Taxisector naar Tweede Kamer voor behoud BPM-teruggave

Doelgroepenvervoer Amsterdam 3
Bron: video website doelgroepenvervoer Amsterdam

De taxisector wil er met een petitie voor zorgen dat het kabinet alsnog de BPM-teruggave voor de taxisector in stand houdt. Zonder deze regeling wordt het zorgvervoer in Nederland fors duurder, waardoor dit vervoer volgens de sector nog verder onder druk komt te staan. De petitie is een initiatief van onder meer KNV, CNV en FNV en is ondertekend door honderden werknemers, cliënten, ondernemers en belangenbehartigers.

BPM is de belasting op aanschaf van personenauto’s en motorrijtuigen. Voor taxi’s geldt een BPM-teruggaveregeling, maar die wil het kabinet de komende jaren gefaseerd afschaffen. Met name voor de zwaardere taxibussen die in het doelgroepenvervoer worden gebruikt, kan het dan om tienduizenden euro’s gaan. Branchevereniging KNV liet door Ecorys onderzoek doen waaruit blijkt dat het zorgvervoer in Nederland door het afschaffen van de regeling tientallen miljoenen euro’s duurder zal uitvallen. De kostprijs van dat vervoer zal daardoor met 14 procent stijgen.

Van meet af aan verzet

Tegelijk is de milieu-impact van de maatregel volgens Ecorys minimaal, terwijl de BPM-teruggave voor taxi’s wel met dat doel wordt afgeschaft. Daardoor worden voertuigen met een hoge CO2-uitstoot duurder en zou er een prikkel ontstaan om uitstootvrije taxi’s aan te schaffen. Want daarvoor geldt helemaal geen of een fors lagere BPM. Maar in het doelgroepenvervoer wordt al relatief veel met zulke voertuigen gereden. Tegelijk vormen taxibussen net iets meer dan 2 procent van het totale aantal voertuigen boven de 3.500 kilo, dus ook in dat opzicht is de impact beperkt.

De taxisector verzet zich al van meet af aan tegen het afschaffen van de BPM-teruggave voor taxi’s. Maar het kabinet trekt zich daar vooralsnog weinig van aan. Volgens minister Hugo de Jonge heeft de taxibranche zelf in de hand of ze voor hogere kosten komt te staan, terwijl gemeenten er voor moeten zorgen dat het doelgroepenvervoer niet verschraalt. Ook staatssecretaris Menno Snel van Financiën denk dat er nauwelijks sprake zal zijn van een kostenstijging. Ook denkt hij dat er voldoende alternatieven zijn voor dieseltaxi’s. KNV was verbijsterd over deze reactie van de bewindsman.

‘Handen af van teruggave BPM’

Maar dit betekent niet dat politiek Den Haag doof is voor de kritiek. Met name in de oppositie zijn er partijen die zich zorgen maken over het beeld dat KNV schetst: duurder doelgroepenvervoer en daardoor een verschraling van het aanbod, met de kwetsbare gebruikers als slachtoffer. Met de petitie ‘Handen af van teruggave BPM in het zorgvervoer’ wil de sector dit nog eens benadrukken.

De petitie wordt dinsdag 13 november om 13.30 uur in de hal van het Tweede Kamergebouw aangeboden aan de voorzitter van de Vaste Kamercommissie Financien. Dat gebeurt door de volgende organisaties: FNV Taxi, CNV, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), Ieder(in), Sociaal Fonds Taxi (SFT), RAI Vereniging, Tribus en Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM). De petitie telt inmiddels zo’n 600 handtekeningen en kan nog tot de aanbieding ervan worden ondertekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxisector naar Tweede Kamer voor behoud BPM-teruggave | TaxiPro

Taxisector naar Tweede Kamer voor behoud BPM-teruggave

Doelgroepenvervoer Amsterdam 3
Bron: video website doelgroepenvervoer Amsterdam

De taxisector wil er met een petitie voor zorgen dat het kabinet alsnog de BPM-teruggave voor de taxisector in stand houdt. Zonder deze regeling wordt het zorgvervoer in Nederland fors duurder, waardoor dit vervoer volgens de sector nog verder onder druk komt te staan. De petitie is een initiatief van onder meer KNV, CNV en FNV en is ondertekend door honderden werknemers, cliënten, ondernemers en belangenbehartigers.

BPM is de belasting op aanschaf van personenauto’s en motorrijtuigen. Voor taxi’s geldt een BPM-teruggaveregeling, maar die wil het kabinet de komende jaren gefaseerd afschaffen. Met name voor de zwaardere taxibussen die in het doelgroepenvervoer worden gebruikt, kan het dan om tienduizenden euro’s gaan. Branchevereniging KNV liet door Ecorys onderzoek doen waaruit blijkt dat het zorgvervoer in Nederland door het afschaffen van de regeling tientallen miljoenen euro’s duurder zal uitvallen. De kostprijs van dat vervoer zal daardoor met 14 procent stijgen.

Van meet af aan verzet

Tegelijk is de milieu-impact van de maatregel volgens Ecorys minimaal, terwijl de BPM-teruggave voor taxi’s wel met dat doel wordt afgeschaft. Daardoor worden voertuigen met een hoge CO2-uitstoot duurder en zou er een prikkel ontstaan om uitstootvrije taxi’s aan te schaffen. Want daarvoor geldt helemaal geen of een fors lagere BPM. Maar in het doelgroepenvervoer wordt al relatief veel met zulke voertuigen gereden. Tegelijk vormen taxibussen net iets meer dan 2 procent van het totale aantal voertuigen boven de 3.500 kilo, dus ook in dat opzicht is de impact beperkt.

De taxisector verzet zich al van meet af aan tegen het afschaffen van de BPM-teruggave voor taxi’s. Maar het kabinet trekt zich daar vooralsnog weinig van aan. Volgens minister Hugo de Jonge heeft de taxibranche zelf in de hand of ze voor hogere kosten komt te staan, terwijl gemeenten er voor moeten zorgen dat het doelgroepenvervoer niet verschraalt. Ook staatssecretaris Menno Snel van Financiën denk dat er nauwelijks sprake zal zijn van een kostenstijging. Ook denkt hij dat er voldoende alternatieven zijn voor dieseltaxi’s. KNV was verbijsterd over deze reactie van de bewindsman.

‘Handen af van teruggave BPM’

Maar dit betekent niet dat politiek Den Haag doof is voor de kritiek. Met name in de oppositie zijn er partijen die zich zorgen maken over het beeld dat KNV schetst: duurder doelgroepenvervoer en daardoor een verschraling van het aanbod, met de kwetsbare gebruikers als slachtoffer. Met de petitie ‘Handen af van teruggave BPM in het zorgvervoer’ wil de sector dit nog eens benadrukken.

De petitie wordt dinsdag 13 november om 13.30 uur in de hal van het Tweede Kamergebouw aangeboden aan de voorzitter van de Vaste Kamercommissie Financien. Dat gebeurt door de volgende organisaties: FNV Taxi, CNV, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), Ieder(in), Sociaal Fonds Taxi (SFT), RAI Vereniging, Tribus en Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM). De petitie telt inmiddels zo’n 600 handtekeningen en kan nog tot de aanbieding ervan worden ondertekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.