Zilveren Kruis, ZCN

Bereikbaarheid ZCN over ziekenvervoer Zilveren Kruis op orde

Bron: newsroom Zilveren Kruis

Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN) is, na een lastige start, goed bereikbaar voor gebruikers van het zittend ziekenvervoer van Zilveren Kruis. Ook zijn er geen signalen dat de kwaliteit van de zorg voor deze doelgroep in gevaar is geweest door problemen met het vervoer. Dat blijkt uit de antwoorden van minister Bruno Bruins van Medische Zorg op Kamervragen over dit onderwerp. 

In de eerste dagen na de start van het vervoer, op 1 januari jongstleden, was er bij de gebruikers de nodige onzekerheid over het vervoer. Zo wachtten in Overijssel meerdere mensen tevergeefs op vervoer en werd er veel geklaagd over de lange wachttijden bij de telefonische klantenservice. In sommige gevallen hadden mensen tientallen wachtenden voor zich. Verzekeraar en vervoerder noemden problemen met het overzetten van gegevens als oorzaak van de situatie.

Niet in gevaar

Voor PvdA-Kamerleden Liliane Ploumen en John Kerstens reden om vragen te stellen aan minister Bruins van Medische Zorg. Die constateert nu dat de kwaliteit van de zorg door de problemen met het vervoer en de bereikbaarheid van de klantenservice niet in gevaar is geweest. Hij erkent dat mensen soms lang of vergeefs op een taxi moesten wachten en in die gevallen zelf vervoer moesten regelen.

Bruins zegt dat Zilveren Kruis en mede-zorgverzekeraar Eno samen met ZCN maatregelen hebben genomen om iedereen zo snel en goed mogelijk te helpen. Zo zijn er extra telefoonlijnen geopend en zijn mensen actief gewezen op andere manieren om ritten te boeken. Er is veel tijd gestoken in communicatie met alle betrokken partijen. ZK bood verzekerden de mogelijkheid om voor dezelfde vergoeding gebruik te maken van een niet-gecontracteerde vervoerder en Eno heeft onder meer zijn machtigingenprocedure versimpeld, omdat daar veel vast bleek te lopen.

Halve minuut of minder

De minister vindt dat de zorgverzekeraars de ernst van de situatie hebben onderkend en daar ook maatregelen op hebben genomen. De bereikbaarheid van ZCN voor de verzekerden is inmiddels flink verbeterd. Zilveren Kruis zegt dat de wachttijd inmiddels is teruggelopen tot een halve minuut of minder; Eno ziet evenmin signalen dat de bereikbaarheid onvoldoende zou zijn. De Nederlandse Zorgautoriteit kan eventueel bekijken of de verzekeraars aan hun zorgplicht hebben voldaan, maar de minister ziet op dit moment geen reden om maatregelen te nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Bereikbaarheid ZCN over ziekenvervoer Zilveren Kruis op orde”

Richard|31.01.20|10:57

Dat denk ik niet. Regiotaxi is aanvulling op OV. Maar valt gewoon onder de CAO taxi

Richard|31.01.20|11:00

Excuus. Reactie onder het verkeerde artikel

Ton Van Dalfsen|31.01.20|11:06

Vroeger mocht je zelf je taxi kiezen. En het taxibedrijf reed voor een vastgesteld tarief. NU, de grote hebben alles en de kleine taxiondernemers moeten slikken of stikken.

Caroline Huisman|31.01.20|12:16

Complete taxi branche propaganda. Kennelijk: de slager die zijn eigen vlees keurt!

Pierre van Aert|03.02.20|11:23

Zegt natuurlijk helemaal niets. Wij hoorden van de bedrijfsleiding, dat wij alles binnen de normen hadden gereden, terwijl er dagen bij waren, dat wij alles te laat reden.

Bereikbaarheid ZCN over ziekenvervoer Zilveren Kruis op orde | TaxiPro
Zilveren Kruis, ZCN

Bereikbaarheid ZCN over ziekenvervoer Zilveren Kruis op orde

Bron: newsroom Zilveren Kruis

Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN) is, na een lastige start, goed bereikbaar voor gebruikers van het zittend ziekenvervoer van Zilveren Kruis. Ook zijn er geen signalen dat de kwaliteit van de zorg voor deze doelgroep in gevaar is geweest door problemen met het vervoer. Dat blijkt uit de antwoorden van minister Bruno Bruins van Medische Zorg op Kamervragen over dit onderwerp. 

In de eerste dagen na de start van het vervoer, op 1 januari jongstleden, was er bij de gebruikers de nodige onzekerheid over het vervoer. Zo wachtten in Overijssel meerdere mensen tevergeefs op vervoer en werd er veel geklaagd over de lange wachttijden bij de telefonische klantenservice. In sommige gevallen hadden mensen tientallen wachtenden voor zich. Verzekeraar en vervoerder noemden problemen met het overzetten van gegevens als oorzaak van de situatie.

Niet in gevaar

Voor PvdA-Kamerleden Liliane Ploumen en John Kerstens reden om vragen te stellen aan minister Bruins van Medische Zorg. Die constateert nu dat de kwaliteit van de zorg door de problemen met het vervoer en de bereikbaarheid van de klantenservice niet in gevaar is geweest. Hij erkent dat mensen soms lang of vergeefs op een taxi moesten wachten en in die gevallen zelf vervoer moesten regelen.

Bruins zegt dat Zilveren Kruis en mede-zorgverzekeraar Eno samen met ZCN maatregelen hebben genomen om iedereen zo snel en goed mogelijk te helpen. Zo zijn er extra telefoonlijnen geopend en zijn mensen actief gewezen op andere manieren om ritten te boeken. Er is veel tijd gestoken in communicatie met alle betrokken partijen. ZK bood verzekerden de mogelijkheid om voor dezelfde vergoeding gebruik te maken van een niet-gecontracteerde vervoerder en Eno heeft onder meer zijn machtigingenprocedure versimpeld, omdat daar veel vast bleek te lopen.

Halve minuut of minder

De minister vindt dat de zorgverzekeraars de ernst van de situatie hebben onderkend en daar ook maatregelen op hebben genomen. De bereikbaarheid van ZCN voor de verzekerden is inmiddels flink verbeterd. Zilveren Kruis zegt dat de wachttijd inmiddels is teruggelopen tot een halve minuut of minder; Eno ziet evenmin signalen dat de bereikbaarheid onvoldoende zou zijn. De Nederlandse Zorgautoriteit kan eventueel bekijken of de verzekeraars aan hun zorgplicht hebben voldaan, maar de minister ziet op dit moment geen reden om maatregelen te nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Bereikbaarheid ZCN over ziekenvervoer Zilveren Kruis op orde”

Richard|31.01.20|10:57

Dat denk ik niet. Regiotaxi is aanvulling op OV. Maar valt gewoon onder de CAO taxi

Richard|31.01.20|11:00

Excuus. Reactie onder het verkeerde artikel

Ton Van Dalfsen|31.01.20|11:06

Vroeger mocht je zelf je taxi kiezen. En het taxibedrijf reed voor een vastgesteld tarief. NU, de grote hebben alles en de kleine taxiondernemers moeten slikken of stikken.

Caroline Huisman|31.01.20|12:16

Complete taxi branche propaganda. Kennelijk: de slager die zijn eigen vlees keurt!

Pierre van Aert|03.02.20|11:23

Zegt natuurlijk helemaal niets. Wij hoorden van de bedrijfsleiding, dat wij alles binnen de normen hadden gereden, terwijl er dagen bij waren, dat wij alles te laat reden.