Felle kritiek op leerlingenvervoer Duin- en Bollenstreek houdt aan

Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki
Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki (onbeperkt gebruik)

Al maandenlang regent het klachten over het leerlingenvervoer in de Duin- en Bollenstreek. Het tekort aan chauffeurs is door vervoerder Noot al meermaals benoemd als oorzaak, maar toch blijft er onbegrip voor de situatie. Zo werd er deze maand nog een burgerinitiatief gestart voor verbetering van het vervoer. 

Er zouden onlogische routes worden gereden en veel te lange reistijden en slechte chauffeurs zijn. Omroep Bollenstreek sprak verschillende ouders hierover. Zo ook Nicole Spits, moeder van een hoogbegaafde zoon van elf jaar. Zij vertelde dat haar kind getraumatiseerd en prikkelbaar is en weleens botst met anderen. Empathie is volgens Spits daarom heel belangrijk. Als chauffeurs hier niet mee kunnen omgaan, wringt dat in haar ogen.

Al vanaf de start van dit schooljaar worden deze problemen aangekaart bij de gemeenteraden. Martijn Kersing, directeur van Noot, stelt dat het een gevolg is van een tekort aan chauffeurs, een probleem dat op landelijk niveau speelt. Noot is dan ook een van de vele bedrijven die momenteel dringend op zoek is naar nieuw personeel.

Motie aangenomen voor meer controle

Omdat de klachten echter bleven toenemen, besloot het gemeentebestuur in Noordwijk op 7 oktober dat er een klanttevredenheidsonderzoek opgezet moest worden. Hiermee wil de gemeente achterhalen wat de ervaringen zijn met de vervoerder. Een vertegenwoordiger van 27 ouders kaartte in reactie hierop aan dat de problemen volgens hen liggen bij de planning en het tekort aan (geschikte) chauffeurs, waardoor kinderen lang moeten wachten op hun vervoer.

Kort daarna werd er in Noordwijk daarom een motie aangenomen voor meer controle op Noot. Het doel van de gemeenteraad hiervan was om de druk op het vervoersbedrijf te verhogen om alle leerlingen op de juiste manier tussen huis en school te vervoeren. De wethouder werd opgeroepen om in gesprek te gaan met Noot en ouders van kinderen die gebruik maken van het leerlingenvervoer, en Noot te houden aan de contractuele verplichtingen. Noot zelf heeft hier tot op heden niet op gereageerd.

40.000 handtekeningen

Intussen lijkt de situatie nog steeds niet te verbeteren. Zo werd er recent een burgerinitiatief gestart door een Noordwijkse moeder over de achteruitgang van het leerlingenvervoer. Als daarmee 40.000 handtekeningen worden verzameld, kan het initiatief onder de aandacht worden gebracht van de Tweede Kamer. Verder werden er dinsdag ook door gemeenteraadsleden van de gemeente Teylingen zorgen geuit over het leerlingenvervoer. Deze zorgen deelt wethouder Arno van Kempen. Hij benadrukte nog eens dat de klachten terug te voeren zijn op het chauffeurstekort in de taxibranche.

De steeds veranderende situatie in het onderwijs als gevolg van onder andere de coronapandemie werkt volgens hem ook door in het leerlingenvervoer. Van Kempen heeft wekelijks contact met de vervoerder over deze problemen. Er is hierbij onder andere gekeken hoe de ritten anders ingedeeld kunnen worden. De wethouder stelt er begrip voor te hebben dat de ritten langer zijn gemaakt zodat er minder chauffeurs nodig zijn. De communicatie over de problemen kon volgens hem echter beter. Een overstap naar een andere vervoerder zou volgens hem geen oplossing zijn.

