leerlingenvervoer, schoolvervoer, taxi, taxibus

Kempengemeenten niet te spreken over kwaliteit leerlingenvervoer

De vier Kempengemeenten Bergeijk, Bladel, Reusel-De Mierden en Eersel hebben Willemsen- de Koning onlangs in gebreke gesteld uit ongenoegen over de kwaliteit van het huidige leerlingenvervoer. Dat meldde wethouder Frank Rombouts van de gemeente Reusel-De Mierden eerder deze week in een raadsvergadering.

De wethouder ging in op vragen door de voltallige gemeenteraad. Meerdere fracties hadden klachten ontvangen van ouders van kinderen die gebruik maken van het leerlingenvervoer. Leerlingen zouden vaak te laat opgehaald en weggebracht worden zonder dat ouders te horen krijgen dat de chauffeur wat later is. Daardoor zijn ouders herhaaldelijk gedwongen om zelf bij te springen, terwijl dat eigenlijk niet uitkomt. De raadsleden hoorden ook dat de chauffeurs vooral vaak laat waren omdat ze van grote afstand moesten komen en daardoor geregeld in de file staan.

Nieuwe vervoerder na de zomer

Omdat er na een aanbesteding vanaf het nieuwe schooljaar een andere vervoerder is gekozen, wil de gemeenteraad van het college vooral weten hoe dat wil voorkomen dat er bij het nieuwe vervoersbedrijf zich dezelfde problemen voordoen.

“Het is een treurige situatie. We zijn er al maanden mee bezig”, zei wethouder Frank Rombouts. De gemeente heeft begin juni naar aanleiding van de klachten al een ingebrekestelling gestuurd naar de huidige vervoerder Willemsen- de Koning. Datzelfde deden Eersel, Bladel en Bergeijk. Later die maand volgde er een overleg tussen de verantwoordelijk wethouders van de vier gemeenten en de vervoerder. Sindsdien is er wekelijks overleg tussen gemeenteambtenaren met het bedrijf om de voortgang in de gaten te kunnen houden en nieuwe problemen sneller te kunnen oplossen.

Sinds de gemeente actie heeft ondernomen zegt wethouder Rombouts van Reusel-De Mierden wel een lichte afname te zien van de klachten. “Maar het is nog niet op nul. We blijven er bovenop zitten. Door het wekelijks overleg proberen we wat meer druk op te voeren.”

Financiële claims ouders

De gemeente is verder van plan om de financiële claims van de ouders op het vervoersbedrijf te verhalen. Als dat niet mogelijk is, overweegt de Reusel-De Mierden de ouders te compenseren. Rombouts: “We vinden het niet terecht dat ouders hiervoor aan de lat staan. Het is een taak die de gemeente moet uitvoeren dan wel financieren.”

De wethouder wilde in de raadvergadering alleen ingaan op de huidige situatie. De gemeenteraad krijgen nog een brief van hem waarin meer staat over wat het college afspreekt met de nieuwe vervoerder Taxibedrijf van der Wijst uit Bladel.

In de gemeente Bladel heeft de gemeenteraad eerder dit jaar een motie aangenomen met het initiatief om voortaan tweejaarlijks een tevredenheidsonderzoek uit te voeren onder leerlingen (en hun ouders) die gebruik maken van het leerlingenvervoer.

Lees ook

Leerlingenvervoer Kempengemeenten vijf jaar gegund aan twee vervoerders

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Kempengemeenten niet te spreken over kwaliteit leerlingenvervoer | TaxiPro
leerlingenvervoer, schoolvervoer, taxi, taxibus

Kempengemeenten niet te spreken over kwaliteit leerlingenvervoer

De vier Kempengemeenten Bergeijk, Bladel, Reusel-De Mierden en Eersel hebben Willemsen- de Koning onlangs in gebreke gesteld uit ongenoegen over de kwaliteit van het huidige leerlingenvervoer. Dat meldde wethouder Frank Rombouts van de gemeente Reusel-De Mierden eerder deze week in een raadsvergadering.

De wethouder ging in op vragen door de voltallige gemeenteraad. Meerdere fracties hadden klachten ontvangen van ouders van kinderen die gebruik maken van het leerlingenvervoer. Leerlingen zouden vaak te laat opgehaald en weggebracht worden zonder dat ouders te horen krijgen dat de chauffeur wat later is. Daardoor zijn ouders herhaaldelijk gedwongen om zelf bij te springen, terwijl dat eigenlijk niet uitkomt. De raadsleden hoorden ook dat de chauffeurs vooral vaak laat waren omdat ze van grote afstand moesten komen en daardoor geregeld in de file staan.

Nieuwe vervoerder na de zomer

Omdat er na een aanbesteding vanaf het nieuwe schooljaar een andere vervoerder is gekozen, wil de gemeenteraad van het college vooral weten hoe dat wil voorkomen dat er bij het nieuwe vervoersbedrijf zich dezelfde problemen voordoen.

“Het is een treurige situatie. We zijn er al maanden mee bezig”, zei wethouder Frank Rombouts. De gemeente heeft begin juni naar aanleiding van de klachten al een ingebrekestelling gestuurd naar de huidige vervoerder Willemsen- de Koning. Datzelfde deden Eersel, Bladel en Bergeijk. Later die maand volgde er een overleg tussen de verantwoordelijk wethouders van de vier gemeenten en de vervoerder. Sindsdien is er wekelijks overleg tussen gemeenteambtenaren met het bedrijf om de voortgang in de gaten te kunnen houden en nieuwe problemen sneller te kunnen oplossen.

Sinds de gemeente actie heeft ondernomen zegt wethouder Rombouts van Reusel-De Mierden wel een lichte afname te zien van de klachten. “Maar het is nog niet op nul. We blijven er bovenop zitten. Door het wekelijks overleg proberen we wat meer druk op te voeren.”

Financiële claims ouders

De gemeente is verder van plan om de financiële claims van de ouders op het vervoersbedrijf te verhalen. Als dat niet mogelijk is, overweegt de Reusel-De Mierden de ouders te compenseren. Rombouts: “We vinden het niet terecht dat ouders hiervoor aan de lat staan. Het is een taak die de gemeente moet uitvoeren dan wel financieren.”

De wethouder wilde in de raadvergadering alleen ingaan op de huidige situatie. De gemeenteraad krijgen nog een brief van hem waarin meer staat over wat het college afspreekt met de nieuwe vervoerder Taxibedrijf van der Wijst uit Bladel.

In de gemeente Bladel heeft de gemeenteraad eerder dit jaar een motie aangenomen met het initiatief om voortaan tweejaarlijks een tevredenheidsonderzoek uit te voeren onder leerlingen (en hun ouders) die gebruik maken van het leerlingenvervoer.

Lees ook

Leerlingenvervoer Kempengemeenten vijf jaar gegund aan twee vervoerders

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.