Valleihopper. Ruben Meijerink / APA FOTO

Vervoerders plannen ritten Valleihopper weer zelf

Van Driel Vervoersservice en Taxicentrale Maasbuurt (onderdeel van Munckhof) nemen ook vanaf 1 januari 2020 het vraagafhankelijke vervoer van de Valleihopper voor hun rekening. Het callcenterwerk is gegund aan Personenvervoer Zuid-Nederland. Met ingang van 2020 is het afscheid van het regiemodel dus definitief en moet het vervoer ook duurzamer en efficiënter worden.

De regio Foodvalley koos een paar jaar terug voor een scheiding van regie en vervoer onder de vlag van de Valleihopper. Maar met name door problemen in het leerlingenvervoer lukte het niet om te komen tot meer efficiëntie en lagere kosten voor het geheel. Daarom werd besloten af te stappen van het regiemodel en te kiezen voor de callcentervariant. Hierbij verzorgen de vervoerders zelf de planning en aansturing van chauffeurs, terwijl het callcenter vragen en reserveringen verwerkt.

Minimaal vijf jaar

Dat laatste deel van het werk is dus gegund aan Personenvervoer Zuid-Nederland. Van Driel en Maasbuurt blijven aan als vervoerders, maar hun takenpakket wordt per 1 januari 2020 wel uitgebreid. Het werk is gegund voor een periode van in elk geval vijf jaar. Daarna kan er nog drie keer met een jaar worden verlengd, waardoor de uiterste einddatum 31 december 2028 is. De opdracht betreft het vraagafhankelijke vervoer voor de gemeenten Ede, Barneveld, Veenendaal, Wageningen, Renswoude, Scherpenzeel, Rhenen en Nijkerk.

“Duurzaam vervoer is voor de acht gemeenten van Regio Foodvalley erg belangrijk. Vanaf 1 januari 2020 is al het vervoer op groengas of elektrisch. Na twee jaar is nagenoeg het hele wagenpark elektrisch, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan schoon, stil en energiezuinig vervoer”, aldus het samenwerkingsverband in een toelichting op de beloofde duurzaamheid.

Vergroening van het vervoer

Jos Poortinga sprak namens de Munckhof Groep zijn blijdschap uit over de gunning: “We zijn trots dat we, ook na de aanbesteding, vanuit Munckhof Groep actief kunnen blijven in het vraagafhankelijk vervoer in deze regio. Dat betekent dat de reizigers kunnen blijven rekenen op hun vertrouwde chauffeurs en dat we in de komende jaren een forse stap kunnen gaan zetten in de verdere vergroening van het vervoer. Zo zullen onze in te zetten personenauto’s vanaf de start in januari volledig elektrisch zijn.” 

Op het Nationaal Congres Contractvervoer 2019, op 10 oktober in Houten, is de scheiding van regie en vervoer één van de thema’s. Bekijk het volledige programma en meld je aan voor deelname, want nu zijn er nog kaarten beschikbaar.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

2 reacties op “Vervoerders plannen ritten Valleihopper weer zelf”

Peter Vriens|26.09.19|11:27

Een stap in de goede richting.
Het zou wenselijk zijn wanneer klanten weer zelf een taxibedrijf kunnen kiezen uit hun eigen regio.
Daarbij kun je veel onnodige kosten omlaag brengen door overbodige regelgeving en daarbij regelneuten op een zijspoor te zetten en nog meer faillissementen in de branche voorkomen,
De lokale vervoerder kan zelf automatiseren, daarmee is een regio centrale o.i,d, totaal overbodig.
Keuzevrijheid is bovendien een grondrecht, waarom niet bij Taxi vervoer?

Taxi Volendam|26.09.19|11:47

Wanneer de lokale vervoerder aan al het taxi vervoer kan, liever gezegd mag deelnemen, is het mogelijk de taxi zo optimaal mogelijk in te zetten met gebruikmaking van verhuur per zitplaats wat uiteindelijk de tarieven zo laag mogelijk kan houden.
Nu gaan verschillende soorten van het vervoer naar de laagste inschrijver wat ten koste gaat van de bezettingsgraad van de taxi, kwaliteit en milieu.
Vervoer makelaars in de Taxibranche ? het kan echt beter en goedkoper zonder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.