connexxion, kantoor

Connexxion wint kort geding Valys, contract mag niet naar Transvision

Het ministerie van VWS mag het Valys-vervoer niet aan de Combinatie (Transivsion, RMC en ZCN) gunnen wegens een vermeende overtreding van het kartelverbod door de Transvision-moederbedrijven RMC en ZCN. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. Connexxion, nummer twee bij de aanbesteding, heeft een kort geding hierover gewonnen. Volgens de rechter had de Combinatie na de NMa-uitspraak uitgesloten moeten worden van de aanbesteding en moest VWS dus de voorlopige gunning herroepen.

VWS was na de voorlopige gunning op de hoogte van de uitspraak van de NMa, maar achtte het niet proportioneel om het contract ter waarde van € 60 miljoen per jaar te ontzeggen aan de Combinatie. Bovendien hebben de taxibedrijven maatregelen getroffen. Maar volgens de rechter had VWS de overtreding van het kartelverbod wél moeten zien als uitsluitingsgrond. Hiervoor is een onherroepelijke veroordeling niet nodig, vindt de rechtbank.

Connexxion

Tijdens de aanbestedingsprocedure waren RMC en ZCN nog niet op de hoogte van het boetebesluit. Zodra dat binnen was, is het ministerie meteen op de hoogte gesteld. VWS wilde dan ook het Valys-contract gewoon aan Transvision gunnen, mits er aan een aantal voorwaarden werd voldaan. Maar volgens de rechter staat een nadien aan het licht gekomen uitsluitingsgrond niet in de weg om een (voorlopige) gunningsbeslissing te herroepen.

Bovendien heeft Connexxion er volgens de rechtbank terecht op gewezen dat tussen VWS en de Combinatie kennelijk onderhandelingen zijn gevoerd die hebben geleid tot een op maat gesneden pakket van voorwaarden, waaraan deze specifieke inschrijver moet voldoen om alsnog voor gunning in aanmerking te komen. Dat is volgens de rechtbank niet toegestaan volgens het beginsel van gelijke behandeling en transparantie.

Eigen verklaring

Een inschrijver op een aanbesteding kan op bepaalde gronden worden uitgesloten, volgens de Nederlandse aanbestedingsregels. Bijvoorbeeld omdat de onderneming een ernstige fouten heeft begaan bij het uitoefenen van zijn beroep. In de beleidsregels van het Rijk is bepaald dat het door de NMa opgelegd hebben gekregen van een boete of dwangsom, wordt aangemerkt als het begaan hebben van een ernstige fout.

Volgens de NMA (Nederlandse Mededingings Autoriteit) zouden RMC en ZCN (Zorgvervoercentrale Nederland) via moederbedrijf BIOS-groep in het verleden het kartelverbod hebben overtreden. Zij zouden afspraken hebben gemaakt over aanbestedingen voor taxivervoer in de regio Rotterdam. De taxibedrijven hebben al laten weten het besluit van de NMa onbegrijpelijk te vinden en bezwaar te maken. Toch komt dit ze nu erg duur te staan.

Valys-vervoer

De Combinatie zou eigenlijk het Valys-vervoer per 1 april overnemen. Maar Staatssecretaris Martin van Rijn wilde eerst de uitspraak van het door Connexxion aangekondigde kort geding afwachten, voordat het contract definitief gegund zou worden. Het vervoer wordt daardoor nog tot 1 augustus uitgevoerd door Connexxion.

Wat VWS nu gaat beslissen, is nog niet bekend. Een optie is dat het contract gegund wordt aan nummer twee van de aanbesteding (Connexxion). VWS heeft in ieder geval aan de rechter laten weten zich neer te leggen bij de uitspraak. De Combinatie kan nog wel in beroep gaan en bekijkt daartoe nu de mogelijkheden.

