Rolstoelbus

Lokale politiek vraagt om maatregelen Regiotaxi Haaglanden

De kwaliteit van de Regiotaxi Haaglanden houdt de gemoederen bezig. Het aantal klachten was een tijdlang groter dan normaal, maar volgens de opdrachtgever is dat inmiddels genormaliseerd – al blijft elke klacht er één te veel, zo wordt benadrukt. Politieke partijen in Den Haag en Westland willen echter dat er wordt ingegrepen.

Regiotaxi Haaglanden vervoert inwoners van Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. Dat gebeurt in opdracht van Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

Omroep West deed onderzoek naar de tevredenheid over het vervoer. Daar kwamen ruim honderd reacties op binnen, waarbij zo’n 80 procent aangaf negatieve ervaringen te hebben. Die variëren van lange wachttijden tot de verkeerde taxi’s die voorrijden of voertuigen die helemaal niet op komen dagen. Ook de telefonische bereikbaarheid zou geregeld te wensen overlaten. De omroep laat ook een aantal mensen aan het woord die erg lang moesten wachten, soms zelfs voor niets omdat de taxi niet kwam.

38.000 ritten per maand

Volgens MRDH waren de problemen vooral groter dan gebruikelijk in de periode juni tot en met september van dit jaar. Dat was de periode na het faillissement van opdrachtnemer De Roo uit Naaldwijk. Dat bedrijf maakte weliswaar een doorstart, maar nam wel afscheid van onder meer het regiotaxivervoer. Daardoor kreeg Regiotaxi Haaglanden te maken met een tekort aan chauffeurs en voertuigen en het oplossen daarvan vergde enige tijd.

Na de zomer namen de vertragingen en klachten volgens MRDH weer af. Op de gemiddeld 38.000 ritten die maandelijks worden uitgevoerd, komen doorgaans 250 tot 300 gegronde klachten binnen. Dan gaat het om ongeveer 0,6 tot 0,8 procent van alle ritten. In de periode juni tot en met september lag dit percentage wat hoger, maar daarna kwam het aantal klachten weer in lijn met het gebruikelijke niveau. MRDH kreeg in september 324 gegronde klachten, gevolgd door 222 in oktober. Over de eerste drie weken van november waren er 161 terechte klachten, dus de lijn van oktober wordt vooralsnog doorgezet. De meeste klachten gaan over vertragingen.

Roep om ingrijpen

Politici in Den Haag en Westland nemen vinden de huidige situatie echter ‘onaanvaardbaar’. Op het grote geheel valt het aantal klachten weliswaar mee, maar er wordt om ingrijpen gevraagd. Namens Hart voor Den Haag wil Richard de Mos graag weten wat burgemeester en wethouders vinden van de soms lange wachttijden en of er bereidheid is om met de Regiotaxi in gesprek te gaan over verbetering van de dienstverlening. De Mos vraagt ook concreet om aanvullende acties tegen de Regiotaxi.

Ook Westland Verstandig en ChristenUnie-SGP willen dat hun burgemeester en wethouders ingrijpen. Die eerste partij vraagt zich af of het niet eens tijd wordt om over alternatieve oplossingen na te denken nu de Regiotaxi Haaglanden in zijn huidige vorm niet lijkt te functioneren. ChristenUnie-SGP spreekt van schrijnende situaties en vraagt eveneens om maatregelen die de werkwijze van Regiotaxi Haaglanden op korte termijn moeten verbeteren.

Onderzoek klanttevredenheid

In één klacht die in de berichtgeving wordt benoemd, herkent de MRDH zich niet: de vermeende gebrekkige telefonische bereikbaarheid. “Het klopt dat mensen bij grote drukte soms een opname te horen krijgen. Ze kunnen dan hun gegevens inspreken en worden zo snel mogelijk teruggebeld, zodat ze lang niet aan de lijn hoeven te blijven. We hebben een geslaagd terugbelpercentage van 98 procent”, aldus een woordvoerster.

Sinds enkele weken loopt er een telefonisch klanttevredenheidsonderzoek dat kort voor kerst zal worden afgerond. Dat is in aanvulling op het jaarlijkse schriftelijke onderzoek. Daarvan volgen de resultaten waarschijnlijk in januari, maar het gemiddelde rapportcijfer dat gebruikers aan de regiotaxi geven, lijkt uit te komen op ongeveer een 7,5.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.