STN, Stichting Taxibelangen Nederland, Martijn Bergerhof, Erwin Quaaden

Nieuw bestuur Stichting Taxibelangen Nederland richt zich op Kiwa en taxiwet

Het is even stil geweest rondom de Stichting Taxibelangen Nederland. Er is in alle rust gewerkt aan een nieuw bestuur. Naast voorzitter Duco Douwstra bestaat het bestuur nu uit de taxi-ondernemers Martijn Bergerhof, Erwin Quaaden, Rex Urban, Ton van Dalfsen, Paul Dijkhuizen en jurist Tim Schoenmakers. Speerpunten voor de komende tijd: Kiwa-problematiek en de nieuwe taxiwet. Tijd voor een gesprek met twee van de nieuwe bestuursleden; Bergerhof en Quaaden.

Bergerhof zal zich vooral gaan bezig houden met het Kiwa-dossier. “Het is nog altijd te zot voor woorden; de tarieven die wij verplicht moeten betalen aan een particulier bedrijf dat jaarlijks flinke winst maakt. Want een chauffeurskaart kost 128 euro, terwijl zo’n pasje voor een paar euro is te maken. We zullen hier tegenin blijven gaan en aandacht hiervoor blijven vragen. Want dit zaakje stinkt. Ons bedrijf betaalt jaarlijks al duizenden euro’s aan de Kiwa alleen al voor de chauffeurspassen.”

Buurtbussen

Ook maakt STN zich zorgen om het toenemende aantal buurtbussen en rolstoelbusjes van zorginstellingen met vrijwillige bestuurders. Bergerhof: “Onze taxi’s moeten aan allerlei hogen eisen voldoen om voor hen te mogen rijden. Maar nu ze het zelf doen, vinden ze het opeens niet meer belangrijk. En hoeft een lage instap niet meer. In plaats van een Sprinter, is een Vito opeens ook goed. En waar wij altijd vanwege de tijden twee bussen moesten laten rijden, kan het nu opeens wel twee routes opeenvolgend te doen. En dat met een vrijwilliger, die geen diploma’s heeft.”

Komende maanden zal de staatssecretaris enkele aanpassingen doen aan de taxiwet, op basis van de onlangs afgeronde evaluatie. “Dat zullen we gaan monitoren”, vertelt Quaaden. “Nu is het zaak ervoor te zorgen dat de overheid niet opnieuw allerlei rare capriolen uithaalt waar we dan jarenlang last van hebben, zoals in 2000.”

Vakbekwaamheid

Het verdwijnen van de vakbekwaamheid, daar staat het bestuur van STN nog altijd argwanend tegenover. “De huidige ondernemers hebben hun papieren wél gehaald, die kunnen nu dus in de prullenbak. Je kunt discussiëren of de huidige examens voldoende toegevoegde waarde hebben, maar het is wel belangrijk om de markt toch te reguleren. Opeens helemaal afschaffen zodat iedereen zomaar een taxibedrijf kan beginnen, dat schiet zijn doel voorbij. Er is wel iets nodig om cowboys te weren, dat is wel gebleken na de deregulering in 2000”, vindt Quaaden.

Het bestuur van STN zal zich ook gaan inzetten voor het afschaffen van de huidige tariefstructuur. “Zeker op het platteland is vaak geen taxi meer te krijgen, omdat de ondernemer ‘nee’ moet verkopen. Hij wil wel rijden, maar kan niet aanrijden voor het huidige tarief. De overheid zou bijvoorbeeld onderscheid kunnen maken tussen de belmarkt en de opstapmarkt. Geef de belmarkt vrij en maak alleen regels voor de opstapmarkt. Want daar heeft de klant vaak weinig keuze”, vindt het bestuur.

VOG

En waar de staatssecretaris nadenkt over het afschaffen van de VOG voor taxi-ondernemers, daar wil STN de regels zelfs strenger maken. “Wij pleiten voor een Bibob-screening voor nieuwe taxi-ondernemers, zoals bij de TTO-vergunninghouders in Amsterdam wordt gedaan. Want cowboys moet je weren.”

Het bestuur maakt zich zorgen over de door IenM aangekondigde experimenten in de taxibranche. “UberPop heeft hier een flinke invloed in gehad. De overheid krijgt iets niet gereguleerd, dus wordt het maar vrijgegeven. De experimenten zijn gewoon om ons aan het lijntje te houden en ook een worst voor te houden. Mensen die van alles roepen in de Tweede Kamer hebben nog nooit in een taxi gezeten. Vooralsnog hebben we nog geen idee wat er op ons af gaat komen. Hopelijk valt het mee, maar we zullen zien.”

Boordcomputer Taxi

En waar oprichter Duco Douwstra bekend staat om zijn oorlog tegen de Boordcomputer Taxi, de rest van het bestuur is wat milder gestemd. “We zijn in principe niet tegen de BCT of een apparaat voor de registratie, maar we willen wel een werkbare situatie”, vinden Bergerhof en Quaaden. “Want de overheid kan zelf nu niet eens uitlezen. We hebben dus vorig jaar op last van de overheid geïnvesteerd in een apparaat, waar ze zelf niets mee doen.”

