Nationaal Congres Contractvervoer, TaxiPro, KpVV

Grote behoefte aan betere controle op uitvoering taxi-aanbestedingen

Zowel taxi-ondernemers als opdrachtgevers in het contractvervoer hebben behoefte aan een betere controle op de geleverde diensten. Dat creëert een gelijk speelveld, zodat bluffende taxi-ondernemers niet meer kunnen profiteren van valse beloften in hun offerte. Ook denkt een meerderheid van beide kanten dat ‘een voorkeur voor lokale taxibedrijven’ en ‘een minimale prijs voor een inschrijving’ helpt de markt voor het contractvervoer te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van TaxiPro.nl onder 881 mensen uit de taxibranche, onder wie 304 taxi-ondernemers en 73 aanbestedende diensten.

De resultaten van het onderzoek werden vorige week gepresenteerd tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. Hierbij waren 414 aanwezigen, voornamelijk taxi-ondernemers en aanbestedende diensten.

Contractvervoer

Met het onderzoek had TaxiPro.nl de respondenten een aantal suggesties voorgelegd met de vraag of deze aanpassingen in het bestek het contractvervoer verbeteren. Met de stelling ‘Controle op geleverde diensten verbeteren’ is niet alleen 87% van de taxi-ondernemers het eens. Maar ook 71% van de opdrachtgevers. Daar liggen dus nog kansen, want deze groep heeft dat in eigen hand.

Met de stelling ‘voorkeur voor lokale taxibedrijven’, zodat lokale kennis en betrokkenheid extra beloond wordt, is 84% van de taxi-ondernemers het eens. Maar ook 53% van de opdrachtgevers staat hier achter. De suggestie ‘een minimale prijs vaststellen voor een inschrijving, zodat er alleen op kwaliteit geconcurreerd kan worden, kan op de goedkeuring rekenen van beide partijen. Zowel 54% van de opdrachtgevers als 84% van de taxi-ondernemers ziet daar een verbetering in.

Aanbestedingen

Want dat er veranderingen moeten komen in de huidige manier van aanbestedingen in het contractvervoer staat vast. De cijfers zijn schrikbarend. Een kwart van de taxibedrijven heeft vorig jaar met verlies afgesloten. Maar liefst 26% van de bedrijven geeft aan verlies te maken op het zittend ziekenvervoer. 31% maakt verlies op het AWBZ-vervoer en en zelfs 37% van de bedrijven zegt verlies te maken op Valys-vervoer.

“En dat zijn hele ongezonde cijfers. Want uiteindelijk is niemand erbij gebaat dat zo’n grote groep ondernemingen verlies maakt”, vertelt Joan Blaas van TaxiPro.nl tijdens de opening van het Nationaal Congres Contractvervoer. “Niet de bedrijven zelf, maar ook niet de opdrachtgevers. Denk alleen al aan de financiële en sociale gevolgen voor de maatschappij bij een faillissement van een vervoerder. Misgelopen belastingen en pensioenafdrachten en werknemers in de WW of bijstand.”

Regelingen

De regelingen georganiseerd door gemeenten, die dicht bij de gebruikers staan, doen het stukken beter dan de landelijk georganiseerde regelingen. WMO vervoer (% verlies) en Leerlingenvervoer (13% verlies) zijn redelijk gezond. Taxibedrijven maken op dit moment vooral winst op zakelijk vervoer (6% verlies) en Schipholvervoer (4% verlies).

En de voortuitzichten zijn niet goed. Wat zorgen baart is dat maar liefst 81% van de aanbestedende diensten aangeeft dat hun budget voor contractvervoer de komende jaren afneemt. Terwijl het volume van de ritten maar bij 43% zal afnemen. 29% van de opdrachtgevers heeft in de gaten dat vervoerders wel eens inschrijven met een verliesgevend tarief. Dat is volgens 94% ongewenst, maar toch wordt er op dit moment nog weinig aan gedaan.

