Willemsen de Koning, Personenvervoer, Arnhem, taxi

WdK in hoger beroep na uitspraak ‘geen schadevergoeding Gelderland’

Taxibedrijf Willemsen de Koning gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechtbank in Arnhem dat het taxibedrijf zelf het risico moet dragen van afwijkingen in het aantal Regiotaxi-ritten in Gelderland. WdK had een schadevergoeding geëist van 4,7 miljoen euro, maar volgens de rechtbank is de provincie Gelderland nergens toe verplicht. “We zijn stomverbaasd over deze uitspraak”, licht WdK-woordvoerder Paul Baeten toe.

Willemsen de Koning had zelfs al 1,1 miljoen euro voorschot gekregen van de provincie Gelderland op een eventuele schadevergoeding. Of een compensatie terecht zou zijn, en zo ja, hoeveel precies, dat kon de rechter uitmaken in een bodemprocedure. Die is geweest; wat de rechter betreft heeft WdK nergens recht op.

Baeten: “Kennelijk draagt de opdrachtgever – in dit geval de provincie – geen enkele verantwoordelijkheid voor afwijkingen ten opzichte van het aanbestedingsbestek. Ook al loopt die afwijking volgens onze administratie in een van de percelen op tot boven de 45 procent.”

Schadevergoeding

Baeten: “Dat de rechter de eis tot schadevergoeding heeft afgewezen is een zware teleurstelling. Niet alleen krijgen we geen schadevergoeding, we zullen ook het voorschot volledig terug moeten betalen. Maar we zijn het oneens met deze uitspraak. Hopelijk oordeelt de rechtbank in hoger beroep anders.”

Het voornaamste bezwaar van WdK is dat volgens de uitspraak taxibedrijven volledig het risico moeten dragen van afwijkingen in het aantal bestelde Regiotaxi-ritten ten opzichte van de prognoses. Bij één perceel bedroeg de afwijking zelfs 36%, zo bleek uit cijfers van de provincie. En een gedeelte van de afwijkingen is veroorzaakt door bezuinigingen en nieuwe regels binnen de provincie en gemeenten als opdrachtgever.

Aanbestedingsbestek

Baeten: “We erkennen dat er een daling kan zijn ten opzichte van de getallen en prognoses in het aanbestedingsbestek ten gevolge van dit soort maatregelen. Onze stelling is echter dat die maatregelen voor een daling van hooguit 8-10 % verantwoordelijk kunnen zijn.”

“Verschillen in de orde van grootte van meer dan 20%  zijn in onze ogen geen ‘dalingen’ meer te noemen, maar ‘afwijkingen’. 
In het aanbestedingscontract staat ook letterlijk, dat bij een verschil van 20 % of meer partijen met elkaar om de tafel zullen gaan. Wij hebben dat steeds geïnterpreteerd als een erkenning dat bij zo’n grote afwijking of daling er gegronde reden is om als opdrachtgever en opdrachtnemer opnieuw met elkaar te onderhandelen over de prijs per rit als compensatie.”

“De rechtbank schuift dit geheel terzijde en geeft de ondernemer geen enkel recht op compensatie. Dit raakt niet alleen WdK, maar de hele markt. Je kunt kennelijk geen peil trekken op de cijfers die in zo’n aanbesteding worden genoemd”, aldus Beaten.

Risico-opslag

Indien de rechter in hoger beroep deze uitspraak zal bevestigen, dan kun nooit meer een gezonde calculatie maken als taxibedrijf, vindt Baeten. “Want als je een risico-opslag berekent bij de offerte voor een aanbesteding, dan prijs je jezelf uit de markt. Bovendien heeft het rit-volume grote invloed op de servicegraad. Nu krijgen we zelfs boetes omdat we de servicegraad niet halen omdat het aantal ritten flink achterblijft bij de prognoses.”

“De boetes zijn zuur. Maar de kern van de zaak is in onze ogen dat de opdrachtgever kennelijk op geen enkele manier medeverantwoordelijk is voor lagere volumes. Het kan zijn dat WdK zeer scherp heeft ingeschreven, maar tegen dergelijke afwijkingen in de te realiseren omzet kan geen enkele vervoerder zich indekken.”

WdK en de provincie kwamen eerder al overeen dat het huidige contract per 1 juli 2015 beëindigd zou worden omdat het vervoer verlieslatend was met de huidige aantallen in combinatie met het huidige tarief. Op dit moment loopt een nieuwe openbare aanbesteding voor het vervoer na die datum.

Betalingsregeling

“We lijden verlies met het taxivervoer tot de zomer, krijgen boetes opgelegd wegens het niet halen van de servicegraad en moeten ook nog eens het voorschot tot schadevergoeding terugbetalen”, legt Beaten uit. “Gelukkig zijn we financieel sterk genoeg om het vervoer te blijven uitvoeren, zoals we contractueel afgesproken hebben. Maar het zal niet makkelijk worden.”