Lees hier de volledige uitspraak

Bart Pals

Lees ook: Overgang Valys-vervoer naar Transvision 4 maanden uitgesteld

banner, congres, contractvervoer, 2013

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “Connexxion wint kort geding Valys, contract mag niet naar Transvision”

Richard Troost|17.04.13|16:35

Wat een smerig spelletje van Connexxion eerst verknallen ze Valys dan maar weer eens procederen en ja hoor de rechter die nog nooit met Valys heeft gereden zegt ja. Connexxion maakt de taximarkt nog zieker dan het al is. Beste onderaannemers laat u niet langer afpersen door dit bedrijf en zegt wij willen rijden, maar dan voor de kostprijs. Connexxion is rijk genoeg om die te betalen. Zo niet dan rij ik niet.

Willem Vermeulen|17.04.13|21:59

Heb je het ook door. Het eigen wagenpark van Connexxion maakt dagelijks het rendabele vol geplande rondje Nederland. Wat overblijft mag de rest rijden. Alleen is dat vol heen en vrijwel altijd leeg terug.

Jan Geluk|18.04.13|10:33

Als we met zn alle die ritten van connexion niet meer zouden rijden, dan is het zo klaar met die oneerlijke concurentie.

Bernard Al|18.04.13|11:55

Als chauffeur in dienst van Connexxion kan ik hierop zeggen dat ook ik erg veel lege kilometers moet rijden, vaak meer dan volle. Mijn indruk is dat Connexxion probeert het werk netjes te verdelen. Ik kan me vergissen, maar ik denk dat dit zo is.

Aad van der Kruk|18.04.13|12:31

YES !!

Sandor Mahn|18.04.13|12:59

Zal nog een leuk schadestaartje krijgen als ooit mocht blijken dat de Nma het bij het verkeerde eind heeft. Ik zeg niet dat ze ongelijk hebben, maar dat onderzoek loopt ook nog…

Tineke Boer|18.04.13|13:41

Vind ik ook Bernard….Ook moet iedereen zich aan de regels houden…en dat is niet gebeurd…

Henk Mullem Van|18.04.13|13:52

Beste allemaal,mij komt het gezeur over Connexxion ook mijlenver de strot uit en laat ik iedereen nog maar even herinneren aan het feit,dat Connexxion is ontstaan uit zelfstandige bedrijven die zijn gaan samenwerken,inplaats van mekaar letterlijk dood te concureren in een vervoersmarkt die alleen nog maar getypeerd kan worden als vechtmarkt.dus hou op met……………… En ga samenwerken,zodat iedereen een boterham kan verdienen in het prachtige beroep van chauffeur personenvervoer gr Henk vm

Taxi Groep Breda.|18.04.13|14:35

Connexxion, is dat niet voor een groot deel staatseigendom, ipv allemaal zelfstandige bedrijfjes die samenwerken.

John Janos Groeneveld-Dombai|18.04.13|17:26

Ik begrijp de kritiek op Connexxion niet helemaal. Het gaat hier om het feit dat de combinatie (Transivsion, RMC en ZCN) zich schuldig heeft gemaakt aan een kartelafspraak en hebben we hiervoor gelukkig de rechtspraak om dit soort zaken niet onbestraft te laten. Dat vervolgens Connexxion hiervan wellicht de vruchten plukt kun je hen niet kwalijk nemen.

“Hit the road cabbies…”

pet|18.04.13|18:17

gefiliciteerd connexxion .yes eindelijk ,niet meer aan rmc ?????

Richard de Vries|18.04.13|20:37

Connexion geeft chauffeurs wurg-contracten. Daarbij halen zij mensen uit de sociale dienst en krijgen als contractvervoerder 3 maanden uitstel voor hun chauffeurs voor een beperkte taxipas. Daarbij krijgen zij ook subsidie en na 3 maanden geen pas?, hup ww weer in (waarschijnlijk sociale dienst) en 1 nieuwe halen met subsidie! Bios groep, dat is toch een contract van max. 30 uur per week, geen reisvergoeding en met €900,- per maand thuis komen? Laat mij maar lekker straat-taxi rijden!

