Chauffeur, bestuurder

FNV en CNV: ‘Dieptepunt 2021 is het jaar zonder nieuwe Taxi-cao eindigen’

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

Vakbonden FNV en CNV hebben een bewogen jaar achter de rug. Hoewel het contact met de achterban vanwege corona opnieuw anders was dan anders, is er overeenstemming bereikt met de werkgevers over loonsverhoging voor taxichauffeurs en nieuwe regels voor de verloonde tijd per 2022. Het is echter niet gelukt om dit tijdig te verwerken tot cao-tekst, waardoor de taxibranche zonder cao het nieuwe jaar ingaat. 

“We begonnen dit jaar middenin een lockdown“, vertelt Meindert Gorter, bestuurder van FNV Taxi. “Om als vakbondsorganisaties het goede voorbeeld te geven, werkten wij veelal vanuit huis. En waar we normaal aan het begin van het eerste kwartaal al begonnen met de onderhandelingen voor een nieuwe cao, schoven wij dit nu op. Toen de onderhandelingen in maart wel van start waren gegaan, bleef het door corona echter lastig om onze achterban te ontmoeten en te spreken.”

“Normaal gingen we naar taxistandplaatsen, maar nu moest alles digitaal”, vult CNV-bestuurder Agostino Di Giacomo Russo aan. Toch leidde dit er niet toe dat de stem van de achterban de vakbond niet bereikte. “Digitaal wisten ze ons uiteindelijk goed te vinden. Daardoor heb ik toch de indruk gekregen dat we de kernpunten voor de cao-onderhandelingen er bij hen uit hebben kunnen krijgen.”

Grote verdeeldheid over verloonde tijd

Dit waren volgens beide vakbondsbestuurders de punten die al langere tijd speelden, zoals nieuwe regels voor verloonde tijd en een loonsverhoging. Dit zou volgens hen de beleving van het vak op een positieve manier beïnvloeden. “Naar mijn idee hebben wij deze punten in de onderhandelingen sterker dan ooit naar voren gebracht”, aldus Gorter. Uiteindelijk heeft dit geleid tot afspraken met de werkgevers. De lonen gaan met de ingang van 2022 met 2,5 procent omhoog en niet betaalde onderbrekingen verdwijnen.

Gezamenlijk deze afspraken tot een cao-tekst verwerken, bleek echter net als onderhandelen geen soepel proces. “Er is voornamelijk sprake van grote verdeeldheid over wat de afspraken over de verloonde tijd in de praktijk precies moeten inhouden. Wij zijn er altijd van overtuigd geweest dat de huidige gang van zaken heel vreemd is. Nu hoeft een werkgever als hij geen rit meer heeft zoals gepland, ook geen salaris te betalen. Als je het vergelijkt met een winkelstraat, worden werknemers toch ook betaald ook als er geen klanten binnenkomen?”, aldus Gorter.

Huidige gang van zaken gaat tegen de wet in

De bestuurders stellen dat ook de werkgevers zich heel vasthoudend hebben opgesteld, met als gevolg dat de branche zonder cao het nieuwe jaar ingaat. “Het staat in de wet dat mensen uitbetaald moeten worden voor de uren waarin zij bezig zijn met werk, dus ook voor onderbrekingen. De werkgevers geven dit toe, maar proberen hier toch op allerlei manieren onderuit te komen. Wij snappen dat dit voor hun beter is, zodat zij met lage bedragen kunnen inschrijven op aanbestedingen. Maar richting de medewerker is dit niet eerlijk”, aldus Di Giacomo Russo.

Gorter benadrukt dat er ook zeker ondernemers zijn die wel het beste met hun medewerkers voorhebben en een visie hebben op de toekomst. “Maar bij te veel ondernemers ontbreekt dit. Zolang het beleid niet gaat veranderen zal de sector een uitdaging hebben om aantrekkelijk te zijn en voldoende personeel te vinden.”

