Klomp, Groepsvervoer, taxi, taxibedrijf

Klomp aan personeel: ‘Zie af van betaling, anders faillissement’

Klomp Groepsvervoer heeft haar werknemers gevraagd af te zien van de uitbetaling van arbeidsuren naar het eerste ophaaladres, zoals de rechter onlangs bepaalde dat moest gebeuren. Het taxibedrijf stelt haar werknemers voor de keuze; ofwel faillissement als medewerkers hun betaling opeisen, of geen betaling maar behoud werkgelegenheid. FNV heeft op haar beurt een kort geding aangespannen om de dwangsom te verhogen en zo Klomp te dwingen tot betaling op korte termijn.

Minke Jansma, bestuurder FNV: “Klomp verkondigt pertinente onwaarheden en zet zijn medewerkers op een valse manier onder druk.”

Nabetaling

Er zijn volgens haar drie oorzaken voor de malaise: mismanagement, te lage inschrijvingen en de structurele ontduiking van de cao Taxivervoer. Daardoor moet Klomp nu een grote nabetaling doen. Kort geleden oordeelde het gerechtshof dat Klomp, vanaf de datum van de uitspraak én met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2015, de cao correct moet uitvoeren. Dat geldt met name voor het uitbetalen van de rit naar de eerste klant en vanaf de laatste klant.

Jansma geeft aan dat Klomp al lange tijd ‘bijzonder creatief’ omspringt met de cao. “Maar de cao is algemeen verbindend verklaard. Dat betekent simpelweg dat elke taxibedrijf hem moet naleven. Klomp is bovendien lid van werkgeversorganisatie KNV en ook daarom gebonden aan de cao. Het gerechtshof heeft dit allemaal nog eens bekrachtigd. Maar Klomp weigert de uitspraak van het hof te respecteren en roept alleen maar dat ze niet gaan betalen.” Jansma heeft er geen goed woord voor over. “Onfatsoenlijk en onbehoorlijk. Iedere Nederlander moet zich aan de wet- en regelgeving houden. Dat geldt al helemaal als de rechter jou direct aanspreekt.”

Kort geding

De dwangsom bij niet naleven van de gerechtelijke uitspraak is laag. FNV heeft een kort geding aangespannen om ‘m te verhogen. Dit kort geding dient aanstaande dinsdag bij de rechtbank in Arnhem. “Blijkbaar zet Klomp zijn medewerkers nu onder druk om de rechtbank te beïnvloeden”, zegt Jansma. “De telefoon stond gisterenavond roodgloeiend bij mij. ‘Ze zijn gek geworden!’, riepen mijn leden.”

FNV raadt de medewerkers aan om niet te reageren op de mail van Klomp. Jansma: “Het is schaamteloos van Klomp Groepsvervoer om zo dwars tegen het Arrest van het gerechtshof in te gaan. En het is nog schaamtelozer om je medewerkers op deze manier onder druk te zetten. Deze mensen moeten al maanden op een houtje bijten door de financiële problemen die Klomp voor ze veroorzaakt. Klomp durft te spreken van werkgelegenheid, maar wat het bedrijf biedt, lijkt meer op vrijwilligerswerk. De medewerkers van Klomp en onze leden moeten hun vaste lasten ook gewoon betalen. Ze hebben op dit moment geen andere keus dan het geld op te eisen, want de schuldeisers staan bij ze op de stoep. Er zijn al chauffeurs die voor elkaar koken, zodat de ander tijdens het werk ook te eten heeft.”

Betalen

Jansma is vastberaden over het vervolg. “We gaan Klomp op elke mogelijke wijze dwingen om te betalen. We maken vaak bijzondere situaties mee in taxiland, maar zo bar als bij Klomp zien we het gelukkig niet vaak.”

De volledige tekst van de e-mail van Klomp aan de medewerkers:

Beste medewerker,

Iedereen is deze week geïnformeerd over de opstelling van Klomp Groepsvervoer B.V. met betrekking tot de uitspraak van het Hof inzake het hoger beroep in kort geding.

