Witboek doelgroepenvervoer FNV

Doorbetaling loon chauffeurs na coronamaatregelen prioriteit voor FNV Taxi

Bron: FNV

Door de nieuwste corona-maatregelen van het kabinet komt ook het leerlingenvervoer tot stilstand. Vakbond FNV Taxi vreest de gevolgen die dit heeft voor de chauffeurs in het doelgroepenvervoer. “Het wordt een grote uitdaging om te zorgen dat zij hun loon gewoon betaald krijgen.”

Nadat eerder al het handenschudden en evenementen met meer dan honderd deelnemers in de ban gingen, gaan nu ook scholen, horecagelegenheden en sportclubs tot en met 6 april dicht. De nieuwe kabinetsmaatregelen in strijd tegen het coronavirus betekenen ook dat er de komende weken vrijwel geen leerlingenvervoer zal worden gereden.

Minke Jansma van FNV Taxi heeft begrip voor deze maatregelen om het coronavirus in te dammen, maar vreest wel voor de gevolgen. “Want hoe gaan de vervoersbedrijven dit volhouden? Als ze niets meer kunnen factureren richting opdrachtgevers, wordt het een heel lastig verhaal. En voor de chauffeurs wordt het de grote uitdaging om te zorgen dat zij hun loon gewoon betaald krijgen, iets wat onder normale omstandigheden al lang niet altijd goed gaat in deze sector.”

Minder uren en kortere diensten

Door de nieuwe maatregelen is er in elk geval duidelijkheid over het doelgroepenvervoer voor de komende weken. Jansma merkte de afgelopen week dat juist die onduidelijkheid voor veel chauffeurs in het doelgroepenvervoer het ergste was. “Mensen weten nu waar ze op kunnen rekenen. Van chauffeurs met een nul uren-contract en uitzendkrachten wordt het eerst afscheid genomen. Zij maken aanspraak op een ww-uitkering. Verder zien we dat roosters worden aangepast en chauffeurs minder uren en kortere diensten krijgen toebedeeld. De effecten zijn dus nu al groot.”

Jansma ziet ook dat aan veel chauffeurs wordt gevraagd om verlof op te nemen. “Dat raad ik ze ten zeerste af. Dat gaat immers van het vakantietegoed af en het hoeft ook niet, want werkgevers moeten in dit soort situaties het loon volledig doorbetalen. Als ze dat niet meer kunnen, is er de mogelijkheid om werktijdverkorting aan te vragen. Ik hoop eigenlijk dat er, net als in de economische crisis, deeltijd-ww komt. Dat is voor iedereen de meest werkbare en duidelijke oplossing.”

Absoluut mee eens

De vakbond zit wat betreft het betalen voor niet gereden ritten op één lijn met de werkgevers. KNV doet een beroep op overmacht en vraag gemeenten, zorginstellingen en zorgverzekeraars om van elke rit die uitvalt in elk geval 80 procent te vergoeden. “Daar zijn we het absoluut mee eens”, verzekert Jansma. “We vinden in zijn algemeenheid dat overheden aanbesteed werk en toeleveranciers gewoon door moeten betalen. Daarmee kan de overheid bepalen of bedrijven het in deze moeilijke tijden gaan halen of niet. Zo simpel is het, dus de oproep van KNV steunen wij van harte.”

TaxiPro houdt een dossier bij van alle ontwikkelingen in de taxibranche als het gevolg van de coronacrisis.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Doorbetaling loon chauffeurs na coronamaatregelen prioriteit voor FNV Taxi”

Erwin Quaaden|15.03.20|20:42

Worden ook de taxibedrijven die zich op een andere markt gericht hebben en nu ook niks meer te doen hebben gecompenseerd? Of is het daar gewoon het ondernemersrisico….

Albert Aukema|16.03.20|10:18

Wat kun/moet je als personeel van een Taxibedrijf doen wanneer je per uur wordt betaald en je door het Coronavirus geen uren dus geen inkomsten hebt.
Het bedrijf houdt zich grotendeels bezig met zorgvervoer, dyalise, bestraling, ziekenhuis, revalidatie etc.
Is hier b.v. een WW of deeltijd-WW mogelijk??
Waar ligt de verantwoording van de eigenaar??

Eric van Dulst|16.03.20|17:17

Deeltijd WW is wel mogelijk maar het ligt aan het bedrijf of ze het aanvragen. Aan het FNV heb je niks aangaande dit probleem.
Die heeft uiteindelijk het probleem veroorzaakt in eerste instantie door deze contracten toe te staan.

Eric van Dulst|16.03.20|17:44

Heb het nog even nagekeken. Deeltijd WW is niet mogelijk voor nuluren en uitzendcontracten.https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/aanvragen-werktijdverkorting-en-ww-uitkering-personeel

Petra Elmo|11.04.20|13:20

Wat gebeurd er met chauffeurs die een contract voor 20u p/w hebben,maar altijd gemiddeld 32u à 35u p/w reden.Krijgen die nu bij stilstand hun contacturen uitbetaald of het gemiddelde van het laatst verdiende loon?

