ANP - Weesperstraat
Pilot

Van der Horst overweegt aanpassing knip Weesperstraat voor leerlingenvervoer

De gemeente sluit als een test zes weken lang een deel van de Weesperstraat af voor doorgaand autoverkeer. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Paul van Riel

Er komt wellicht een uitzondering voor het aanvullend openbaar vervoer en het leerlingenvervoer, omtrent de knip Weesperstraat. Dat schrijft verkeerswethouder Melanie van der Horst in een raadsbrief aan de Amsterdamse gemeenteraad. Deze vervoerstypen hebben nog geen uitzonderingspositie en mogen niet door de Weesperstraat rijden. 

De Weesperstraat in Amsterdam is al ruim anderhalve week afgesloten voor autoverkeer. De straat blijft vanwege een pilot in totaal zes weken dicht, omdat de gemeente wil onderzoeken wat het effect is op het verkeer, de veiligheid, de luchtkwaliteit, het geluid en de beleving van bewoners.

Slagboom

De Weesperstraat wordt afgesloten door middel van slagbomen. Deze slagbomen gaan voor slechts drie doelgroepen open: nood- en hulpdiensten, het openbaar vervoer en een aantal gemeentelijke voertuigen van stadsreiniging en tunnelveiligheid. “Voor die drie groepen gaan de slagbomen altijd open”, zegt wethouder Van der Horst daarover.

Voor andere typen vervoer, zoals het aanvullend openbaar vervoer (AOV) en het leerlingenvervoer, geldt deze uitzonderingsregel niet. Dat wil overigens niet zeggen dat er niet nog meer uitzonderingen gemaakt kunnen worden. “In sommige situaties kunnen uitzonderingen noodzakelijk zijn. We hebben aandacht voor de specifieke situatie van sommige weggebruikers. We houden met deze groepen de effecten van de pilot nadrukkelijk in de gaten. We hebben daarom gesproken met de aanbieders van het aanvullend openbaar vervoer (RMC) en leerlingenvervoer (Munckhof). Op basis van hun gegevens gaan we in gesprek en passen we maatwerk toe waar dat noodzakelijk is gedurende de pilot.”

Gemengde reacties

Tot slot geeft wethouder Van der Horst aan veel reacties op de pilot te krijgen. Deze zijn veelal gemengd. “We krijgen berichten van enthousiaste én bezorgde bewoners, ondernemers en belangengroepen. We gaan zoveel mogelijk met deze groepen in gesprek. Verder is er doorlopend overleg met de nood- en hulpdiensten en GVB en hebben er gesprekken plaatsgevonden met ondernemersverenigingen, Cliëntenbelang, aanbieders van aanvullend openbaar vervoer en het leerlingenvervoer. Het is belangrijk dat we nu al horen wat de ervaringen zijn, om eventueel schrijnende gevallen direct te kunnen oppakken”, aldus de wethouder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Van der Horst overweegt aanpassing knip Weesperstraat voor leerlingenvervoer”

Stef Bouwhuis|27.06.23|14:34

Ik lees eigenlijk niet of taxi’s die indirect ook onderdeel van het openbaar vervoer uitmaken, door die slagboom mogen. Mensen die niet zo goed ter been zijn en onze oudere medeburgers willen graag door-to-door vervoer, want tram en bus zijn voor hen lang niet altijd een haalbare oplossing. Ook mensen met een eigen voertuig, die niet zo goed ter been zijn, maar niet invalide kunnen absoluut niet met tram en bus. Amsterdam realiseert niet dat meer dan 25% van haar bevolking minder mobiel is!

Kevin Wormerveer|30.06.23|15:31

Ik zou niet weten waarom er een uitzonderingspositie zou moeten komen, dit is toch wat ze (het college van Amsterdam) willen? De knip moet gewoon van tafel voor iedereen, klaar.