Het afremmen van de leegloop van de branche begint volgens hen bij het verhogen van de salarissen en de afschaffing van niet-betaalde onderbrekingen. “Steeds meer chauffeurs vragen zich namelijk af waarom ze in de branche zouden blijven werken”, stelt Di Giacomo Russo. “Als bus- of vrachtwagenchauffeur verdienen ze meer en bovendien hebben zij niet meer de onzekerheid dat als er een ritje uitvalt, zij niet betaald worden.”

Plannen voor het nieuwe jaar

Hoewel de heren heel teleurgesteld zijn dat het niet gelukt is om er op tijd uit te komen met de werkgeversorganisatie, blijven zij moed houden voor de toekomst. “Wij gaan door tot er een verbetering komt op het gebied van de verloonde tijd. De eerste stap is gelukkig op de valreep van 2021 gezet. Als vakbonden hebben wij ons in het belang van werknemers geschikt. Geen cao is namelijk voor niemand gunstig, omdat het zorgt voor veel onrust. Maar het is nu écht de hoogste tijd.”

Beide bestuurders verwachten dat de cao in 2022 snel algemeen bindend wordt verklaard, zodat de nieuwe regels voor de verloonde tijd doorgevoerd worden. “En daarna gaan we gauw aan de slag om voor andere verbeteringen te zorgen in de cao, zoals functiedifferentiatie in het loon en meer vakantiedagen. Het gaat om de basiszaken die moeten veranderen. Zolang dit niet gebeurt, is de taxibranche niet toekomstbestendig”, besluit Di Giacomo Russo.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “FNV en CNV: ‘Dieptepunt 2021 is het jaar zonder nieuwe Taxi-cao eindigen’”

Stevie W|30.12.21|22:09

Mooi verhaal van onze vakbondsbestuurders, maar Dhr. Di Giacomo Russo, leg eens uit waarom je naam wel onder de vorige taxi cao stond ? Waarom heb je hier vorige keer ingestemd met pauzes buiten en op standplaats ? Want het klinkt nu wel of je de reddende engel bent, maar waarom ging je destijds accoord ?

Stevie W|30.12.21|22:18

En toch stond uw naam onder de vorige taxi cao heer Di Giacomo Russo.

Ruud de Groot|02.01.22|13:48

Het is weer te betreuren dat dit anno 2022 gebeurt. Waar blijft de slagkracht van de vakbonden waar ze zo hoog van van de toren mee blazen. Schuif niet alles onder de paraplu van corana.
Er zijn diverse wegen om contact te houden met de achterban.

Stevie W|03.01.22|14:57

@Ruud de Groot Je hebt helemaal gelijk, waar de chauffeur in de frontlinie staat kunnen zij die onze belangen behartigen zich daar niet achter verschuilen.

Koos Bodmann|06.01.22|11:08

Ik ben reeds ruim 30 jaar een kleine werkgever, en wat hier voorgesteld wordt is de doodsteek voor ons om nog te werken met personeel. Nu al verdienen onze medewerkers bij ons voor alle gewerkte uren, en daarmee zo’n €2.000,- netto per maand. Als ik dan ook nog voor de niet gewerkte uren moet gaan betalen dan stoppen wij per direct met personeel en ga samen met mijn vrouw alleen nog maar zelf rijden. Met heel veel pijn in ons hart, maar dit is in de praktijk niet waar te maken!!!

Stevie W|08.01.22|09:40

@Koos Bodmann. Logisch dat je dan stopt met personeel, schaalvergroting is ook het enigste wat nog werkt in deze branche en blijf anders ZZP, combineren van verschillende vervoerssoorten en als kleine ondernemer met personeel is dat niet mogelijk. Ik wil als werknemer betaald worden voor mijn beschikbaarheid en niet te pas en onpas op pauze worden gezet.

