Shutterstock - Gemeenteraad Amsterdam
Lokale politiek

Amsterdamse oppositie vraagt spoeddebat aan vanwege knip Weesperstraat

Amsterdamse raadsleden tijdens een debat. Foto: Shutterstock/Dutchmen Photography

De Amsterdamse fractie van de VVD heeft een spoeddebat aangevraagd vanwege de huidige knip van de Weesperstraat. Volgens gemeenteraadslid Daan Wijnants is de knip te ingrijpend om tot 23 juli door te laten gaan. Onder meer Denk, JA21, SP, CDA, FvD en Lijst Kabamba zijn dat met Wijnants eens. 

De Weesperstraat, Anne Frankstraat, Hoogte Kadijk en Kattenburgergracht zijn sinds 12 juni met slagbomen afgesloten voor auto- en vrachtverkeer. De knip is een proef van de gemeente Amsterdam, die daarmee wil onderzoeken wat de effecten zijn op het verkeer, de veiligheid, de luchtkwaliteit, het geluid en de beleving van de bewoners.

Volgens VVD-gemeenteraadslid Daan Wijnants ontstond vanaf de eerste dag grote verkeersdrukte in de enkele nog resterende routes richting of uit het centrum van de stad. “Met name de Kattenburgerstraat in het Centrum heeft te maken met grote verkeersdrukte, maar ook op de IJdoornlaan, Nieuwe Purmerweg en Volendammerweg in Noord, de Piet Heinkade, Zeeburgerdijk, Mauritskade en Amsterdamsebrug in Oost, de Ceintuurbaan en omliggende straten in Zuid is er een groot deel van de dag geen doorkomen aan.”

Mensonterende toestanden

Nu de knip een volle week van kracht is, constateert de VVD een aantal onacceptabele neveneffecten. “Zo bleken kwetsbare Amsterdammers het aanvullend openbaar vervoer (AOV) niet langer te kunnen bereiken, waardoor er mensonterende toestanden ontstonden waarbij mensen die slecht ter been zijn honderden meters moesten lopen om bij hun AOV te komen”, aldus Wijnants. “Ook zijn er zorgen over de aanrijtijden van nood-en hulpdiensten. Met name in Noord zijn er filmpjes verschenen van ambulances die vaststonden in verkeersdrukte, als gevolg van de knippen.”

Daarom vragen de partijen een spoeddebat aan over dit onderwerp. Hun eis: de knip moet van tafel. “De indieners stellen zich op het standpunt dat de knip tot dermate maatschappelijk onaanvaardbare gevolgen heeft geleid en zal blijven leiden, dat deze per direct moet worden gestaakt. Ten aanzien van de problemen met het AOV moet bovendien zo snel mogelijk het college door de raad ter verantwoording kunnen worden geroepen, omdat elke dag waarbij hier niet wordt ingegrepen er voor de mensen die het betreft één te veel is”, zo besluit Wijnants.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Amsterdamse oppositie vraagt spoeddebat aan vanwege knip Weesperstraat”

Stef Bouwhuis|20.06.23|13:50

Een ’test’ moet ‘kunnen’ mislukken. Deze test is mislukt.

Ik vermoed dat het antwoord zal zijn, dat burgers moeten wennen
aan de nieuwe situatie en zich moeten gaan aanpassen. Dat de test
pas mislukt is als aan het eind van de testperiode het verkeer
nog steeds vaststaat.

Als de Gemeente echt radicaal wil handelen, dan moet het alle
particuliere voertuigen bannen en routes vrijhouden voor Openbaar
Personenvervoer (taxi’s), hulpdiensten, goederenvervoer en
technische diensten.

Amsterdamse oppositie vraagt spoeddebat aan vanwege knip Weesperstraat | TaxiPro
Shutterstock - Gemeenteraad Amsterdam
Lokale politiek

Amsterdamse oppositie vraagt spoeddebat aan vanwege knip Weesperstraat

Amsterdamse raadsleden tijdens een debat. Foto: Shutterstock/Dutchmen Photography

De Amsterdamse fractie van de VVD heeft een spoeddebat aangevraagd vanwege de huidige knip van de Weesperstraat. Volgens gemeenteraadslid Daan Wijnants is de knip te ingrijpend om tot 23 juli door te laten gaan. Onder meer Denk, JA21, SP, CDA, FvD en Lijst Kabamba zijn dat met Wijnants eens. 

De Weesperstraat, Anne Frankstraat, Hoogte Kadijk en Kattenburgergracht zijn sinds 12 juni met slagbomen afgesloten voor auto- en vrachtverkeer. De knip is een proef van de gemeente Amsterdam, die daarmee wil onderzoeken wat de effecten zijn op het verkeer, de veiligheid, de luchtkwaliteit, het geluid en de beleving van de bewoners.

Volgens VVD-gemeenteraadslid Daan Wijnants ontstond vanaf de eerste dag grote verkeersdrukte in de enkele nog resterende routes richting of uit het centrum van de stad. “Met name de Kattenburgerstraat in het Centrum heeft te maken met grote verkeersdrukte, maar ook op de IJdoornlaan, Nieuwe Purmerweg en Volendammerweg in Noord, de Piet Heinkade, Zeeburgerdijk, Mauritskade en Amsterdamsebrug in Oost, de Ceintuurbaan en omliggende straten in Zuid is er een groot deel van de dag geen doorkomen aan.”

Mensonterende toestanden

Nu de knip een volle week van kracht is, constateert de VVD een aantal onacceptabele neveneffecten. “Zo bleken kwetsbare Amsterdammers het aanvullend openbaar vervoer (AOV) niet langer te kunnen bereiken, waardoor er mensonterende toestanden ontstonden waarbij mensen die slecht ter been zijn honderden meters moesten lopen om bij hun AOV te komen”, aldus Wijnants. “Ook zijn er zorgen over de aanrijtijden van nood-en hulpdiensten. Met name in Noord zijn er filmpjes verschenen van ambulances die vaststonden in verkeersdrukte, als gevolg van de knippen.”

Daarom vragen de partijen een spoeddebat aan over dit onderwerp. Hun eis: de knip moet van tafel. “De indieners stellen zich op het standpunt dat de knip tot dermate maatschappelijk onaanvaardbare gevolgen heeft geleid en zal blijven leiden, dat deze per direct moet worden gestaakt. Ten aanzien van de problemen met het AOV moet bovendien zo snel mogelijk het college door de raad ter verantwoording kunnen worden geroepen, omdat elke dag waarbij hier niet wordt ingegrepen er voor de mensen die het betreft één te veel is”, zo besluit Wijnants.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Amsterdamse oppositie vraagt spoeddebat aan vanwege knip Weesperstraat”

Stef Bouwhuis|20.06.23|13:50

Een ’test’ moet ‘kunnen’ mislukken. Deze test is mislukt.

Ik vermoed dat het antwoord zal zijn, dat burgers moeten wennen
aan de nieuwe situatie en zich moeten gaan aanpassen. Dat de test
pas mislukt is als aan het eind van de testperiode het verkeer
nog steeds vaststaat.

Als de Gemeente echt radicaal wil handelen, dan moet het alle
particuliere voertuigen bannen en routes vrijhouden voor Openbaar
Personenvervoer (taxi’s), hulpdiensten, goederenvervoer en
technische diensten.