Geen kwade wil van bedrijven

Het personeelstekort is een probleem dat branchebreed speelt. Het leidt daarom niet alleen bij het leerlingenvervoer in de Duin- en Bollenstreek tot problemen, maar ook op vele andere plekken in het land. KNV luidde daarom afgelopen week de noodklok. Volgens de brancheverenging loopt het tekort aan personeel bij vervoersbedrijven nu zodanig op dat er steeds vaker wordt aangegeven dat ritten niet meer op tijd gereden kunnen worden of zelfs helemaal uit dreigen te vallen.

Voorzitter Bertho Eckhardt benadrukte daarbij dat het geen kwade wil van de bedrijven is dat zij niet aan de vervoersvraag kunnen voldoen. De branchevereniging werkt momenteel samen met de ondernemers op diverse manieren aan oplossingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Felle kritiek op leerlingenvervoer Duin- en Bollenstreek houdt aan”

Taxi Volendam|24.11.21|16:20

Aanbesteden, hier lees je de gevolgen.
Veel eisen, ook onzinnige, worden steeds hoger.
Daarnaast moet de aanbesteding voor steeds minder.
Dan moet je niet verbaasd zijn dat er kritiek los komt op het geleverde werk.
Maar erger nog, door aanbesteden zijn veel bedrijven uiteindelijk failliet gegaan waardoor de opdrachtgevers hun ritten niet meer kwijt kunnen.
Door een aantrekkelijk salaris voor de geleverde arbeid zou dit probleem niet bestaan.
Aanbesteden moet op de schop.

Taxi Volendam|24.11.21|16:59

Waarom een taxibedrijf uit de Bollenstreek of een lokaal bedrijf dit werk niet de voorkeur geven.
Problemen zijn makkelijker op te lossen door een lokaal bedrijf, i.p.v. met een bedrijf 100 km verder op.
Op papier ziet het er allemaal mooi uit, bij problemen zijn het de passagiers en chauffeurs die de klos zijn.
Aan de cao eisen wordt misschien voldaan, echter er rijden al jaren Taxi’s in het hele land rond met een sticker: collega’s gezocht.
Dat geeft genoeg aan.
Voor niks gaat de zon op !

Felle kritiek op leerlingenvervoer Duin- en Bollenstreek houdt aan | TaxiPro

Felle kritiek op leerlingenvervoer Duin- en Bollenstreek houdt aan

Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki
Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki (onbeperkt gebruik)

Al maandenlang regent het klachten over het leerlingenvervoer in de Duin- en Bollenstreek. Het tekort aan chauffeurs is door vervoerder Noot al meermaals benoemd als oorzaak, maar toch blijft er onbegrip voor de situatie. Zo werd er deze maand nog een burgerinitiatief gestart voor verbetering van het vervoer. 

Er zouden onlogische routes worden gereden en veel te lange reistijden en slechte chauffeurs zijn. Omroep Bollenstreek sprak verschillende ouders hierover. Zo ook Nicole Spits, moeder van een hoogbegaafde zoon van elf jaar. Zij vertelde dat haar kind getraumatiseerd en prikkelbaar is en weleens botst met anderen. Empathie is volgens Spits daarom heel belangrijk. Als chauffeurs hier niet mee kunnen omgaan, wringt dat in haar ogen.

Al vanaf de start van dit schooljaar worden deze problemen aangekaart bij de gemeenteraden. Martijn Kersing, directeur van Noot, stelt dat het een gevolg is van een tekort aan chauffeurs, een probleem dat op landelijk niveau speelt. Noot is dan ook een van de vele bedrijven die momenteel dringend op zoek is naar nieuw personeel.

Motie aangenomen voor meer controle

Omdat de klachten echter bleven toenemen, besloot het gemeentebestuur in Noordwijk op 7 oktober dat er een klanttevredenheidsonderzoek opgezet moest worden. Hiermee wil de gemeente achterhalen wat de ervaringen zijn met de vervoerder. Een vertegenwoordiger van 27 ouders kaartte in reactie hierop aan dat de problemen volgens hen liggen bij de planning en het tekort aan (geschikte) chauffeurs, waardoor kinderen lang moeten wachten op hun vervoer.

