cao-onderhandelingen

Vakbond FNV voert actie tijdens Taxi Expo ’22 in Houten

FNV voert actie voor Taxi Expo '22 in Houten Foto: Marcel Cazemier

Vakbond FNV voert actie voor de deur van Taxi Expo ’22 in Houten. De onderhandelingen van de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi zijn in volle gang, maar verlopen stroef. FNV wil met de actie een signaal afgeven aan alle werkgevers die het Nationaal Congres Contractvervoer bezoeken.

“We staan hier vooral omdat bij het Congres Contractvervoer natuurlijk allemaal werkgevers komen. Ook het KNV is hier aanwezig”, zegt FNV-onderhandelaar Meindert Gorter. “We hopen met deze actie vaart achter de nieuwe cao-onderhandelingen te zetten.”

Een aanwezig FNV-lid en werknemer in het contractvervoer noemt het belang van afspraken over de ziektekosten in de nieuwe cao. “Ik heb tijdens mijn werk corona gekregen, kon daardoor niet werken en kreeg 250 euro minder inkomen.” Het 100 procent doorbetalen van het loon bij ziekte is een van de belangrijkste eisen van FNV.

Naast de ziektekosten noemt Gorter ook het lage loon als een van de problemen met de huidige cao, zeker gezien de hoge inflatie. Het basissalaris zit momenteel op ongeveer twaalf euro per uur, dat moet op zijn minst verhoogd worden naar veertien euro. “Als je begint op veertien euro, gaat het hele loongebouw omhoog. En dat is ook nodig, gezien de inflatie. De werkgevers willen echter alleen de onderste tredes van het loongebouw schrappen.”

Organisatie

“De onderhandelingen gaan nu een richting op waarvan ik denk: oké, nu wordt er écht ergens over gesproken”, laat Gorter weten. Tijdens de onderhandelingen van vorige maand is gesproken over loon, doorbetaling bij ziekte en verloonde tijd.

“Wij zijn echter nog steeds niet tevreden over wat er momenteel op tafel ligt. De werkgevers zijn nog steeds ver verwijderd van hetgeen wij willen.”

Een aanwezig FNV-lid wijst naar de stakingen van de NS en het streekvervoer. “Zij zijn een stuk beter georganiseerd. Zij komen elkaar tegen in de pauzes en kunnen zich daardoor beter organiseren bij stakingen.” Gorter vult aan: “Wij hebben niet zoveel leden als onze collega’s in het openbaar vervoer. Toch kunnen wij wel degelijk actievoeren en impact maken.”

Gorter sluit stakingsacties niet uit. “Het wordt een spannende maand, als het er niet van gaat komen, dan zou het zomaar eens kunnen betekenen – en dat is al heel lang niet gebeurd – dat het werk neergelegd gaat worden. Het is voor iedere partij van belang dat er een akkoord komt over een nieuwe cao. Voor de gehele sector zou dat arbeidsrust betekenen”, besluit Gorter.

Morgen, op 7 oktober worden de onderhandelingen over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi weer hervat.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vakbond FNV voert actie tijdens Taxi Expo ’22 in Houten | TaxiPro
cao-onderhandelingen

Vakbond FNV voert actie tijdens Taxi Expo ’22 in Houten

FNV voert actie voor Taxi Expo '22 in Houten Foto: Marcel Cazemier

Vakbond FNV voert actie voor de deur van Taxi Expo ’22 in Houten. De onderhandelingen van de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi zijn in volle gang, maar verlopen stroef. FNV wil met de actie een signaal afgeven aan alle werkgevers die het Nationaal Congres Contractvervoer bezoeken.

“We staan hier vooral omdat bij het Congres Contractvervoer natuurlijk allemaal werkgevers komen. Ook het KNV is hier aanwezig”, zegt FNV-onderhandelaar Meindert Gorter. “We hopen met deze actie vaart achter de nieuwe cao-onderhandelingen te zetten.”

Een aanwezig FNV-lid en werknemer in het contractvervoer noemt het belang van afspraken over de ziektekosten in de nieuwe cao. “Ik heb tijdens mijn werk corona gekregen, kon daardoor niet werken en kreeg 250 euro minder inkomen.” Het 100 procent doorbetalen van het loon bij ziekte is een van de belangrijkste eisen van FNV.

Naast de ziektekosten noemt Gorter ook het lage loon als een van de problemen met de huidige cao, zeker gezien de hoge inflatie. Het basissalaris zit momenteel op ongeveer twaalf euro per uur, dat moet op zijn minst verhoogd worden naar veertien euro. “Als je begint op veertien euro, gaat het hele loongebouw omhoog. En dat is ook nodig, gezien de inflatie. De werkgevers willen echter alleen de onderste tredes van het loongebouw schrappen.”

Organisatie

“De onderhandelingen gaan nu een richting op waarvan ik denk: oké, nu wordt er écht ergens over gesproken”, laat Gorter weten. Tijdens de onderhandelingen van vorige maand is gesproken over loon, doorbetaling bij ziekte en verloonde tijd.

“Wij zijn echter nog steeds niet tevreden over wat er momenteel op tafel ligt. De werkgevers zijn nog steeds ver verwijderd van hetgeen wij willen.”

Een aanwezig FNV-lid wijst naar de stakingen van de NS en het streekvervoer. “Zij zijn een stuk beter georganiseerd. Zij komen elkaar tegen in de pauzes en kunnen zich daardoor beter organiseren bij stakingen.” Gorter vult aan: “Wij hebben niet zoveel leden als onze collega’s in het openbaar vervoer. Toch kunnen wij wel degelijk actievoeren en impact maken.”

Gorter sluit stakingsacties niet uit. “Het wordt een spannende maand, als het er niet van gaat komen, dan zou het zomaar eens kunnen betekenen – en dat is al heel lang niet gebeurd – dat het werk neergelegd gaat worden. Het is voor iedere partij van belang dat er een akkoord komt over een nieuwe cao. Voor de gehele sector zou dat arbeidsrust betekenen”, besluit Gorter.

Morgen, op 7 oktober worden de onderhandelingen over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi weer hervat.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.