Mariëlle Paul
Leerlingenvervoer

Minister tikt gemeenten op de vingers, LBVSO eist noodplan

Mariëlle Paul, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Peter Hilz

Het leerlingenvervoer ligt op verschillende plekken in Nederland op z’n gat. Kinderen worden te laat of soms zelfs helemaal niet opgehaald, waardoor ze lesuren missen. Mariëlle Paul, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, tikt daarom de gemeenten op de vingers.

“Het maakt mij boos dat leerlingen vaak te laat of zelfs niet worden opgehaald. Dat geeft stress bij ouders en kind”, zegt Paul op X (voorheen Twitter). “Elke leerling moet veilig naar school kunnen. Gemeentes moeten snel met oplossingen komen.”

Brandbrief

Ook Leerlingen Belang Voortgezet Speciaal Onderwijs (LBVSO) is boos over de ontstane situatie. Volgens voorzitter Elijah Delsink hebben honderden kinderen dit jaar al honderden lesuren gemist. “Van meer dan honderd leerlingen blijkt dat het halen van hun diploma op de tocht staat”, schrijft Delsink in een brandbrief aan de minister.

De LBVSO-voorzitter stelt tevens dat de overheid het leerlingenvervoer niet onder het kopje ‘onderwijs’ schaart. Delsink is het daar duidelijk niet mee eens. “Ik vind dat ons vervoer onderdeel van ons onderwijs is, net zoals uw privéchauffeur onderdeel van uw werk is”, zo bijt hij Paul toe. “Zonder kunnen wij namelijk niet ons werk doen.”

Noodplan

De situatie is volgens Delsink inmiddels onhoudbaar. Daarom vraagt LBVSO de overheid om in te grijpen. “Kom met een noodplan voor de korte termijn om deze ellende per direct te stoppen. Voor de lange termijn moet het systeem op de schop. Kom met een spoeddebat, want wij worden dagelijks verstookt van ons recht op onderwijs”, zo besluit Delsink.

De manier van aanbesteden vormt een belangrijk topic tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer, dat op 15 november plaatsvindt in de Jaarbeurs. Het congres bijwonen? Meld je dan hier aan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Minister tikt gemeenten op de vingers, LBVSO eist noodplan”

Stef Bouwhuis|10.10.23|14:00

Natuurlijk is het ‘afknijpen’ van de inkoopkosten door Gemeenten een belangrijke oorzaak van de situatie.

Taxibedrijven kunnen van die bedragen geen kortere routes met minder stops financieren.

Aan de andere kant moet er niet teveel geëist worden. Als ouders in een regio hun kinderen naar een verzamelpunt brengen (hubs), dan hebben de taxibusjes minder stops en gaat alles sneller.

Je kan dit laatste ook toepassen als vangnet als er door plotselinge ziekte minder chauffeurs beschikbaar zijn.

Minister tikt gemeenten op de vingers, LBVSO eist noodplan | TaxiPro
Mariëlle Paul
Leerlingenvervoer

Minister tikt gemeenten op de vingers, LBVSO eist noodplan

Mariëlle Paul, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Peter Hilz

Het leerlingenvervoer ligt op verschillende plekken in Nederland op z’n gat. Kinderen worden te laat of soms zelfs helemaal niet opgehaald, waardoor ze lesuren missen. Mariëlle Paul, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, tikt daarom de gemeenten op de vingers.

Wilt u dit artikel lezen?

Bent u al abonnee?

logIN

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
 

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Minister tikt gemeenten op de vingers, LBVSO eist noodplan”

Stef Bouwhuis|10.10.23|14:00

Natuurlijk is het ‘afknijpen’ van de inkoopkosten door Gemeenten een belangrijke oorzaak van de situatie.

Taxibedrijven kunnen van die bedragen geen kortere routes met minder stops financieren.

Aan de andere kant moet er niet teveel geëist worden. Als ouders in een regio hun kinderen naar een verzamelpunt brengen (hubs), dan hebben de taxibusjes minder stops en gaat alles sneller.

Je kan dit laatste ook toepassen als vangnet als er door plotselinge ziekte minder chauffeurs beschikbaar zijn.