FNV en CNV: ‘Dieptepunt 2021 is het jaar zonder nieuwe Taxi-cao eindigen’ | TaxiPro
Chauffeur, bestuurder

FNV en CNV: ‘Dieptepunt 2021 is het jaar zonder nieuwe Taxi-cao eindigen’

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

Vakbonden FNV en CNV hebben een bewogen jaar achter de rug. Hoewel het contact met de achterban vanwege corona opnieuw anders was dan anders, is er overeenstemming bereikt met de werkgevers over loonsverhoging voor taxichauffeurs en nieuwe regels voor de verloonde tijd per 2022. Het is echter niet gelukt om dit tijdig te verwerken tot cao-tekst, waardoor de taxibranche zonder cao het nieuwe jaar ingaat. 

“We begonnen dit jaar middenin een lockdown“, vertelt Meindert Gorter, bestuurder van FNV Taxi. “Om als vakbondsorganisaties het goede voorbeeld te geven, werkten wij veelal vanuit huis. En waar we normaal aan het begin van het eerste kwartaal al begonnen met de onderhandelingen voor een nieuwe cao, schoven wij dit nu op. Toen de onderhandelingen in maart wel van start waren gegaan, bleef het door corona echter lastig om onze achterban te ontmoeten en te spreken.”

“Normaal gingen we naar taxistandplaatsen, maar nu moest alles digitaal”, vult CNV-bestuurder Agostino Di Giacomo Russo aan. Toch leidde dit er niet toe dat de stem van de achterban de vakbond niet bereikte. “Digitaal wisten ze ons uiteindelijk goed te vinden. Daardoor heb ik toch de indruk gekregen dat we de kernpunten voor de cao-onderhandelingen er bij hen uit hebben kunnen krijgen.”

Grote verdeeldheid over verloonde tijd

Dit waren volgens beide vakbondsbestuurders de punten die al langere tijd speelden, zoals nieuwe regels voor verloonde tijd en een loonsverhoging. Dit zou volgens hen de beleving van het vak op een positieve manier beïnvloeden. “Naar mijn idee hebben wij deze punten in de onderhandelingen sterker dan ooit naar voren gebracht”, aldus Gorter. Uiteindelijk heeft dit geleid tot afspraken met de werkgevers. De lonen gaan met de ingang van 2022 met 2,5 procent omhoog en niet betaalde onderbrekingen verdwijnen.

Gezamenlijk deze afspraken tot een cao-tekst verwerken, bleek echter net als onderhandelen geen soepel proces. “Er is voornamelijk sprake van grote verdeeldheid over wat de afspraken over de verloonde tijd in de praktijk precies moeten inhouden. Wij zijn er altijd van overtuigd geweest dat de huidige gang van zaken heel vreemd is. Nu hoeft een werkgever als hij geen rit meer heeft zoals gepland, ook geen salaris te betalen. Als je het vergelijkt met een winkelstraat, worden werknemers toch ook betaald ook als er geen klanten binnenkomen?”, aldus Gorter.

Huidige gang van zaken gaat tegen de wet in

De bestuurders stellen dat ook de werkgevers zich heel vasthoudend hebben opgesteld, met als gevolg dat de branche zonder cao het nieuwe jaar ingaat. “Het staat in de wet dat mensen uitbetaald moeten worden voor de uren waarin zij bezig zijn met werk, dus ook voor onderbrekingen. De werkgevers geven dit toe, maar proberen hier toch op allerlei manieren onderuit te komen. Wij snappen dat dit voor hun beter is, zodat zij met lage bedragen kunnen inschrijven op aanbestedingen. Maar richting de medewerker is dit niet eerlijk”, aldus Di Giacomo Russo.

Gorter benadrukt dat er ook zeker ondernemers zijn die wel het beste met hun medewerkers voorhebben en een visie hebben op de toekomst. “Maar bij te veel ondernemers ontbreekt dit. Zolang het beleid niet gaat veranderen zal de sector een uitdaging hebben om aantrekkelijk te zijn en voldoende personeel te vinden.”

