Bertho Eckhardt, voorzitter KNV

‘Taxisector zit gevangen in het systeem van aanbestedingen’

De huidige systematiek waarbij taxivervoer als systeem wordt aangeboden aan klanten via aanbestedingen is een doodlopende weg met alleen maar verliezers. De taxisector is gevangen in het systeem. Dat zei voorzitter Bertho Eckhardt van KNV dinsdag tijdens het Congres Contractvervoer in Houten. Om de branche weer gezond te maken, dienen er volgens hem diverse maatregelen te worden genomen. Dat kan bijvoorbeeld door het in kaart brengen van reizigersstromen via Big Data, het afsluiten van langjarige contracten, directe klantbeoordelingen, pilots met prijsdifferentiatie in de consumentenmarkt, persoonsgebonden budgetten en raamcontracten waarbij de klant uit meerdere vervoerders kan kiezen.



“We kunnen vaststellen dat de taxibranche op slot zit. Het contractvervoer kraakt onder de aanbestedingen, omdat de prijzen te laag zijn. Het afgelopen jaar zat 40 procent van de taxi-ondernemers in het contractvervoer in de rode cijfers. Dat gaat nu richting de 50 procent. Dat heeft met de aanbestedingscyclus te maken, waarbij de prijzen steeds lager worden. Opdrachtgevers zien ook in dat dit niet de vorm is.”

Daar komt nog eens de transitievergoeding bovenop die Eckhardt een doorn in het oog is. “Het effect wat de overheid met de transitievergoeding beoogt te veroorzaken, wordt niet bewerkstelligd. Bedrijven komen hierdoor onder water te staan.”

Toekomstscenario’s

De KNV-voorzitter beschreef tijdens het congres in Houten vier toekomstscenario’s. Een ervan is dat het contractvervoer een nichemarkt wordt. Dit gebeurt volgens Eckhardt als de krimp van het contractvervoer verder doorzet. Een tweede ontwikkeling is ‘veranderende mobiliteitspatronen’. “In de regio’s wordt er bezuinigd op het OV. Hier liggen kansen voor de taxibranche. Doordat het OV verdwijnt, gaat de klant zich anders gedragen en zal andere eisen stellen aan de concessiehouder.”

De ‘applification van dienstverlening’ is een trend die inmiddels is ingezet en onomkeerbaar is. “Apps maken het mogelijk om individuele ritten te bestellen. Doordat het mogelijk is om via een app een beoordeling aan een rit te geven wordt de klant steeds meer centraal gesteld.”

 Ook de komst van de zelfrijdende auto is een ontwikkeling waar de taxibranche rekening mee moet houden volgens Eckhardt. “Mercedes-Benz heeft op dit moment een zelfrijdende auto in ontwikkeling. Ik kan me voorstellen dat het contractvervoer zich daarop gaat instellen. De chauffeur verdwijnt of wordt gastheer.”

Maatschappelijke waarde

Hoe de toekomst er ook uit gaat zien, de taximarkt is volgens Eckhardt ‘een vaste waarde in mobiliteit’ en heeft daarom ook een maatschappelijke waarde. “Overheden en opdrachtgevers dienen deze maatschappelijke waarde te erkennen en te faciliteren, zodat het leidt tot een gezonde bedrijfsvoering in de sector.”

De branche moet van een gesegmenteerde naar een meer integrale aanpak gaan, vindt Eckhardt. “De consumentenmarkt is nog niet voldoende gekoppeld aan het contractvervoer. Ook met de OV-sector is een uitstekende combi te maken.” Om de reisbehoefte van de klant centraal te stellen, zou het volgens Eckhardt goed zijn als taxi-ondernemers meer samenwerking met elkaar aangaan. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van Big Data. “Informatie over gemaakte ritten wordt op dit moment niet met elkaar gedeeld. Als je dit anonimiseert, dan breng je een reis van deur tot deur in beeld.”

Beoordeling taxirit

“We moeten van te goedkoop, naar optimaal geprijsd gaan, want de kwaliteit moet geborgd zijn. Verder moeten we van indirecte naar directe klantbeoordelingen.” Eckhardt vindt dat er nu nog te veel door de opdrachtgever en de vervoerder over de klant gesproken wordt in plaats van dat er direct contact met de klant is. Over tien jaar moet iedere taxirit beoordeeld worden door de reiziger, vindt Eckhardt. “Hiermee willen we de kwaliteit en dienstverlening van het contractvervoer verbeteren en meer concurrentie in de markt brengen. Ook moet het de reputatie van de consumentenmarkt verbeteren.”

