Jobinder

Jobinder betaalt taxibedrijven voor weggevallen vervoer

foto: Jobinder

De wmo- en leerlingenvervoerders in Noordoost-Friesland krijgen van hun opdrachtgever voorschotten betaald tot 80 procent van het begrote vervoer. Het bestuur van Jobinder, zoals het vervoer in de regio heet, wil daarmee zorgen dat de taxibedrijven overeind blijven, zodat ze ook na de coronacrisis het doelgroepenvervoer kunnen rijden. “Als we nu niets doen, zullen onze vervoerders omvallen.”

De zes taxibedrijven vervoeren normaalgesproken dagelijks zo’n 800 leerlingen en 150 wmo-pashouders die woonachtig zijn in de gemeenten Noordeast- Fryslân, Dantumadiel, Achtkarspelen, Tytsjerksteradiel, Ameland en Schiermonnikoog. Maar door de coronacrisis is dat vervoer voor 90 tot 95 procent stil komen te liggen. Voor de taxibedrijven betekent dit dat zij geen inkomsten hebben, terwijl ze wel vaste lasten blijven houden. Het bestuur van het Mobiliteitsbureau Noordoost-Friesland (Jobinder) ziet het vervoer als een onderdeel van het zorglandschap dat in zijn geheel overeind moet blijven.

KNV en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten riepen gemeenten al op om 80 procent van het zorgvervoer dat nu uitvalt toch te financieren. Daar geeft Jobinder nu gehoor aan. Besloten is “om de vervoerders van het wmo- en leerlingenvervoer voorschotten te betalen tot 80 procent van het begrote vervoer. De vervoerders hebben dan voldoende liquide middelen om de komende periode overeind te blijven.”

De enige juiste stap

“We willen het zorglandschap dat we samen aan het bouwen zijn in onze regio overeind houden”, aldus Andries Bouwman, voorzitter van het Mobiliteitsbureau en wethouder in Tytsjerksteradiel. “Dit is belangrijk voor onze kwetsbare burgers die zelf geen vervoer hebben of niet gebruik kunnen maken van het OV. Zodra de coronacrisis voorbij is en het dagelijks leven weer wordt opgepakt, is van belang dat ook onze kwetsbare ouderen en andere wmo-pashouders weer direct mee kunnen doen aan onze samenleving. En ook dat leerlingen weer naar school kunnen gaan. Dat zij en hun ouders weer de dagelijkse structuur weer kunnen oppakken.”

Het bestuur geeft aan hiermee haar verantwoordelijkheid te nemen: zowel naar de vervoerders als ten aanzien van een goed vervoersnetwerk in de regio. “Wij zijn unaniem van mening dat het verstrekken van voorschotten de enige juiste stap is. Als we nu niets doen, zullen onze vervoerders, die veelal al jarenlang in deze regio vervoer verzorgen, omvallen. Met alle gevolgen van dien. Voor chauffeurs, voor wmo’ers, voor ouders en leerlingen. Niemand zit te wachten op een nieuwe aanbesteding, waarbij je je moet afvragen wanneer je het doelgroepenvervoer weer kunt aanbieden”, aldus Bouwman.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Jobinder betaalt taxibedrijven voor weggevallen vervoer”

Johan Zevenbergen|01.04.20|15:55

Ongeoorloofde staatssteun,
Of iedereen geholpen in deze branche of niemand.
Op deze manier worden deze vervoersbedrijven die daarbuiten ook nog overige taxi vervoer doen bevoordeeld tov
De taxi cq vervoersbedrijven bedrijven die het overige vervoer doen en deze om zeep geholpen.

Strange Inthenight|02.04.20|07:16

Scheve gezichten hou je altijd!

Frank|02.04.20|19:15

Johan, deze bedrijven rijden voor de overheid en dienen een sociale voorziening. Zou te zot voor worden zijn als de overheid medeschuldige zou zijn aan het niet betalen.

Inderdaad jammer van de bedrijven die geen of weinig werk doen in de sociale sector, maar iets is beter dan niets.