Een taxi|19.04.13|10:21

En toch vindt ik het een raar verhaal. Er is ingeschreven en gegund op een moment dat dit allemaal nog niet bekend was, dan kun je er mijn inziens ook niet meer op terug komen.

Jan Geluk|19.04.13|10:47

Inderdaad gegund en toch niet gekregen,blijkt dat connexion best wel machtig is.Is iedereen ineens roomser dan de paus, afspraken worden er door iedereen gemaakt,of er een moord gepleegt is.

hans van klingeren|19.04.13|15:15

terecht het loopt nu goed en dat moet zo blijven en connexxion verliest al veel te veel landelijk

e.haas@quicknet.nl|19.04.13|22:32

Het zou verstandig zijn als al die chauffeurs eerst het vonnis zouden lezen die is uit gesproken door de rechter, en dan pas een commentaar uit te spreken over Connexxion. Laat het helder zijn dat er fouten zijn gemaakt, maar niet door connexxion. Het belang voor connexxion om falys te blijven rijden is gezien de aard van overtreding van de tegenpartij
terecht. Connexxion heeft hierin gelijk. Over het schoon rijden door de bios groep,zal ik het maar niet over hebben. gewoon diesel dus.

Haas

Jaap Buining|20.04.13|22:07

Mensen die connexxion betichten van smerige spelltjes zouden echt eerst de procedure en de rechtspraak eens moeten lezen. Ik begrijp dat mensen bang zijn voor hun baan maar je moet wel uitkijken wat je zegt. Ik kan hier wel van alles gaan zeggen maar dat doen andere mensen al. En als je zegt dat je het er niet me eens benten dan niet meer wilt rijden??? dan moet je dat niet meer doen

Anne Ellen|21.05.13|15:23

Mocht Connexxion Het valys vervoer weer gegund wordt laten ze ook zelf gaan rijden

Connexxion wint kort geding Valys, contract mag niet naar Transvision | TaxiPro
connexxion, kantoor

Connexxion wint kort geding Valys, contract mag niet naar Transvision

Het ministerie van VWS mag het Valys-vervoer niet aan de Combinatie (Transivsion, RMC en ZCN) gunnen wegens een vermeende overtreding van het kartelverbod door de Transvision-moederbedrijven RMC en ZCN. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. Connexxion, nummer twee bij de aanbesteding, heeft een kort geding hierover gewonnen. Volgens de rechter had de Combinatie na de NMa-uitspraak uitgesloten moeten worden van de aanbesteding en moest VWS dus de voorlopige gunning herroepen.

VWS was na de voorlopige gunning op de hoogte van de uitspraak van de NMa, maar achtte het niet proportioneel om het contract ter waarde van € 60 miljoen per jaar te ontzeggen aan de Combinatie. Bovendien hebben de taxibedrijven maatregelen getroffen. Maar volgens de rechter had VWS de overtreding van het kartelverbod wél moeten zien als uitsluitingsgrond. Hiervoor is een onherroepelijke veroordeling niet nodig, vindt de rechtbank.

Connexxion

Tijdens de aanbestedingsprocedure waren RMC en ZCN nog niet op de hoogte van het boetebesluit. Zodra dat binnen was, is het ministerie meteen op de hoogte gesteld. VWS wilde dan ook het Valys-contract gewoon aan Transvision gunnen, mits er aan een aantal voorwaarden werd voldaan. Maar volgens de rechter staat een nadien aan het licht gekomen uitsluitingsgrond niet in de weg om een (voorlopige) gunningsbeslissing te herroepen.

Bovendien heeft Connexxion er volgens de rechtbank terecht op gewezen dat tussen VWS en de Combinatie kennelijk onderhandelingen zijn gevoerd die hebben geleid tot een op maat gesneden pakket van voorwaarden, waaraan deze specifieke inschrijver moet voldoen om alsnog voor gunning in aanmerking te komen. Dat is volgens de rechtbank niet toegestaan volgens het beginsel van gelijke behandeling en transparantie.