Het afremmen van de leegloop van de branche begint volgens hen bij het verhogen van de salarissen en de afschaffing van niet-betaalde onderbrekingen. “Steeds meer chauffeurs vragen zich namelijk af waarom ze in de branche zouden blijven werken”, stelt Di Giacomo Russo. “Als bus- of vrachtwagenchauffeur verdienen ze meer en bovendien hebben zij niet meer de onzekerheid dat als er een ritje uitvalt, zij niet betaald worden.”

Plannen voor het nieuwe jaar

Hoewel de heren heel teleurgesteld zijn dat het niet gelukt is om er op tijd uit te komen met de werkgeversorganisatie, blijven zij moed houden voor de toekomst. “Wij gaan door tot er een verbetering komt op het gebied van de verloonde tijd. De eerste stap is gelukkig op de valreep van 2021 gezet. Als vakbonden hebben wij ons in het belang van werknemers geschikt. Geen cao is namelijk voor niemand gunstig, omdat het zorgt voor veel onrust. Maar het is nu écht de hoogste tijd.”

Beide bestuurders verwachten dat de cao in 2022 snel algemeen bindend wordt verklaard, zodat de nieuwe regels voor de verloonde tijd doorgevoerd worden. “En daarna gaan we gauw aan de slag om voor andere verbeteringen te zorgen in de cao, zoals functiedifferentiatie in het loon en meer vakantiedagen. Het gaat om de basiszaken die moeten veranderen. Zolang dit niet gebeurt, is de taxibranche niet toekomstbestendig”, besluit Di Giacomo Russo.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “FNV en CNV: ‘Dieptepunt 2021 is het jaar zonder nieuwe Taxi-cao eindigen’”

Stevie W|30.12.21|22:09

Mooi verhaal van onze vakbondsbestuurders, maar Dhr. Di Giacomo Russo, leg eens uit waarom je naam wel onder de vorige taxi cao stond ? Waarom heb je hier vorige keer ingestemd met pauzes buiten en op standplaats ? Want het klinkt nu wel of je de reddende engel bent, maar waarom ging je destijds accoord ?

Stevie W|30.12.21|22:18

En toch stond uw naam onder de vorige taxi cao heer Di Giacomo Russo.

Ruud de Groot|02.01.22|13:48

Het is weer te betreuren dat dit anno 2022 gebeurt. Waar blijft de slagkracht van de vakbonden waar ze zo hoog van van de toren mee blazen. Schuif niet alles onder de paraplu van corana.
Er zijn diverse wegen om contact te houden met de achterban.

Stevie W|03.01.22|14:57

@Ruud de Groot Je hebt helemaal gelijk, waar de chauffeur in de frontlinie staat kunnen zij die onze belangen behartigen zich daar niet achter verschuilen.

Koos Bodmann|06.01.22|11:08

Ik ben reeds ruim 30 jaar een kleine werkgever, en wat hier voorgesteld wordt is de doodsteek voor ons om nog te werken met personeel. Nu al verdienen onze medewerkers bij ons voor alle gewerkte uren, en daarmee zo’n €2.000,- netto per maand. Als ik dan ook nog voor de niet gewerkte uren moet gaan betalen dan stoppen wij per direct met personeel en ga samen met mijn vrouw alleen nog maar zelf rijden. Met heel veel pijn in ons hart, maar dit is in de praktijk niet waar te maken!!!

Stevie W|08.01.22|09:40

@Koos Bodmann. Logisch dat je dan stopt met personeel, schaalvergroting is ook het enigste wat nog werkt in deze branche en blijf anders ZZP, combineren van verschillende vervoerssoorten en als kleine ondernemer met personeel is dat niet mogelijk. Ik wil als werknemer betaald worden voor mijn beschikbaarheid en niet te pas en onpas op pauze worden gezet.