Jobinder betaalt taxibedrijven voor weggevallen vervoer | TaxiPro
Jobinder

Jobinder betaalt taxibedrijven voor weggevallen vervoer

foto: Jobinder

De wmo- en leerlingenvervoerders in Noordoost-Friesland krijgen van hun opdrachtgever voorschotten betaald tot 80 procent van het begrote vervoer. Het bestuur van Jobinder, zoals het vervoer in de regio heet, wil daarmee zorgen dat de taxibedrijven overeind blijven, zodat ze ook na de coronacrisis het doelgroepenvervoer kunnen rijden. “Als we nu niets doen, zullen onze vervoerders omvallen.”

De zes taxibedrijven vervoeren normaalgesproken dagelijks zo’n 800 leerlingen en 150 wmo-pashouders die woonachtig zijn in de gemeenten Noordeast- Fryslân, Dantumadiel, Achtkarspelen, Tytsjerksteradiel, Ameland en Schiermonnikoog. Maar door de coronacrisis is dat vervoer voor 90 tot 95 procent stil komen te liggen. Voor de taxibedrijven betekent dit dat zij geen inkomsten hebben, terwijl ze wel vaste lasten blijven houden. Het bestuur van het Mobiliteitsbureau Noordoost-Friesland (Jobinder) ziet het vervoer als een onderdeel van het zorglandschap dat in zijn geheel overeind moet blijven.

KNV en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten riepen gemeenten al op om 80 procent van het zorgvervoer dat nu uitvalt toch te financieren. Daar geeft Jobinder nu gehoor aan. Besloten is “om de vervoerders van het wmo- en leerlingenvervoer voorschotten te betalen tot 80 procent van het begrote vervoer. De vervoerders hebben dan voldoende liquide middelen om de komende periode overeind te blijven.”

De enige juiste stap

“We willen het zorglandschap dat we samen aan het bouwen zijn in onze regio overeind houden”, aldus Andries Bouwman, voorzitter van het Mobiliteitsbureau en wethouder in Tytsjerksteradiel. “Dit is belangrijk voor onze kwetsbare burgers die zelf geen vervoer hebben of niet gebruik kunnen maken van het OV. Zodra de coronacrisis voorbij is en het dagelijks leven weer wordt opgepakt, is van belang dat ook onze kwetsbare ouderen en andere wmo-pashouders weer direct mee kunnen doen aan onze samenleving. En ook dat leerlingen weer naar school kunnen gaan. Dat zij en hun ouders weer de dagelijkse structuur weer kunnen oppakken.”

Het bestuur geeft aan hiermee haar verantwoordelijkheid te nemen: zowel naar de vervoerders als ten aanzien van een goed vervoersnetwerk in de regio. “Wij zijn unaniem van mening dat het verstrekken van voorschotten de enige juiste stap is. Als we nu niets doen, zullen onze vervoerders, die veelal al jarenlang in deze regio vervoer verzorgen, omvallen. Met alle gevolgen van dien. Voor chauffeurs, voor wmo’ers, voor ouders en leerlingen. Niemand zit te wachten op een nieuwe aanbesteding, waarbij je je moet afvragen wanneer je het doelgroepenvervoer weer kunt aanbieden”, aldus Bouwman.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Jobinder betaalt taxibedrijven voor weggevallen vervoer”

Johan Zevenbergen|01.04.20|15:55

Ongeoorloofde staatssteun,
Of iedereen geholpen in deze branche of niemand.
Op deze manier worden deze vervoersbedrijven die daarbuiten ook nog overige taxi vervoer doen bevoordeeld tov
De taxi cq vervoersbedrijven bedrijven die het overige vervoer doen en deze om zeep geholpen.

Strange Inthenight|02.04.20|07:16

Scheve gezichten hou je altijd!

Frank|02.04.20|19:15

Johan, deze bedrijven rijden voor de overheid en dienen een sociale voorziening. Zou te zot voor worden zijn als de overheid medeschuldige zou zijn aan het niet betalen.

Inderdaad jammer van de bedrijven die geen of weinig werk doen in de sociale sector, maar iets is beter dan niets.