Mocht WdK het hoger beroep verliezen, zal het volledige voorschot van 1,1 miljoen terugbetaald moeten worden. Overigens zal iedere eventuele afspraak hierover tussen de provincie Gelderland en WdK met argusogen bekeken worden door alle taxibedrijven uit de buurt. Die zijn bang dat de provincie te coulant is bij deze kwestie en vrezen voor ongeoorloofde staatssteun.

Hoger beroep

Wanneer het hoger beroep dient is nog onbekend. Maar dat wordt niet alleen een belangrijke zaak voor Willemsen de Koning, maar ook voor de hele taxibranche. Want de vraag wie er verantwoordelijk is voor grote afwijkingen ten opzichte van gestelde prognoses door de opdrachtgever, is in deze tijd van forse bezuinigingen op het doelgroepenvervoer flink van invloed op de prijs die een taxibedrijf kan neerleggen bij een aanbesteding. Zeker in de huidige markt met moordende concurrentie.

Bart Pals

Lees ook: Willemsen de Koning verliest rechtszaak tegen provincie Gelderland

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “WdK in hoger beroep na uitspraak ‘geen schadevergoeding Gelderland’”

Herman Harbeek|06.01.15|14:46

Hoe kun je nou de servicegraad niet halen met zoveel (minder) ritten??

Ik denk een beetje eigen schuld dikke bult en dus NIET zeuren WdK.

Geen mooier vermaak dan leedvermaak!!

Duco Douwstra|07.01.15|10:02

Beste Herman,Ik lees op jou FB dat jij iedereen een gelukkig nieuwjaar wenst.Maar je geniet van leedvermaak,dat vind ik een ziekelijke eigenschap.En waarschijnlijk heb jij het zelf nooit aangedurfd om je nek uit te steken en zelfstandig ondernemer te zijn. Maar niet meer iedereen gelukkig nieuwjaar wensen terwijl jij het meest geniet als iemand ongelukkig is. Het is toch jou gedachte “Geen mooier vermaak dan leedvermaak!!” Ik wens jou wel beterschap toe en het beste voor iedereen.

Bert Doorn|07.01.15|14:52

In Deventer doet WDK sinds 1 januari de regiotaxi. wat een verademing!! Taxi’s rijden op tijd. Chauffeurs zijn vriendelijk en beleefd.

Herman Souer|08.01.15|10:00

Beste Bert, Ik ben niet zo van reacties geven,maar de reactie van jou, op die van Herman Harbeek, doet me deugt. Sinds 01-01-2015 ben ik overgestapt van TCR naar WdK. Tot op heden heb ik het naar mijn zin bij WdK. Ook ik heb goede reacties gekregen, natuurlijk zijn er nog kleine dingetjes die goed geregeld moet worden en dat kost natuurlijk tijd.

Paul Dijkhuizen|08.01.15|10:17

Het blijft allemaal wel een beetje vreemd, als de ondernemer zich niet aan de afspraken houdt krijgt hij een boete, als de gemeente zich niet aan de afspraken houdt is dat ‘ondernemersrisico’? Ik weet niet precies wat er in de aanbesteding staat, maar op zichzelf blijft het vreemd…

Oma Gonnie Bredewoud|08.01.15|10:44

WdK wist waar hij aan is begonnen!!!!!!

André van Overhagen|08.01.15|16:18

Hoi Duco,

Dank voor je wijze woorden ! Je slaat weer precies de spijker op zijn kop wat Herman betreft. Ik heb ook met argusogen gekeken hoe W de K de ene aanbesteding na de andere binnen haalde en dat vond ik ook niet leuk. Ik zag destijds mijn baan bij TCR op de tocht staan. Maar nu werk ik er zelf want ik kwam zonder werk vanwege die aanbestedingen. En dat doet volgens mij 99% wanneer ze een baan bij W de K aangeboden krijgen.

Henk Mullem|09.01.15|13:48

beste mensen ik vind ook dat W de K zijn verlies moet nemen goedkoper zijn dan de rest verhoogt de risico.s. maar het wordt nu echt tijd dat alle werkgevers in de branche eindelijk is richting de politiek duidelijk gaan maken dat de bodem is bereikt als het gaat om prijs stelling bij de aanbestedingen,het gaat niet meer om gezonde concurrentie wat ooit de bedoeling was van europees aanbesteden.het personeel weet allang waar de schoen wringt nu de werkgevers nog… AKTIE/AKTIE.
gr Henk van Mullem

Pierre van Aert|10.01.15|11:53

De taxibranche zou eigenlijk de standaard voorwaarden in het aanbestedingscontract gezamelijk moeten afspreken met betrekking tot de risicovoorwaarden. Volgens mij is dat geen kartelvorming, kartelvorming gaat alleen over de prijs.

Pierre van Aert|10.01.15|11:55

Natuurlijk haal je de servicegraad niet, als er minder ritten gereden worden. Dan kan er minder gecombineerd worden en zullen er veel meer te vroeg of te laat mensen opgehaald worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.