Prijs / kwaliteit

Volgens de taxi-ondernemers is de weging prijs/kwaliteit gemiddeld 79% / 21%. Volgens de opdrachtgevers weegt kwaliteit iets zwaarder mee, dat is volgens hen gemiddeld 60% / 40%. Maar liefst 67% van de ondervraagde taxi-ondernemers schrijft wel eens verliesgevend in op een aanbesteding. Om de kosten te drukken wordt er wordt onder meer bespaard op overhead (89%), loon- en arbeidsvoorwaarden (62%), reparatie en onderhoude wagenpark (81%) en opleiding personeel (70%). Als er dan toch personeel opgeleid wordt, is dat vooral om het TX-Keurmerk te behouden (72%).

Het Bedrijfsoordeel van Sociaal Fonds Taxi verplicht stellen bij inschrijvers van een aanbesteding is een uitstekende manier voor opdrachtgevers om te controleren dat het taxi-bedrijf netjes de CAO Taxivervoer naleeft. Toch vraagt een schamele 40% hierom. Er wordt wel nadruk gelegd op zaken als TX-Keur (78%), opleidingen voor personeel (78%) en leeftijd voertuigen (58%).

Controle op onderaannemers

Wat blijkt is dat vooral de controle op kwaliteit van de onderaannemers tekort schiet. 33% van de opdrachtgevers controleert niet of de onderaannemers (de taxibedrijven die het vervoer daadwerkelijk uitvoeren) aan de gestelde kwaliteitseisen voldoen. Dat is de verantwoordelijkheid van de hoofdaannemer, vinden ze. Al is voor laatstgenoemde de impuls om dat te doen natuurlijk niet groot. Die heeft er meer belang bij dat de onderaannemer het werk voor een zo laag mogelijke prijs uitvoert.

TaxiPro heeft ook 338 taxichauffeurs gevraagd of ze het taxiwerk met veel plezier uitvoeren. Maar liefst 95% antwoordde met een volmondig ‘Ja’.. Het mooie is dat geen enkele chauffeur deze vraag met een ‘Nee’ beantwoordde. Dat betekent opdrachtgevers in het contractvervoer en werkgevers in de taxisector ervoor zorgen dat tienduizenden mensen dagelijks met plezier hun werk uitvoeren.

Congres

“Het is belangrijk dat opdrachtgevers hun verantwoordelijkheid nemen en we er samen voor zorgen dat dit zo blijft. Laat het Congres daartoe een eerste stap zijn waarbij opdrachtgevers in gesprek gaan met de taxibranche om samen de markt te verbeteren”, aldus Blaas. “Want dat is ook in het belang van de aanbestedende diensten en de reizigers.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Grote behoefte aan betere controle op uitvoering taxi-aanbestedingen”

Fraise Confiture|28.06.13|13:38

Het is overduidelijk dat vervoerders onder de kostprijs in een bestek bieden. Vervolgens is het personeel er de dupe van. Kijk maar naar Ziekenvervoer Amsterdam BV van Willemsen de Koning welke het personeel deed geloven hoofdaannemer van het bestek te zijn maar uiteindelijk onderaannemer waren. De BV werd gefailleerd en het werk word nu onderaanbesteed aan taxi van der Laan. Of Taxi Ruwes die aan korte ritjes ten onder ging. Een graantje mee pakken en het vervolgens niet meer trekken.

Lucas Nietveld|02.07.13|19:44

Eerlijke concurrentie,en controle op aanbestedingen,wat een onzin!!!
De hoge heren maar vergaderen,en de kleine bedrijven,de nek om draaien!!!
Heb het nu zelf,ondervonden? 7 jaar bijna Regio Taxi Utrecht gereden,onze chauffeur en planners hebben de puin op geruimd van toen PZN,nu word het van ons overgenomen door Willemse de Koning,die de aanbesteding gewonnen hebben,van de BRU Utrecht,Verschil met ons 1,7 Miljoen goedkoper,door wie worden deze taxi,s gereden???.
De klanten zijn weer de dupe!!

