Kandidaat-Kamerleden: aanbestedingen personenvervoer anders aanpakken
Verschillende kandidaten voor de Tweede Kamer-verkiezingen maken zich ongerust over de manier waarop het personenvervoer wordt aanbesteed, en dan met name om de focus op prijs. Dat bleek tijdens een FNV-minidebat tussen sectorhoofd FNV Vervoer Minke Jansma en kandidaat-Kamerleden Suzanne Kröger (GroenLinks), Wytske Postma (CDA) en Barbara Kathmann (PvdA).
In het debat werden onder andere grote zorgen vanuit de FNV kenbaar gemaakt over de manier waarop er in het personenvervoer aanbestedingen worden gedaan. Volgens Jansma is hiermee enorme race naar de bodem mee gecreëerd in de laatste jaren: “We zien een verlies aan werkgelegenheid, een enorme druk op de arbeidsvoorwaarden en een verschraling van het aanbod.”
Het sociale aspect voorbij
De FNV vindt dat er door de focus op het maken van winst voorbij wordt gegaan aan het sociale aspect bij aanbestedingen: “Wat betreft Europees aanbesteden willen wij dat als land helemaal perfect doen en dan doen we het nog beter dan al die andere landen, vinden we. In het kapitalistisch denken doen we het dan ook waarschijnlijk beter, maar we zien dat we de sociale elementen daarbij totaal vergeten zijn.”
Volgens Jansma gaat het niet meer om de kwaliteit, arbeidsvoorwaarden, werkgelegenheid, een reële prijs of het aanbod, maar wordt er alleen gekeken naar de prijs. De situatie die er volgens haar gecreëerd is met Europees aanbesteden, is Jansma dan ook een doorn in het oog. Zij wil dan ook graag met elkaar een oplossing vinden om de uitvoering te verbeteren.
Arbeidsvoorwaarden en kwaliteit voorop
De partijen zijn het er unaniem over eens dat de zogenoemde ‘race to the bottom’ het allergrootste probleem is dat er op dit moment speelt, en willen dit ook aanpakken. Vanuit de PvdA bevestigt Kathmann dan ook dat de aanbestedingen alleen maar prijsgestuurd zijn: “Wie de goedkoopste aanbesteding neerlegt, wint ‘m. Daar geloven wij als PvdA niet in.” Ook Postma meent dat dit absoluut niet gedaan moet worden.
Volgens de PvdA moeten de prioriteiten dan ook omgedraaid worden. De reiziger moet centraal gesteld worden en er moet gelet moet worden op de betaalbaarheid omdat vervoer een mensenrecht is, meent Kathmann. Zij stelt dat overheden dan ook met een veel strenger lijstje op pad moeten worden gestuurd voor het opstarten van een aanbesteding. De kandidaat-Kamerleden zijn het er over eens dat hierbij veel meer moet worden gekeken naar arbeidsvoorwaarden en kwaliteit.
Hoe komen ze op dit idee?