Rolstoelbus. Foto: iStock / Jan Schneckenhaus

‘Doelgroepenvervoer in 2021 niet terug naar 100 procent’

Het doelgroepenvervoer is door de coronacrisis nog lang niet op het niveau van 2019. En ook voor 2021 lijkt volledig herstel niet haalbaar, dus opdrachtgevers en vervoerders moeten met elkaar aan oplossingen gaan werken. Dat vertelt KNV-directeur Hubert Andela in een interview met TaxiPro TV.

Andela legt in dat gesprek uit dat KNV Zorgvervoer en Taxi naar aanleiding van de intelligente lockdown in maart een geslaagde lobby voerde. Opdrachtgevers in het doelgroepenvervoer werd verzocht om uitgevallen ritten in elk geval voor een groot deel door te betalen, omdat vervoerders met hun doorlopende kosten anders al snel in de problemen zouden komen – en daarmee het vervoerssysteem. Daarna vond er wel herstel plaats, maar kwam nooit in de buurt van de niveaus van voor de coronacrisis.

Tientallen procenten minder

“Het leerlingenvervoer kwam al snel weer grotendeels op niveau, maar het wmo-vervoer en Valysvervoer kwamen nooit verder terug dan 60 procent van wat het in 2019 was. En door de tweede golf van de coronapandemie is dat inmiddels weer tientallen procenten minder geworden”, legt Andela uit. Hij toont er begrip voor dat voor opdrachtgevers telkens de horizon verschuift. Eerst waren er afspraken tot 1 juni nodig, daarna tot en met augustus en inmiddels voor de rest van dit jaar. “Het proces van bewustwording bij gemeenten dat er in elk geval tot 1 januari afspraken nodig zijn, is momenteel gaande.”

Niet terug naar wat het was

Andela is dan ook blij me de oproep van de Rijksoverheid en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten aan opdrachtgevers in het doelgroepenvervoer om maatwerkafspraken met vervoerders te maken. “Het besef is er dat we met wmo-vervoer, Valys en dagbestedingsvervoer in 2021 niet terug zullen gaan naar wat het in 2019 was. De afspraken moeten worden gebaseerd op wat wél haalbaar is. Stel dat het vervoer nu op 30 procent staat van wat het was. En de verwachting is dat het weer tot 80 procent kan herstellen. Dan moet je als opdrachtgever en vervoerder een oplossing bedenken voor dat gat van 50 procent en de overbrugging ervan.”

Bekijk het hele interview met Hubert Andela hieronder:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.