Hans Landman, Brookhuis, operationeel manager, taxibedrijf, taxi

Geef taxibedrijven ruimte bij aanbesteding om kwaliteit te creëren

Taxi-aanbestedingen leiden tegenwoordig tot een lagere prijsstelling, vergeleken met het vorige contract. Als het gaat om kwaliteit, stelt de opdrachtgever de mogelijkheden waar punten op gescoord kunnen worden redelijk vast op. Diverse inschrijvers hebben tegenwoordig een goed kwaliteitsplan liggen voor deze onderwerpen. Hierdoor wordt de prijs weer leidend om de winnaar te bepalen van de aanbesteding. Maar daardoor laten opdrachtgevers kansen liggen, vindt Hans Landman, operationeel directeur bij Brookhuis Personenvervoer. „Je zou de inschrijvers de ruimte moeten geven om zelf te bepalen welke kwaliteit hij kan creëren. Maak gebruik van hun ideeën”, vindt hij. 

„Gemeenten kijken steeds vaker kritisch naar zaken die voor hen van toegevoegde waarde zijn. Maar zoek juist nu samen met taxibedrijven naar mogelijkheden om daar invulling aan te geven. Bijvoorbeeld door samen te werken met de sociale werkplaats of een groengas-tankinstallatie neer te zetten voor de gemeente. Of bepaalde samenwerkingen aan te gaan met lokale buurt- en/of sportverenigingen. Daar profiteert de gemeente ook van, maar wordt nu niet vrijwel niet meegeteld in de beoordeling”, legt Landman uit.

Contractduur

De huidige aanbestedingsmarkt zit vol onzekerheden. Gemeenten weten nog niet precies wat er gaat veranderen, bijvoorbeeld door de decentralisatie van de awbz. Daardoor worden diverse contracten nu verlengd of opdrachten voor een korte duur aanbesteed. Zo momenteel een Regiotaxi-contract in aanbesteding voor een periode van 1,5 jaar.

“Deze aanbestedingen met een zeer korte looptijd zijn alleen voor de huidige vervoerder of partijen die een overcapaciteit aan voertuigen hebben realistisch om in te schrijven”, weet Landman. “Binnen een te korte looptijd van een contract is er namelijk voor andere inschrijvers te weinig terugverdientijd om aan dit soort aanbestedingen en dus investeringen mee te doen. Ook voor het betrokken personeel is dit geen goede ontwikkeling. Zij lopen het risico binnen een paar jaar meerdere keren van werkgever te moeten wisselen.”

Vervoerders

Er zit een verschil van inzicht van gemeenten, vindt Landman. “De ene gemeente gaat uit van het juridische risico van een verlenging buiten de bestaande contractmogelijkheden. Ze zijn bang voor een claim van vervoerders die ook kans willen maken op de opdracht. De andere gemeente kijkt meer vanuit de mogelijkheden die er juridisch wél zijn om een contract alsnog te verlengen.”

Het heeft in de ogen van Landman in ieder geval geen zin om een aanbesteding voor 1 of 2 jaar uit te schrijven. “Dat is alleen aantrekkelijk voor de zittende vervoerder. Terwijl je als gemeente wel met de hoge kosten van een aanbesteding zit.”

Contracten

Landman pleit ervoor dat opdrachtgevers bestaande contracten gewoon met één jaar verlengen, vanwege de uitzonderlijke huidige marktomstandigheden. “Voor zowel gemeente als toekomstige vervoerder zitten er teveel risico’s om nu nieuwe contracten met elkaar aan te gaan”, legt Landman uit. “Daarmee kom je juridisch echt niet in de problemen als opdrachtgever. Dat is onlangs ook gedaan bij een ov-concessie in Noord-Holland.”

Het is nog onbekend wat gemeenten gaan doen met het awbz-vervoer. De kans bestaat dat het wordt ondergebracht bij de Regiotaxi. Ook wordt er lonkend gekeken naar het goedkope vrijwilligersvervoer. Maar feit is wel dat er naar verwachting fors gesneden gaat worden in de budgetten. Zo haalt taxibedrijf Brookhuis, dat bestaat uit 165 taxivoertuigen en 285 medewerkers, 20% van zijn omzet uit awbz-vervoer.

