Publiek Vervoer Groningen Drenthe officieel van start

Publiek Vervoer Groningen Drenthe (foto: Leonie van Baarsen)

In de provincies Groningen en Drenthe wordt sinds maandag samengewerkt aan een integraal vervoersnetwerk op het gebied van publiek en openbaar vervoer. Het officiële startschot hiervoor werd gegeven door voorzitter van het interim bestuur Harald Bouman en directeur Jan Bos. Door samen te werken wordt een betaalbaar en toekomstbestendig netwerk gecreëerd, waarin duurzaam gebruik wordt gemaakt van alle vervoersmiddelen. 

Onder publiek vervoer vallen alle publieke vervoersvormen waar inwoners en bezoekers gebruik van kunnen maken in de 35 gemeenten die de twee provincies rijk zijn, zoals de hubtaxi, de buurtbus, lokaal vervoer en vervoer dat is toegespitst op doelgroepen. Voor het leerlingenvervoer verandert er dit schooljaar helemaal niets.

Samenwerking

“De reizigers krijgen meer keuzevrijheid”, aldus Bouman. “De komende jaren werken wij namelijk intensief samen met onder andere de vervoerders. Niet alleen brengen zij reizigers naar de gewenste bestemming, zij werken ook samen met ons om efficiënter te reizen. Waar dat kan zullen ritten worden gecombineerd, rijden ze ook over de regiogrenzen heen en kunnen ze -als ze toch die kant uit rijden- elkaars reizigers meenemen. Dus komen we in de toekomst minder ‘lege’ busjes en taxi’s tegen. Er worden zodoende minder onnodige kilometers gereden.”

Bouman stond aan de wieg van Publiek Vervoer Groningen Drenthe. “Het was niet vanzelfsprekend voor de gemeenten om samen te werken. Elke gemeente had haar eigen vervoerscontract afgesloten en heeft haar eigen beleid. Maar alle bestuurders zijn er van overtuigd dat we wel moeten samenwerken, omdat we voor de huidige reiziger het vervoer willen verbeteren. Iedereen die dat wil mee moet kunnen meedoen in de samenleving. Waar nodig met de juiste ondersteuning. Door samen te werken kunnen we het ook in de toekomst blijven aanbieden.”

Aanbesteding

Sinds maandag verzorgen vervoerders Taxi Nuis, UVO Vervoer, DVG Personenvervoer en Connexxion | De Grooth Vervoer voor ruim 40.000 Wmo-pashouders het Wmo-vervoer in de beide provincies. Daarvoor is in de afgelopen maanden gewerkt aan de informatie richting de pashouders en de aanschaf van nieuwe voertuigen. Bij aanschaf van auto’s en busjes wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld de instapmogelijkheden.

“Het is een hele operatie geweest waar iedereen zoals chauffeurs, rittenplanners, Wmo-consulenten en vertegenwoordigers van reizigers, hard aan hebben meegewerkt”, aldus Bos. “We zijn nog niet klaar – we blijven verbeteren, maar we zijn wel op weg.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Publiek Vervoer Groningen Drenthe officieel van start | TaxiPro

Publiek Vervoer Groningen Drenthe officieel van start

Publiek Vervoer Groningen Drenthe (foto: Leonie van Baarsen)

In de provincies Groningen en Drenthe wordt sinds maandag samengewerkt aan een integraal vervoersnetwerk op het gebied van publiek en openbaar vervoer. Het officiële startschot hiervoor werd gegeven door voorzitter van het interim bestuur Harald Bouman en directeur Jan Bos. Door samen te werken wordt een betaalbaar en toekomstbestendig netwerk gecreëerd, waarin duurzaam gebruik wordt gemaakt van alle vervoersmiddelen. 

Onder publiek vervoer vallen alle publieke vervoersvormen waar inwoners en bezoekers gebruik van kunnen maken in de 35 gemeenten die de twee provincies rijk zijn, zoals de hubtaxi, de buurtbus, lokaal vervoer en vervoer dat is toegespitst op doelgroepen. Voor het leerlingenvervoer verandert er dit schooljaar helemaal niets.

Samenwerking

“De reizigers krijgen meer keuzevrijheid”, aldus Bouman. “De komende jaren werken wij namelijk intensief samen met onder andere de vervoerders. Niet alleen brengen zij reizigers naar de gewenste bestemming, zij werken ook samen met ons om efficiënter te reizen. Waar dat kan zullen ritten worden gecombineerd, rijden ze ook over de regiogrenzen heen en kunnen ze -als ze toch die kant uit rijden- elkaars reizigers meenemen. Dus komen we in de toekomst minder ‘lege’ busjes en taxi’s tegen. Er worden zodoende minder onnodige kilometers gereden.”

Bouman stond aan de wieg van Publiek Vervoer Groningen Drenthe. “Het was niet vanzelfsprekend voor de gemeenten om samen te werken. Elke gemeente had haar eigen vervoerscontract afgesloten en heeft haar eigen beleid. Maar alle bestuurders zijn er van overtuigd dat we wel moeten samenwerken, omdat we voor de huidige reiziger het vervoer willen verbeteren. Iedereen die dat wil mee moet kunnen meedoen in de samenleving. Waar nodig met de juiste ondersteuning. Door samen te werken kunnen we het ook in de toekomst blijven aanbieden.”

Aanbesteding

Sinds maandag verzorgen vervoerders Taxi Nuis, UVO Vervoer, DVG Personenvervoer en Connexxion | De Grooth Vervoer voor ruim 40.000 Wmo-pashouders het Wmo-vervoer in de beide provincies. Daarvoor is in de afgelopen maanden gewerkt aan de informatie richting de pashouders en de aanschaf van nieuwe voertuigen. Bij aanschaf van auto’s en busjes wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld de instapmogelijkheden.

“Het is een hele operatie geweest waar iedereen zoals chauffeurs, rittenplanners, Wmo-consulenten en vertegenwoordigers van reizigers, hard aan hebben meegewerkt”, aldus Bos. “We zijn nog niet klaar – we blijven verbeteren, maar we zijn wel op weg.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.