PlusOV

PlusOV besteedt routevervoer voor maximaal 10 jaar aan

Het routegebonden vervoer van PlusOV wordt voor een periode van maximaal tien jaar gegund. De vaste contractperiode bedraagt vier jaar, maar met drie verlengingen van elk twee jaar kan het bij goed presteren om een opdracht voor een volledig decennium gaan. 

De aanbesteding die nu van start is gegaan betreft leerlingenvervoer, Jeugdwetvervoer en dagbestedingsvervoer voor zes gemeenten: Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem en Voorst. PlusOV draait sinds augustus 2016 met vraagafhankelijk vervoer en dat loopt sindsdien naar behoren. Met het leerlingenvervoer was er echter twee jaar op rij een slechte start. Voor de drie grootste van de negen betrokken gemeenten (Deventer, Apeldoorn en Zutphen) was dat reden om het routegebonden vervoer weg te halen bij PlusOV en dit zelf te gaan organiseren.

Ruimte voor overleg

De andere zes gaan dus wel door met PlusOV, maar de schaal van het vervoer verandert zodanig dat een nieuwe aanbesteding gewenst was. Dat kondigde interim-directeur Jan Akerboom onlangs al aan in een interview met TaxiPro. Die aanbesteding is nu van start gegaan, waarbij PlusOV aangeeft sterke partnerschappen te willen realiseren met de vervoerders. De mogelijkheid dat het vervoer tot uiterlijk 31 juli 2029 wordt gegund, is daar een ondersteuning van.

PlusOV zegt de gecontracteerde vervoerders ook andere zaken te bieden, zoals samenwerking bij de planning van het vervoer en ruimte voor overleg indien er knelpunten ontstaan. Maar er is ook een afrekensysteem ontwikkeld “die ruimte laat voor een hoge uitvoeringskwaliteit én een marge. Als tegenprestatie verwacht PlusOV een goede dienstverlening, klantvriendelijke benadering van de reizigers, hoogwaardig werkgeverschap en naleving van alles eisen en beloften.”

Prijs en kwaliteit

In totaal zijn er veertien percelen: één per gemeente en de overige acht betreffen vervoer per individu of over langere afstanden. Die percelen worden puur op prijs gegund en elke inschrijver mag er een onbeperkt aantal van winnen. De eerste zes worden aanbesteed op een combinatie van prijs en kwaliteit. Elke inschrijver kan maximaal één van deze zes percelen winnen. Op een schaal van 100 punten kunnen voor deze percelen 20 punten worden verdiend met de inschrijfprijs. De overige punten zijn verdeeld over drie subcriteria inzake kwaliteit: 20 voor duurzaamheid, 30 voor zowel partnerschap als de uitvoeringskwaliteit. 

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.