taxibord, daklicht, taxi

Nieuwe tarieven voor de taxi vanaf 15 oktober ingevoerd

De nieuwe tariefstructuur wordt vanaf 15 oktober ingevoerd. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur. Taxi-ondernemers hebben tot 1 april 2012 de tijd om het nieuwe tarief, waarin tijd weer wordt meegeteld, in te voeren. Ook moet dan een printbon aan de klant overhandigd kunnen worden met ritgegevens.

De klant kan dan niet enkel zien hoe de ritprijs is opgebouwd, maar ook door welke ondernemer hij is vervoerd en waar hij desgewenst terecht kan met een klacht.

Prijs taxirit

Het invoeren van een nieuw tariefsysteem moet ervoor zorgen dat de gemiddelde taxirit voor de klant niet duurder mag worden en dat de gemiddelde omzet van de taxiondernemers niet daalt. In de praktijk zal een rit in de grote steden gemiddeld duurder worden, in de regio waar minder files zijn goedkoper.

Tot 1 april 2012 bestaan het huidige en het nieuwe tariefsysteem naast elkaar. Een straattaxi mag tot deze datum òf het huidige òf het nieuwe systeem hanteren. Na deze datum is het nieuwe dubbeltariefsysteem verplicht. De verplichte tariefkaart –zowel buiten als in de taxi zichtbaar- geeft aan welk systeem de ondernemer in de overgangsfase hanteert.

Kilometertarief

Het starttarief zal nog maar 2,50 euro bedragen, voorheen betaalde men daarvoor 7,82 euro. Het kilometertarief wordt verlaagd van 2,30 euro naar 1,83 euro. Per minuut is de prijs 30 eurocent. Voor taxibusjes wordt het starttarief 5,08 euro (nu: 12,78 euro), het kilometertarief 2,31 euro (nu: 2,64 euro). Per minuut komt daar 35 cent bij.

De huidige ruim 7 euro opstatarief was incl twee km’s. Straks lopen tijd en afstand naast elkaar gedurende de hele rit. Voor 2007 liep het tijdstarief alleen bij lage snelheid en kilometertarief boven ong 17 à 18 km per uur. Daarom is straks het tijdstarief met 18 euro lager dan de 30+ euro van voor 2007.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “Nieuwe tarieven voor de taxi vanaf 15 oktober ingevoerd”

rvs|13.10.11|11:27

Wat een mafkezen daar in den haag, DOE EENS NORMAAL JOH !!!! de rit mag niet duurder worden voor de klant en ook niet minder omzet opleveren voor het taxibedrijf ?? dat kan toch niet er gaat altijd iemand achteruit.
En in dit geval is dat weer het taxibedrijf, met een omzet verlies van gemiddeld 8 % !! PLUS het feit dat weer het tarief niet geindexeerd meegegaan is met de jaarlijse prijsstijging van onze kosten, dus we gaan er gewoon 12 a 13 % op achteruit !!
En dat pikken wij ?????

Ron|13.10.11|11:55

Wie gaat dit nu weer betalen?

Benno van Osenbruggen|13.10.11|13:14

sinds wanneer verdient een chauffeur op een busje meer als een gewone taxichauffeur,vindt het erg raar dat daar een ander uur tarief voor staat dus gaat een klant met een gewone auto zullen ze over het algemeen goedkoper uit zijn en mensen die met een busje gaan zullen over het algemeen meer gaan betalen

Henk|13.10.11|15:12

Even reageren op Benno v Osenbruggen;:Een bus tot 4 personen hanteert gewoon het 1ste tarief:1,83 euro/2,30 euro/30 eurocent.
Een bus met 5 personen of meer(max 8) het tweede tarief,dus snapje het een beetje Benno.
Je hebt voor de wet nu eenmaal een bus nodig voor 5 pers. of meer omdat er simpelweg geen plaats is voor 5 of meer.

Henk|13.10.11|15:20

Je hebt twee in een bus(sommige 3)1ste tarief is tot 4 personen:1,83 euro p/km,2,50 euro opstaptarief,30 eurocent//2de tarief is vanaf 5 personen nl:2,31 euro/5,08 euro,35 eurocent,dit geldt voor vervoer van 5 tm 7 personen,het 3de tarief zie ik hier niet staan dus kan ik niet vermelden,vandaar een taxibus en een ” normale” taxi,begrijp je Benno!!?

