincie Noord-Brabant. Volgens Quattrotax zijn de ritten in samenspraak met de opdrachtgever gemaakt om weggevallen vraag bij de Regiotaxi te compenseren.

Schiphol

Zo splitste Quattrotax reguliere ritten naar bijvoorbeeld Schiphol op in twee ritten: één tot de grens van het gebied van Regiotaxi en de tweede vervolgens als gewone rit naar Schiphol. Op deze wijze betaalt de provincie voor het eerste stuk ten onrechte subsidie en kunnen deze reguliere taxi-ritten goedkoper aangeboden worden.

Volgens het Steunpunt Regiotaxi Midden-Brabant de Quattrotax worden deze ritten inmiddels niet meer gemaakt. Het bedrijf van Korthout werd in de vorige aanbesteding voor de Regiotaxi, die in 2011 afliep, nog volop ingeschakeld. Het bedrijf is die opdrachten nu kwijt. Dat leidde tot een forse omzetdaling en het ontslag van 80 chauffeurs. TCMB moest 130 chauffeurs laten gaan.

Aanbesteding

“Ik juich eerlijke concurrentie toe en in het systeem van aanbesteding kun je winnen of verliezen. Maar nu krijg ik van heel veel mensen te horen dat ik te duur ben. DVG moet nu 70.000 euro terugbetalen omdat ze feitelijk te goedkoop gereden hebben en op oneerlijke wijze subsidie hebben opgestreken. Daarbij is omzet van mij afgesnoept”, zegt Korthout in het Brabants Dagblad.

De Vier Gewesten verbaast het in hoge mate dat zijn bedrijf beschuldigd wordt van fraude. Daar is volgens directeur Wim Brouwers namelijk geen sprake van. Wel is hij nog in discussie met de provincie over een deel van de uitgevoerde ritten. Maar die zijn volgens DVG correct gedeclareerd. Hij ziet een eventuele schadeclaim met vertrouwen tegemoet.

Regiotaxi

Bert Korthout eist een diepgaand en onafhankelijk onderzoek naar de praktijken van het bedrijf. Quattrotax rijdt sinds 2011 in opdracht van franchise-organisatie De Vier Gewesten (DVG) verreweg de meeste ritten van de Regiotaxi in Midden-Brabant. Volgens hem is het in het tweede kwartaal van 2012 uitgevoerde onderzoek van het Servicepunt Regiotaxi Midden-Brabant volstrekt onvoldoende.

Volgens Jan van Groos, wethouder in Waalwijk en voorzitter van de stuurgroep Regiotaxi Midden-Brabant, haalt een schadeclaim waarschijnlijk niet zo veel uit. “We hebben naar aanleiding van ons vrij breed uitgevoerde onderzoek vastgesteld dat er onregelmatigheden zijn”, meldt hij in het BD. “DVG moet nu 70.000 euro terugbetalen. Dat is op een totaalcontract van zo’n veertig miljoen euro maar een relatief klein bedrag. Maar we houden de zaak goed in de gaten.”

Lees ook: Quattrotax: reguliere ritten met Regiotaxi nodig wegens foute aanbesteding

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Quattrotax gebruikte subsidie Regiotaxi voor reguliere ritten”

Vleghel Egel|28.01.13|22:14

Tja, de directeur van QuattroTax is ook de man die in zijn vorige rol nota bene in het zelfde servicepunt de aanbesteding heeft begeleid die Quattrotax aan het contract heeft geholpen. Hoezo belangenverstrengeling?

Piet Dekker|28.01.13|22:21

We kunnen wel hard gaan roepen en elkaar de zwarte Piet toespelen maar de taxibranche is totaal rot!
Speel je het spel niet mee dan prijs je jezelf uit de markt. Jammer voor Bert omdat hij een van de weinige fatsoenlijke werkgevers is wat je van bijvoorbeeld het collega taxibedrijf TCMB (puistje van Violia) totaal niet kunt zeggen!!!

Piet Dekker|28.01.13|22:22

Wie de dupe zijn? ….de werknemers die van het ene hok naar het andere gejaagd worden of in geval van te veel ervaring (te duur) met een uitkering thuis op de bank komen te zitten. Wetten zijn er wel maar door de uitzonderingen totaal nutteloos…. Nee, ik hoef nog maar een paar jaar en ga dan op een houtje bijten van mijn aow.
Het vertrouwen dat het ooit nog goed komt ben ik al lang verloren :-(

cmrboer@hotmail.com|29.01.13|10:54

@Piet Dekker, laat me niet lachen. Bert Korthout een fatsoenlijke werkgever? Heb er zelf dag en nacht voor klaar gestaan, maar zodra je toe bent aan een vast contract, wordt je afgedankt. Iedere werknemer daar is voor hem een inruilobject. En dan durft hij zich een sociale werkgever te noemen? Mindervalide of lang werklozen in dienst nemen deed hij alleen maar voor de subsidie’s die hij kon vangen.

Quattrotax gebruikte subsidie Regiotaxi voor reguliere ritten | TaxiPro

Quattrotax gebruikte subsidie Regiotaxi voor reguliere ritten

Quattrotaxi, Tilburg, taxi, wmo-vervoer, regiotaxi

Quattrotax, het bedrijf dat de Regiotaxi in Tilburg uitvoert, moet 70.000 euro terugbetalen volgens het Servicepunt Regiotaxi Midden-Brabant. Er zaten ‘onregelmatigheden’ in de declaratie van uitgevoerde ritten. Volgens het steunpunt is sprake van oneigenlijk gebruik van de subsidie die door de provincie verleend wordt. De plaatselijke collega-taxibedrijven Korthout en TCMB spreken van ‘oneerlijke concurrentie’.

