Avan

Tweede inkoop Avan kent vier winnende vervoerders

Bron: Avan Avan

Vier taxibedrijven nemen in de regio Arnhem-Nijmegen de komende jaren het wmo-vervoer van en naar de dagbesteding in elf gemeenten voor hun rekening, en het leerlingenvervoer in zes gemeenten. Dat is de uitkomst van de tweede inkoopronde. Uiteindelijk moet al het doelgroepenvervoer van de regio Arnhem-Nijmegen onder de vlag van Avan verreden gaan worden.

Met Avan pakken negentien gemeenten in de regio Arnhem – Nijmegen het doelgroepenvervoer gezamenlijk en grootschalig op. In dit model zijn vervoer en regie van elkaar gescheiden. Begonnen werd met het vervoeren van mensen met een wmo-indicatie uit het hele gebied, alsmede leerlingen uit zes gemeenten en openbaar vervoer op afroep. De regiecentrale van Avan wordt verzorgd door De Vier Gewesten (DVG). Dit deel van het vervoer wordt, verspreid over ongeveer vijftien percelen, door verschillende taxibedrijven verzorgd. DVG nam, met name voor het toenemende werk inzake AVAN, recent een tweede callcenter in gebruik.

Eind 2018

Nu komt er binnen AVAN namelijk het wmo-vervoer van en naar de dagbesteding in elf gemeenten bij, alsmede het vervoer van scholieren in zes gemeenten. Dit werk is over zes basispunten verdeeld. Maar daarbij houdt het nog niet op. In 2018 komt er naar verwachting het dagbestedingsvervoer bij van de acht gemeenten in de regio Nijmegen, alsmede het jeugdwetvervoer en leerlingenvervoer van de overige zeven gemeenten. Eind 2018 zal naar verwachting al het vervoer zijn ingestroomd in Avan.

Bij de tweede inkoop zijn Citax Tiel, Taxi Linsen Driel, Taxi van Dijk en Vervoersservice Van Driel als winnaars uit de bus gekomen. De overeenkomsten die hiervoor zijn gesloten, zijn op 1 augustus jongstleden van start gegaan. In principe lopen ze op 31 juli 2023 weer af.

Duurzaamheid

AVAN ging op 1 september 2016 van start, maar dat verliep niet zonder slag of stoot. Het contactcenter was slecht bereikbaar en met name het leerlingenvervoer liep in de eerste periode niet vlekkeloos. De betrokken partijen hebben er sindsdien aan gewerkt om deze problemen op te lossen. Toen de tweede inkoop van start ging, was de punctualiteit in het vraagafhankelijk vervoer 93 procent en in het routevervoer 73 procent.

De zaken die voor problemen zorgden vanaf de start, zijn meegenomen als aandachtspunten in de tweede inkoopronde. Dan ging het onder meer over informatievoorziening en kennismaking met de vervoerders, maar ook om duurzaamheid. Bij de tweede inkoopronde is niet meer om duurzaamheid gevraagd, vanwege de besluitvorming en de beperkingen inzake elektrische en groengas-rolstoelvoertuigen zitten.

Wil je alles weten over actuele ontwikkelingen in het doelgroepenvervoer? Kom dan naar het Nationaal Congres Contractvervoer 2017 op 12 oktober in Expo Houten. Het volledige programma staat inmiddels online. Schrijf je nu in met vroegboekkorting en kies meteen de parallel-sessies die jij wilt bijwonen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Tweede inkoop Avan kent vier winnende vervoerders”

Ron Meijers|10.08.17|10:34

Vandaag is het 10 Augustus 2017.
In het artikel staat dat AVAN van start ging op 1 September 2017, en dat dit niet zonder slag of stoot ging.
Dit artikel is dus een voorspelling voor hoe het gaat lopen

Vincent Krabbendam|10.08.17|10:38

Bedankt voor het meelezen. Voorspellende gaven hebben we niet, maar een tikfout zit in een klein hoekje. Het wordt meteen aangepast.

Mark Verschuren|05.10.17|21:47

Ook onze dochter moet helaas gebruik maken van schoolvervoer. Vorig jaar nog via connexion maar dit schooljaar met Avan. We hielden ons hart vast na alle horrorverhalen maar er was beterschap beloofd en het zou nu echt opgelost zijn. Niks is minder waar. Op de eerste schooldag van dit jaar werd ze voor het gemak niet opgehaald ondanks onze telefoontjes werd beloofd dat de chauffeur onderweg was maar vertraging had. Nee dus. Ze stond gewoon niet op de lijst. En dat was
maar dag 1 van de ellende