PlusOV

Structurele problemen met doelgroepenvervoer Gelderland

Bron: site PlusOV

Het doelgroepenvervoer in Gelderland kampt met structurele problemen en wordt door de gebruikers ervan over het algemeen slecht gewaardeerd. Taxi’s komen vaak niet opdagen, de routes zouden geregeld onnodig lang zijn en passagiers voelen zich geregeld onbeschoft behandeld door chauffeurs en telefonisten. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek van Omroep Gelderland.

De omroep wijdt deze dagen een reeks artikelen aan het onderzoek dat weken in beslag nam. Samen met Zorgbelang Gelderland werd een enquête gehouden waar 400 bruikbare reacties op binnenkwamen met betrekking tot de verschillende vervoerssystemen.

Gebruikers van het vervoer en de mensen in hun directe omgeving geven het doelgroepenvervoer in Gelderland gemiddeld een 5,3. De meningen zijn wel verdeeld: 47 procent geeft een 5 of minder, 42 procent een 7 of meer. Maar omdat bijna de helft van de respondenten een onvoldoende geeft, is er volgens de onderzoekers sprake van structurele problemen.

Regiecentrales

Het vervoer dat onder PlusOV valt wordt met gemiddeld een 3,4 gewaardeerd, waarmee dit vervoerssysteem er het slechtst vanaf komt. Dat komt niet echt als een verrassing, want onlangs verscheen er al een zeer kritisch rapport over de problemen met PlusOV sinds het leerlingenvervoer hier afgelopen zomer bij instroomde. De Valleihopper krijgt in het onderzoek van Omroep Gelderland een 5,4, Avan een 5,6 en Versis een 5,9. ViaVé en ZOOV komen met een 6,4 en een 6,8 nog het beste uit de bus.

Van alle aspecten van deze systemen vallen de regiecentrales het minst in de smaak: die krijgen gemiddeld een rapportcijfer 4,8 van de gebruikers. Het contact met de gemeenten over het vervoer krijgt een 5,9. Over de chauffeurs is men het meest tevreden: die krijgen gemiddeld een 6,8. De gebruikers zijn van mening dat de kwaliteit van het vervoer de laatste jaren is afgenomen. Zorgbelang Gelderland geeft aan dat de onderzoeksresultaten weliswaar niet representatief zijn, maar wel duiden op structurele problemen die snel opgelost moeten worden.

Sterke focus op prijs

Onderzoeksbureau SEO keek op verzoek van Omroep Gelderland naar de onderzoeksresultaten en de aanbestedingsdocumenten. Daarbij valt het volgens SEO op dat er in de aanbestedingen over het algemeen sterk is gefocust op prijs. “En als ook de financiële risico’s eenzijdig bij de vervoerders worden gelegd, dan resulteert dat in vergoedingen die structureel te laag zijn. Dat leidt vervolgens tot verschraling van kwaliteit”, aldus Koert van Buiren van SEO. Hij noemt Avan en Versis als voorbeelden, waar de prijs respectievelijk voor 85 en 70 procent meetelde in de gunning.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Structurele problemen met doelgroepenvervoer Gelderland | TaxiPro
PlusOV

Structurele problemen met doelgroepenvervoer Gelderland

Bron: site PlusOV

Het doelgroepenvervoer in Gelderland kampt met structurele problemen en wordt door de gebruikers ervan over het algemeen slecht gewaardeerd. Taxi’s komen vaak niet opdagen, de routes zouden geregeld onnodig lang zijn en passagiers voelen zich geregeld onbeschoft behandeld door chauffeurs en telefonisten. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek van Omroep Gelderland.

De omroep wijdt deze dagen een reeks artikelen aan het onderzoek dat weken in beslag nam. Samen met Zorgbelang Gelderland werd een enquête gehouden waar 400 bruikbare reacties op binnenkwamen met betrekking tot de verschillende vervoerssystemen.

Gebruikers van het vervoer en de mensen in hun directe omgeving geven het doelgroepenvervoer in Gelderland gemiddeld een 5,3. De meningen zijn wel verdeeld: 47 procent geeft een 5 of minder, 42 procent een 7 of meer. Maar omdat bijna de helft van de respondenten een onvoldoende geeft, is er volgens de onderzoekers sprake van structurele problemen.

Regiecentrales

Het vervoer dat onder PlusOV valt wordt met gemiddeld een 3,4 gewaardeerd, waarmee dit vervoerssysteem er het slechtst vanaf komt. Dat komt niet echt als een verrassing, want onlangs verscheen er al een zeer kritisch rapport over de problemen met PlusOV sinds het leerlingenvervoer hier afgelopen zomer bij instroomde. De Valleihopper krijgt in het onderzoek van Omroep Gelderland een 5,4, Avan een 5,6 en Versis een 5,9. ViaVé en ZOOV komen met een 6,4 en een 6,8 nog het beste uit de bus.

Van alle aspecten van deze systemen vallen de regiecentrales het minst in de smaak: die krijgen gemiddeld een rapportcijfer 4,8 van de gebruikers. Het contact met de gemeenten over het vervoer krijgt een 5,9. Over de chauffeurs is men het meest tevreden: die krijgen gemiddeld een 6,8. De gebruikers zijn van mening dat de kwaliteit van het vervoer de laatste jaren is afgenomen. Zorgbelang Gelderland geeft aan dat de onderzoeksresultaten weliswaar niet representatief zijn, maar wel duiden op structurele problemen die snel opgelost moeten worden.

Sterke focus op prijs

Onderzoeksbureau SEO keek op verzoek van Omroep Gelderland naar de onderzoeksresultaten en de aanbestedingsdocumenten. Daarbij valt het volgens SEO op dat er in de aanbestedingen over het algemeen sterk is gefocust op prijs. “En als ook de financiële risico’s eenzijdig bij de vervoerders worden gelegd, dan resulteert dat in vergoedingen die structureel te laag zijn. Dat leidt vervolgens tot verschraling van kwaliteit”, aldus Koert van Buiren van SEO. Hij noemt Avan en Versis als voorbeelden, waar de prijs respectievelijk voor 85 en 70 procent meetelde in de gunning.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.