taxistandplaats, taxi, taxichauffeur

Oudjaar in Amsterdam: invoering nieuwe taxiwet is nodig

AMSTERDAM – De nieuwe taxiwet kan niet snel genoeg in werking treden. Het bleek onmogelijk op Oudejaarsavond in Amsterdam een intern ritje te maken van zeven kilometer, zo ondervond een verslaggever van vakblad Binnenlands Bestuur.

Traditiegetrouw werkt de hoofdstad op de laatste dag van het jaar als een magneet op ‘vrije jongens’ uit het hele land.

Lege taxi’s

De verslagggever wilde vanaf de Jordaan (centrum-west) naar de wijk Watergraafsmeer (uiterst oost). Minstens twintig ‘lege’ taxi’s sprak hij aan en zonder uitzondering haalden alle chauffeurs hun neus op toen ze de eindbestemming de wijk Watergraafsmeer hoorden; te korte rit. De rit is zo’n zeven  kilometer, met een prijs van toch rond de twintig euro.

De Taxi Centrale Amsterdam (TCA) herkent zich niet in de klachten. TCA-chauffeurs rijden altijd op de meter en mogen geen korte ritten weigeren. Die ene TCA-chauffeur die volgens de verslaggever ook de rit weigerde moet als een incident worden gezien.

Taxicentrale

De centrale, waarbij meer dan 1700 chauffeurs zijn aangesloten, had dit jaar op oudejaarsavond tussen 22.00 en 03.00 de telefooncentrale gesloten. De vraag is dan zo groot, dat taxi’s alleen op straat aangehouden kunnen worden.

Zodra de nieuwe taxiwet in werking treedt, zijn taxichauffeurs duidelijk herkenbaar voor passagiers. Indien een rit geweigerd wordt, kan makkelijk een klacht worden ingediend. De Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) waarbij de chauffeur is aangesloten dient dan maatregelen te treffen om herhaling te voorkomen.

Ook mogen chauffeurs van ‘buiten de stad’ die niet zijn aangesloten bij een plaatselijke TTO geen gebruik maken van taxistandplaatsen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “Oudjaar in Amsterdam: invoering nieuwe taxiwet is nodig”

taxichauffeur|06.01.11|14:54

Ik rijdt al vanaf 1982 taxi bij de tca , sinds de deregulering rijdt ik niet meer op oudejaarsavond, mijn bloed loopt weg als ik waarneem hoe de ratten, kakkerlakken of hoe je ze ook wil noemen er voor zorgen dat de reguliere taxichauffeur steeds minder klanten over houdt en hoe de klant zo oerdom kan zijn om bij het tuig in te stappen om dan de volgende dag te klagen bij mij, jammer, het zal niet veranderen. tenzij ….. moedeloos

Martin|06.01.11|15:02

Volledige onzin dat dit bij de TCA een incident is.
Een zeer groot percentage van de TCA chauffeurs rijdt op dit soort drukke dagen niet op de meter maar noemt gewoon een prijs die soms wel dubbel zo hoog is als het maximaal toelaatbare tarief.
Dit heb ik zelf ondervonden.
Alleen TCA chauffeurs die via de centrale naar een adres worden gestuurd zullen dit niet snel doen, omdat ze dan makkelijk traceerbaar zijn bij een klacht.
Kortom,
De directie van de TCA kletst uit zijn nek.
Martin

taxichauffeur|06.01.11|16:02

Is Martin er op uit de TCA te beschadigen? Nee toch?

taxichauffeur|06.01.11|16:09

De TCA is het enige bedrijf dat zijn klanten serieus behandeld en een klacht naar behoren afhandelt. de andere 50% taxi’s in Amsterdam is ongeorganiseerd en dat blijkt, is foute boel ! het is makkelijk om tegen de TCA te schoppen het is herkenbaar en groot dus ook een makkelijk doelwit voor laster of hackers.

Martin|06.01.11|17:34

Ongetwijfeld zit er een kern van waarheid in, maar bij de TCA zitten een hele hoop chauffeurs die het niet zo nauw nemen met de regels. Op de standplaats staan ze gewoon te vertellen wat ze uithalen. Vervolgens lachen ze mij als eigen rijder uit dat ik netjes mijn meter aanzet. De TCA heeft gewoon de laatste jaren een hoop schroot binnengehaald. Dat is niet te ontkennen. De oude garde, de echte chauffeurs zijn hier de dupe van. Een van de redenen dat ik bij de TCA weg ben.

Remi|06.01.11|20:55

Martin,
Als ex-TCA chauffeur zou je dan ook moeten weten dat je continu gevolgd wordt door de centrale via je GPS.
Als de klant later een klacht indient met datum, begintijd, beginadres, eindtijd en eindadres is bijna altijd de chauffeur te traceren.
Maar jij weet net zo goed dat er zo’n 300 taxi’s in Amsterdam rondrijden met een vals, gestolen of nooit ingeleverd daklicht en dat de meeste klachten m.b.t. TCA op die chauffeurs terug te voeren zijn.

Alfred Bosman|07.01.11|11:16

Ik denk niet dat elke TCA kar voorzien is van GPS. Zie meestal alleen een simpele taximeter zitten, zonder enige GPS functionalitiet. De mobilofoon zal dit daarnaast ook niet hebben naar mijn idee.

Martin|07.01.11|16:33

Hoi Alfred,

Iedere taxi bij de TCA is te volgen, als ze het systeem hebben aanstaan. Echter, de TCA chauffeurs die nu reageren behoren tot de good old boys. Ik heb het over de nieuwe generatie TCA chauffeurs en die komen veelal voort uit het kakkerlakkenbestand van de stad.
Je kunt wel een ander daklicht op je voertuig zitten, maar het karakter van de chauffeur veranderd er niet door.

jmdewaal|08.01.11|09:12

ik wil niets zeggen over het tuig wat dan rijdt, maar het is heel gangbaar dat een tca chauffeur zijn daklicht eraf haalt ( en klewin daklicht erop ) en hetzelfde doet. mij is verteld dat het vroeger heel normaal was bij de tca dat ze per persoon ( oud op nieuw, koninginnedag ) per persoon de meterprijs vroegen de service etc zit tussen de oren niet bij een tca of tto bord ! handhaven met misery guests en dan ook de vergunning intrekken DAT HELPT WEL!

Martin|08.01.11|13:08

Helemaal mee eens. En dan gelijk die vergunning niet meer opnieuw uitgeven, zodat er langzaamaan weer een acceptabel aantal taxi’s komt en we allemaal op een normale wijze ons brood kunnen verdienen en plezier in ons werk hebben.

Alfred Bosman|10.01.11|10:25

Goed plan inderdaad. Streng optreden zal dit probleem verhelpen! Nu wachten tot de handhaving hier achter komt.

Martin|10.01.11|17:46

Handhaving heeft er niet zoveel zin in. Ze zijn kennelijk bang voor de vekeerde chauffeurs met een grote bek en pakken liever een nette chauffeur in pak die een streepje is vergeten te zetten in zijn werkboekje.

Politie, IVW en Belastingdienst zijn allemaal met de vekeerde zaken bezig.

Erg jammer maar ik heb er geen vertrouwen meer in dat dat zootje ongeregeld uit Den Haag de problemen kan oplossen.