Protest touringcars. Foto: Busvervoer NL

‘Mondkapjesplicht zonder extra steun vernietigend voor touringcarsector’

Protest touringcars. Foto: Busvervoer NL

De mondkapjesplicht in de taxi en touringcar blijft gelden voor volwassenen. Dit verkleint volgens Busvervoer Nederland de kans op herstel voor de touringcarsector. Een groot deel van de reizigers blijft hierdoor namelijk weg. Volgens voorzitter Theo Vegter is het daarom van groot belang dat de steunmaatregelen voor touringcarondernemers langer blijven gelden.

Vegter begrijpt de klant wel, maar heeft minder begrip voor de beslissing om de mondkapjesplicht overeind te houden. “Het kabinet laat een beperkende maatregel in stand, terwijl wij heel goed kunnen werken met coronachecks. Dan lijkt het mij logisch dat de ondernemers gebruik kunnen blijven maken van de steunmaatregelen. Voor andere sectoren, zoals de evenementensector, denkt men hier immers ook over na.”

De touringcarsector is hard getroffen door de coronacrisis. Door reisbeperkingen in binnen- en buitenland daalde de vraag naar vervoer. “Doordat evenementen ook niet doorgingen, scholen lange periodes gesloten waren, het openbaar vervoer op een laag pitje stond en passagiers ook voor wat betreft dagtrips de kat uit de boom keken, zetten de ondernemers vrijwel niks om”, aldus Vegter. Het gemiddelde omzetverlies in de branche bedroeg ruim 70 procent in zowel 2020 als in 2021.

Toch stranden met de haven in zicht

Aangezien busbedrijven kapitaalintensief zijn, staat het water veel ondernemers inmiddels aan de lippen. Vegter stelt dat de steunmaatregelen goed hielpen na een wat stroef begin, maar dat bedrijven nu weer de rustige wintermaanden ingaan. Dit terwijl de steun naar verwachting per oktober zal worden stopgezet. “Met de haven in zicht dreigen ze nu toch te stranden als de steun niet wordt voortgezet. Dat de mondkapjesplicht blijft, zorgt ervoor dat het beetje geld dat de ondernemers kunnen verdienen in het najaar waarschijnlijk ook uit zicht blijft.”

Verlenging van de TVL-steun is niet het enige dat Busvervoer Nederland vraagt. De ondernemersvereniging is teleurgesteld dat er nog geen bewindspersoon is geweest die naar de speciale situatie van de branche heeft geluisterd, ondanks de vele brieven die er aan het kabinet zijn gestuurd. Het resultaat is volgens hen dat de branche nu in zeer zwaar weer verkeert en de kansen op herstel, zeker met het continueren van de mondkapjesplicht, uit zicht raken.

Olie in de raderen van de personenmobiliteit

Vegter stelt dat hij de bewindslieden graag had uitgelegd dat touringcarbedrijven de olie in de raderen van de personenmobiliteit zijn. “Valt er een trein uit? Dan brengen wij de gestrande reizigers. Moeten supporters met de bus? Dan brengen wij ze naar het stadion. Wil een klas een oorlogsmonument bezoeken? Dan brengen wij ze. Dat is altijd een vanzelfsprekendheid geweest, maar als het kabinet niet serieus naar onze noden luistert, kan dat in grote delen van het land wel eens verleden tijd worden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Mondkapjesplicht zonder extra steun vernietigend voor touringcarsector’ | TaxiPro
Protest touringcars. Foto: Busvervoer NL

‘Mondkapjesplicht zonder extra steun vernietigend voor touringcarsector’

Protest touringcars. Foto: Busvervoer NL

De mondkapjesplicht in de taxi en touringcar blijft gelden voor volwassenen. Dit verkleint volgens Busvervoer Nederland de kans op herstel voor de touringcarsector. Een groot deel van de reizigers blijft hierdoor namelijk weg. Volgens voorzitter Theo Vegter is het daarom van groot belang dat de steunmaatregelen voor touringcarondernemers langer blijven gelden.

Vegter begrijpt de klant wel, maar heeft minder begrip voor de beslissing om de mondkapjesplicht overeind te houden. “Het kabinet laat een beperkende maatregel in stand, terwijl wij heel goed kunnen werken met coronachecks. Dan lijkt het mij logisch dat de ondernemers gebruik kunnen blijven maken van de steunmaatregelen. Voor andere sectoren, zoals de evenementensector, denkt men hier immers ook over na.”

De touringcarsector is hard getroffen door de coronacrisis. Door reisbeperkingen in binnen- en buitenland daalde de vraag naar vervoer. “Doordat evenementen ook niet doorgingen, scholen lange periodes gesloten waren, het openbaar vervoer op een laag pitje stond en passagiers ook voor wat betreft dagtrips de kat uit de boom keken, zetten de ondernemers vrijwel niks om”, aldus Vegter. Het gemiddelde omzetverlies in de branche bedroeg ruim 70 procent in zowel 2020 als in 2021.

Toch stranden met de haven in zicht

Aangezien busbedrijven kapitaalintensief zijn, staat het water veel ondernemers inmiddels aan de lippen. Vegter stelt dat de steunmaatregelen goed hielpen na een wat stroef begin, maar dat bedrijven nu weer de rustige wintermaanden ingaan. Dit terwijl de steun naar verwachting per oktober zal worden stopgezet. “Met de haven in zicht dreigen ze nu toch te stranden als de steun niet wordt voortgezet. Dat de mondkapjesplicht blijft, zorgt ervoor dat het beetje geld dat de ondernemers kunnen verdienen in het najaar waarschijnlijk ook uit zicht blijft.”

Verlenging van de TVL-steun is niet het enige dat Busvervoer Nederland vraagt. De ondernemersvereniging is teleurgesteld dat er nog geen bewindspersoon is geweest die naar de speciale situatie van de branche heeft geluisterd, ondanks de vele brieven die er aan het kabinet zijn gestuurd. Het resultaat is volgens hen dat de branche nu in zeer zwaar weer verkeert en de kansen op herstel, zeker met het continueren van de mondkapjesplicht, uit zicht raken.

Olie in de raderen van de personenmobiliteit

Vegter stelt dat hij de bewindslieden graag had uitgelegd dat touringcarbedrijven de olie in de raderen van de personenmobiliteit zijn. “Valt er een trein uit? Dan brengen wij de gestrande reizigers. Moeten supporters met de bus? Dan brengen wij ze naar het stadion. Wil een klas een oorlogsmonument bezoeken? Dan brengen wij ze. Dat is altijd een vanzelfsprekendheid geweest, maar als het kabinet niet serieus naar onze noden luistert, kan dat in grote delen van het land wel eens verleden tijd worden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.