Tool CROW

Gebruik kostenberekeningstool doelgroepenvervoer valt nog tegen

CROW lanceerde eind 2018 een tool waarmee opdrachtgevers inzicht krijgen in de kostprijs voor doelgroepenvervoer. Sindsdien hebben er echter maar weinig gemeenten gebruik van gemaakt, terwijl het steeds vaker voorkomt dat aanbestedingen vastlopen op onrealistische vergoedingen voor dat vervoer.

Het gebruik van de tool valt tegen, erkent Carola Prins van CROW. Zeker omdat het zo vaak over realistische vergoedingen voor doelgroepenvervoer gaat in Nederland. “Maar omdat het gebruik zo beperkt is, krijgen we weinig feedback en is het een beetje gissen waar het aan ligt. Hebben wij te weinig aan communicatie gedaan en is de tool daardoor niet bekend genoeg? Gaan gemeenten toch liever met een adviesbureau in zee? Op dit moment weten we dat niet echt.“

Goed beeld van de kosten

Terwijl het gebruik van de tool zeker zijn nut kan hebben, betoogt ze. “In Den Helder is de aanbesteding voor het wmo-vervoer tot twee keer toe mislukt omdat ze een onrealistische prijs vroegen. Misschien was dat met het gebruik van onze tool te voorkomen geweest. Die geeft namelijk een goed beeld van de kosten die komen kijken bij datgene wat van de markt wordt gevraagd. Het gaat dan puur om die kostprijs; marges die de markt rekent komen niet aan bod.”

Het is binnen de toepassing bovendien mogelijk om te varianten naast elkaar te leggen. Zo kun je zien wat het effect is veranderingen in de ritlengte of combinatiegraad, of van groeiende of krimpende aantallen te vervoeren mensen. “Mijn indruk is dat opdrachtgevers vaak niet goed weten uit welke componenten de kostprijs voor vervoer is opgebouwd. En dat is begrijpelijk, want het zit best complex in elkaar. Onze tool bevat daarom filmpjes waarin dat allemaal helder wordt uitgelegd.”

Alleen voor opdrachtgevers

Prins merkt dat er best veel belangstelling is voor het instrument. Dat is bijvoorbeeld af te meten aan het aantal keren dat er op de site van CROW naar informatie wordt gezocht. Dat wordt echter ook gedaan door vervoerders en adviesbureaus, maar de tool is alleen bedoeld voor gebruik door opdrachtgevers. En daarvan maakt tot op heden slechts een handjevol gebruik van het instrument.

Dat is minder dan verwacht of gehoopt, ook al zijn er diverse ‘verzachtende omstandigheden’ aan te dragen. Prins noemt bijvoorbeeld het gegeven dat bij de ontwikkeling van de tool een klankbordgroep betrokken was. Zij mochten het instrument een tijdje gratis gebruiken, maar die periode is voorbij. Een ander punt is dat gemeenten niet voortdurend vervoer aanbesteden, maar eens in de zoveel jaar.

Niet gratis, wel inzicht

“Er zijn ongetwijfeld opdrachtgevers met belangstelling voor de tool die er nu gewoon nog geen gebruik van kunnen maken omdat ze niet in een aanbestedingstraject zitten. Iets anders waar wellicht tegen aangehikt wordt, zijn de kosten: de tool is nu eenmaal niet gratis. Maar daarvoor krijg je als opdrachtgever wel inzicht in een realistische kostprijs voor doelgroepenvervoer en we zijn ook altijd bereid om voor belangstellende partijen een demonstratie te verzorgen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.