Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki

Gemeente en vervoerder ruziën over kwaliteit leerlingenvervoer

Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki (onbeperkt gebruik)

Taxibedrijf Van Gerwen zegt het leerlingenvervoer in Veldhoven goed uit te voeren. Maar volgens de gemeente Veldhoven schiet de vervoerder ernstig tekort. Daarom wil de opdrachtgever het vervoerscontract ontbinden. Middels een kort geding, dat maandag diende bij de rechtbank in Den Bosch, probeerde Van Gerwen dat te voorkomen.

Met het oog op de routeplanning moest de gemeente alle leerlingen vier weken voor aanvang van de opdracht aanmelden bij de vervoerder. Volgens Van Gerwen waren dat er aanvankelijk 122; in de weken tot de start liep dat op tot 132. Op dat aantal was de routeplanning gebaseerd. Maar toen het vervoer op 20 augustus begon, regende het meteen klachten. Veel kinderen werden niet opgehaald omdat ze niet waren aangemeld door de gemeente. De vervoerder claimt dat er ruim zestig leerlingen meer vervoerd moesten worden dan was doorgegeven.

Kantoorpersoneel met chauffeurspas

In die eerste weken is het extra werk zo veel mogelijk opgevangen met extra chauffeurs en voertuigen. Er werd een beroep gedaan op onderaannemers en kantoorpersoneel met chauffeurspas. Ondanks alles werd vrij snel aan de eisen in het bestek voldaan, stelt de vervoerder. Dat Van Gerwen later in gebreke werd gesteld en de opdracht het bedrijf later werd afgenomen, kwam dan ook als een onaangename verrassing. 

De gemeente wil het contract op vijf gronden ontbinden. Het gaat dan onder meer over problemen met al dan niet aangeleverde VOG’s van chauffeurs, de klachtenregistratie en punctualiteit. Van Gerwen vindt dat die argumenten stuk voor stuk geen reden zijn voor ontbinding van de overeenkomst. Uit eigen onderzoek zou blijken dat de gebruikers zeer tevreden zijn. Er zijn nauwelijks klachten en er staat nu geen enkele klacht open.

Niet nagekomen

De gemeente stelt dat Van Gerwen nooit de kwaliteit heeft geleverd die is beloofd en afgesproken. Beloftes om te verbeteren zouden niet zijn nagekomen. De ontbinding is dan ook terecht, stelt de gemeente Veldhoven. Dat Van Gerwen dat op deze manier aanvecht, is voor de gemeente een bewijs dat de vervoerder het leerlingenvervoer veel te lichtzinnig heeft opgevat en zich onvoldoende bewust is van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Van Gerwen geeft aan dat alleen de eerste weken moeilijk verliepen en dat dit kwam door het te laat ontvangen van informatie over de te vervoeren leerlingen. Dat een deel van de leerlingen te laat werd aangemeld, wordt door de gemeente erkend. Maar Veldhoven noemt andere aantallen: 123 leerlingen vier weken voor aanvang, 163 bij aanvang. Omdat een deel te laat werd aangemeld, was er begrip voor de lastige eerste weken. Maar onbereikbaar zijn en klachten niet oplossen staan daar in de ogen van de gemeente los van.

Afhandeling van klachten

De problemen uit de beginperiode zijn dan ook niet de reden om het contract te ontbinden. Ook later werd de dienstverlening door de opdrachtgever als ver onder de maat ervaren. Dat er geen klachten openstaan, komt volgens de gemeente vooral omdat de afhandeling van die klachten niet goed is. Die klachten en de matige afhandeling ervan zouden al reden genoeg zijn om de samenwerking op te zeggen. En dat geldt volgens de gemeente Veldhoven voor elk van de vijf aangedragen redenen om het contract te ontbinden – een beslissing die weloverwogen genomen is.

Onwerkbare situatie

Van Driel zat conform de overeenkomst op de reservebank. Het bedrijf is druk bezig om het vervoer op 9 juni over te kunnen nemen. Intussen is er volgens de gemeente een onwerkbare situatie ontstaan. Daarbij speelt ook mee dat Van Gerwen, indien het contract echt wordt ontbonden, per 20 mei wil stoppen. Dat zou namelijk conform de opzegtermijn van twee maanden zijn. De gemeente bestrijdt dit en eist dat Van Gerwen het leerlingenvervoer blijft rijden tot Van Driel het overneemt op 9 juni.

Bij navraag van de rechter blijkt dit vooral een principieel standpunt te zijn. Van Gerwen zal indien nodig doorrijden tot 9 juni en liefst ook de jaren daarna. De gemeente vertrouwt er op dat dit inderdaad gebeurt, maar heeft wel aan dat er met de ontbinding van het contract en het inzetten van de nieuwe vervoerder geen weg terug meer is. Wat de gemeente betreft eindigt de samenwerking dan ook per 9 juni. Op 24 mei moet blijken of dat gaat gebeuren, want dan doet de rechter uitspraak.

Lees ook: Veldhoven zet leerlingenvervoerder opzij

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Gemeente en vervoerder ruziën over kwaliteit leerlingenvervoer”

Jorg|14.05.19|17:41

Tja weer van een dubbeltje op de eerste rang enz.