G van de Schoot|13.10.11|15:48

Ik begrijp er helemaal niets van wat je allemaal opschrijft Henk, zal wel aan mij liggen!!!

snorder ali|13.10.11|17:01

ik vind het allemaal gescheten wat ze in den haag beslissen,ik heb er bout aan,ik rij alles zonder meter zo niet dan nemen ze lekker de benenwagen,ik heb vaste prijzen en voor een bout ritje onder de 3 kilometer betalen ze gewoon 15 mooie glimmende euro”tjes.

Richard|13.10.11|19:28

Ze weten niet wat ze willen. Jaren gelden was het niet eerlijk als klanten moesten betalen als je bijv. in de file staat, daardoor zijn de tarieven die nu gelden ingevoerd. Nu gaan we weer terug naar het oude. Zo blijven we aan de gang. Alleen geld reken als men echt moet wachten op een klant. Niet als je in de file staat.

vas|13.10.11|19:53

@rvs
leer rekenen en blaas niet meteen zo hoog van de toren.
Er is niets aan de hand, alleen de tarieven worden aangepast en zo te zien in het NADEEL van de instappers. dat kan tot minder passagiers leiden. Maar dat moet men eerst afwachten.

Remi|13.10.11|20:26

@Henk
Op dit moment mag wettelijk een taxi ingericht voor het vervoer van meer dan 4 passagiers ALTIJD het bus tarief rekenen. Dit is een gat in de wet.
Dus ook als je in je eentje in een taxi zit en je hebt een “”slechte”” chauffeur dan betaal je dus gewoon de volle mep.

Benno van Osenbruggen|14.10.11|05:13

enk als jezelf kan rekenen wat is het verschil tussen 0,35 of 0.30 cent per minuut ,ik zal het je vertellen dat is 3 EURO per uur en dat klopt niet .nu begrepen ?

Theo|16.10.11|13:07

Hier word niemand beter van. Het heeft geen zin om dat duidelijk te maken aan iemand die zoiets bedenkt. Anders had hij/zij dit niet bedacht. Misschien is het een optie om diegene(n) die dit bedacht heeft van Maastricht naar Amsterdam vervoeren en je aan alle verkeersregels houden wat we nu ook al doen. Misschien dat er dan een klein lampje gaat branden ?

Ruut|16.10.11|19:09

Ik was juist blij met het nieuwe in 2008 ingevoerde tarief systeem zonder tijdtarief zo kon je de klant precies vertellen wat een rit kost. terug naar het oude betekent juist verwarring ( je zal bijv in file terecht komen die je misschien had kunnen omzeilen zit je als chauffeur en als klant niet lekker) en hier wordt niemand wijzer van ja diegene die de apparatuur mag leveren die gaat goed verdienen ten kosten van de ondernemer en de klant.

Rudy|16.10.11|20:58

Was ik blij met het nieuwe systeem kon je klant precies vertellen wat een rit kosten gaan we over op een dubbel tarief systeem,je zal maar in een file terecht komen,klant niet blij en de chauffeur onzeker ( had ik maar zus of had ik maar zo gereden dan had ik niet etc etc) en in de grote drukke steden gaat dit zeker klanten kosten ( wordt te duur) dus ik vraag me af wie hiermee gebaat is,Nee ik denk dat dit een slechte zaak is voor de gehele taxi brance want duurder wordt het en dat in deze tijd

Aldo|26.10.11|11:52

Dus eerst wordt er gezanikt dat in 2008 tarieven worden gewijzigd, nu veranderd het weer, weer gezanik, nu is het wel weer goed die tarieven van 2008…ik snap er geen kont meer van…wat willen we nu? Terug naar de vroegere tarieven waar in eerste instantie al niets mis mee was…

snorrie|09.11.11|02:33

Ik rij nu bijna 40 jaar taxi,als ik het zo bekijk kunnen we beter back tot the 7-ties
taxi rijden op vaste tarieven en gooi de taxameter maar het raam uit,op vaste tarieven systeem weet de klant van te voren de juiste prijs.