Samengevat: Klomp Groepsvervoer B.V. kan niet aan de voorlopige beslissing voldoen om woonwerk-tijd als arbeidstijd uit te betalen, niet over de afgelopen periode noch in de nabije toekomst. Vanaf deze week hebben wij de oplossing gezien in de uitspraak van het Hof om geen toestemming meer te geven om het voertuig mee naar huis te nemen.

Klomp Groepsvervoer wil via deze mail uw mening vragen over de toekomst van uzelf, uw collega’s en die van het bedrijf.

De ondernemingsraad heeft samen met de directie het standpunt gekozen dat behoud van de werkgelegenheid de hoogste prioriteit heeft. We wachten de uitspraak van de bodemprocedure af. Een paar argumenten spelen hierbij een rol. Namelijk dat het nu verliezen van werk voor een grote meerderheid van de medewerkers zomaar niet opgelost zal worden. De geclaimde achterstallige betaling komt niet dichterbij met faillissement. De WW-uitkering is beduidend lager dan het huidige salaris. Medewerkers verliezen hun dagelijkse, leuke en uitdagende werkzaamheden. En belangrijk is nog dat het toekomst perspectief door het herstelplan positief is. Het kan als iedereen er vol voor gaat.

Er zijn twee opties:

1. Klomp Groepsvervoer B.V. wordt gedwongen tot faillissement door het FNV. De werkgelegenheid voor u en uw collega’s gaat verloren. De kans op een baan bij een opvolgend vervoersbedrijf is klein. U krijgt de geclaimde woonwerk-vergoeding naar alle waarschijnlijkheid niet van het UWV voordat er een definitieve uitspraak ligt uit de bodemprocedure die de claim toewijst. Uitspraak kan uiteraard ook leiden tot een afwijzing. De kans dat uw inkomen daalt voor langere tijd is zeer groot.
2. Klomp doet er alles aan om de werkgelegenheid te behouden en we vormen samen een eenheid die faillissement voorkomt. Klomp is in gesprek met de Ondernemingsraad om een deel van de aandelen van Klomp Groepsvervoer in handen te geven van de medewerkers. Zodat iedereen het zelfde belang voelt en daaruit handelt.

Wilt u via de reply op deze mail aangeven of uw voorkeur uitgaat naar:

optie 1 faillissement

Of

optie 2 behoud van werkgelegenheid

Uw mening kan mogelijk helpen om de gewenste optie voor u en uw collega’s dichterbij te brengen.

Met vriendelijke groet,

Directie Klomp Groepsvervoer

Lees ook: Klomp moet tóch arbeidstijd naar eerste adres uitbetalen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

23 reacties op “Klomp aan personeel: ‘Zie af van betaling, anders faillissement’”

Duco Douwstra|29.02.16|12:31

FNV Taxi heeft in december een kort geding tegen klomp verloren.Maar FNV gaat door totdat er weer een bedrijf failliet is.Drama verhalen dat chauffeurs op een houtje moeten bijten en zelfs voor elkaar koken om in leven te blijven.FNV gaat het straks na een faillissement dan beter met al deze bijstand chauffeurs?Of gaat het alleen maar om het gelijk krijgen,de wedstrijd winnen?Krijgen alle FNV mensen woon werkplek uren uitbetaald plus gratis auto van de zaak voor woon werk vervoer?FNV drama’s!!

Rodney Barten|29.02.16|12:48

Duco: Iedereen heeft zich te houden aan de wet / cao…dus ook Klomp!

Renata Dartelin|29.02.16|14:07

CAO lezen @Duco

Ton van Dalfsen|29.02.16|14:13

Precies, KLOMP behoort zich aan het CAO te houden. Jaja aandelen in klomp groepsvervoer en daarna faillissement aanvragen. En verder gaan onder Klomp ???? B.V.

Hans Franquinet|29.02.16|14:22

Hier wordt een nieuwe klompendans voorgesteld. Daar breekt mijn klomp ook van !

