PlusOV

Vervoer op afroep PlusOV naar vier taxibedrijven

Bron: PlusOV.nl

Het vraagafhankelijk vervoer van PlusOV is vier tot acht jaar gegund aan TCR Groep, Witteveen, Van Driel en Taxicentrale Zwolle. Zij zullen dit vervoer in de gemeente Deventer en acht Gelderlandse gemeenten vanaf 1 augustus verzorgen. 

PlusOV biedt vervoer op afroep aan mensen die geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of openbaar vervoer. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat ze te ver van een bushalte wonen of omdat er geen openbaar vervoer in de buurt is. De vervoerders zullen hen in, naar en vanuit de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen vervoeren. 

Regie en vervoer gescheiden

Sinds 2016 is de regie op dit vraagafhankelijk vervoer gescheiden van de uitvoering. Omdat enkel het feitelijke vervoer wordt uitgevraagd aan de markt, hoeven de vier vervoerders alleen toe te zien op de aansturing van de voertuigen en de chauffeurs en het aanleveren van data bij PlusOV. Voor zaken als de communicatie met reizigers en opdrachtnemers, ritaanname- en uitgifte, planning en het contractbeheer is PlusOV zelf verantwoordelijk.

Het vervoer is aanbesteed in vier verschillende percelen, om het voor meerdere partijen toegankelijk te maken. Elke vervoerder heeft een van de percelen gegund gekregen. Hiervoor zijn aparte contracten afgesloten met de opdrachtnemer en er gelden aparte perioderoosters en tarieven. In de praktijk zullen voertuigen die bij een perceel horen veelal in de omgeving van het perceel blijven, maar door de samenwerking met de hele regio kan een voertuig ook in andere percelen worden ingezet.

Gunningscriteria

De inschrijvingen werden beoordeeld op zowel prijs als kwaliteit. Prijs woog voor zeventig punten mee, en betrof het uurtarief per voertuig, per perceel. Het aangegeven tarief diende minimaal kostendekkend zijn en moest lager zijn dan een vast maximaal tarief per perceel. Deze maximale tarieven varieerden van 36,93 tot en met 37,74 euro. De inschrijver met het laagste beschikbaarheidstarief kreeg het maximale aantal punten.

Met kwaliteit konden dertig punten verdiend worden. Hieronder viel de kwaliteit van de chauffeur, die aan de hand van vier punten moest worden beschreven, en waar vijf punten mee konden worden behaald. Hetzelfde aantal punten konden inschrijvers krijgen op het kwaliteitscriterium communicatie. Hiervoor moest de communicatie met PlusOV, en de vormgeving van de beoogde samenwerking, beschreven worden. De overige twintig punten konden verdiend worden met een implementatieplan, waarin aangegeven moest worden hoe de dienstverlening geïmplementeerd zou worden binnen de eigen organisatie, om hier op de ingangsdatum mee te kunnen starten. 

Vertrouwd gezicht

Een deel van de chauffeurs die momenteel verantwoordelijk zijn voor het vervoer, zal dit blijven. TCR Groep en Witteveen verzorgden namelijk al een deel van de ritten. Omdat de opdracht verder is gegund aan andere taxibedrijven, kunnen de reizigers vanaf augustus desondanks ook te maken krijgen met nieuwe chauffeurs. Henk Meijer, directeur van PlusOV, stelt er echter vertrouwen in te hebben dat de samenwerking goed verloopt en dat de nieuwe chauffeurs snel genoeg een vertrouwd gezicht zullen vormen voor de reizigers.

Om er voor te zorgen dat reizigers de kwaliteit blijven krijgen die ze gewend zijn, stelt Meijer dat PlusOV de komende weken zal spreken met bedrijven over de invulling van de samenwerking. Ook vertelt hij dat de voorbereidingen van het vervoer worden gestart. 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vervoer op afroep PlusOV naar vier taxibedrijven | TaxiPro
PlusOV

Vervoer op afroep PlusOV naar vier taxibedrijven

Bron: PlusOV.nl

Het vraagafhankelijk vervoer van PlusOV is vier tot acht jaar gegund aan TCR Groep, Witteveen, Van Driel en Taxicentrale Zwolle. Zij zullen dit vervoer in de gemeente Deventer en acht Gelderlandse gemeenten vanaf 1 augustus verzorgen. 

PlusOV biedt vervoer op afroep aan mensen die geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of openbaar vervoer. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat ze te ver van een bushalte wonen of omdat er geen openbaar vervoer in de buurt is. De vervoerders zullen hen in, naar en vanuit de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen vervoeren. 

Regie en vervoer gescheiden

Sinds 2016 is de regie op dit vraagafhankelijk vervoer gescheiden van de uitvoering. Omdat enkel het feitelijke vervoer wordt uitgevraagd aan de markt, hoeven de vier vervoerders alleen toe te zien op de aansturing van de voertuigen en de chauffeurs en het aanleveren van data bij PlusOV. Voor zaken als de communicatie met reizigers en opdrachtnemers, ritaanname- en uitgifte, planning en het contractbeheer is PlusOV zelf verantwoordelijk.

Het vervoer is aanbesteed in vier verschillende percelen, om het voor meerdere partijen toegankelijk te maken. Elke vervoerder heeft een van de percelen gegund gekregen. Hiervoor zijn aparte contracten afgesloten met de opdrachtnemer en er gelden aparte perioderoosters en tarieven. In de praktijk zullen voertuigen die bij een perceel horen veelal in de omgeving van het perceel blijven, maar door de samenwerking met de hele regio kan een voertuig ook in andere percelen worden ingezet.

Gunningscriteria

De inschrijvingen werden beoordeeld op zowel prijs als kwaliteit. Prijs woog voor zeventig punten mee, en betrof het uurtarief per voertuig, per perceel. Het aangegeven tarief diende minimaal kostendekkend zijn en moest lager zijn dan een vast maximaal tarief per perceel. Deze maximale tarieven varieerden van 36,93 tot en met 37,74 euro. De inschrijver met het laagste beschikbaarheidstarief kreeg het maximale aantal punten.

Met kwaliteit konden dertig punten verdiend worden. Hieronder viel de kwaliteit van de chauffeur, die aan de hand van vier punten moest worden beschreven, en waar vijf punten mee konden worden behaald. Hetzelfde aantal punten konden inschrijvers krijgen op het kwaliteitscriterium communicatie. Hiervoor moest de communicatie met PlusOV, en de vormgeving van de beoogde samenwerking, beschreven worden. De overige twintig punten konden verdiend worden met een implementatieplan, waarin aangegeven moest worden hoe de dienstverlening geïmplementeerd zou worden binnen de eigen organisatie, om hier op de ingangsdatum mee te kunnen starten. 

Vertrouwd gezicht

Een deel van de chauffeurs die momenteel verantwoordelijk zijn voor het vervoer, zal dit blijven. TCR Groep en Witteveen verzorgden namelijk al een deel van de ritten. Omdat de opdracht verder is gegund aan andere taxibedrijven, kunnen de reizigers vanaf augustus desondanks ook te maken krijgen met nieuwe chauffeurs. Henk Meijer, directeur van PlusOV, stelt er echter vertrouwen in te hebben dat de samenwerking goed verloopt en dat de nieuwe chauffeurs snel genoeg een vertrouwd gezicht zullen vormen voor de reizigers.

Om er voor te zorgen dat reizigers de kwaliteit blijven krijgen die ze gewend zijn, stelt Meijer dat PlusOV de komende weken zal spreken met bedrijven over de invulling van de samenwerking. Ook vertelt hij dat de voorbereidingen van het vervoer worden gestart. 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.