Er bestaan nog altijd problemen met het apparaat, meldt het bestuur. “Er zijn nog volop storingen. Als je een fout maakt, kun je dat niet altijd herstellen. Ook is het nog niet mogelijk om in te voeren dat een klant de helft met PIN betaalt, en de andere helft contant. Het uitlezen komt dan niet overeen met de administratie.”

Rij- en rusttijden

Maar het bestuur vraagt zich wel af wat nu eigenlijk nog het doel is van de BCT. “Want met de nieuwe rij- en rusttijden is het zeer moeilijk die nog te overtreden. En de belastingdienst heeft het niet nodig, want die accepteert ook andere vormen van registratie. Het lijkt wel of de overheid ons aan het lijntje houdt in dit dossier met het uitstel van de handhaving tot 1 juli 2016. Wie weet hoe de wereld er dan uitziet? We moeten eerst opnieuw nadenken wat we met de BCT willen bereiken. Want de huidige hardware is veel te duur en snel afgeschreven, want de ICT-ontwikkelingen gaan razendsnel.”

De staatssecretaris heeft onlangs laten weten dat TTO een ‘tijdelijke situatie’ is. Maar wat STN betreft, mogen de regels snel afgeschaft worden. “Ik heb toch een taxivergunning voor heel Nederland? Als ik dan ergens een klant op wil pikken, moet ik hem weigeren omdat ik toevallig in een TTO-stad ben. Terwijl zowel ik als de klant graag het ritje willen doen. Dat is toch onwenselijk? In andere steden is het juist weer strafbaar om een rit te weigeren.”

Taxiwet

Waar STN eigenlijk voor pleit: maak de taxiwet helder en transparant, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. “Er zijn nu zoveel zaken waarbij iedereen maar wat doet. Heb je bijvoorbeeld een taxivergunning nodig om toeristen te vervoeren tijdens een rondreis? En is er sprake van personenvervoer tegen betaling als een instelling een vergoeding vraagt aan haar cliënten voor het vervoer? Het is aan de overheid om duidelijke regels te stellen en die ook te handhaven. De huidige taxiwet moet op de schop, want die is veel te ingewikkeld.”

De komende maanden zal het bestuur van STN meer van zich laten horen, zo kondigen Bergerhof en Quaaden aan. “Uiteraard zijn we aanwezig op Taxi Expo 2015 op 22 september in Houten. En in het najaar organiseren we een ledenbijeenkomst om aan hen te vragen wat er leeft en welke actiepunten het bestuur moet gaan uitvoeren.”

Taxi-ondernemers

“Ook bieden we leden bepaalde inkoopvoordelen en juridische ondersteuning. En we zijn bezig om namens onze achterban met het ministerie van IenM in gesprek te komen, zodat ook onze mening wordt gehoord voordat er besluiten worden genomen. Want beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Het is tijd dat ook de standpunten van kleine taxi-ondernemers worden meegenomen in Den Haag.”

Bart Pals

Wil je in contact komen met STN? Bezoek dan dinsdag 22 september hun stand op Taxi Expo 2015. Meer informatie en aanmelden via: www.taxi-expo.nl

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Nieuw bestuur Stichting Taxibelangen Nederland richt zich op Kiwa en taxiwet”

Bart van den Berg|17.09.15|17:48

STN wordt wijs en volwassen. Ga zo door en het “Haagsche clubje” is over niet al te lange tijd vervangen. Complimenten aan de nieuwe bestuursleden.

Taxi Lichtstad|22.09.15|00:30

Ik lees hoe het allemaal niet moet, ook suggesties hoe het allemaal wel moet? Ik hoop dat jullie niet dezelfde kant op gaan dan STN al deed, alleen maar roepen: dit moet niet en dit moet anders en dit willen we niet… Zeg eens hoe het wel moet!

Erwin Quaaden|23.09.15|15:48

Uiteraard hebben we ideeën hoe zaken opgelost of verbeterd kunnen worden. Maar we nodigen je uit om in contact te treden om ook jouw ideeën en oplossingen te delen zodat we die mee kunnen nemen. Samen komen we dat wellicht tot een nog betere oplossing. Stuur een mail met je contact gegevens naar info@taxibelangen.nl en dan nemen we contact op!

Duco Douwstra|07.10.15|15:33

De STN roept juist constant hoe het wel moet,maar er is veel politieke lobby voor nodig om de dingen gewijzigd te krijgen.Neem alleen maar de versimpeling van de rijtijden,in 2010 aangenomen en in 2015 pas in werking.Alle partijen dringen er bij Mansveld op aan om de BCT verplichting te laten vervallen,m.n.de digitale handtekening,maar zij houd het poot stijf,omdat zij voorgelogen wordt door I&M,ILT.De KIWA in nog een moeilijker verhaal,maar we blijven druk op de ketel houden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.