Eigen verklaring

Een inschrijver op een aanbesteding kan op bepaalde gronden worden uitgesloten, volgens de Nederlandse aanbestedingsregels. Bijvoorbeeld omdat de onderneming een ernstige fouten heeft begaan bij het uitoefenen van zijn beroep. In de beleidsregels van het Rijk is bepaald dat het door de NMa opgelegd hebben gekregen van een boete of dwangsom, wordt aangemerkt als het begaan hebben van een ernstige fout.

Volgens de NMA (Nederlandse Mededingings Autoriteit) zouden RMC en ZCN (Zorgvervoercentrale Nederland) via moederbedrijf BIOS-groep in het verleden het kartelverbod hebben overtreden. Zij zouden afspraken hebben gemaakt over aanbestedingen voor taxivervoer in de regio Rotterdam. De taxibedrijven hebben al laten weten het besluit van de NMa onbegrijpelijk te vinden en bezwaar te maken. Toch komt dit ze nu erg duur te staan.

Valys-vervoer

De Combinatie zou eigenlijk het Valys-vervoer per 1 april overnemen. Maar Staatssecretaris Martin van Rijn wilde eerst de uitspraak van het door Connexxion aangekondigde kort geding afwachten, voordat het contract definitief gegund zou worden. Het vervoer wordt daardoor nog tot 1 augustus uitgevoerd door Connexxion.

Wat VWS nu gaat beslissen, is nog niet bekend. Een optie is dat het contract gegund wordt aan nummer twee van de aanbesteding (Connexxion). VWS heeft in ieder geval aan de rechter laten weten zich neer te leggen bij de uitspraak. De Combinatie kan nog wel in beroep gaan en bekijkt daartoe nu de mogelijkheden.

Lees hier de volledige uitspraak

Bart Pals

Lees ook: Overgang Valys-vervoer naar Transvision 4 maanden uitgesteld

banner, congres, contractvervoer, 2013

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “Connexxion wint kort geding Valys, contract mag niet naar Transvision”

Richard Troost|17.04.13|16:35

Wat een smerig spelletje van Connexxion eerst verknallen ze Valys dan maar weer eens procederen en ja hoor de rechter die nog nooit met Valys heeft gereden zegt ja. Connexxion maakt de taximarkt nog zieker dan het al is. Beste onderaannemers laat u niet langer afpersen door dit bedrijf en zegt wij willen rijden, maar dan voor de kostprijs. Connexxion is rijk genoeg om die te betalen. Zo niet dan rij ik niet.

Willem Vermeulen|17.04.13|21:59

Heb je het ook door. Het eigen wagenpark van Connexxion maakt dagelijks het rendabele vol geplande rondje Nederland. Wat overblijft mag de rest rijden. Alleen is dat vol heen en vrijwel altijd leeg terug.

Jan Geluk|18.04.13|10:33

Als we met zn alle die ritten van connexion niet meer zouden rijden, dan is het zo klaar met die oneerlijke concurentie.

Bernard Al|18.04.13|11:55

Als chauffeur in dienst van Connexxion kan ik hierop zeggen dat ook ik erg veel lege kilometers moet rijden, vaak meer dan volle. Mijn indruk is dat Connexxion probeert het werk netjes te verdelen. Ik kan me vergissen, maar ik denk dat dit zo is.

Aad van der Kruk|18.04.13|12:31

YES !!

