BP elektrisch

Nieuwe eisen voor schone voertuigen in vervoersaanbestedingen

Bron: BP

Alle overheden moeten in aanbestedingen van onder meer personenvervoer gaan voldoen aan minimumpercentages voor voertuigen met weinig of geen schadelijke uitstoot. Hiervoor is een onlangs een Europese richtlijn vastgesteld die binnen twee jaar door Nederlandse overheden moet worden nageleefd.

Het doel van de zogenaamde Clean Vehicles Directive is dat het aantal schone voertuigen in Europa toeneemt. Dit moet ook de concurrentiekracht van de Europese sectoren vervoer en transport helpen verbeteren. Uiteraard moet het invoeren en naleven van de richtlijn ook helpen bijdragen aan de Europese klimaatdoelstellingen. De richtlijn werd onlangs aangenomen en moet binnen twee jaar worden geïmplementeerd, meldt PIANOo.

Personenvervoer zonder dienstregeling

De richtlijn van toepassing op aanbestedingscontracten voor het vervoer van passagiers en servicecontracten voor openbaar vervoersdiensten, diensten voor speciaal personenvervoer over land, personenvervoer zonder dienstregeling, diensten voor ophalen van vuilnis, postvervoer over de weg, pakketvervoer, postbezorging, pakketbezorging. Voertuigen die niet geschikt zijn voor het vervoer van personen of goederen, zoals sneeuwschuivers of straatvegers, vallen buiten het kader van de richtlijn. En voor bepaalde soorten voertuigen kunnen EU-lidstaten een uitzondering maken, zoals lijkwagens of gepantserde voertuigen.

Zero emissie

De richtlijn bepaalt dat in Nederland tot eind 2025 tenminste 38,5 procent van de auto’s en busjes in aanbestedingen ‘schoon’ moet zijn. De uitstoot mag maximaal 50 gram CO2 per kilometer zijn en niet meer dan 80 procent van de limietwaarden van de RDE-test. Voor de periode van 2026 tot en met 2030 geldt ook een dat tenminste 38,5 procent van de voertuigen schoon moet zijn, maar dan vallen alleen auto’s en busjes met zero emissie binnen de boot. Naar verwachting wordt de richtlijn medio april of mei 2021 geïmplementeerd.

Op 10 oktober praten opdrachtgevers, vervoerders en andere belanghebbenden tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer over de stand van zaken in het Nederlandse doelgroepenvervoer. Aanmelden tegen aantrekkelijke korting kan nog maar enkele weken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe eisen voor schone voertuigen in vervoersaanbestedingen | TaxiPro
BP elektrisch

Nieuwe eisen voor schone voertuigen in vervoersaanbestedingen

Bron: BP

Alle overheden moeten in aanbestedingen van onder meer personenvervoer gaan voldoen aan minimumpercentages voor voertuigen met weinig of geen schadelijke uitstoot. Hiervoor is een onlangs een Europese richtlijn vastgesteld die binnen twee jaar door Nederlandse overheden moet worden nageleefd.

Het doel van de zogenaamde Clean Vehicles Directive is dat het aantal schone voertuigen in Europa toeneemt. Dit moet ook de concurrentiekracht van de Europese sectoren vervoer en transport helpen verbeteren. Uiteraard moet het invoeren en naleven van de richtlijn ook helpen bijdragen aan de Europese klimaatdoelstellingen. De richtlijn werd onlangs aangenomen en moet binnen twee jaar worden geïmplementeerd, meldt PIANOo.

Personenvervoer zonder dienstregeling

De richtlijn van toepassing op aanbestedingscontracten voor het vervoer van passagiers en servicecontracten voor openbaar vervoersdiensten, diensten voor speciaal personenvervoer over land, personenvervoer zonder dienstregeling, diensten voor ophalen van vuilnis, postvervoer over de weg, pakketvervoer, postbezorging, pakketbezorging. Voertuigen die niet geschikt zijn voor het vervoer van personen of goederen, zoals sneeuwschuivers of straatvegers, vallen buiten het kader van de richtlijn. En voor bepaalde soorten voertuigen kunnen EU-lidstaten een uitzondering maken, zoals lijkwagens of gepantserde voertuigen.

Zero emissie

De richtlijn bepaalt dat in Nederland tot eind 2025 tenminste 38,5 procent van de auto’s en busjes in aanbestedingen ‘schoon’ moet zijn. De uitstoot mag maximaal 50 gram CO2 per kilometer zijn en niet meer dan 80 procent van de limietwaarden van de RDE-test. Voor de periode van 2026 tot en met 2030 geldt ook een dat tenminste 38,5 procent van de voertuigen schoon moet zijn, maar dan vallen alleen auto’s en busjes met zero emissie binnen de boot. Naar verwachting wordt de richtlijn medio april of mei 2021 geïmplementeerd.

Op 10 oktober praten opdrachtgevers, vervoerders en andere belanghebbenden tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer over de stand van zaken in het Nederlandse doelgroepenvervoer. Aanmelden tegen aantrekkelijke korting kan nog maar enkele weken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.