Transitie

„Het is nog onbekend wat er exact gaat gebeuren bij de transitie van awbz naar wmo, ook wij weten dat nog niet”, vertelt de operationeel directeur. „Maar het is wel belangrijk om je bedrijf goed voor te bereiden qua inrichting. Daar ligt bij Brookshuis al ruim een jaar flink de focus op.”

“Het is belangrijk om indien nodig zeer flexibel te kunnen anticiperen. Je moet snel je kosten omlaag kunnen brengen. Of je capaciteit uit kunnen breiden. Want in 2015 moet alles duidelijk zijn. En dat is al heel snel, daar past geen afwachtende houding bij.”

Valys-vervoer

Een ander contract waarbij flexibiliteit erg belangrijk is, is het Valys-vervoer. Brookhuis werkt daarbij als onderaannemer van Transvision. Ritten worden vaak pas de avond van tevoren besteld door klanten. Dan moet je snel kunnen schakelen in je chauffeurscapaciteit. Bovendien kan het verschil van maand op maand erg groot zijn.

„Voor onze flexibele schil maken wij gebruik van taxichauffeurs via Aethon”, legt Landman uit. „Zij kunnen tot twee uur van tevoren mensen leveren op afroep. Hoewel wij niet gewend waren om dienstverlening uit handen te geven, werken we nu enige tijd samen. Dat bevalt ons erg goed.”

Taxidiploma

„De chauffeurs van Aethon zien er netjes uit en zijn altijd keurig op tijd. En als er op zondag veel Valys-ritten gereden moeten worden, is er voldoende capaciteit. En is het vervolgens weer rustig, hoef ik ze ook niet op te roepen. Bovendien hoeven we ze niet zelf op te leiden voor het taxidiploma. Dat houdt onze kosten erg flexibel”, weet Landman.

Als een van de weinige contractvervoerbedrijven biedt Brookhuis ook nog 24 uur per dag reguliere taxiservice aan. Landman: “In de nachtelijke uren moet daar regelmatig geld bij. Want er worden ’s nachts minder en kortere ritten gemaakt. Consumenten zijn zeer kritisch in waar ze hun geld aan besteden.”

Taxivoorziening

“Maar als regionale vervoerder zien wij dit ook als een verantwoordelijkheid die we willen nemen als service voor de regio. Uiteindelijk zal die regionale betrokkenheid zich een keer uitbetalen. Bijvoorbeeld door extra punten voor kwaliteit bij een aanbesteding. Want iedere gemeenschap heeft behoefte aan een taxivoorziening die 24/7 bereikbaar is.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Geef taxibedrijven ruimte bij aanbesteding om kwaliteit te creëren”

taxi de reest|04.04.14|00:50

Hans, goed gesproken helemaal mee eens, man uit de praktijk,die weet waar over hij praat. Wij als Taxi de Reest in een wat kleinere vorm als Brookhuis bieden ook 24/7 service aan onze klanten en rijden ook voor diverse opdrachtgevers en om hun ritten te rijden met goed opgeleide chauffeurs, die weten waar ze aan toe zijn.Kwaliteit staat ook bij ons hoog in het vaandel en dat wordt door onze opdrachtgevers zeer gewaardeerd. Huidige vervoerder kennen de klappen van de zweep en weten hoe het werkt

Ton van Dalfsen|04.04.14|08:42

Goed verhaal. Zorg dat je de kwaliteit hoog in het vaandel houd dan heb je die stap al gewonnen. Alleen gaan de gemeentes steeds meer naar prijs kijken omdat de gemeentes meer verantwoordelijkheden krijgen en ergens moet er dan bezuinigd worden. En die bezuinigingen zal niet zitten in een boompje minder te plaatsen , maar meer in deze vorm. Als je gaat samenwerken met je collega vervoerder (even je eigen trots opzij zetten)denk ik dat je een goede prijs/kwaliteits aanbieding kan neerleggen.