Jos Dinkelaar|26.11.16|11:39

Natuurlijk taximeter moet weg is uit de tijd
Vaste tarieven vooraf is de enigste optie
Wachttijden moeten niet betaald worden

Nieuwe tarieven voor de taxi vanaf 15 oktober ingevoerd | TaxiPro
taxibord, daklicht, taxi

Nieuwe tarieven voor de taxi vanaf 15 oktober ingevoerd

De nieuwe tariefstructuur wordt vanaf 15 oktober ingevoerd. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur. Taxi-ondernemers hebben tot 1 april 2012 de tijd om het nieuwe tarief, waarin tijd weer wordt meegeteld, in te voeren. Ook moet dan een printbon aan de klant overhandigd kunnen worden met ritgegevens.

De klant kan dan niet enkel zien hoe de ritprijs is opgebouwd, maar ook door welke ondernemer hij is vervoerd en waar hij desgewenst terecht kan met een klacht.

Prijs taxirit

Het invoeren van een nieuw tariefsysteem moet ervoor zorgen dat de gemiddelde taxirit voor de klant niet duurder mag worden en dat de gemiddelde omzet van de taxiondernemers niet daalt. In de praktijk zal een rit in de grote steden gemiddeld duurder worden, in de regio waar minder files zijn goedkoper.

Tot 1 april 2012 bestaan het huidige en het nieuwe tariefsysteem naast elkaar. Een straattaxi mag tot deze datum òf het huidige òf het nieuwe systeem hanteren. Na deze datum is het nieuwe dubbeltariefsysteem verplicht. De verplichte tariefkaart –zowel buiten als in de taxi zichtbaar- geeft aan welk systeem de ondernemer in de overgangsfase hanteert.

Kilometertarief

Het starttarief zal nog maar 2,50 euro bedragen, voorheen betaalde men daarvoor 7,82 euro. Het kilometertarief wordt verlaagd van 2,30 euro naar 1,83 euro. Per minuut is de prijs 30 eurocent. Voor taxibusjes wordt het starttarief 5,08 euro (nu: 12,78 euro), het kilometertarief 2,31 euro (nu: 2,64 euro). Per minuut komt daar 35 cent bij.

De huidige ruim 7 euro opstatarief was incl twee km’s. Straks lopen tijd en afstand naast elkaar gedurende de hele rit. Voor 2007 liep het tijdstarief alleen bij lage snelheid en kilometertarief boven ong 17 à 18 km per uur. Daarom is straks het tijdstarief met 18 euro lager dan de 30+ euro van voor 2007.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “Nieuwe tarieven voor de taxi vanaf 15 oktober ingevoerd”

rvs|13.10.11|11:27

Wat een mafkezen daar in den haag, DOE EENS NORMAAL JOH !!!! de rit mag niet duurder worden voor de klant en ook niet minder omzet opleveren voor het taxibedrijf ?? dat kan toch niet er gaat altijd iemand achteruit.
En in dit geval is dat weer het taxibedrijf, met een omzet verlies van gemiddeld 8 % !! PLUS het feit dat weer het tarief niet geindexeerd meegegaan is met de jaarlijse prijsstijging van onze kosten, dus we gaan er gewoon 12 a 13 % op achteruit !!
En dat pikken wij ?????

Ron|13.10.11|11:55

Wie gaat dit nu weer betalen?

Benno van Osenbruggen|13.10.11|13:14

sinds wanneer verdient een chauffeur op een busje meer als een gewone taxichauffeur,vindt het erg raar dat daar een ander uur tarief voor staat dus gaat een klant met een gewone auto zullen ze over het algemeen goedkoper uit zijn en mensen die met een busje gaan zullen over het algemeen meer gaan betalen

Henk|13.10.11|15:12

Even reageren op Benno v Osenbruggen;:Een bus tot 4 personen hanteert gewoon het 1ste tarief:1,83 euro/2,30 euro/30 eurocent.
Een bus met 5 personen of meer(max 8) het tweede tarief,dus snapje het een beetje Benno.
Je hebt voor de wet nu eenmaal een bus nodig voor 5 pers. of meer omdat er simpelweg geen plaats is voor 5 of meer.

Henk|13.10.11|15:20

Je hebt twee in een bus(sommige 3)1ste tarief is tot 4 personen:1,83 euro p/km,2,50 euro opstaptarief,30 eurocent//2de tarief is vanaf 5 personen nl:2,31 euro/5,08 euro,35 eurocent,dit geldt voor vervoer van 5 tm 7 personen,het 3de tarief zie ik hier niet staan dus kan ik niet vermelden,vandaar een taxibus en een ” normale” taxi,begrijp je Benno!!?