Van der Horst overweegt aanpassing knip Weesperstraat voor leerlingenvervoer | TaxiPro
ANP - Weesperstraat
Pilot

Van der Horst overweegt aanpassing knip Weesperstraat voor leerlingenvervoer

De gemeente sluit als een test zes weken lang een deel van de Weesperstraat af voor doorgaand autoverkeer. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Paul van Riel

Er komt wellicht een uitzondering voor het aanvullend openbaar vervoer en het leerlingenvervoer, omtrent de knip Weesperstraat. Dat schrijft verkeerswethouder Melanie van der Horst in een raadsbrief aan de Amsterdamse gemeenteraad. Deze vervoerstypen hebben nog geen uitzonderingspositie en mogen niet door de Weesperstraat rijden. 

De Weesperstraat in Amsterdam is al ruim anderhalve week afgesloten voor autoverkeer. De straat blijft vanwege een pilot in totaal zes weken dicht, omdat de gemeente wil onderzoeken wat het effect is op het verkeer, de veiligheid, de luchtkwaliteit, het geluid en de beleving van bewoners.

Slagboom

De Weesperstraat wordt afgesloten door middel van slagbomen. Deze slagbomen gaan voor slechts drie doelgroepen open: nood- en hulpdiensten, het openbaar vervoer en een aantal gemeentelijke voertuigen van stadsreiniging en tunnelveiligheid. “Voor die drie groepen gaan de slagbomen altijd open”, zegt wethouder Van der Horst daarover.

Voor andere typen vervoer, zoals het aanvullend openbaar vervoer (AOV) en het leerlingenvervoer, geldt deze uitzonderingsregel niet. Dat wil overigens niet zeggen dat er niet nog meer uitzonderingen gemaakt kunnen worden. “In sommige situaties kunnen uitzonderingen noodzakelijk zijn. We hebben aandacht voor de specifieke situatie van sommige weggebruikers. We houden met deze groepen de effecten van de pilot nadrukkelijk in de gaten. We hebben daarom gesproken met de aanbieders van het aanvullend openbaar vervoer (RMC) en leerlingenvervoer (Munckhof). Op basis van hun gegevens gaan we in gesprek en passen we maatwerk toe waar dat noodzakelijk is gedurende de pilot.”

Gemengde reacties

Tot slot geeft wethouder Van der Horst aan veel reacties op de pilot te krijgen. Deze zijn veelal gemengd. “We krijgen berichten van enthousiaste én bezorgde bewoners, ondernemers en belangengroepen. We gaan zoveel mogelijk met deze groepen in gesprek. Verder is er doorlopend overleg met de nood- en hulpdiensten en GVB en hebben er gesprekken plaatsgevonden met ondernemersverenigingen, Cliëntenbelang, aanbieders van aanvullend openbaar vervoer en het leerlingenvervoer. Het is belangrijk dat we nu al horen wat de ervaringen zijn, om eventueel schrijnende gevallen direct te kunnen oppakken”, aldus de wethouder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Van der Horst overweegt aanpassing knip Weesperstraat voor leerlingenvervoer”

Stef Bouwhuis|27.06.23|14:34

Ik lees eigenlijk niet of taxi’s die indirect ook onderdeel van het openbaar vervoer uitmaken, door die slagboom mogen. Mensen die niet zo goed ter been zijn en onze oudere medeburgers willen graag door-to-door vervoer, want tram en bus zijn voor hen lang niet altijd een haalbare oplossing. Ook mensen met een eigen voertuig, die niet zo goed ter been zijn, maar niet invalide kunnen absoluut niet met tram en bus. Amsterdam realiseert niet dat meer dan 25% van haar bevolking minder mobiel is!

Kevin Wormerveer|30.06.23|15:31

Ik zou niet weten waarom er een uitzonderingspositie zou moeten komen, dit is toch wat ze (het college van Amsterdam) willen? De knip moet gewoon van tafel voor iedereen, klaar.