Het bedrijf zal worden overgenomen en gaat verder als “LOMPE” !
Zonder er nog maar een euro in te pompen ,

Duco Douwstra|29.02.16|16:23

Als Klomp nou zegt dat de busjes niet meer mee naar huis mogen worden genomen, zijn de chauffeurs dan blijer.Of zijn Klomp EN de chauffeurs hier dan de dupe van?Belijd van FNV is altijd,liever elkaar dwarszitten dan elkaar tegemoet komen. En natuurlijk zijn de lonen van chauffeurs veel te laag,maar doe daar dan wat aan.Ik weet wel dat chauffeurs het heel lux vinden dat ze de bus mee naar huis mogen nemen,daar mag dan wel wat tegenover staan.Maar met alle respect dat is mijn persoonlijke mening.

Ton van Dalfsen|29.02.16|20:50

Of FNV nou iedereen dwars zit doet er niet toe. Klomp behoort net als elk ander bedrijf zich aan het CAO te houden. Hadden ze maar niet steeds zo laag in moeten schrijven. Wie zich brand zal op de blaren moeten zitten. We gaan hier toch niet zeggen Och wat zielig voor Klomp omdat ze mis management plegen. Werknemers mogen nooit de dupe worden of ze lid van een vakbond zijn of niet.

Ton van Dalfsen|29.02.16|20:51

En hier weer: Groot, Groter, Grootst. Heeft nog nooit gewerkt

Ronalt Troost|29.02.16|21:45

Meneer Douwstra, heeft Klomp de problemen niet zelf veroorzaakt door gewoon veel te laag in te schrijven? Daardoor is waarschijnlijk een ander bedrijf gedupeerd en ook de chauffeurs van dat bedrijf.
Zoals zo dikwijls wordt door slecht management een bedrijf kapot gemaakt….

Renata Dartelin|02.03.16|10:09

@Duo Lekker de bus mee naar huis? Cao gerelateerd is dat conform de norm, heb jij altijd naar je bus moeten reizen op je fietsje 3 kwartier.
7uur starten betekent 6.10 uur op je fietsje stappen en dit 4x per dag, je bent niet goed bij je hoofd !!!!

Richard te Brinke|02.03.16|20:38

@Duco. Een beetje vreemd om de FNV de schuld te geven. Klomp heeft zich, net als ieder taxibedrijf in Nederland, zich te houden aan de CAO. Ook al staat hun het water aan de lippen. Bussen mee naar huis lijkt mij dat dat met wederzijdse toestemming is gegaan. Dus heeft Klomp zich daar aan te houden. Nu her financieel slecht gaat omdat hun kosten wat het kost opdrachten moeten binnenhalen en nu achter de rug om van chauffeurs geld verdienen en geld te pikken van hun waar ze recht op hebben!

Richard te Brinke|02.03.16|20:39

In 1 woord schandalig. Zeer spijtig voor al het personeel. Maar dan maar op de fles. En voor de chauffeurs zijn er genoeg andere bedrijven die zich wel netjes aan de CAO houden.

Andries Pieterson|03.03.16|10:37

Hee Duco: heb jij soms aandelen in Klomp met dat afgewaaide praat van je?
Eerst veel te laag inschrijven en dan over de ruggen van je personeel centen verdienen. Gelukkig bestaan er ook nog fatsoenlijke bedrijven waar alles netjes voor elkaar is.
Zag ook op hun website dat ze schermen met TX-keur. Als je TX-keurmerk voert moet je je toch aan de CAO houden? Dan zou die instantie die dat regelt ook maar eens in aktie moeten komen, want ze schermen met zaken die ze niet willen waarmaken!

Silvia Verspuy|03.03.16|10:45

@Duco je zit weer te kakelen als een kip zonder kop!
Als werknemers van Klomp GEHALVEERD worden in hun salaris moeten ze inderdaad op een houtje bijten. En dat collega’s eten voor elkaar maken is niet een verhaal wat uit de lucht gegrepen is, dit is de keiharde waarheid!
Sommige mensen leveren 2 tot 3 uur in per dag!! Dus ja het is heel schrijnend!!
Dus hou alsjeblieft je mond met je commentaar over de FNV….de FNV vecht voor ons.
En degene die niet tegen zijn verlies kan is Klomp!

Silvia Verspuy|03.03.16|10:48

@Andries Pieterson Het TX-keurmerk is verlopen vorige maand.