G van de Schoot|13.10.11|15:48

Ik begrijp er helemaal niets van wat je allemaal opschrijft Henk, zal wel aan mij liggen!!!

snorder ali|13.10.11|17:01

ik vind het allemaal gescheten wat ze in den haag beslissen,ik heb er bout aan,ik rij alles zonder meter zo niet dan nemen ze lekker de benenwagen,ik heb vaste prijzen en voor een bout ritje onder de 3 kilometer betalen ze gewoon 15 mooie glimmende euro”tjes.

Richard|13.10.11|19:28

Ze weten niet wat ze willen. Jaren gelden was het niet eerlijk als klanten moesten betalen als je bijv. in de file staat, daardoor zijn de tarieven die nu gelden ingevoerd. Nu gaan we weer terug naar het oude. Zo blijven we aan de gang. Alleen geld reken als men echt moet wachten op een klant. Niet als je in de file staat.

vas|13.10.11|19:53

@rvs
leer rekenen en blaas niet meteen zo hoog van de toren.
Er is niets aan de hand, alleen de tarieven worden aangepast en zo te zien in het NADEEL van de instappers. dat kan tot minder passagiers leiden. Maar dat moet men eerst afwachten.

Remi|13.10.11|20:26

@Henk
Op dit moment mag wettelijk een taxi ingericht voor het vervoer van meer dan 4 passagiers ALTIJD het bus tarief rekenen. Dit is een gat in de wet.
Dus ook als je in je eentje in een taxi zit en je hebt een “”slechte”” chauffeur dan betaal je dus gewoon de volle mep.

Benno van Osenbruggen|14.10.11|05:13

enk als jezelf kan rekenen wat is het verschil tussen 0,35 of 0.30 cent per minuut ,ik zal het je vertellen dat is 3 EURO per uur en dat klopt niet .nu begrepen ?

Theo|16.10.11|13:07

Hier word niemand beter van. Het heeft geen zin om dat duidelijk te maken aan iemand die zoiets bedenkt. Anders had hij/zij dit niet bedacht. Misschien is het een optie om diegene(n) die dit bedacht heeft van Maastricht naar Amsterdam vervoeren en je aan alle verkeersregels houden wat we nu ook al doen. Misschien dat er dan een klein lampje gaat branden ?

Ruut|16.10.11|19:09

Ik was juist blij met het nieuwe in 2008 ingevoerde tarief systeem zonder tijdtarief zo kon je de klant precies vertellen wat een rit kost. terug naar het oude betekent juist verwarring ( je zal bijv in file terecht komen die je misschien had kunnen omzeilen zit je als chauffeur en als klant niet lekker) en hier wordt niemand wijzer van ja diegene die de apparatuur mag leveren die gaat goed verdienen ten kosten van de ondernemer en de klant.

Rudy|16.10.11|20:58

Was ik blij met het nieuwe systeem kon je klant precies vertellen wat een rit kosten gaan we over op een dubbel tarief systeem,je zal maar in een file terecht komen,klant niet blij en de chauffeur onzeker ( had ik maar zus of had ik maar zo gereden dan had ik niet etc etc) en in de grote drukke steden gaat dit zeker klanten kosten ( wordt te duur) dus ik vraag me af wie hiermee gebaat is,Nee ik denk dat dit een slechte zaak is voor de gehele taxi brance want duurder wordt het en dat in deze tijd

Aldo|26.10.11|11:52

Dus eerst wordt er gezanikt dat in 2008 tarieven worden gewijzigd, nu veranderd het weer, weer gezanik, nu is het wel weer goed die tarieven van 2008…ik snap er geen kont meer van…wat willen we nu? Terug naar de vroegere tarieven waar in eerste instantie al niets mis mee was…

snorrie|09.11.11|02:33

Ik rij nu bijna 40 jaar taxi,als ik het zo bekijk kunnen we beter back tot the 7-ties
taxi rijden op vaste tarieven en gooi de taxameter maar het raam uit,op vaste tarieven systeem weet de klant van te voren de juiste prijs.

Jos Dinkelaar|26.11.16|11:39

Natuurlijk taximeter moet weg is uit de tijd
Vaste tarieven vooraf is de enigste optie
Wachttijden moeten niet betaald worden