Gemeente en vervoerder ruziën over kwaliteit leerlingenvervoer | TaxiPro
Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki

Gemeente en vervoerder ruziën over kwaliteit leerlingenvervoer

Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki (onbeperkt gebruik)

Taxibedrijf Van Gerwen zegt het leerlingenvervoer in Veldhoven goed uit te voeren. Maar volgens de gemeente Veldhoven schiet de vervoerder ernstig tekort. Daarom wil de opdrachtgever het vervoerscontract ontbinden. Middels een kort geding, dat maandag diende bij de rechtbank in Den Bosch, probeerde Van Gerwen dat te voorkomen.

Met het oog op de routeplanning moest de gemeente alle leerlingen vier weken voor aanvang van de opdracht aanmelden bij de vervoerder. Volgens Van Gerwen waren dat er aanvankelijk 122; in de weken tot de start liep dat op tot 132. Op dat aantal was de routeplanning gebaseerd. Maar toen het vervoer op 20 augustus begon, regende het meteen klachten. Veel kinderen werden niet opgehaald omdat ze niet waren aangemeld door de gemeente. De vervoerder claimt dat er ruim zestig leerlingen meer vervoerd moesten worden dan was doorgegeven.

Kantoorpersoneel met chauffeurspas

In die eerste weken is het extra werk zo veel mogelijk opgevangen met extra chauffeurs en voertuigen. Er werd een beroep gedaan op onderaannemers en kantoorpersoneel met chauffeurspas. Ondanks alles werd vrij snel aan de eisen in het bestek voldaan, stelt de vervoerder. Dat Van Gerwen later in gebreke werd gesteld en de opdracht het bedrijf later werd afgenomen, kwam dan ook als een onaangename verrassing. 

De gemeente wil het contract op vijf gronden ontbinden. Het gaat dan onder meer over problemen met al dan niet aangeleverde VOG’s van chauffeurs, de klachtenregistratie en punctualiteit. Van Gerwen vindt dat die argumenten stuk voor stuk geen reden zijn voor ontbinding van de overeenkomst. Uit eigen onderzoek zou blijken dat de gebruikers zeer tevreden zijn. Er zijn nauwelijks klachten en er staat nu geen enkele klacht open.

Niet nagekomen

De gemeente stelt dat Van Gerwen nooit de kwaliteit heeft geleverd die is beloofd en afgesproken. Beloftes om te verbeteren zouden niet zijn nagekomen. De ontbinding is dan ook terecht, stelt de gemeente Veldhoven. Dat Van Gerwen dat op deze manier aanvecht, is voor de gemeente een bewijs dat de vervoerder het leerlingenvervoer veel te lichtzinnig heeft opgevat en zich onvoldoende bewust is van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Van Gerwen geeft aan dat alleen de eerste weken moeilijk verliepen en dat dit kwam door het te laat ontvangen van informatie over de te vervoeren leerlingen. Dat een deel van de leerlingen te laat werd aangemeld, wordt door de gemeente erkend. Maar Veldhoven noemt andere aantallen: 123 leerlingen vier weken voor aanvang, 163 bij aanvang. Omdat een deel te laat werd aangemeld, was er begrip voor de lastige eerste weken. Maar onbereikbaar zijn en klachten niet oplossen staan daar in de ogen van de gemeente los van.

Afhandeling van klachten

De problemen uit de beginperiode zijn dan ook niet de reden om het contract te ontbinden. Ook later werd de dienstverlening door de opdrachtgever als ver onder de maat ervaren. Dat er geen klachten openstaan, komt volgens de gemeente vooral omdat de afhandeling van die klachten niet goed is. Die klachten en de matige afhandeling ervan zouden al reden genoeg zijn om de samenwerking op te zeggen. En dat geldt volgens de gemeente Veldhoven voor elk van de vijf aangedragen redenen om het contract te ontbinden – een beslissing die weloverwogen genomen is.

Onwerkbare situatie

Van Driel zat conform de overeenkomst op de reservebank. Het bedrijf is druk bezig om het vervoer op 9 juni over te kunnen nemen. Intussen is er volgens de gemeente een onwerkbare situatie ontstaan. Daarbij speelt ook mee dat Van Gerwen, indien het contract echt wordt ontbonden, per 20 mei wil stoppen. Dat zou namelijk conform de opzegtermijn van twee maanden zijn. De gemeente bestrijdt dit en eist dat Van Gerwen het leerlingenvervoer blijft rijden tot Van Driel het overneemt op 9 juni.

Bij navraag van de rechter blijkt dit vooral een principieel standpunt te zijn. Van Gerwen zal indien nodig doorrijden tot 9 juni en liefst ook de jaren daarna. De gemeente vertrouwt er op dat dit inderdaad gebeurt, maar heeft wel aan dat er met de ontbinding van het contract en het inzetten van de nieuwe vervoerder geen weg terug meer is. Wat de gemeente betreft eindigt de samenwerking dan ook per 9 juni. Op 24 mei moet blijken of dat gaat gebeuren, want dan doet de rechter uitspraak.

Lees ook: Veldhoven zet leerlingenvervoerder opzij

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Gemeente en vervoerder ruziën over kwaliteit leerlingenvervoer”

Jorg|14.05.19|17:41

Tja weer van een dubbeltje op de eerste rang enz.