Stef Bouwhuis|03.03.16|10:55

Belangrijk is hier wat we als de standplaats beschouwen en wat als ‘huis-werk’ verkeer. Als een werknemer dagelijks op eigen kosten naar zijn werk en naar huis moet reizen (om op het werk zijn voertuig op te halen of terug te brengen) OF hij mag de bedrijfsauto mee naar huis nemen (thuis = standplaats), dan scheelt dat laatste de werknemer zowel reistijd als reiskosten. Volgens mij heeft dit niets met de CAO te maken, maar met ‘interpretatie’. De ‘privé reistijd’ hoeft niet betaald te worden.

Freek En Jetske Balke|03.03.16|11:10

Mijnheer Douwstra heeft echt veel liever dat chauffeurs persoonlijk failliet gaan dan een bedrijf dat door mismanagement naar de verdoemenis gaat. laat de directie dan maar de eigen portemonnee trekken i.p.v. zichzelf ondanks deze bizarre situatie te verrijken

Bart Pals|03.03.16|11:12

@Stef: de planning van Klomp bepaalt het eerste ophaaladres. Dus er is geen sprake van woon-werk verkeer. De vestiging van Klomp is Ede. Óf dat is startpunt van de dienst, óf het huisadres van de chauffeur. Anders zou Klomp willekeurig iemand voortaan als eerste ophaaladres Friesland kunnen geven. En de dag erna Zeeuws-Vlaanderen. Daar hebben de chauffeurs geen invloed op. Daarom is dat nou juist zo geregeld in de CAO Taxivervoer. Er is geen sprake van privé reistijd.

Jac Janssen|03.03.16|12:03

weet je dat je door dat je de bus thuis heb er ieder dag 15 min naar de belasting gaan dus dat moet er ook nog van af ,zou zeggen blijf maar studeren tot dat je 65 jaar word heb je dat probleem niet !!!!!!!

JP van Seghwaerdt|03.03.16|12:06

Optie 1 lijkt mij prima… Huidig personeel van Klomp: U werkt voor een “boefbedrijf”, dat kiest voor laag inschrijven en te concurreren op arbeidsvoorwaarden om verliezen te compenseren.
Ik gun u allen een voortzetting van uw werkzaamheden bij gerenommeerde taxibedrijven die wel volgens CAO handelen.
Overheden… Houdt u Klompgroep aan gemaakte afspraken. Het is niet eerlijk om bedrijven financiëel te ondersteunen die te laag inschrijven op contractvervoer! Wie zijn billen brandt…….

Fikret Gocen|03.03.16|12:49

Uiteindelijk komen we weer bij het aanbesteding beleid. Prijzen zijn bodem ingeboord, nog enige winst wordt gerealiseerd op de rug van de personeel.

Het is toch triest dat na elk aanbesteding weer een taxibedrijven omvalt terwijl de grote jongens toch hun zin krijgen met allerlei dreigementen richting de overheid en de personeel.

Duco sinds wanneer heb je weer vrienden bij de Klomp, jij was het toch die 30.000,00 euro heb afgeschreven in de tijd van UTC omdat zij weigerde niet te betalen??!

Yvonne S. Jansen|04.03.16|23:00

Klomp vraagt van haar werknemers afstand te doen van loon waar ze recht op hebben, waardoor ze ook een lagere uitkering krijgen als ze werkloos raken als een aanbesteding naar een ander bedrijf gaat of als Klomp alsnog failliet gaat. De huidige Directeur van Klomp Johan van Praet heeft in het verleden bij AvelijnSDT zichzelf goed voorzien van eurotjes. Brengt hij bij Klomp hetzelfde offer als wat hij van de chauffeurs vraagt? Ineens de werkafspraken veranderen is volkomen onredelijk!

Henk de Haan|13.03.16|01:06

Klomp is lekker bezig, chauffeurs intimideren en maar jammeren dat ze het zo slecht hebben, te laag inschrijven en werk binnenhalen, en daarna huilebalken, ligt ook nog een dikke vordering van twee gemeenten van ongeveer 500,000 euro snel kapot gaan zijn zat bedrijven die het over willen nemen en dan onder cao voorwaarden.