Grote behoefte aan betere controle op uitvoering taxi-aanbestedingen | TaxiPro
Nationaal Congres Contractvervoer, TaxiPro, KpVV

Grote behoefte aan betere controle op uitvoering taxi-aanbestedingen

Zowel taxi-ondernemers als opdrachtgevers in het contractvervoer hebben behoefte aan een betere controle op de geleverde diensten. Dat creëert een gelijk speelveld, zodat bluffende taxi-ondernemers niet meer kunnen profiteren van valse beloften in hun offerte. Ook denkt een meerderheid van beide kanten dat ‘een voorkeur voor lokale taxibedrijven’ en ‘een minimale prijs voor een inschrijving’ helpt de markt voor het contractvervoer te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van TaxiPro.nl onder 881 mensen uit de taxibranche, onder wie 304 taxi-ondernemers en 73 aanbestedende diensten.

De resultaten van het onderzoek werden vorige week gepresenteerd tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. Hierbij waren 414 aanwezigen, voornamelijk taxi-ondernemers en aanbestedende diensten.

Contractvervoer

Met het onderzoek had TaxiPro.nl de respondenten een aantal suggesties voorgelegd met de vraag of deze aanpassingen in het bestek het contractvervoer verbeteren. Met de stelling ‘Controle op geleverde diensten verbeteren’ is niet alleen 87% van de taxi-ondernemers het eens. Maar ook 71% van de opdrachtgevers. Daar liggen dus nog kansen, want deze groep heeft dat in eigen hand.

Met de stelling ‘voorkeur voor lokale taxibedrijven’, zodat lokale kennis en betrokkenheid extra beloond wordt, is 84% van de taxi-ondernemers het eens. Maar ook 53% van de opdrachtgevers staat hier achter. De suggestie ‘een minimale prijs vaststellen voor een inschrijving, zodat er alleen op kwaliteit geconcurreerd kan worden, kan op de goedkeuring rekenen van beide partijen. Zowel 54% van de opdrachtgevers als 84% van de taxi-ondernemers ziet daar een verbetering in.

Aanbestedingen

Want dat er veranderingen moeten komen in de huidige manier van aanbestedingen in het contractvervoer staat vast. De cijfers zijn schrikbarend. Een kwart van de taxibedrijven heeft vorig jaar met verlies afgesloten. Maar liefst 26% van de bedrijven geeft aan verlies te maken op het zittend ziekenvervoer. 31% maakt verlies op het AWBZ-vervoer en en zelfs 37% van de bedrijven zegt verlies te maken op Valys-vervoer.

“En dat zijn hele ongezonde cijfers. Want uiteindelijk is niemand erbij gebaat dat zo’n grote groep ondernemingen verlies maakt”, vertelt Joan Blaas van TaxiPro.nl tijdens de opening van het Nationaal Congres Contractvervoer. “Niet de bedrijven zelf, maar ook niet de opdrachtgevers. Denk alleen al aan de financiële en sociale gevolgen voor de maatschappij bij een faillissement van een vervoerder. Misgelopen belastingen en pensioenafdrachten en werknemers in de WW of bijstand.”

Regelingen

De regelingen georganiseerd door gemeenten, die dicht bij de gebruikers staan, doen het stukken beter dan de landelijk georganiseerde regelingen. WMO vervoer (% verlies) en Leerlingenvervoer (13% verlies) zijn redelijk gezond. Taxibedrijven maken op dit moment vooral winst op zakelijk vervoer (6% verlies) en Schipholvervoer (4% verlies).

En de voortuitzichten zijn niet goed. Wat zorgen baart is dat maar liefst 81% van de aanbestedende diensten aangeeft dat hun budget voor contractvervoer de komende jaren afneemt. Terwijl het volume van de ritten maar bij 43% zal afnemen. 29% van de opdrachtgevers heeft in de gaten dat vervoerders wel eens inschrijven met een verliesgevend tarief. Dat is volgens 94% ongewenst, maar toch wordt er op dit moment nog weinig aan gedaan.