Kort daarna werd er in Noordwijk daarom een motie aangenomen voor meer controle op Noot. Het doel van de gemeenteraad hiervan was om de druk op het vervoersbedrijf te verhogen om alle leerlingen op de juiste manier tussen huis en school te vervoeren. De wethouder werd opgeroepen om in gesprek te gaan met Noot en ouders van kinderen die gebruik maken van het leerlingenvervoer, en Noot te houden aan de contractuele verplichtingen. Noot zelf heeft hier tot op heden niet op gereageerd.

40.000 handtekeningen

Intussen lijkt de situatie nog steeds niet te verbeteren. Zo werd er recent een burgerinitiatief gestart door een Noordwijkse moeder over de achteruitgang van het leerlingenvervoer. Als daarmee 40.000 handtekeningen worden verzameld, kan het initiatief onder de aandacht worden gebracht van de Tweede Kamer. Verder werden er dinsdag ook door gemeenteraadsleden van de gemeente Teylingen zorgen geuit over het leerlingenvervoer. Deze zorgen deelt wethouder Arno van Kempen. Hij benadrukte nog eens dat de klachten terug te voeren zijn op het chauffeurstekort in de taxibranche.

De steeds veranderende situatie in het onderwijs als gevolg van onder andere de coronapandemie werkt volgens hem ook door in het leerlingenvervoer. Van Kempen heeft wekelijks contact met de vervoerder over deze problemen. Er is hierbij onder andere gekeken hoe de ritten anders ingedeeld kunnen worden. De wethouder stelt er begrip voor te hebben dat de ritten langer zijn gemaakt zodat er minder chauffeurs nodig zijn. De communicatie over de problemen kon volgens hem echter beter. Een overstap naar een andere vervoerder zou volgens hem geen oplossing zijn.

Geen kwade wil van bedrijven

Het personeelstekort is een probleem dat branchebreed speelt. Het leidt daarom niet alleen bij het leerlingenvervoer in de Duin- en Bollenstreek tot problemen, maar ook op vele andere plekken in het land. KNV luidde daarom afgelopen week de noodklok. Volgens de brancheverenging loopt het tekort aan personeel bij vervoersbedrijven nu zodanig op dat er steeds vaker wordt aangegeven dat ritten niet meer op tijd gereden kunnen worden of zelfs helemaal uit dreigen te vallen.

Voorzitter Bertho Eckhardt benadrukte daarbij dat het geen kwade wil van de bedrijven is dat zij niet aan de vervoersvraag kunnen voldoen. De branchevereniging werkt momenteel samen met de ondernemers op diverse manieren aan oplossingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Felle kritiek op leerlingenvervoer Duin- en Bollenstreek houdt aan”

Taxi Volendam|24.11.21|16:20

Aanbesteden, hier lees je de gevolgen.
Veel eisen, ook onzinnige, worden steeds hoger.
Daarnaast moet de aanbesteding voor steeds minder.
Dan moet je niet verbaasd zijn dat er kritiek los komt op het geleverde werk.
Maar erger nog, door aanbesteden zijn veel bedrijven uiteindelijk failliet gegaan waardoor de opdrachtgevers hun ritten niet meer kwijt kunnen.
Door een aantrekkelijk salaris voor de geleverde arbeid zou dit probleem niet bestaan.
Aanbesteden moet op de schop.

Taxi Volendam|24.11.21|16:59

Waarom een taxibedrijf uit de Bollenstreek of een lokaal bedrijf dit werk niet de voorkeur geven.
Problemen zijn makkelijker op te lossen door een lokaal bedrijf, i.p.v. met een bedrijf 100 km verder op.
Op papier ziet het er allemaal mooi uit, bij problemen zijn het de passagiers en chauffeurs die de klos zijn.
Aan de cao eisen wordt misschien voldaan, echter er rijden al jaren Taxi’s in het hele land rond met een sticker: collega’s gezocht.
Dat geeft genoeg aan.
Voor niks gaat de zon op !