Klomp aan personeel: ‘Zie af van betaling, anders faillissement’ | TaxiPro
Klomp, Groepsvervoer, taxi, taxibedrijf

Klomp aan personeel: ‘Zie af van betaling, anders faillissement’

Klomp Groepsvervoer heeft haar werknemers gevraagd af te zien van de uitbetaling van arbeidsuren naar het eerste ophaaladres, zoals de rechter onlangs bepaalde dat moest gebeuren. Het taxibedrijf stelt haar werknemers voor de keuze; ofwel faillissement als medewerkers hun betaling opeisen, of geen betaling maar behoud werkgelegenheid. FNV heeft op haar beurt een kort geding aangespannen om de dwangsom te verhogen en zo Klomp te dwingen tot betaling op korte termijn.

Minke Jansma, bestuurder FNV: “Klomp verkondigt pertinente onwaarheden en zet zijn medewerkers op een valse manier onder druk.”

Nabetaling

Er zijn volgens haar drie oorzaken voor de malaise: mismanagement, te lage inschrijvingen en de structurele ontduiking van de cao Taxivervoer. Daardoor moet Klomp nu een grote nabetaling doen. Kort geleden oordeelde het gerechtshof dat Klomp, vanaf de datum van de uitspraak én met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2015, de cao correct moet uitvoeren. Dat geldt met name voor het uitbetalen van de rit naar de eerste klant en vanaf de laatste klant.

Jansma geeft aan dat Klomp al lange tijd ‘bijzonder creatief’ omspringt met de cao. “Maar de cao is algemeen verbindend verklaard. Dat betekent simpelweg dat elke taxibedrijf hem moet naleven. Klomp is bovendien lid van werkgeversorganisatie KNV en ook daarom gebonden aan de cao. Het gerechtshof heeft dit allemaal nog eens bekrachtigd. Maar Klomp weigert de uitspraak van het hof te respecteren en roept alleen maar dat ze niet gaan betalen.” Jansma heeft er geen goed woord voor over. “Onfatsoenlijk en onbehoorlijk. Iedere Nederlander moet zich aan de wet- en regelgeving houden. Dat geldt al helemaal als de rechter jou direct aanspreekt.”

Kort geding

De dwangsom bij niet naleven van de gerechtelijke uitspraak is laag. FNV heeft een kort geding aangespannen om ‘m te verhogen. Dit kort geding dient aanstaande dinsdag bij de rechtbank in Arnhem. “Blijkbaar zet Klomp zijn medewerkers nu onder druk om de rechtbank te beïnvloeden”, zegt Jansma. “De telefoon stond gisterenavond roodgloeiend bij mij. ‘Ze zijn gek geworden!’, riepen mijn leden.”

FNV raadt de medewerkers aan om niet te reageren op de mail van Klomp. Jansma: “Het is schaamteloos van Klomp Groepsvervoer om zo dwars tegen het Arrest van het gerechtshof in te gaan. En het is nog schaamtelozer om je medewerkers op deze manier onder druk te zetten. Deze mensen moeten al maanden op een houtje bijten door de financiële problemen die Klomp voor ze veroorzaakt. Klomp durft te spreken van werkgelegenheid, maar wat het bedrijf biedt, lijkt meer op vrijwilligerswerk. De medewerkers van Klomp en onze leden moeten hun vaste lasten ook gewoon betalen. Ze hebben op dit moment geen andere keus dan het geld op te eisen, want de schuldeisers staan bij ze op de stoep. Er zijn al chauffeurs die voor elkaar koken, zodat de ander tijdens het werk ook te eten heeft.”

Betalen

Jansma is vastberaden over het vervolg. “We gaan Klomp op elke mogelijke wijze dwingen om te betalen. We maken vaak bijzondere situaties mee in taxiland, maar zo bar als bij Klomp zien we het gelukkig niet vaak.”

De volledige tekst van de e-mail van Klomp aan de medewerkers:

Beste medewerker,

Iedereen is deze week geïnformeerd over de opstelling van Klomp Groepsvervoer B.V. met betrekking tot de uitspraak van het Hof inzake het hoger beroep in kort geding.