Geef taxibedrijven ruimte bij aanbesteding om kwaliteit te creëren | TaxiPro
Hans Landman, Brookhuis, operationeel manager, taxibedrijf, taxi

Geef taxibedrijven ruimte bij aanbesteding om kwaliteit te creëren

Taxi-aanbestedingen leiden tegenwoordig tot een lagere prijsstelling, vergeleken met het vorige contract. Als het gaat om kwaliteit, stelt de opdrachtgever de mogelijkheden waar punten op gescoord kunnen worden redelijk vast op. Diverse inschrijvers hebben tegenwoordig een goed kwaliteitsplan liggen voor deze onderwerpen. Hierdoor wordt de prijs weer leidend om de winnaar te bepalen van de aanbesteding. Maar daardoor laten opdrachtgevers kansen liggen, vindt Hans Landman, operationeel directeur bij Brookhuis Personenvervoer. „Je zou de inschrijvers de ruimte moeten geven om zelf te bepalen welke kwaliteit hij kan creëren. Maak gebruik van hun ideeën”, vindt hij. 

„Gemeenten kijken steeds vaker kritisch naar zaken die voor hen van toegevoegde waarde zijn. Maar zoek juist nu samen met taxibedrijven naar mogelijkheden om daar invulling aan te geven. Bijvoorbeeld door samen te werken met de sociale werkplaats of een groengas-tankinstallatie neer te zetten voor de gemeente. Of bepaalde samenwerkingen aan te gaan met lokale buurt- en/of sportverenigingen. Daar profiteert de gemeente ook van, maar wordt nu niet vrijwel niet meegeteld in de beoordeling”, legt Landman uit.

Contractduur

De huidige aanbestedingsmarkt zit vol onzekerheden. Gemeenten weten nog niet precies wat er gaat veranderen, bijvoorbeeld door de decentralisatie van de awbz. Daardoor worden diverse contracten nu verlengd of opdrachten voor een korte duur aanbesteed. Zo momenteel een Regiotaxi-contract in aanbesteding voor een periode van 1,5 jaar.

“Deze aanbestedingen met een zeer korte looptijd zijn alleen voor de huidige vervoerder of partijen die een overcapaciteit aan voertuigen hebben realistisch om in te schrijven”, weet Landman. “Binnen een te korte looptijd van een contract is er namelijk voor andere inschrijvers te weinig terugverdientijd om aan dit soort aanbestedingen en dus investeringen mee te doen. Ook voor het betrokken personeel is dit geen goede ontwikkeling. Zij lopen het risico binnen een paar jaar meerdere keren van werkgever te moeten wisselen.”

Vervoerders

Er zit een verschil van inzicht van gemeenten, vindt Landman. “De ene gemeente gaat uit van het juridische risico van een verlenging buiten de bestaande contractmogelijkheden. Ze zijn bang voor een claim van vervoerders die ook kans willen maken op de opdracht. De andere gemeente kijkt meer vanuit de mogelijkheden die er juridisch wél zijn om een contract alsnog te verlengen.”

Het heeft in de ogen van Landman in ieder geval geen zin om een aanbesteding voor 1 of 2 jaar uit te schrijven. “Dat is alleen aantrekkelijk voor de zittende vervoerder. Terwijl je als gemeente wel met de hoge kosten van een aanbesteding zit.”

Contracten

Landman pleit ervoor dat opdrachtgevers bestaande contracten gewoon met één jaar verlengen, vanwege de uitzonderlijke huidige marktomstandigheden. “Voor zowel gemeente als toekomstige vervoerder zitten er teveel risico’s om nu nieuwe contracten met elkaar aan te gaan”, legt Landman uit. “Daarmee kom je juridisch echt niet in de problemen als opdrachtgever. Dat is onlangs ook gedaan bij een ov-concessie in Noord-Holland.”

Het is nog onbekend wat gemeenten gaan doen met het awbz-vervoer. De kans bestaat dat het wordt ondergebracht bij de Regiotaxi. Ook wordt er lonkend gekeken naar het goedkope vrijwilligersvervoer. Maar feit is wel dat er naar verwachting fors gesneden gaat worden in de budgetten. Zo haalt taxibedrijf Brookhuis, dat bestaat uit 165 taxivoertuigen en 285 medewerkers, 20% van zijn omzet uit awbz-vervoer.

