ANP-Deeltaxi
Deurtaxi

Regio West-Brabant besteedt deeltaxi aan

Een oudere dame in een rolstoel wordt in een taxibusje getild. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Jordi Huisman

De regio West-Brabant is voornemens de opdracht voor de deeltaxi namens de deelnemende gemeenten aan te besteden, samen met de Bravoflex OV-taxi namens de provincie Noord-Brabant. Dat meldt Stichting Inkoopbureau West-Brabant op TenderNed. 

“Het doel van de opdracht is het zorgen voor vraagafhankelijk vervoer, waarin betaalbaarheid, klantgerichtheid en tevredenheid een belangrijke plaats innemen”, zo staat er te lezen in het Programma van Eisen. “Een grote mate van flexibiliteit en (keten)partnerschap gedurende de opdracht, is voor de opdrachtgever een belangrijk aspect hierbij. Dit betreft nieuwe producten voor het OV-taxivervoer vanaf de start, met mogelijke aanpassingen gedurende de contractperiode. Tevens wil opdrachtgever de mogelijkheid hebben om ander doelgroepenvervoer eventueel toe te voegen in de overeenkomst.”

Van deur tot deur

De deurtaxi is bedoeld om het vervoer te organiseren voor inwoners van West-Brabant die dit niet meer zelfstandig kunnen organiseren. “De Wmo-deurtaxi heeft grotendeels dezelfde kenmerken als het huidige deeltaxivervoer West- Brabant”, aldus het Programma van Eisen. “Door klanten kunnen ritten worden besteld op ophaal- en aankomsttijd. Het vervoerssysteem brengt Wmo-gerechtigden uit de zestien deelnemende gemeenten van deur naar deur en stelt hen in staat om deel te nemen aan het maatschappelijk.”

De OV-taxi (hubtaxi) is op haar beurt weer bedoeld als aanvulling op het lijngebonden openbaar vervoer. “Noord-Brabant voert binnen de provincie een hub- en haltesysteem in, als flexibele vraagafhankelijke aanvulling op het de lijngebonden OV-structuur. De hub- en haltetaxiritten worden zoveel mogelijk geïntegreerd met het Wmo-vervoer. Zij vervangen op moment van invoering de bestaande OV- regiotaxiritten.”

Productformule

Tot slot is de regio West-Brabant voornemens de deur-haltetaxi te introduceren. “Dat is vervoer van een woonadres naar een halte en vice versa. Deur-halte vervoer is nog niet van toepassing op 1 januari 2024 maar wordt mogelijk op een latere datum geïntroduceerd. De opdrachtgever behoudt zich het recht om gedurende de contractperiode van de overeenkomst, ook deur-haltetaxi als productformule toe te voegen.”

De opdracht kan slechts één keer worden verlengd met een duur van twee jaar: van 1 januari 2028 tot en met 31 december 2029. Vervolgens kan de overeenkomst twee keer worden verlengd voor de duur van één jaar: van 1 januari 2030 tot en met 31 december 2030 en van 1 januari 2031 tot en met 31 december 2031. Tijdens de gunning wordt voor 60 procent naar kwaliteit gekeken en 40 procent naar de prijs. De opdracht gaat in op 17 juli 2023.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Regio West-Brabant besteedt deeltaxi aan | TaxiPro
ANP-Deeltaxi
Deurtaxi

Regio West-Brabant besteedt deeltaxi aan

Een oudere dame in een rolstoel wordt in een taxibusje getild. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Jordi Huisman

De regio West-Brabant is voornemens de opdracht voor de deeltaxi namens de deelnemende gemeenten aan te besteden, samen met de Bravoflex OV-taxi namens de provincie Noord-Brabant. Dat meldt Stichting Inkoopbureau West-Brabant op TenderNed. 

“Het doel van de opdracht is het zorgen voor vraagafhankelijk vervoer, waarin betaalbaarheid, klantgerichtheid en tevredenheid een belangrijke plaats innemen”, zo staat er te lezen in het Programma van Eisen. “Een grote mate van flexibiliteit en (keten)partnerschap gedurende de opdracht, is voor de opdrachtgever een belangrijk aspect hierbij. Dit betreft nieuwe producten voor het OV-taxivervoer vanaf de start, met mogelijke aanpassingen gedurende de contractperiode. Tevens wil opdrachtgever de mogelijkheid hebben om ander doelgroepenvervoer eventueel toe te voegen in de overeenkomst.”

Van deur tot deur

De deurtaxi is bedoeld om het vervoer te organiseren voor inwoners van West-Brabant die dit niet meer zelfstandig kunnen organiseren. “De Wmo-deurtaxi heeft grotendeels dezelfde kenmerken als het huidige deeltaxivervoer West- Brabant”, aldus het Programma van Eisen. “Door klanten kunnen ritten worden besteld op ophaal- en aankomsttijd. Het vervoerssysteem brengt Wmo-gerechtigden uit de zestien deelnemende gemeenten van deur naar deur en stelt hen in staat om deel te nemen aan het maatschappelijk.”

De OV-taxi (hubtaxi) is op haar beurt weer bedoeld als aanvulling op het lijngebonden openbaar vervoer. “Noord-Brabant voert binnen de provincie een hub- en haltesysteem in, als flexibele vraagafhankelijke aanvulling op het de lijngebonden OV-structuur. De hub- en haltetaxiritten worden zoveel mogelijk geïntegreerd met het Wmo-vervoer. Zij vervangen op moment van invoering de bestaande OV- regiotaxiritten.”

Productformule

Tot slot is de regio West-Brabant voornemens de deur-haltetaxi te introduceren. “Dat is vervoer van een woonadres naar een halte en vice versa. Deur-halte vervoer is nog niet van toepassing op 1 januari 2024 maar wordt mogelijk op een latere datum geïntroduceerd. De opdrachtgever behoudt zich het recht om gedurende de contractperiode van de overeenkomst, ook deur-haltetaxi als productformule toe te voegen.”

De opdracht kan slechts één keer worden verlengd met een duur van twee jaar: van 1 januari 2028 tot en met 31 december 2029. Vervolgens kan de overeenkomst twee keer worden verlengd voor de duur van één jaar: van 1 januari 2030 tot en met 31 december 2030 en van 1 januari 2031 tot en met 31 december 2031. Tijdens de gunning wordt voor 60 procent naar kwaliteit gekeken en 40 procent naar de prijs. De opdracht gaat in op 17 juli 2023.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.