Touringcar, passagiers

‘Begrip voor touringcarondernemers die mondkapjesplicht niet langer handhaven’

De mondkapjesplicht in touringcars blijft gelden. Busvervoer Nederland is hier niet over geconsulteerd en vindt het een raar besluit. Volgens de branchevereniging kan de sector hierdoor niet herstellen van de enorme verliezen, terwijl het touringcarvervoer veilig is. “Alle begrip dus wanneer ondernemers besluiten wat losser om te gaan met de mondkapjesplicht”, aldus voorzitter Bertho Eckhardt.

Reizigers blijven volgens Busvervoer Nederland weg zolang de mondkapjesplicht in de touringcar blijft. “De mondkapjesplicht zorgt ervoor dat de klant onze bussen als onveilig zien, terwijl de ondernemers alles op orde hebben. Klanten blijven weg en wijzen daarbij naar de mondkapjes, zo merkten de bedrijven afgelopen zomer al. Ondernemers wordt het zo alsnog onmogelijk gemaakt zelf hun broek op te houden, terwijl de rest van de samenleving opengaat.”

Het besloten busvervoer wordt volgens de branchevereniging ten onrechte over één kam geschoren met het openbaar vervoer en de luchtvaartbranche. “Touringcarondernemers vervoeren vaak vaste groepen waarvan de individuele leden elkaar goed kennen, zoals klasgenoten tijdens een schoolreisje of excursie, sportteams naar een uitwedstrijd of verenigingen bij een bezoek aan een museum. Wanneer je elkaar kent, let je op elkaar.”

Kans op besmetting kleiner

Busvervoer Nederland is van mening dat kans op besmettingen door die sociale component alleen al vele male kleiner dan in het anonieme openbaar vervoer, in de anonieme luchtvaart of op een grootschalig evenement. “Bij samengestelde groepen kunnen ondernemers bovendien een gezondheidscheck vooraf blijven doen of de reizigers blijven vragen om een zelftest te doen voor ze de bus in stappen, zodat de risico’s zeer klein zijn. Daarnaast is ventilatie in een touringcar gelijk of beter dan die van diverse binnenlocaties, waar de mondkapjesplicht wel al grotendeels vervalt. De luchtverversingscapaciteit van de bus-airconditioning is hoog en er bestaat daarnaast de mogelijkheid om de bus tussentijds compleet te luchten.” 

Doodlopende weg

Het water staat veel touringcarondernemers inmiddels aan de lippen. Eerder in de coronacrisis was er vanuit de sector volgens Busvervoer Nederland nog wel begrip voor de maatregelen, hoe groot het leed ook was en hoe slecht de tegelijkertijd ingevoerde steunmaatregelen ook uitpakten voor de sector. “De bedrijven kijken uit naar de normale drukte van het touringcarseizoen in het voorjaar, maar door het laten voortbestaan van de mondkapjesplicht is er nu het dramatische vooruitzicht dat ze straks weer niet voluit kunnen ondernemen”, stelt Eckhardt.

De argumentatie van de overheid slaat de plank naar zijn mening flink mis. “Het enige dat er uit blijkt, is dat men eigenlijk maar weinig sjoege heeft van hoe het touringcarvervoer in elkaar steekt en welke rol zij speelt in de mobiliteit van grote groepen Nederlanders. In dat geval kunnen we niet anders dan begrip tonen voor ondernemers die wens van klanten belangrijker vinden dan de mondkapjesplicht. Ik snap het wel wanneer zij het heft in eigen handen nemen en een beetje ongehoorzaam zijn, tot de overheid heeft ingezien dat dit een doodlopende weg is. Het spreekt voor zich dat ik het kabinet oproep om ook de mondkapjesplicht in touringcars zo snel mogelijk te laten vervallen, in navolging van de versoepelingen in vrijwel alle sectoren.”

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.