Samengevat: Klomp Groepsvervoer B.V. kan niet aan de voorlopige beslissing voldoen om woonwerk-tijd als arbeidstijd uit te betalen, niet over de afgelopen periode noch in de nabije toekomst. Vanaf deze week hebben wij de oplossing gezien in de uitspraak van het Hof om geen toestemming meer te geven om het voertuig mee naar huis te nemen.

Klomp Groepsvervoer wil via deze mail uw mening vragen over de toekomst van uzelf, uw collega’s en die van het bedrijf.

De ondernemingsraad heeft samen met de directie het standpunt gekozen dat behoud van de werkgelegenheid de hoogste prioriteit heeft. We wachten de uitspraak van de bodemprocedure af. Een paar argumenten spelen hierbij een rol. Namelijk dat het nu verliezen van werk voor een grote meerderheid van de medewerkers zomaar niet opgelost zal worden. De geclaimde achterstallige betaling komt niet dichterbij met faillissement. De WW-uitkering is beduidend lager dan het huidige salaris. Medewerkers verliezen hun dagelijkse, leuke en uitdagende werkzaamheden. En belangrijk is nog dat het toekomst perspectief door het herstelplan positief is. Het kan als iedereen er vol voor gaat.

Er zijn twee opties:

1. Klomp Groepsvervoer B.V. wordt gedwongen tot faillissement door het FNV. De werkgelegenheid voor u en uw collega’s gaat verloren. De kans op een baan bij een opvolgend vervoersbedrijf is klein. U krijgt de geclaimde woonwerk-vergoeding naar alle waarschijnlijkheid niet van het UWV voordat er een definitieve uitspraak ligt uit de bodemprocedure die de claim toewijst. Uitspraak kan uiteraard ook leiden tot een afwijzing. De kans dat uw inkomen daalt voor langere tijd is zeer groot.
2. Klomp doet er alles aan om de werkgelegenheid te behouden en we vormen samen een eenheid die faillissement voorkomt. Klomp is in gesprek met de Ondernemingsraad om een deel van de aandelen van Klomp Groepsvervoer in handen te geven van de medewerkers. Zodat iedereen het zelfde belang voelt en daaruit handelt.

Wilt u via de reply op deze mail aangeven of uw voorkeur uitgaat naar:

optie 1 faillissement

Of

optie 2 behoud van werkgelegenheid

Uw mening kan mogelijk helpen om de gewenste optie voor u en uw collega’s dichterbij te brengen.

Met vriendelijke groet,

Directie Klomp Groepsvervoer

Lees ook: Klomp moet tóch arbeidstijd naar eerste adres uitbetalen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

23 reacties op “Klomp aan personeel: ‘Zie af van betaling, anders faillissement’”

Duco Douwstra|29.02.16|12:31

FNV Taxi heeft in december een kort geding tegen klomp verloren.Maar FNV gaat door totdat er weer een bedrijf failliet is.Drama verhalen dat chauffeurs op een houtje moeten bijten en zelfs voor elkaar koken om in leven te blijven.FNV gaat het straks na een faillissement dan beter met al deze bijstand chauffeurs?Of gaat het alleen maar om het gelijk krijgen,de wedstrijd winnen?Krijgen alle FNV mensen woon werkplek uren uitbetaald plus gratis auto van de zaak voor woon werk vervoer?FNV drama’s!!

Rodney Barten|29.02.16|12:48

Duco: Iedereen heeft zich te houden aan de wet / cao…dus ook Klomp!

Renata Dartelin|29.02.16|14:07

CAO lezen @Duco

Ton van Dalfsen|29.02.16|14:13

Precies, KLOMP behoort zich aan het CAO te houden. Jaja aandelen in klomp groepsvervoer en daarna faillissement aanvragen. En verder gaan onder Klomp ???? B.V.

Hans Franquinet|29.02.16|14:22

Hier wordt een nieuwe klompendans voorgesteld. Daar breekt mijn klomp ook van !