Prijs / kwaliteit

Volgens de taxi-ondernemers is de weging prijs/kwaliteit gemiddeld 79% / 21%. Volgens de opdrachtgevers weegt kwaliteit iets zwaarder mee, dat is volgens hen gemiddeld 60% / 40%. Maar liefst 67% van de ondervraagde taxi-ondernemers schrijft wel eens verliesgevend in op een aanbesteding. Om de kosten te drukken wordt er wordt onder meer bespaard op overhead (89%), loon- en arbeidsvoorwaarden (62%), reparatie en onderhoude wagenpark (81%) en opleiding personeel (70%). Als er dan toch personeel opgeleid wordt, is dat vooral om het TX-Keurmerk te behouden (72%).

Het Bedrijfsoordeel van Sociaal Fonds Taxi verplicht stellen bij inschrijvers van een aanbesteding is een uitstekende manier voor opdrachtgevers om te controleren dat het taxi-bedrijf netjes de CAO Taxivervoer naleeft. Toch vraagt een schamele 40% hierom. Er wordt wel nadruk gelegd op zaken als TX-Keur (78%), opleidingen voor personeel (78%) en leeftijd voertuigen (58%).

Controle op onderaannemers

Wat blijkt is dat vooral de controle op kwaliteit van de onderaannemers tekort schiet. 33% van de opdrachtgevers controleert niet of de onderaannemers (de taxibedrijven die het vervoer daadwerkelijk uitvoeren) aan de gestelde kwaliteitseisen voldoen. Dat is de verantwoordelijkheid van de hoofdaannemer, vinden ze. Al is voor laatstgenoemde de impuls om dat te doen natuurlijk niet groot. Die heeft er meer belang bij dat de onderaannemer het werk voor een zo laag mogelijke prijs uitvoert.

TaxiPro heeft ook 338 taxichauffeurs gevraagd of ze het taxiwerk met veel plezier uitvoeren. Maar liefst 95% antwoordde met een volmondig ‘Ja’.. Het mooie is dat geen enkele chauffeur deze vraag met een ‘Nee’ beantwoordde. Dat betekent opdrachtgevers in het contractvervoer en werkgevers in de taxisector ervoor zorgen dat tienduizenden mensen dagelijks met plezier hun werk uitvoeren.

Congres

“Het is belangrijk dat opdrachtgevers hun verantwoordelijkheid nemen en we er samen voor zorgen dat dit zo blijft. Laat het Congres daartoe een eerste stap zijn waarbij opdrachtgevers in gesprek gaan met de taxibranche om samen de markt te verbeteren”, aldus Blaas. “Want dat is ook in het belang van de aanbestedende diensten en de reizigers.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Grote behoefte aan betere controle op uitvoering taxi-aanbestedingen”

Fraise Confiture|28.06.13|13:38

Het is overduidelijk dat vervoerders onder de kostprijs in een bestek bieden. Vervolgens is het personeel er de dupe van. Kijk maar naar Ziekenvervoer Amsterdam BV van Willemsen de Koning welke het personeel deed geloven hoofdaannemer van het bestek te zijn maar uiteindelijk onderaannemer waren. De BV werd gefailleerd en het werk word nu onderaanbesteed aan taxi van der Laan. Of Taxi Ruwes die aan korte ritjes ten onder ging. Een graantje mee pakken en het vervolgens niet meer trekken.

Lucas Nietveld|02.07.13|19:44

Eerlijke concurrentie,en controle op aanbestedingen,wat een onzin!!!
De hoge heren maar vergaderen,en de kleine bedrijven,de nek om draaien!!!
Heb het nu zelf,ondervonden? 7 jaar bijna Regio Taxi Utrecht gereden,onze chauffeur en planners hebben de puin op geruimd van toen PZN,nu word het van ons overgenomen door Willemse de Koning,die de aanbesteding gewonnen hebben,van de BRU Utrecht,Verschil met ons 1,7 Miljoen goedkoper,door wie worden deze taxi,s gereden???.
De klanten zijn weer de dupe!!