Volgens Eckhardt heeft het contractvervoer raakvlakken met de consumentmarkt, maar daar zijn de prijzen te hoog. Pilots met prijsdifferentiatie zouden kunnen helpen om weer meer consumenten de taxi in te krijgen.

Bekijk de presentatie van Bertho Eckhardt tijdens het Congres Contractvervoer.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

9 reacties op “‘Taxisector zit gevangen in het systeem van aanbestedingen’”

Rien Poortvliet|24.09.15|12:58

samenwerken is goed alleen Nma steekt hier weer een Stok voor jammer maar helaas.

Bert Sluijs|24.09.15|14:39

Volgens mij zijn de lokale overheden verantwoordelijk voor het falende “aanbestedingen beleid” ; het groepsvervoer moet zo goedkoop mogelijk worden uitgevoerd zonder daarbij te denken aan KWALITEIT en KENNIS, waardoor gekwalificeerde en gediplomeerde chauffeurs worden verdrongen door de niet-gediplomeerde en dus “goedkopere” chauffeurs.

Ton van Dalfsen|24.09.15|15:56

Precies wat Hr Eckhardt zegt: persoonsgebonden budgetten en raamcontracten waarbij de klant uit meerdere vervoerders kan kiezen. Dit zeg ik hier al een jaar op TaxiPro. Geef iedereen die recht op taxivervoer heeft zoals ik het noem een Persoons gebonden vervoers budget PGVB. Met daarbij wel dat iedereen zijn eigen vervoerder mag kiezen. Groot bedrijf, Klein bedrijf of ZZP-er. Zo breng je daarmee ook weer de taximarkt in de lift. Met daarbij een samen met de branche en overheid vastgesteld 



Ton van Dalfsen|24.09.15|16:01

tarief vastleggen wat ook nog rendabel en winstgevend is. Begrijp niet dat men nu aan persoonsgebonden budgetten denkt terwijl ik het hier al een jaar verkondig. Zit iedereen te slapen of zo? Of zijn het managers die weinig kaas van deze branche gegeten hebben. Daarbij kan ook de overheid een App ontwikkelen voor deze doelgroep met de tarieven daarin verwerkt. Veel ouderen weten al met een smartphone om te gaan en de toekomstige ouderen helemaal.

Rodney Barten|24.09.15|16:22

@ Ton: Jouw idee klinkt geweldig, alleen vraag ik me af hoe het in de praktijk zal werken. Er zal dan een commissie moeten komen die de aangesloten bedrijven, zzp-ers etc continue monitort op juist gedrag. We willen toch niet dat onze cowboy-collega’s ook een kans krijgen om het geheel te verzieken. Er zal vooraf al erg goed moeten worden gekeken wie wel mag mee doen en wie niet.

Ton van Dalfsen|24.09.15|17:52

@ Rodney, De klant zou je een beoordeling moeten/kunnen geven. Gebeurt ook al bijv. bij Uber. Doe je het slecht wordt je eruit geknikkerd. Iedereen zou mee moeten/kunnen doen. Ik pleit eigenlijk voor een eigen keurmerk vanuit de branche. Niet de TX keurmerk want die stelt enkele eisen wat niet van toepassing is. De Branche moet zelf dus met een keurmerk moeten komen. KNV samen met STN.

Paul Dijkhuizen|24.09.15|19:17

Ik geloof dat ik dit ook al eerder aangekaart heb, het kiezen voor meerdere vervoerders ipv 1 zorgt voor een betere bezettingsgraad, optimalisatie van de inzet van bedrijfsmiddelen, eerlijkere concurrentie, meer flexibiliteit en minder ontslagen, goed dat de KNV nu ook inziet dat deze standpunten niet zo gek zijn. Bang alleen dat de grote bedrijven die de meeste aanbestedingen wegkapen hier waarschijnlijk heel anders over denken.

Ton van Dalfsen|25.09.15|01:53

@ Rodney, Wat betreft wat jij zegt over een commissie? We hebben toch al een buro genaamd Taxiklacht

Rodney Barten|25.09.15|09:43

@ Ton: Ik ben geen voorstander van dat de klant bepaald of jij je werk wel goed doet of niet, die beoordelingen zijn niet altijd even terecht. Ook krijgt de klant daardoor de kans jou onder druk te zetten. In de restaurants en hotelbranche is het zijn doel ook al ver vooruit geschoten. Beter is om een commissie van “wijze heren” in te stellen die ons controleert en beoordeeld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.