Het bedrijf zal worden overgenomen en gaat verder als “LOMPE” !
Zonder er nog maar een euro in te pompen ,

Duco Douwstra|29.02.16|16:23

Als Klomp nou zegt dat de busjes niet meer mee naar huis mogen worden genomen, zijn de chauffeurs dan blijer.Of zijn Klomp EN de chauffeurs hier dan de dupe van?Belijd van FNV is altijd,liever elkaar dwarszitten dan elkaar tegemoet komen. En natuurlijk zijn de lonen van chauffeurs veel te laag,maar doe daar dan wat aan.Ik weet wel dat chauffeurs het heel lux vinden dat ze de bus mee naar huis mogen nemen,daar mag dan wel wat tegenover staan.Maar met alle respect dat is mijn persoonlijke mening.

Ton van Dalfsen|29.02.16|20:50

Of FNV nou iedereen dwars zit doet er niet toe. Klomp behoort net als elk ander bedrijf zich aan het CAO te houden. Hadden ze maar niet steeds zo laag in moeten schrijven. Wie zich brand zal op de blaren moeten zitten. We gaan hier toch niet zeggen Och wat zielig voor Klomp omdat ze mis management plegen. Werknemers mogen nooit de dupe worden of ze lid van een vakbond zijn of niet.

Ton van Dalfsen|29.02.16|20:51

En hier weer: Groot, Groter, Grootst. Heeft nog nooit gewerkt

Ronalt Troost|29.02.16|21:45

Meneer Douwstra, heeft Klomp de problemen niet zelf veroorzaakt door gewoon veel te laag in te schrijven? Daardoor is waarschijnlijk een ander bedrijf gedupeerd en ook de chauffeurs van dat bedrijf.
Zoals zo dikwijls wordt door slecht management een bedrijf kapot gemaakt….

Renata Dartelin|02.03.16|10:09

@Duo Lekker de bus mee naar huis? Cao gerelateerd is dat conform de norm, heb jij altijd naar je bus moeten reizen op je fietsje 3 kwartier.
7uur starten betekent 6.10 uur op je fietsje stappen en dit 4x per dag, je bent niet goed bij je hoofd !!!!

Richard te Brinke|02.03.16|20:38

@Duco. Een beetje vreemd om de FNV de schuld te geven. Klomp heeft zich, net als ieder taxibedrijf in Nederland, zich te houden aan de CAO. Ook al staat hun het water aan de lippen. Bussen mee naar huis lijkt mij dat dat met wederzijdse toestemming is gegaan. Dus heeft Klomp zich daar aan te houden. Nu her financieel slecht gaat omdat hun kosten wat het kost opdrachten moeten binnenhalen en nu achter de rug om van chauffeurs geld verdienen en geld te pikken van hun waar ze recht op hebben!

Richard te Brinke|02.03.16|20:39

In 1 woord schandalig. Zeer spijtig voor al het personeel. Maar dan maar op de fles. En voor de chauffeurs zijn er genoeg andere bedrijven die zich wel netjes aan de CAO houden.

Andries Pieterson|03.03.16|10:37

Hee Duco: heb jij soms aandelen in Klomp met dat afgewaaide praat van je?
Eerst veel te laag inschrijven en dan over de ruggen van je personeel centen verdienen. Gelukkig bestaan er ook nog fatsoenlijke bedrijven waar alles netjes voor elkaar is.
Zag ook op hun website dat ze schermen met TX-keur. Als je TX-keurmerk voert moet je je toch aan de CAO houden? Dan zou die instantie die dat regelt ook maar eens in aktie moeten komen, want ze schermen met zaken die ze niet willen waarmaken!

Silvia Verspuy|03.03.16|10:45

@Duco je zit weer te kakelen als een kip zonder kop!
Als werknemers van Klomp GEHALVEERD worden in hun salaris moeten ze inderdaad op een houtje bijten. En dat collega’s eten voor elkaar maken is niet een verhaal wat uit de lucht gegrepen is, dit is de keiharde waarheid!
Sommige mensen leveren 2 tot 3 uur in per dag!! Dus ja het is heel schrijnend!!
Dus hou alsjeblieft je mond met je commentaar over de FNV….de FNV vecht voor ons.
En degene die niet tegen zijn verlies kan is Klomp!

Silvia Verspuy|03.03.16|10:48

@Andries Pieterson Het TX-keurmerk is verlopen vorige maand.

