Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki

Inzet op betere klachtafhandeling en zelfstandig reizen bij leerlingenvervoer Best

Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki (onbeperkt gebruik)

De gemeente Best wil de klachtenafhandeling van het leerlingenvervoer verbeteren en kinderen meer ondersteuning bieden bij het zelfstandig reizen. Dat gebeurt naar aanleiding van de uitkomsten van een enquête onder ouders en verzorgers, die werd uitgezet omdat er met ingang van schooljaar 2020-2021 aangepaste regels gelden. De gemeente wilde nagaan wat daarvan de invloed is geweest op de kwaliteit van het aanvraagproces en andere aspecten.

Op dit moment maken 180 leerlingen in de gemeente Best gebruik van het leerlingenvervoer. De ouders van deze leerlingen hebben eind vorig jaar een verzoek ontvangen om deel te nemen aan de enquête, waarvan 52 deze volledig hebben ingevuld. Uit de resultaten bleek dat zij het aanvraagproces van het vervoer als ruim voldoende beoordelen maar dat er wel nog ruimte is voor verbetering, ook op andere vlakken.

Het leerlingenvervoer dient digitaal aangevraagd te worden door de ouders en verzorgers. Dit gaat over het algemeen goed, zo blijkt uit de beoordeling van de ouders. Hetzelfde geldt voor het afhandelen van de aanvraag. Toch laat de enquête  zien dat circa 10 procent van de respondenten wel moeite heeft ervaren bij het invullen van het digitale aanvraagformulier. Daarom wil de gemeente komend jaar allereerst inzetten op het bieden van extra ondersteuning hierbij. Dit zal gedaan worden door de LEV-groep, een organisatie die onder andere hulp biedt bij vragen over zorg, geldzaken of formulieren.

Klachtenafhandeling kan beter

Wanneer ouders en verzorgers ontevreden zijn over hoe de gemeente of de vervoerder zich tegenover hen of hun kind heeft gedragen, kunnen zij een klacht indienen bij de gemeente of bij de vervoerder. In het afgelopen jaar zijn er bij de gemeente geen formele klachten ingediend, maar bij de vervoerder wel. De ouders en verzorgers bleken niet altijd tevreden te zijn over de afhandeling van deze klachten. In het eerste kwartaal van 2021 zal de gemeente dan ook afspraken maken met de vervoerder over de klachtenafhandeling. 

Zelfstandig reizen met het openbaar vervoer wordt gestimuleerd door de gemeente omdat het volgens hen bijdraagt aan de ontwikkeling van jongeren en het vergroten van de zelfstandigheid. Ook in het afgelopen jaar zijn hier enkele leerlingen mee gestart. Ouders en verzorgers hebben meermaals aangegeven dat zij hierbij extra ondersteuning kunnen gebruiken in de vorm van begeleiding. Daarom wil de gemeente zogeheten ‘reismaatjes’ gaan inzetten. Dit zijn begeleiders die de kinderen helpen bij het reizen per bus of trein, tot dat zij dit zelf kunnen. Het streven van de gemeente is om deze voorziening in het tweede kwartaal van dit jaar te kunnen aanbieden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Inzet op betere klachtafhandeling en zelfstandig reizen bij leerlingenvervoer Best | TaxiPro
Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki

Inzet op betere klachtafhandeling en zelfstandig reizen bij leerlingenvervoer Best

Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki (onbeperkt gebruik)

De gemeente Best wil de klachtenafhandeling van het leerlingenvervoer verbeteren en kinderen meer ondersteuning bieden bij het zelfstandig reizen. Dat gebeurt naar aanleiding van de uitkomsten van een enquête onder ouders en verzorgers, die werd uitgezet omdat er met ingang van schooljaar 2020-2021 aangepaste regels gelden. De gemeente wilde nagaan wat daarvan de invloed is geweest op de kwaliteit van het aanvraagproces en andere aspecten.

Op dit moment maken 180 leerlingen in de gemeente Best gebruik van het leerlingenvervoer. De ouders van deze leerlingen hebben eind vorig jaar een verzoek ontvangen om deel te nemen aan de enquête, waarvan 52 deze volledig hebben ingevuld. Uit de resultaten bleek dat zij het aanvraagproces van het vervoer als ruim voldoende beoordelen maar dat er wel nog ruimte is voor verbetering, ook op andere vlakken.

Het leerlingenvervoer dient digitaal aangevraagd te worden door de ouders en verzorgers. Dit gaat over het algemeen goed, zo blijkt uit de beoordeling van de ouders. Hetzelfde geldt voor het afhandelen van de aanvraag. Toch laat de enquête  zien dat circa 10 procent van de respondenten wel moeite heeft ervaren bij het invullen van het digitale aanvraagformulier. Daarom wil de gemeente komend jaar allereerst inzetten op het bieden van extra ondersteuning hierbij. Dit zal gedaan worden door de LEV-groep, een organisatie die onder andere hulp biedt bij vragen over zorg, geldzaken of formulieren.

Klachtenafhandeling kan beter

Wanneer ouders en verzorgers ontevreden zijn over hoe de gemeente of de vervoerder zich tegenover hen of hun kind heeft gedragen, kunnen zij een klacht indienen bij de gemeente of bij de vervoerder. In het afgelopen jaar zijn er bij de gemeente geen formele klachten ingediend, maar bij de vervoerder wel. De ouders en verzorgers bleken niet altijd tevreden te zijn over de afhandeling van deze klachten. In het eerste kwartaal van 2021 zal de gemeente dan ook afspraken maken met de vervoerder over de klachtenafhandeling. 

Zelfstandig reizen met het openbaar vervoer wordt gestimuleerd door de gemeente omdat het volgens hen bijdraagt aan de ontwikkeling van jongeren en het vergroten van de zelfstandigheid. Ook in het afgelopen jaar zijn hier enkele leerlingen mee gestart. Ouders en verzorgers hebben meermaals aangegeven dat zij hierbij extra ondersteuning kunnen gebruiken in de vorm van begeleiding. Daarom wil de gemeente zogeheten ‘reismaatjes’ gaan inzetten. Dit zijn begeleiders die de kinderen helpen bij het reizen per bus of trein, tot dat zij dit zelf kunnen. Het streven van de gemeente is om deze voorziening in het tweede kwartaal van dit jaar te kunnen aanbieden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.