
KNV: ‘Chauffeurstekort vraagt om flexibelere houding opdrachtgevers’
Nu de oorspronkelijke vervoersvraag weer in zicht komt voor taxibedrijven, wordt het chauffeurstekort in de branche een steeds groter probleem. Volgens KNV-voorzitter Bertho Eckhardt zou de situatie verbeterd kunnen worden als opdrachtgevers zich flexibeler opstellen.
Dit vertelde hij maandag tijdens TaxiPro TV, waar hij te gast was. In het zorgvervoer gelden veelal vaste tijdstippen waarop cliënten worden opgehaald. Door de krappe bezetting wordt het voor veel bedrijven steeds lastiger om aan deze afspraken te voldoen.
Lees ook: Dít maakt de branche weer aantrekkelijk voor chauffeurs
KNV voert momenteel gesprekken met opdrachtgevers over deze problematiek. De werkgeversorganisatie vraagt hen hierbij om flexibiliteit. “Het is een kwestie van samen verantwoordelijkheid nemen”, stelt Eckhardt. Verschillende zaken zouden de situatie volgens hem kunnen verbeteren. Zo benoemde hij onder andere het aanbodgestuurd in plaats van vraaggestuurd organiseren van het vervoer.
Ook zelf het gesprek aangaan
De voorzitter van KNV verzoekt ondernemers die te maken hebben met een groot chauffeurstekort om ook zelf in gesprek te gaan met de opdrachtgevers. “Laat zien dat dit niet alleen een probleem is dat jij als onderneming hebt, maar dat het sectorbreed speelt. Er moet gekeken worden hoe het samen opgelost kan worden, zodat de cliënten zo goed mogelijk vervoerd kunnen worden.”
Bekijk het hele interview hier:
Lees ook: KNV werkt aan plannen om chauffeurs zorgvervoer te werven
Taxi chauffeurs staan niet in de rij voor een onderbetaalde baan die ondernemers ondanks Hoge eisen en opleidingen aan een chauffeur stelt.
Personen vervoer mag niets kosten van opdrachtgevers, reeds 20 jaar ervaring mee opgedaan.
De nadelen van aanbesteden zijn al jaren zichtbaar.
Zie het aantal failissementen in het personenvervoer en uitknijpen van personeel.
Tekorten worden niet opgelost door flexibeler opstellen.
Dat is het probleem afschuiven naar uiteidelijk de passagiers.
Niet fair !
Werkgevers weten alleen maar hoe ze het personeel kunnen uitbuiten. Al zou de opdrachtgever de prijs verdubbelen dan nog krijgt de chauffeur niets. Gisteren boden werkgevers van besloten bus 0% voor de nieuwe cao, wat een stel uitbuiters.