Sandor Mahn|18.04.13|12:59

Zal nog een leuk schadestaartje krijgen als ooit mocht blijken dat de Nma het bij het verkeerde eind heeft. Ik zeg niet dat ze ongelijk hebben, maar dat onderzoek loopt ook nog…

Tineke Boer|18.04.13|13:41

Vind ik ook Bernard….Ook moet iedereen zich aan de regels houden…en dat is niet gebeurd…

Henk Mullem Van|18.04.13|13:52

Beste allemaal,mij komt het gezeur over Connexxion ook mijlenver de strot uit en laat ik iedereen nog maar even herinneren aan het feit,dat Connexxion is ontstaan uit zelfstandige bedrijven die zijn gaan samenwerken,inplaats van mekaar letterlijk dood te concureren in een vervoersmarkt die alleen nog maar getypeerd kan worden als vechtmarkt.dus hou op met……………… En ga samenwerken,zodat iedereen een boterham kan verdienen in het prachtige beroep van chauffeur personenvervoer gr Henk vm

Taxi Groep Breda.|18.04.13|14:35

Connexxion, is dat niet voor een groot deel staatseigendom, ipv allemaal zelfstandige bedrijfjes die samenwerken.

John Janos Groeneveld-Dombai|18.04.13|17:26

Ik begrijp de kritiek op Connexxion niet helemaal. Het gaat hier om het feit dat de combinatie (Transivsion, RMC en ZCN) zich schuldig heeft gemaakt aan een kartelafspraak en hebben we hiervoor gelukkig de rechtspraak om dit soort zaken niet onbestraft te laten. Dat vervolgens Connexxion hiervan wellicht de vruchten plukt kun je hen niet kwalijk nemen.

“Hit the road cabbies…”

pet|18.04.13|18:17

gefiliciteerd connexxion .yes eindelijk ,niet meer aan rmc ?????

Richard de Vries|18.04.13|20:37

Connexion geeft chauffeurs wurg-contracten. Daarbij halen zij mensen uit de sociale dienst en krijgen als contractvervoerder 3 maanden uitstel voor hun chauffeurs voor een beperkte taxipas. Daarbij krijgen zij ook subsidie en na 3 maanden geen pas?, hup ww weer in (waarschijnlijk sociale dienst) en 1 nieuwe halen met subsidie! Bios groep, dat is toch een contract van max. 30 uur per week, geen reisvergoeding en met €900,- per maand thuis komen? Laat mij maar lekker straat-taxi rijden!

Een taxi|19.04.13|10:21

En toch vindt ik het een raar verhaal. Er is ingeschreven en gegund op een moment dat dit allemaal nog niet bekend was, dan kun je er mijn inziens ook niet meer op terug komen.

Jan Geluk|19.04.13|10:47

Inderdaad gegund en toch niet gekregen,blijkt dat connexion best wel machtig is.Is iedereen ineens roomser dan de paus, afspraken worden er door iedereen gemaakt,of er een moord gepleegt is.

hans van klingeren|19.04.13|15:15

terecht het loopt nu goed en dat moet zo blijven en connexxion verliest al veel te veel landelijk

e.haas@quicknet.nl|19.04.13|22:32

Het zou verstandig zijn als al die chauffeurs eerst het vonnis zouden lezen die is uit gesproken door de rechter, en dan pas een commentaar uit te spreken over Connexxion. Laat het helder zijn dat er fouten zijn gemaakt, maar niet door connexxion. Het belang voor connexxion om falys te blijven rijden is gezien de aard van overtreding van de tegenpartij
terecht. Connexxion heeft hierin gelijk. Over het schoon rijden door de bios groep,zal ik het maar niet over hebben. gewoon diesel dus.

Haas

Jaap Buining|20.04.13|22:07

Mensen die connexxion betichten van smerige spelltjes zouden echt eerst de procedure en de rechtspraak eens moeten lezen. Ik begrijp dat mensen bang zijn voor hun baan maar je moet wel uitkijken wat je zegt. Ik kan hier wel van alles gaan zeggen maar dat doen andere mensen al. En als je zegt dat je het er niet me eens benten dan niet meer wilt rijden??? dan moet je dat niet meer doen

Anne Ellen|21.05.13|15:23

Mocht Connexxion Het valys vervoer weer gegund wordt laten ze ook zelf gaan rijden