Valleihopper

Taxibedrijven Valleihopper krijgen corona-compensatie

De Foodvalley-gemeenten en de provincie Gelderland gaan de taxibedrijven die de Valleihopper verzorgen financieel ondersteunen tijdens de coronacrisis. Gereden ritten worden gewoon betaald, maar voor het werk dat uitvalt krijgen de vervoerders een voorschot van 80 procent van het normale tarief.

In de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Rhenen, Renswoude, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen worden er normaliter elke dag zo’n 800 ritten in het vraagafhankelijke vervoer gereden; dat zijn er nu nog zo’n zeventig. En waar er doorgaans ongeveer duizend leerlingen per dag gereden worden, zijn dat er momenteel zo’n dertig. De omzet is voor de uitvoerende partijen dus vrijwel helemaal verdwenen. Tegelijk kunnen ze geen aanspraak maken op de NOW-regeling voor tegemoetkoming in de loonkosten, omdat het vervoer met publiek geld wordt betaald.

Snel tot steunplan gekomen

Daarom hebben gemeenten en provincie een steunplan opgesteld. “Dat bestaat uit een regeling waarbij de gereden ritten volgens de contracten betaald worden. Voor de niet gereden ritten wordt een vergoeding ter hoogte van 80% als voorschot vergoed. Deze regeling is gebaseerd op de richtlijnen die de Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft opgesteld. Er is gekozen om snel tot een steunplan te komen omdat de bedrijven het anders niet financieel redden. De vaste kosten van deze bedrijven lopen ook bij ‘stilstand’ voor een groot gedeelte door.” Panteia becijferde voor KNV dat die kosten voor bijna 80m procent doorlopen.

Van groot belang

De Regio Foodvalley hoopt met deze maatregelen bij te dragen aan het voorbestaan van de taxibedrijven en daarmee ook aan het in stand houden van de Valleihopper. “Voor de gebruikers van het vervoer van de Valleihopper is het van groot belang dat het vervoer gecontinueerd wordt, omdat veel gebruikers afhankelijk zijn van dit vervoer”, wordt daarover gezegd. “Regio Foodvalley verwacht dat met deze regeling de taxibedrijven in staat zijn het hoofd boven water te houden.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.