Rolstoelbus

Barneveld neemt wmo-vervoer mogelijk in eigen beheer

De gemeente Barneveld onderzoekt of het wmo-vervoer in de toekomst in eigen beheer kan worden uitgevoerd. Het leerlingenvervoer werd eerder al weggehaald bij het samenwerkingsverband Foodvalley.

Binnen dat samenwerkingsverband was vooral het leerlingenvervoer een hoofdpijndossier. Acht gemeenten brachten hun doelgroepenvervoer samen onder bij Foodvalley in de hoop het efficiënter te maken. Daarbij werd gekozen voor een scheiding van regie en vervoer. Maar een onverdeeld succes werd dat niet. Na de nodige onenigheid tussen betrokken partijen werd besloten dat de stekker uit de regiecentrale ging. Sinds 1 januari jongstleden wordt voor het vraagafhankelijke vervoer van de acht gemeenten zowel de planning als de uitvoering door Van Driel en Maasbuurt gedaan, terwijl Personenvervoer Zuid-Nederland het callcenter verzorgt.

Winst middels samenwerking

Barneveld, Nijkerk, Scherpenzeel en Renswoude besloten hun leerlingenvervoer niet meer via het regionale samenwerkingsverband aan te besteden, maar onderling. De gemeenten zijn op zich niet ontevreden over het vervoer, maar denken wel dat de winst die nog te behalen is beter middels samenwerking kan worden gerealiseerd. Vanaf komend schooljaar moet gaan blijken in welke mate dat het geval is. De aanbesteding is nog niet afgerond.

Onderzocht

Maar het wmo-vervoer wordt wellicht ook weer een aangelegenheid voor de gemeente Barneveld zelf, zo meldt de Barneveldse Krant. Wethouder Hans van Daalen zei in de meest recente vergadering van de commissie Grondgebied dat de mogelijkheden om het wmo-vervoer zelf te gaan organiseren momenteel worden onderzocht. Op welke termijn de eventuele verandering dan zou moeten plaatsvinden, is nog de vraag. Het vraagafhankelijke vervoer is met ingang van 1 januari jongstleden voor een periode van tenminste vijf jaar gegund.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

2 reacties op “Barneveld neemt wmo-vervoer mogelijk in eigen beheer”

Stef Bouwhuis|30.01.20|14:03

Ik neem aan dat als Barneveld het zelf gaat doen er ook vergunningen beroepspersonenvervoer worden aangevraagd, want je kan dit moeilijk ‘eigen vervoer’ noemen. Medewerkers of ingehuurden moeten dan wel marktconform worden betaald, zodat het niet zo is dat uitvoerenden nog verder worden afgeknepen.

Stef Bouwhuis|30.01.20|14:04

Overigens is het splitsen van regie en uitvoering alleen mogelijk als de regie geen winstdoel heeft.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.