Doorbetaling loon chauffeurs na coronamaatregelen prioriteit voor FNV Taxi | TaxiPro
Witboek doelgroepenvervoer FNV

Doorbetaling loon chauffeurs na coronamaatregelen prioriteit voor FNV Taxi

Bron: FNV

Door de nieuwste corona-maatregelen van het kabinet komt ook het leerlingenvervoer tot stilstand. Vakbond FNV Taxi vreest de gevolgen die dit heeft voor de chauffeurs in het doelgroepenvervoer. “Het wordt een grote uitdaging om te zorgen dat zij hun loon gewoon betaald krijgen.”

Nadat eerder al het handenschudden en evenementen met meer dan honderd deelnemers in de ban gingen, gaan nu ook scholen, horecagelegenheden en sportclubs tot en met 6 april dicht. De nieuwe kabinetsmaatregelen in strijd tegen het coronavirus betekenen ook dat er de komende weken vrijwel geen leerlingenvervoer zal worden gereden.

Minke Jansma van FNV Taxi heeft begrip voor deze maatregelen om het coronavirus in te dammen, maar vreest wel voor de gevolgen. “Want hoe gaan de vervoersbedrijven dit volhouden? Als ze niets meer kunnen factureren richting opdrachtgevers, wordt het een heel lastig verhaal. En voor de chauffeurs wordt het de grote uitdaging om te zorgen dat zij hun loon gewoon betaald krijgen, iets wat onder normale omstandigheden al lang niet altijd goed gaat in deze sector.”

Minder uren en kortere diensten

Door de nieuwe maatregelen is er in elk geval duidelijkheid over het doelgroepenvervoer voor de komende weken. Jansma merkte de afgelopen week dat juist die onduidelijkheid voor veel chauffeurs in het doelgroepenvervoer het ergste was. “Mensen weten nu waar ze op kunnen rekenen. Van chauffeurs met een nul uren-contract en uitzendkrachten wordt het eerst afscheid genomen. Zij maken aanspraak op een ww-uitkering. Verder zien we dat roosters worden aangepast en chauffeurs minder uren en kortere diensten krijgen toebedeeld. De effecten zijn dus nu al groot.”

Jansma ziet ook dat aan veel chauffeurs wordt gevraagd om verlof op te nemen. “Dat raad ik ze ten zeerste af. Dat gaat immers van het vakantietegoed af en het hoeft ook niet, want werkgevers moeten in dit soort situaties het loon volledig doorbetalen. Als ze dat niet meer kunnen, is er de mogelijkheid om werktijdverkorting aan te vragen. Ik hoop eigenlijk dat er, net als in de economische crisis, deeltijd-ww komt. Dat is voor iedereen de meest werkbare en duidelijke oplossing.”

Absoluut mee eens

De vakbond zit wat betreft het betalen voor niet gereden ritten op één lijn met de werkgevers. KNV doet een beroep op overmacht en vraag gemeenten, zorginstellingen en zorgverzekeraars om van elke rit die uitvalt in elk geval 80 procent te vergoeden. “Daar zijn we het absoluut mee eens”, verzekert Jansma. “We vinden in zijn algemeenheid dat overheden aanbesteed werk en toeleveranciers gewoon door moeten betalen. Daarmee kan de overheid bepalen of bedrijven het in deze moeilijke tijden gaan halen of niet. Zo simpel is het, dus de oproep van KNV steunen wij van harte.”

TaxiPro houdt een dossier bij van alle ontwikkelingen in de taxibranche als het gevolg van de coronacrisis.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Doorbetaling loon chauffeurs na coronamaatregelen prioriteit voor FNV Taxi”

Erwin Quaaden|15.03.20|20:42

Worden ook de taxibedrijven die zich op een andere markt gericht hebben en nu ook niks meer te doen hebben gecompenseerd? Of is het daar gewoon het ondernemersrisico….

Albert Aukema|16.03.20|10:18

Wat kun/moet je als personeel van een Taxibedrijf doen wanneer je per uur wordt betaald en je door het Coronavirus geen uren dus geen inkomsten hebt.
Het bedrijf houdt zich grotendeels bezig met zorgvervoer, dyalise, bestraling, ziekenhuis, revalidatie etc.
Is hier b.v. een WW of deeltijd-WW mogelijk??
Waar ligt de verantwoording van de eigenaar??

Eric van Dulst|16.03.20|17:17

Deeltijd WW is wel mogelijk maar het ligt aan het bedrijf of ze het aanvragen. Aan het FNV heb je niks aangaande dit probleem.
Die heeft uiteindelijk het probleem veroorzaakt in eerste instantie door deze contracten toe te staan.

Eric van Dulst|16.03.20|17:44

Heb het nog even nagekeken. Deeltijd WW is niet mogelijk voor nuluren en uitzendcontracten.https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/aanvragen-werktijdverkorting-en-ww-uitkering-personeel

Petra Elmo|11.04.20|13:20

Wat gebeurd er met chauffeurs die een contract voor 20u p/w hebben,maar altijd gemiddeld 32u à 35u p/w reden.Krijgen die nu bij stilstand hun contacturen uitbetaald of het gemiddelde van het laatst verdiende loon?