Stef Bouwhuis|03.03.16|10:55

Belangrijk is hier wat we als de standplaats beschouwen en wat als ‘huis-werk’ verkeer. Als een werknemer dagelijks op eigen kosten naar zijn werk en naar huis moet reizen (om op het werk zijn voertuig op te halen of terug te brengen) OF hij mag de bedrijfsauto mee naar huis nemen (thuis = standplaats), dan scheelt dat laatste de werknemer zowel reistijd als reiskosten. Volgens mij heeft dit niets met de CAO te maken, maar met ‘interpretatie’. De ‘privé reistijd’ hoeft niet betaald te worden.

Freek En Jetske Balke|03.03.16|11:10

Mijnheer Douwstra heeft echt veel liever dat chauffeurs persoonlijk failliet gaan dan een bedrijf dat door mismanagement naar de verdoemenis gaat. laat de directie dan maar de eigen portemonnee trekken i.p.v. zichzelf ondanks deze bizarre situatie te verrijken

Bart Pals|03.03.16|11:12

@Stef: de planning van Klomp bepaalt het eerste ophaaladres. Dus er is geen sprake van woon-werk verkeer. De vestiging van Klomp is Ede. Óf dat is startpunt van de dienst, óf het huisadres van de chauffeur. Anders zou Klomp willekeurig iemand voortaan als eerste ophaaladres Friesland kunnen geven. En de dag erna Zeeuws-Vlaanderen. Daar hebben de chauffeurs geen invloed op. Daarom is dat nou juist zo geregeld in de CAO Taxivervoer. Er is geen sprake van privé reistijd.

Jac Janssen|03.03.16|12:03

weet je dat je door dat je de bus thuis heb er ieder dag 15 min naar de belasting gaan dus dat moet er ook nog van af ,zou zeggen blijf maar studeren tot dat je 65 jaar word heb je dat probleem niet !!!!!!!

JP van Seghwaerdt|03.03.16|12:06

Optie 1 lijkt mij prima… Huidig personeel van Klomp: U werkt voor een “boefbedrijf”, dat kiest voor laag inschrijven en te concurreren op arbeidsvoorwaarden om verliezen te compenseren.
Ik gun u allen een voortzetting van uw werkzaamheden bij gerenommeerde taxibedrijven die wel volgens CAO handelen.
Overheden… Houdt u Klompgroep aan gemaakte afspraken. Het is niet eerlijk om bedrijven financiëel te ondersteunen die te laag inschrijven op contractvervoer! Wie zijn billen brandt…….

Fikret Gocen|03.03.16|12:49

Uiteindelijk komen we weer bij het aanbesteding beleid. Prijzen zijn bodem ingeboord, nog enige winst wordt gerealiseerd op de rug van de personeel.

Het is toch triest dat na elk aanbesteding weer een taxibedrijven omvalt terwijl de grote jongens toch hun zin krijgen met allerlei dreigementen richting de overheid en de personeel.

Duco sinds wanneer heb je weer vrienden bij de Klomp, jij was het toch die 30.000,00 euro heb afgeschreven in de tijd van UTC omdat zij weigerde niet te betalen??!

Yvonne S. Jansen|04.03.16|23:00

Klomp vraagt van haar werknemers afstand te doen van loon waar ze recht op hebben, waardoor ze ook een lagere uitkering krijgen als ze werkloos raken als een aanbesteding naar een ander bedrijf gaat of als Klomp alsnog failliet gaat. De huidige Directeur van Klomp Johan van Praet heeft in het verleden bij AvelijnSDT zichzelf goed voorzien van eurotjes. Brengt hij bij Klomp hetzelfde offer als wat hij van de chauffeurs vraagt? Ineens de werkafspraken veranderen is volkomen onredelijk!

Henk de Haan|13.03.16|01:06

Klomp is lekker bezig, chauffeurs intimideren en maar jammeren dat ze het zo slecht hebben, te laag inschrijven en werk binnenhalen, en daarna huilebalken, ligt ook nog een dikke vordering van twee gemeenten van ongeveer 500,000 euro snel kapot gaan zijn zat bedrijven die het over willen nemen en dan onder cao voorwaarden.