Het steunpunt voert het contractbeheer Regiotaxi uit voor de acht deelnemende Midden-Brabantse gemeenten en de provincie Noord-Brabant. Volgens Quattrotax zijn de ritten in samenspraak met de opdrachtgever gemaakt om weggevallen vraag bij de Regiotaxi te compenseren.

Schiphol

Zo splitste Quattrotax reguliere ritten naar bijvoorbeeld Schiphol op in twee ritten: één tot de grens van het gebied van Regiotaxi en de tweede vervolgens als gewone rit naar Schiphol. Op deze wijze betaalt de provincie voor het eerste stuk ten onrechte subsidie en kunnen deze reguliere taxi-ritten goedkoper aangeboden worden.

Volgens het Steunpunt Regiotaxi Midden-Brabant de Quattrotax worden deze ritten inmiddels niet meer gemaakt. Het bedrijf van Korthout werd in de vorige aanbesteding voor de Regiotaxi, die in 2011 afliep, nog volop ingeschakeld. Het bedrijf is die opdrachten nu kwijt. Dat leidde tot een forse omzetdaling en het ontslag van 80 chauffeurs. TCMB moest 130 chauffeurs laten gaan.

Aanbesteding

“Ik juich eerlijke concurrentie toe en in het systeem van aanbesteding kun je winnen of verliezen. Maar nu krijg ik van heel veel mensen te horen dat ik te duur ben. DVG moet nu 70.000 euro terugbetalen omdat ze feitelijk te goedkoop gereden hebben en op oneerlijke wijze subsidie hebben opgestreken. Daarbij is omzet van mij afgesnoept”, zegt Korthout in het Brabants Dagblad.

De Vier Gewesten verbaast het in hoge mate dat zijn bedrijf beschuldigd wordt van fraude. Daar is volgens directeur Wim Brouwers namelijk geen sprake van. Wel is hij nog in discussie met de provincie over een deel van de uitgevoerde ritten. Maar die zijn volgens DVG correct gedeclareerd. Hij ziet een eventuele schadeclaim met vertrouwen tegemoet.

Regiotaxi

Bert Korthout eist een diepgaand en onafhankelijk onderzoek naar de praktijken van het bedrijf. Quattrotax rijdt sinds 2011 in opdracht van franchise-organisatie De Vier Gewesten (DVG) verreweg de meeste ritten van de Regiotaxi in Midden-Brabant. Volgens hem is het in het tweede kwartaal van 2012 uitgevoerde onderzoek van het Servicepunt Regiotaxi Midden-Brabant volstrekt onvoldoende.

Volgens Jan van Groos, wethouder in Waalwijk en voorzitter van de stuurgroep Regiotaxi Midden-Brabant, haalt een schadeclaim waarschijnlijk niet zo veel uit. “We hebben naar aanleiding van ons vrij breed uitgevoerde onderzoek vastgesteld dat er onregelmatigheden zijn”, meldt hij in het BD. “DVG moet nu 70.000 euro terugbetalen. Dat is op een totaalcontract van zo’n veertig miljoen euro maar een relatief klein bedrag. Maar we houden de zaak goed in de gaten.”

Lees ook: Quattrotax: reguliere ritten met Regiotaxi nodig wegens foute aanbesteding

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Quattrotax gebruikte subsidie Regiotaxi voor reguliere ritten”

Vleghel Egel|28.01.13|22:14

Tja, de directeur van QuattroTax is ook de man die in zijn vorige rol nota bene in het zelfde servicepunt de aanbesteding heeft begeleid die Quattrotax aan het contract heeft geholpen. Hoezo belangenverstrengeling?

Piet Dekker|28.01.13|22:21

We kunnen wel hard gaan roepen en elkaar de zwarte Piet toespelen maar de taxibranche is totaal rot!
Speel je het spel niet mee dan prijs je jezelf uit de markt. Jammer voor Bert omdat hij een van de weinige fatsoenlijke werkgevers is wat je van bijvoorbeeld het collega taxibedrijf TCMB (puistje van Violia) totaal niet kunt zeggen!!!

Piet Dekker|28.01.13|22:22

Wie de dupe zijn? ….de werknemers die van het ene hok naar het andere gejaagd worden of in geval van te veel ervaring (te duur) met een uitkering thuis op de bank komen te zitten. Wetten zijn er wel maar door de uitzonderingen totaal nutteloos…. Nee, ik hoef nog maar een paar jaar en ga dan op een houtje bijten van mijn aow.
Het vertrouwen dat het ooit nog goed komt ben ik al lang verloren :-(

cmrboer@hotmail.com|29.01.13|10:54

@Piet Dekker, laat me niet lachen. Bert Korthout een fatsoenlijke werkgever? Heb er zelf dag en nacht voor klaar gestaan, maar zodra je toe bent aan een vast contract, wordt je afgedankt. Iedere werknemer daar is voor hem een inruilobject. En dan durft hij zich een sociale werkgever te noemen? Mindervalide of lang werklozen in dienst nemen deed hij alleen maar voor de subsidie’s die hij kon vangen.