Transitie

„Het is nog onbekend wat er exact gaat gebeuren bij de transitie van awbz naar wmo, ook wij weten dat nog niet”, vertelt de operationeel directeur. „Maar het is wel belangrijk om je bedrijf goed voor te bereiden qua inrichting. Daar ligt bij Brookshuis al ruim een jaar flink de focus op.”

“Het is belangrijk om indien nodig zeer flexibel te kunnen anticiperen. Je moet snel je kosten omlaag kunnen brengen. Of je capaciteit uit kunnen breiden. Want in 2015 moet alles duidelijk zijn. En dat is al heel snel, daar past geen afwachtende houding bij.”

Valys-vervoer

Een ander contract waarbij flexibiliteit erg belangrijk is, is het Valys-vervoer. Brookhuis werkt daarbij als onderaannemer van Transvision. Ritten worden vaak pas de avond van tevoren besteld door klanten. Dan moet je snel kunnen schakelen in je chauffeurscapaciteit. Bovendien kan het verschil van maand op maand erg groot zijn.

„Voor onze flexibele schil maken wij gebruik van taxichauffeurs via Aethon”, legt Landman uit. „Zij kunnen tot twee uur van tevoren mensen leveren op afroep. Hoewel wij niet gewend waren om dienstverlening uit handen te geven, werken we nu enige tijd samen. Dat bevalt ons erg goed.”

Taxidiploma

„De chauffeurs van Aethon zien er netjes uit en zijn altijd keurig op tijd. En als er op zondag veel Valys-ritten gereden moeten worden, is er voldoende capaciteit. En is het vervolgens weer rustig, hoef ik ze ook niet op te roepen. Bovendien hoeven we ze niet zelf op te leiden voor het taxidiploma. Dat houdt onze kosten erg flexibel”, weet Landman.

Als een van de weinige contractvervoerbedrijven biedt Brookhuis ook nog 24 uur per dag reguliere taxiservice aan. Landman: “In de nachtelijke uren moet daar regelmatig geld bij. Want er worden ’s nachts minder en kortere ritten gemaakt. Consumenten zijn zeer kritisch in waar ze hun geld aan besteden.”

Taxivoorziening

“Maar als regionale vervoerder zien wij dit ook als een verantwoordelijkheid die we willen nemen als service voor de regio. Uiteindelijk zal die regionale betrokkenheid zich een keer uitbetalen. Bijvoorbeeld door extra punten voor kwaliteit bij een aanbesteding. Want iedere gemeenschap heeft behoefte aan een taxivoorziening die 24/7 bereikbaar is.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Geef taxibedrijven ruimte bij aanbesteding om kwaliteit te creëren”

taxi de reest|04.04.14|00:50

Hans, goed gesproken helemaal mee eens, man uit de praktijk,die weet waar over hij praat. Wij als Taxi de Reest in een wat kleinere vorm als Brookhuis bieden ook 24/7 service aan onze klanten en rijden ook voor diverse opdrachtgevers en om hun ritten te rijden met goed opgeleide chauffeurs, die weten waar ze aan toe zijn.Kwaliteit staat ook bij ons hoog in het vaandel en dat wordt door onze opdrachtgevers zeer gewaardeerd. Huidige vervoerder kennen de klappen van de zweep en weten hoe het werkt

Ton van Dalfsen|04.04.14|08:42

Goed verhaal. Zorg dat je de kwaliteit hoog in het vaandel houd dan heb je die stap al gewonnen. Alleen gaan de gemeentes steeds meer naar prijs kijken omdat de gemeentes meer verantwoordelijkheden krijgen en ergens moet er dan bezuinigd worden. En die bezuinigingen zal niet zitten in een boompje minder te plaatsen , maar meer in deze vorm. Als je gaat samenwerken met je collega vervoerder (even je eigen trots opzij zetten)denk ik dat je een goede prijs/kwaliteits aanbieding kan neerleggen.